rising-1337 Skrevet 6. desember 2023 Del Skrevet 6. desember 2023 (endret) Hei, Betaler et fast månedlig beløp for strøm der jeg leier, og har krevd innsyn i alle fakturaer siste året. Hvor lang tid kan huseier drøye innsyn? Har gått 6 dager nå. Var vanskelig å finne et fornuftig svar på gitt Endret 6. desember 2023 av rising-1337 Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 7. desember 2023 Del Skrevet 7. desember 2023 Hva er avtalt mellom deg og utleier? Skal dette regnes mot faktisk forbruk? Hvis ikke så har du vel heller ikke krav på innsyn ettersom utgifter til strøm er dekket med denne avtalen mellom dere. Du bør uansett gi huseier 14 dager. De fleste har hverdagene fyllt opp fra før. Lenke til kommentar
rising-1337 Skrevet 7. desember 2023 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2023 Kan kreve innsyn jo, skal jo avregnes 1-2 ganger i året. 14 dager for noen faktura kopier? damn 😬 Takk for svar i alle fall Lenke til kommentar
simen929 Skrevet 7. desember 2023 Del Skrevet 7. desember 2023 (endret) Burde ikke ta utleier mer enn 5-10min. Men enig med panzerwolf at det å gi de litt tid kan være greit for ikke å være for krass mot vedkommende. 14 dager bør være plenty. Om du ikke har fått de innen dette ville jeg fulgt opp med purringer og eventuelt utelatt å betale ytterligere før du får dokumentasjon på hva du betaler på. edit: Spørsmålet her er jo også hva som er avtalen. Er avtalen at du skal betale en fast sum, eller er avtalen at du skal betale din andel av forbruket? En fast sum kan jo gå begge veier i ulike perioder. Av og til tjener du på det, av og til tjener utleier på det. Endret 7. desember 2023 av simen929 1 Lenke til kommentar
rising-1337 Skrevet 7. desember 2023 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2023 er 500 i mnd, men får tilsendt de som er over 500 at de må betales i sin helhet. Så da er litt innsyn på sin plass, da å binde meg til minpris på 500 ikke er noe jeg kan si er ok Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. desember 2023 Del Skrevet 7. desember 2023 Det er ikke tillatt med minimumspris i påslag for strøm. Enten skal du betale for faktisk forbruk, eller så skal det være bakt inn i leien. à konto-løsninger er tillatt, men det skal da avregnes begge veier minimum årlig. Du skal ikke betale mer enn 500 kroner uten at du faktisk har fått dokumentasjon på alle strømregninger frem til og med perioden du betaler for, og i utgangspunktet skal det kun avregnes med den frekvens som følger av kontrakten, og maks årlig. Huseier kan ikke komme og kreve merutgifter når det passer han. Det fremgår ikke av loven hvor raskt regnskap og dokumentasjon skal legges frem, men det må vel innfortolkes et krav om at det skal gjøres i rimelig tid etter at perioden er avsluttet. Du har ikke krav på løpende innsyn når du føler for det, men må vente til avregningsperioden er avsluttet. 4 Lenke til kommentar
rising-1337 Skrevet 7. desember 2023 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2023 Kan be om innsyn så mye en vil, men ser ikke poenget med det når man uansett gjør det 1 gang i året. Om en har en ordning med avregning 1 gang i året skulle men tro en har det lett tilgjengelig. er på den 8de dagen nå. blir alltid skeptisk av sånt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå