Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

2%olje i bensin


Vwagen

Anbefalte innlegg

sedsberg skrev (6 timer siden):

For BMW N46 er oppgitt oljeforbruk maks 1L pér 1000km. I følge mine utregninger så betyr det i prinsippet det samme som ca. 1,6% olje i bensinen som blir forbrent.

Å tynne ut bensin med 2% og kjøre med dette kan jeg da umulig tro skal ha noe som helst innvirkning.

2% pluss det motoren selv kaster ut. Det har innvirkning. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
38 minutes ago, Leo_ said:

2% pluss det motoren selv kaster ut. Det har innvirkning. 

1,6% eller 1L pér 1000km er mye! TS motor bruker neppe så mye. Og selv da vil 2% nedblandet til kanskje 0,5% være som å pisse i havet.

I såfall ville dieselbiler spist lambdasonder som bare faen.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 8.12.2023 den 3:40 PM):

1,6% eller 1L pér 1000km er mye! TS motor bruker neppe så mye. Og selv da vil 2% nedblandet til kanskje 0,5% være som å pisse i havet.

I såfall ville dieselbiler spist lambdasonder som bare faen.

Dieselbiler HAR IKKE lambdasonde, de har ubegrenset tilgang på luft og brenner margert hele tiden, mens bensinmotorer bruker lambdasonden for å lese oksygennivået i avgassen for å finjustere blandingsforholdet mellom luft og bensin. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (På 8.12.2023 den 3:14 PM):

Han skriver jo at det skal blandes ut, det blir ikke 2% ferdig blandet. 

2% HVA DA?? Han refererer til iblanding a-la 2-takt der man blandet inn REN OLJE opp til 2% olje, 98% bensin. Hva mener du dette betyr?? Blande inn 2% olje og 98% HVA DA??

Lenke til kommentar

Forøvrig er lambdasonden kun det første som ryker. Deretter ødelegges katalysatoren som heller ikke tåler nevneverdig olje i avgassen. Dette er noe av grunnen til at 2-taktsmotoren i praksis har forsvunnet. 

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Hadde lambdasondene vært så jævla følsomme for olje så hadde de ikke brukt de på totaktere.

Han skal blande bensin med 2% olje inn i ren bensin. Konsentrasjonen blir forsvinnende liten.

Quote

As with petrol management systems, diesel management system use oxygen sensor closed loop control.

https://www.autospeed.com/cms/a_108105/article.html@populararticle#:~:text=As with petrol management systems,as lean as 60%3A1.

Quote

The oxygen sensor is an instrument for controlling the exhaust emissions of petrol, diesel and gas engines

https://www.my-cardictionary.com/electronics/oxygen-sensor-1.html#:~:text=The oxygen sensor is an instrument for controlling the exhaust,form of an electric voltage.

 

https://www.ebay.com/itm/154090429530

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Totaktsmotorer skal ha litt olje i bensinen for å smøre da det ikke er egen olje for stemplene, så bensin mikset med olje sirkulerer både i forbrenningskammer og utenfor (smører stempel/veivaksel).  En veldig forurensende type motor da ufullstendig forbrent bensin og olje kommer ut eksosen.  

Firetaktsmotorer har separat olje utenfor forbrenningskammer og generelt skal ikke olje havne i bensinen eller forbrenningskammer, da har du større eller mindre feil i motoren som bør rettes.  Vil føre til mer sot i forbrenningskammer/på ventiler og eksos - med evt konsekvenser for sensorer/katalysator etc.

 

Lenke til kommentar
Just now, Leo_ said:

Lambdasonder blir i praksis IKKE brukt i verken diesel eller totaktere, det er kun unntaksvis du kan finne dette. Diesel reguleres heller ikke closed loop, diesel trenger bare å unngå massiv overfuelling. 

Søk opp. Du finner lambdasonder til en haug med dieselbiler.

Og i linken over:

Quote

As with petrol management systems, diesel management system use oxygen sensor closed loop control.

 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Leo_ said:

Skal ikke si at den ikke har det, men jeg ser ikke noe stedet at den du linka til var til noe diesel. 

Slå opp 2007 Toyota Yaris 1.4 D4D og søk på Lambda.

Eller bare søk på google etter diesel lambda sensor.

Og totaktsolje brenner mye renere enn motorolje. Hvis ikke hadde de neppe brukt katalysatorer på totaktere.

Lenke til kommentar
Leo_ skrev (10 minutter siden):

Skal ikke si at den ikke har det, men jeg ser ikke noe stedet at den du linka til var til noe diesel. 

VW rekkefemmer diesel har vel også lambda for EGR styring. Ligger i Bosch EDC16 ecu som er brukt i en masse diesel motorstyringer. Byttet på min V10 tdi som bruker 2x sånne motorstyringer og har lambda før hver cat. På nyere utgaver er det også dobbelt sett lamda sensorer i eksos. Ville sagt at det er ganske vanlig. 

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Leo_ said:

Og de måtte byttes ja. Når tror du de måtte blitt bytta om du hadde tilsatt 2% olje i drivstoffet i tillegg?

Få inn i skallen din at han ikke skal kjøre på 2%! Den skal blandes enda lengre ned. Og vi lever ikke i 1950 lengre. Det er ikke vanlig 30W motorolje man blander i bensinen men olje laget spesifikt for å brenne så rent som mulig nettopp for å ikke tette eller ødelegge katalysatorer.

Du krisemaskimerer! Det er en fis i det hele. Dekkene eksploderer ikke om du går 0,1bar over vanlig dekktrykk. Og motoren eksploderer ikke om du har 0.1L for mye på motoren. Og du ødelegger ikke noe med å ha en bitteliten fisemengde med olje, som likevel brenner nesten like rent som bensin, på tanken.

Endret av sedsberg
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (14 minutter siden):

Få inn i skallen din at han ikke skal kjøre på 2%! Den skal blandes enda lengre ned.

Går det greit å bruke høstens 95 oktan med 2%olje på en bensindrevet eldre bil?Den var tenkt brukt på en totakters båtmotor.Tenker da at man blander med ny 95 oktan når man bruker den på bil.Går det greit?

Hvordan mener du det skal blandes i praksis her da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...