Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte dekkene bak med dekkene foran?


Hareena

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo, det kan du. Det anbefales å rotere dekkene på denne måten én gang i året for å jevne ut slitasjen.

4 mm er innenfor kravet (minimum 3 mm), så det er lovlig. Men anbefaler nok nye dekk til neste sesong.

 

edit: Du kan også bytte ut bare fremdekkene med nye dekk. Så lenge det er samme dekk på samme aksel, så er det lovlig. Har gjort det flere ganger selv når det har vært trangt økonomisk og jeg ikke har hatt råd til fire nye dekk.

Endret av Kajac
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kravet er minimum 3mm på vintertid. Mulig de bare vil være sikker på at du ikke plutselig kjører av veien med nedslitte dekk om noen mnd og får mindre tilbake på forsikring fordi et dekk har 2.9mm dybde.

 

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/dekk-og-kjetting/

 

Du kan selvsagt rotere dekkene og få litt mer levetid ut av dem ettersom slitasjen sikkert er størst på drivhjulene.

 

Lenke til kommentar
Hareena skrev (25 minutter siden):

Jeg har en VW E-Up (forhjulsdrift) og verkstedet har gitt meg beskjed om at jeg må kjøpe nye dekk foran fordi de har kun 4mm mønsterdybde. Dekkene bak er gode som nye. 

Kan jeg ikke heller bare bytte om og legge på bakdekkene foran?

Jo men da tjener ikke verkstedet noe på å selge deg nye dekk og omlegging...

Men uansett snart på tide å begynne å se etter et godt tilbud på 2 nye dekk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kjører Citigo selv som er Skoda versjonen av e-up.

Disse bilene sliter veldig mye mer på fremhjul enn bakhjula. Så dersom du ikke ha byttet hvilke hjul du setter foran, så er det helt sikkert mye mønster igjen på bakhjulene.

Så sett de med mest mønster foran hver høst, så vil du slite ned dekksettet jevnt. 

Det er null stress å kjøre med 4mm mønster på bakhjula. på fremhjula ville jeg byttet så snart du har mulighet, siden det er de som tar unna vann, bremser og styrer

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (11 minutter siden):

Kjører Citigo selv som er Skoda versjonen av e-up.

Disse bilene sliter veldig mye mer på fremhjul enn bakhjula. Så dersom du ikke ha byttet hvilke hjul du setter foran, så er det helt sikkert mye mønster igjen på bakhjulene.

Så sett de med mest mønster foran hver høst, så vil du slite ned dekksettet jevnt. 

Det er null stress å kjøre med 4mm mønster på bakhjula. på fremhjula ville jeg byttet så snart du har mulighet, siden det er de som tar unna vann, bremser og styrer

Ja, mønsterdybden på bakhjula er 7 mm. Det betyr at de er slitt ned 1 mm på sju år. 

Jeg har egentlig ikke bruk for denne bilen heller... Har kjøpt ny. Ville derfor ikke betalt unødig mye, men sikkerheten går jo uansett foran. 

Jeg bytter om og ser det an, tror jeg. 

Lenke til kommentar

Hvis dekkene er 7 år gamle så kan det hende at det er "lovlig" å kjøre med dem, men man har altid ansvaret for at kjøretøyet man bruker er i forsvarlig stand. 7 år gamle dekk er antageligvis elendige. Hvis bilen brukes til korte turer i finvær på bar eller strødd vei er det kanskje ikke så ille men et forsikringselskap som pirker etter ting for å ta deg på i forbindelse med ulykke vil nok sjekke standard på dekkene dersom kjøre egenskapene til bilen er ulykkesårsak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Kjører Citigo selv som er Skoda versjonen av e-up.

Disse bilene sliter veldig mye mer på fremhjul enn bakhjula. Så dersom du ikke ha byttet hvilke hjul du setter foran, så er det helt sikkert mye mønster igjen på bakhjulene.

Jeg har Seat Mii som er den tredje tvillingen og jeg leste faktisk instruksjonsboka når jeg byttet dekk i år. Der stod det spesifikt at man skulle sette de tidligere fremdekkene bak når man byttet dekk (husker ikke farten om det stod noe om tidsintervall).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

7 år gamle dekk bør byttes uansett mønsterdybde....

Rotasjon av dekk er noe som absolutt bør gjøres ved hvert hjulbytte. For dem som bruker dekkhotell mistenker jeg imidlertid at det blir helt random bytter. JEg merker alltid hvor dekkene stod forrige sesong, og bytter så om på hva står foran og bak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, NULL said:

7 år gamle dekk bør byttes uansett mønsterdybde....

Jeg er ikke helt enig i det. Dekkene trenger ikke å være dårlige etter 7 år. 

Problemet er at det ikke er så enkelt å vite om de er rævva eller ikke om man ikke sammenligner med en annen bil på samme føre.

Lenke til kommentar
34 minutes ago, bzzlink said:

Jeg er ikke helt enig i det. Dekkene trenger ikke å være dårlige etter 7 år. 

