Gå til innhold

Nå skal minst 40% av styrene i store og mellomstore selskaper være kvinner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (1 time siden):

Nei. Diskriminering er usaklig eller urimelig forskjellsbehandling, og en målsetting om 40% menn/kvinner i styrer er ikke det.

Jo, det er jo akkurat det det er. Det er å gi en medfødt egenskap man ikke kan endre fortrinnsrett over tilegnet kunnskap og innsats. Det er definisjonen på diskriminering.

En mann stiller med ekstrem kompetanse og er perfekt til jobben, mens en kvinne stiller med under halvparten av kvalifikasjonene og lander jobben. Diskriminering.
 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (1 time siden):

Klager man på høyden av benken uten å endre den kan man vel skylde seg selv.

Samme med innetemperaturen. Selv klarer jeg fint rusle bort til termostaten for å endre den. Vet ikke lengre med kvinner etter å ha lest dette.

Ja, lett å endre høyden på kjøkkenbenken når alt av vhitevarer bygges etter den standarden. Så da må kvinnen velge å enten ha for høy kjøkkenbenk eller vaske opp for hånd. Likestilling.

Det er lett i ditt eget hjem. Det er jo ikke problemet. Prøv skoler, kontorer, offentlige bygg osv. Der får man raskt beskjed om at "ventilasjonen og innetemperaturen er stillt inn etter veiledende nivåer".

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (2 minutter siden):

De aller fleste andre enn deg hadde jeg vært sikker på at mente det som en spøk...

Det er jo dette dere selv sier. At vi damer ikke kan produsere, bare menn.

Jeg vet at menn sitter på et statsbudsjett mer enn kvinner i kapital. For å produsere trengs det kapital. Gi meg kapitalen din, så kan jeg produsere. Hvis ikke, må du produsere det jeg vil ha.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DjSlayer skrev (26 minutter siden):

Dette er basert på den tidligere studien som var postet i denne tråden, som egentlig har en alt for lav "sample size" til å komme til noen egentlig god konklusjon. Dessuten the guardian er ingen bra publikasjon å sitere i fra.

Studien ang skader er en ting, men resten av artikkelen stemmer på en prikk og er vellkjente temaer vi var innom på designstudiet, spesielt når vi hadde fag om universell utforming og ergonomi. Verden er bygget av og for menn.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (7 minutter siden):

Studien ang skader er en ting, men resten av artikkelen stemmer på en prikk og er vellkjente temaer vi var innom på designstudiet, spesielt når vi hadde fag om universell utforming og ergonomi. Verden er bygget av og for menn.

Hvorfor brukes det da kvinnelige testdukker?

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Neffi said:

Det er jo dette dere selv sier. At vi damer ikke kan produsere, bare menn.

Jeg vet at menn sitter på et statsbudsjett mer enn kvinner i kapital. For å produsere trengs det kapital. Gi meg kapitalen din, så kan jeg produsere. Hvis ikke, må du produsere det jeg vil ha.

Sier noen det, eller er det noe du har forvrengt til noe helt annet enn det noen faktiskt har skrevet?

Nå forstår jeg ikke, er ikke kvinner selvstendige og har egne penger, eller er det menns penger OGSÅ som dere skal ha...?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Neffi said:

Kvinner har ikke teknisk kompetanse har jeg fått høre i denne tråden. I en sånn grad at kjønnsbalansen i styrer blir et stort problem.

Har du vurdert et norskkurs så du slipper å misforstå hva andre skriver og mener hele tiden? Eller er det bare stråmenn og å lese andres innlegg med størst mulig grad av illvilje og trolle du har som mål?!

Endret av Gjest MKII
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (1 minutt siden):

Sier noen det, eller er det noe du har forvrengt til noe helt annet enn det noen faktiskt har skrevet?

Har det ikke blitt tatt opp i denne tråden at kvinner ikke har kompetanse på tekniske fag?

Gjest MKII skrev (1 minutt siden):

Nå forstår jeg ikke, er ikke kvinner selvstendige og har egne penger, eller er det menns penger OGSÅ som dere skal ha...?

Kvinner har mindre lønn enn menn, og det vi alle vet er at lønn dekker faste utgifter. Resten kan brukes på sparing. Når kvinner bare får 80-90% i lønn, betyr det at sparingspotensialet reduseres kraftig. Siden det kun er overskytende etter faste utgifter som kan spares. Med andre ord får ikke kvinner spart opp nok egenkapital, og menn vil ikke investere i kvinnelige grundere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/lonn-og-arbeidskraftkostnader/statistikk/lonn/artikler/slik-kan-lonnsforskjellen-mellom-kvinner-og-menn-forklares

Jeg har bare sakset ut punkt som gir en indikasjon på hvorfor vi har en lønnsforskjell..

Sitat

En viktig årsak til at kvinner i gjennomsnitt tjener mindre enn menn, er at menn er overrepresentert blant lønnstakerne som har de høyeste lønningene. Det er altså få kvinner sammenlignet med menn i toppen av fordelingen. Tilsvarende er det flere kvinner enn menn i midten av fordelingen.

