Gå til innhold

Nå skal minst 40% av styrene i store og mellomstore selskaper være kvinner


Anbefalte innlegg

3 minutes ago, Neffi said:

Kjønnsforskjeller i sykefraværet øker når par får barn | Arbeid og velferd (nav.no)

samt alle lønnsforskjellsrapportene som sier kvinner faller ifra på jobb etter de får barn. Det er forklaringen på lønnsgapet, og tematikken til hvorfor menn jobber mer enn kvinner, får bedre stilligner og ansvar enn kvinner osv. Ligger masse linker i denne tråden som viser til det.

Klart, i ditt hode jobber pappaer 500 timer i uken samtidig som at de tar seg av barna. Jeg skjønner at du vil vi skal si det, og jeg gidder ikke gjenta meg selv når dere ikke klarer å innse noe i alle fall.

Klart, pappaer jobber 500 timer i uka, samtidig som de tar seg av barna. Idc.

Vilken nivå på diskussionen ... 

Du skrev en sak, jag skrev att det ikke stämde. 

Sen svarar du med noe som er lite relaterat till ditt felaktiga påstande men som inte visar att du hade rätt.

Sen lite ren gissning och spekulationer fra dina sida (orsak till lönsgappet).

Sen avslutat du med ren idioti på lav barneskole nivå ...  

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Neffi skrev (26 minutter siden):

Jo, også må vi slutte å føde barn. For det er der vi taper siden vi må hente og bringe, være hjemme med syke barn osv. Uten barn kan vi jobbe hele døgnet.

Og det spørs om det ikke er nettopp dette kvinner har funnet ut? At det er eneste sjangsen de har?

For de av oss som har en velfungerende mann som vet hvordan han skal te seg på hjemmebane så kan vi  jo det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, fredrik2 said:

Vilken nivå på diskussionen ... 

Du skrev en sak, jag skrev att det ikke stämde. 

Sen svarar du med noe som er lite relaterat till ditt felaktiga påstande men som inte visar att du hade rätt.

Sen lite ren gissning och spekulationer fra dina sida (orsak till lönsgappet).

Sen avslutat du med ren idioti på lav barneskole nivå ...  

 

Omtrent som å se "Neffi" fortelle om hvordan kvinner i dag har hatt og har det:

 

Lenke til kommentar
Neffi skrev (6 timer siden):

Menn må gjerne få seg en damebil, det er ingen som vil stoppe de i å kjøpe seg en! Skjønner ikke hva du sikter til med spørsmålet? Men at et sete bygget på kvinnelig kropper vil hjelpe menn i høyere grad vil avhenge svært på kroppsbygning deres. En mer polstret/mykere og kortere rygg vil ikke hjelpe en mann på 190 og 150 kilo.

Jeg tror du var inne på løsningen selv i et innlegg. kvinner bør sitte på i bakovervendt stol med 5 punkts seler :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (3 timer siden):

Joda, at det skal skje gradvis er greit, men gradvis her betyr bare at det ikke skal gjelde alle styrer fra starten av.

Om det så bare gjelder ett enkelt styre i Norge i starten, hvordan gjør man dette praktisk?

Når det går fra 100% kjønn A til 60% A og 40% B.

Det er ikke snakk om at denne endringen i seg selv skal være gradvis.

En tekst tidligere i tråden skrev at det var bare ASA-styrer det skulle gjelde for. Var det ikke slik? I så fall snakker vi om cirka 0,06% av styrene i Norge som sluttresultat og ikke 100%. Men det kan jo være at kommentaren fra denne politikeren ikke var riktig selvfølgelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (2 minutter siden):

Det var ikke på California Woke universitetet. Jeg er såppass gammel at universitetet ikke var noen gender-politics arena med safe zones og annet piss den gangen ;)

Man trenger ikke ett California woke universitet desverre, Harvard er like woke og det universitetet er på andre siden av statene (bokstavelig talt). "Woke" startet for mange år siden, begynnelsen av 70 tallet hvis jeg ikke tar helt feil hvor det begynte begynte sakte men sikkert. Forøvrig "woke" er bare slang for intersectional feminism.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, fokkeslasken said:

Så når du skrev en bedre søknad fikk du bra respons selv om du er kvinne? Ja, det er rart med det.

Hæææææææææ? Det var da ikke det hun skrev: Hun skrev at hun utelot informasjon og fikk bedre respons. Det kan til og med påstås at å utelate informasjon gjør søknaden dårligere, men det er forskjell på kvantitativ og kvalitativ informasjon, så det er slik sett ingen korrelasjon mellom kvantitet og kvalitet...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (7 minutter siden):

Hæææææææææ? Det var da ikke det hun skrev: Hun skrev at hun utelot informasjon og fikk bedre respons. Det kan til og med påstås at å utelate informasjon gjør søknaden dårligere, men det er forskjell på kvantitativ og kvalitativ informasjon, så det er slik sett ingen korrelasjon mellom kvantitet og kvalitet...