Problemet er at det ikke er så enkelt å vite om de er rævva eller ikke om man ikke sammenligner med en annen bil på samme føre.

Med mindre de har vært på lager i et mørkt rom med stabil temperatur så bør de byttes:

 

https://www.tv2.no/broom/dekk-ekspert-vil-avlive-gammel-myte/8583830/

Bør byttes etter sju år – uansett

Hva er så et gammelt dekk? Ifølge Haukenes er det dekk som har vært i bruk i mer enn rundt sju sesonger, de bør absolutt skiftes ut.

– I løpet av så lang tid vil dekkene ha fått negativ påvirkning fra blant annet sollys, som genererer bakkenært ozon, ulike kjemikalier fra veiunderlaget og oksygenet i luften. Uansett mønsterdybde bør slike dekk skiftes ut, sier Haukenes, i en pressemelding.

Man må imidlertid merke seg at det er snakk om hvor lenge dekkene har vært i bruk – ikke hvor lenge det er siden de ble produsert.

- produktsjef ved Dekkman, Torleiv Dalen Haukenes

 

Man kan selvsagt kjøre med 7 eller 10 år gamle dekk hvis man tar den sjangsen. De eksploderer neppe, ei heller vil man skli av veien i første sving om man kjører pent, men det rådet man får av verksted bør selvsagt være at de skal byttes ettersom alle tester av dekk som er brukt viser at de blir dårligere hvert år de er i bruk.

 

Mange er fornøyd med dekkene sine selv om de har elendige bremsegenskaper. Du trenger ikke gode dekk for å kjøre en pen tur til butikken og tilbake. Du trenger gode dekk for å bremse når noen ikke overholder vikeplikt, når noen løper ut i vegen plutselig eller når du må svinge ut på kanten av veien når motkommende bil bare måtte sende en SMS og vinglet over i ditt kjørefelt. Det er da man trenger gode dekk. Du velger ikke når de situasjonene oppstår.

 

Endret av Locrin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selvsagt mener Dekkmann at de bør byttes, de lever jo av å selge dekk. Og det er jo strengt tatt bare en mening det også.
Min mening, som lagrer mine dekk mørkt og kjølig innomhus i sommerhalvåret, er at dekk kan holde seg fint også om de er eldre.
Mesteparten av denne vinteren har jeg kjørt på 8år gamle Hankook piggdekk, med 7mm mønsterdybde og alle pigger på plass. De dekkene har fungert helt utmerket både på bar asfalt, speilblank is og snø som vi har her på nordvestlandet.

Om dekkene blir lagret utendørs i sommersolen blir de raskt mye dårligere.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg ser det anbefales å bytte etter 7 sesonger bruk eller 10 år fra produksjonsdato. Dekket blir gradvis dårligere til eldre det er og til mindre mønster det er. Det er også noen som anbefaler å bytte på 4 mm mønster. Så 7 sesonger og 4 mm mønster er på en måte to grunner til å bytte. Men helt lovlig. Vil legge til at piggdekk vil vel tåle alder bedre da piggene gir grep på is, mens piggfri er mer avhengig av at gummien er myk.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Jeg tenker det holder med å bytte framme med bakhjul selv om de er 7 år gamle. De er lagret greit. Det er vel glatt på veiene her ca fire dager i året og med 7mm på forhjula, tenker jeg det holder med småkjøringen i 40-60 soner. (Bykjøring) 

Jeg holder likevel øynene åpne for gode tilbud framover og dessuten, jeg har da skikkelig bil til ordentlig bilkjøring i tillegg.

.

 

Endret av Hareena
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Det går fint å bytte foran mot bak.

Husk bare på korrekt rotasjonsretning som er stemplet på dekket (gjelder fortrinnsvis vinterdekk)

Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

Det går fint å bytte foran mot bak.

Husk bare på korrekt rotasjonsretning som er stemplet på dekket (gjelder fortrinnsvis vinterdekk)

Jeg hadde en rar greie på mine. Kun 2 av 4 hadde rotasjonspil, men de var alle helt like ellers. Skal jeg bare gjenkjenne mønsteret da og skjønne at de to andre må på samme side?

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde en rar greie på mine. Kun 2 av 4 hadde rotasjonspil, men de var alle helt like ellers. Skal jeg bare gjenkjenne mønsteret da og skjønne at de to andre må på samme side?

Står det outside på de? Om det er verken pil eller ikke står "outside" så er de ikke retningsbestemt.

Så nå det var like dekk, ja du ser på mønsteret hvilken retning det skal være.

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar

Jeg kjørte en gang på 10 år gamle dekk, viste det seg. Gummien og mønsteret så helt fint ut. Men ut av en rundkjøring, da jeg svingte punkterte jeg. Fant ikke noen spiker eller noe slikt i dekket. Viste seg når jeg tok det av at det bare hadde revnet på innsiden. Var rett og slett morkent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...