Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Innsyn

rising-1337

Anbefalte innlegg

Hei,

Betaler et fast månedlig beløp for strøm der jeg leier, og har krevd innsyn i alle fakturaer siste året.

Hvor lang tid kan huseier drøye innsyn? Har gått 6 dager nå.  Var vanskelig å finne et fornuftig svar på gitt :D

Endret av rising-1337
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Burde ikke ta utleier mer enn 5-10min. Men enig med panzerwolf at det å gi de litt tid kan være greit for ikke å være for krass mot vedkommende. 14 dager bør være plenty. Om du ikke har fått de innen dette ville jeg fulgt opp med purringer og eventuelt utelatt å betale ytterligere før du får dokumentasjon på hva du betaler på.

edit: Spørsmålet her er jo også hva som er avtalen. Er avtalen at du skal betale en fast sum, eller er avtalen at du skal betale din andel av forbruket? En fast sum kan jo gå begge veier i ulike perioder. Av og til tjener du på det, av og til tjener utleier på det.

Endret av simen929
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke tillatt med minimumspris i påslag for strøm. Enten skal du betale for faktisk forbruk, eller så skal det være bakt inn i leien. à konto-løsninger er tillatt, men det skal da avregnes begge veier minimum årlig. Du skal ikke betale mer enn 500 kroner uten at du faktisk har fått dokumentasjon på alle strømregninger frem til og med perioden du betaler for, og i utgangspunktet skal det kun avregnes med den frekvens som følger av kontrakten, og maks årlig. Huseier kan ikke komme og kreve merutgifter når det passer han. 

Det fremgår ikke av loven hvor raskt regnskap og dokumentasjon skal legges frem, men det må vel innfortolkes et krav om at det skal gjøres i rimelig tid etter at perioden er avsluttet. Du har ikke krav på løpende innsyn når du føler for det, men må vente til avregningsperioden er avsluttet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...