Det er to feil ved å nevne at man har barn, og også hvor mange man har. For det første er det ikke noe arbeidsgiver har noe med, og for det andre viser det hvor ens fokus ligger. Det er en bedre søknad dersom man utelater slikt som ikke har med jobben å gjøre. Det er jo tross alt masse informasjon hun helt sikkert utelot. Hun snakket sikkert ikke om hva for shampo hun bruker, eller hvor mye penger hun bruker på mat i uken, eller hva slags merke hun har på klærne. Hun kunne tatt med alt dette, men arbeidsgiver ville tatt dette som en som ikke klarer å skille det vesentlige fra det uvesentlige, samt at det ville blitt lest som at hjemme har udiskutabel førsteprioritet alltid.

Utelate dette er en bedre søknad.

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar
12 minutes ago, fokkeslasken said:

En tekst tidligere i tråden skrev at det var bare ASA-styrer det skulle gjelde for. Var det ikke slik? I så fall snakker vi om cirka 0,06% av styrene i Norge som sluttresultat og ikke 100%. Men det kan jo være at kommentaren fra denne politikeren ikke var riktig selvfølgelig.

En liknade regel har funnits för ASA bedrifter sen 2003 eller däreomkring.

Denna nya regeln gäller tillslut för bedrifter med fler än 30 ansatte eller 50 millioner omsättning. Om ett år ska 8100 bedrifter med en omsättning på mer än 100 millioner ha jämställda styrer sen kommer de mindre bedriftene efter och alla de akuelle bedriftene ska ha ha jämställda styrer 2028.

(möjligt att ikke omsättningen er helt rätt ord)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (15 minutter siden):

En tekst tidligere i tråden skrev at det var bare ASA-styrer det skulle gjelde for. Var det ikke slik? I så fall snakker vi om cirka 0,06% av styrene i Norge som sluttresultat og ikke 100%. Men det kan jo være at kommentaren fra denne politikeren ikke var riktig selvfølgelig.

Poenget var ikke hastigheten før alle styrer måtte følge reglene, men heller hastigheten det vil ta for et enkelt styre.

Om denne endringen innføres neste år, hvor lang tid har et styre på seg før de får noen form for straff om dem ikke ansetter 40% av det andre kjønnet?

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (14 minutter siden):

Tror inte det er speciellt vanligt att ta med antal barn i en söknad eller CV hvis det ikke er relevant för jobbet.

Det var det for 20 år siden. Og selv om jeg ikke hadde det med i CVen - så ble jeg spurt om jeg hadde barn og hvor mange på selve intervjuet. 

Endret av leticia
lagt til tekst
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (21 minutter siden):

Det er to feil ved å nevne at man har barn, og også hvor mange man har. For det første er det ikke noe arbeidsgiver har noe med, og for det andre viser det hvor ens fokus ligger. Det er en bedre søknad dersom man utelater slikt som ikke har med jobben å gjøre. Det er jo tross alt masse informasjon hun helt sikkert utelot. Hun snakket sikkert ikke om hva for shampo hun bruker, eller hvor mye penger hun bruker på mat i uken, eller hva slags merke hun har på klærne. Hun kunne tatt med alt dette, men arbeidsgiver ville tatt dette som en som ikke klarer å skille det vesentlige fra det uvesentlige, samt at det ville blitt lest som at hjemme har udiskutabel førsteprioritet alltid.

Utelate dette er en bedre søknad.

Hvis det ikke var relevant for søknaden. Hvorfor spør da arbeidsgivere på intervjuet om jeg har barn og hvor mange når jeg ikke har nevnt noe om det i CV - en. Da er det vel arbeidsgiver som har dette fokuset og ikke jeg. Som sagt, dette var for 20 år siden, så det kan ha blitt en endring nå. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (13 minutter siden):

Kan ju vara för att lära känna dig? Är rätt säker på att jag också har fått den frågan några gånger. 

Det her blir for dumt. Mannen var også jobbsøker på samme tid, og ble ikke spurt en eneste gang om barn og antall. Man spør ikke for å bli kjent. Her må jeg faktisk være enig med Fokkeslasken, det er ikke noe arbeidsgiver har noe med. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, leticia said:

Det her blir for dumt. Mannen var også jobbsøker på samme tid, og ble ikke spurt en eneste gang om barn og antall. Man spør ikke for å bli kjent. Her må jeg faktisk være enig med Fokkeslasken, det er ikke noe arbeidsgiver har noe med. 

Nu vet ikke du vad de har spurt mig eller vad de spør andra folk. Jag har i alla fall haft samtal som handlar om att bli kjent under intervjuer (som jag tolkat det i alla fall).

Tror väl inte heller att arbetsgivarna generellt vet så lite om vilka som tar ut sykedager för barn, har det travelt till barnehagen etc, att antal barn bara är intressant information om kvinner. 

Men som sagt, man bör ikke skrive om antal barn i söknaden man bör väl inte spörre om det på intervjun heller. 

Men hele ansättelse processen handlar ju väldigt mycket om rena spekulationer, gissningar, fordommar, kontakter, referanser etc för att fra väldigt lite information försöka bestämma vem som skulle passa bäst på jobbet.  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (15 minutter siden):

Det her blir for dumt. Mannen var også jobbsøker på samme tid, og ble ikke spurt en eneste gang om barn og antall. Man spør ikke for å bli kjent. Her må jeg faktisk være enig med Fokkeslasken, det er ikke noe arbeidsgiver har noe med. 

Søkte dere begge på samme jobb?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...