Dette kan vi illustrere ved å se på hva som skjer dersom vi tar vekk de ti prosent høyeste lønningene fra fordelingen, uavhengig av kjønn. Ettersom det er flest menn blant de ti prosent høyeste lønningene, er det også menns gjennomsnittslønn som påvirkes mest. Når vi holder disse lønningene utenfor, reduseres lønnsgapet fra 87,6 prosent til 94,6 prosent.

Sagt på en annen måte: Når vi fjerner de ti prosent høyeste lønningene, synker gjennomsnittslønnen til menn betraktelig, mens den ikke gjør det for kvinner. Blant jobbene med de ti prosent høyeste lønningene er det i underkant av 30 prosent kvinner. Det er dermed for få kvinner i toppen av fordelingen til at det drar gjennomsnittet opp like mye som det gjør for menn.

Sitat

Det er langt flere kvinner som jobber deltid enn menn. Blant kvinner er det 46 prosent som jobber deltid, mens det blant menn er 25 prosent. Det inkluderer arbeidstakere som har flere deltidsjobber samtidig. Deltidsjobber er ofte lavere lønnet enn heltidsjobber, også hvis en regner om lønnen til å tilsvare heltid. Derfor bidrar det til å trekke gjennomsnittslønnen mer ned for kvinner enn for menn.

Dette ser vi tydelig i tallene ved at kvinner i gjennomsnitt jobber færre timer i uka enn menn i nærmest alle yrker. I de fleste yrker er det snakk om 1,5 til 4 timer mindre i snitt. Det er noen få unntak, for eksempel blant ledere, hvor kvinner kun jobber 0,1 time mindre, og akademiske yrker hvor kvinner jobber 1,3 time mindre i uka i snitt.

Finnes det noe forskning der ute som har greid å konvertert alle variabler slik at vi sitter igjen med lønn pr time? Helst i flere forskjellige yrker, både lavtlønnet og høytlønnet. De høytlønnede arbeidene som virkelig har forskjeller så er kvinnen underrepresentert og dermed faller det jo fort naturlig at om enkelte menn har ekstremt godt betalt i de yrkene, så drar de snittet bra opp for menn.

For slik jeg tolker SSB, så er det ikke det at kvinner tjener dårligere pga kjønnet, men heller at det velges yrker med lavere lønn og det jobbes i snitt mindre.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Neffi said:
13 minutes ago, Gjest MKII said:

Sier noen det, eller er det noe du har forvrengt til noe helt annet enn det noen faktiskt har skrevet?

Har det ikke blitt tatt opp i denne tråden at kvinner ikke har kompetanse på tekniske fag?

13 minutes ago, Gjest MKII said:

Nå forstår jeg ikke, er ikke kvinner selvstendige og har egne penger, eller er det menns penger OGSÅ som dere skal ha...?

Kvinner har mindre lønn enn menn, og det vi alle vet er at lønn dekker faste utgifter. Resten kan brukes på sparing. Når kvinner bare får 80-90% i lønn, betyr det at sparingspotensialet reduseres kraftig. Siden det kun er overskytende etter faste utgifter som kan spares. Med andre ord får ikke kvinner spart opp nok egenkapital, og menn vil ikke investere i kvinnelige grundere.

Jo, du har vel tatt det opp og feilaktig påstått det samme opptil flere ganger...

Da er jo løsningen enkel: Kvinner får ta på seg de livsfarlige jobbene menn tar på seg, dere får utsette dere selv like mye for arbeidsmiljøer med helseskadelige kjemiske stoffer, dere får jobbe i like fysiskt harde jobber som menn gjør, dere får løfte like fysiskt tungt som menn gjør, dere får verve dere til høytlønnede oppgaver i krigssoner, dere får jobbe like mange timer i uken og året som menn gjør og bruke de pengene til å øke andelen bedrifter dere starter med 150%.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Neffi said:

Kvinner har ikke teknisk kompetanse har jeg fått høre i denne tråden. I en sånn grad at kjønnsbalansen i styrer blir et stort problem.

Vad har det att göra med vad kvinner kan göra?

Alla kan se både i verkligheten och via statistik att det är färre kvinnor i diverse tekniska yrker. Klart att ikke det finns lika många kvinner med teknisk kompetanse men många av de som har tekniskkompetanse er flinka.   

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (4 minutter siden):

Jo, du har vel tatt det opp og feilaktig påstått det samme opptil flere ganger...

Da er jo løsningen enkel: Kvinner får ta på seg de livsfarlige jobbene menn tar på seg, dere får utsette dere selv like mye for arbeidsmiljøer med helseskadelige kjemiske stoffer, dere får jobbe i like fysiskt harde jobber som menn gjør, dere får løfte like fysiskt tungt som menn gjør, dere får verve dere til høytlønnede oppgaver i krigssoner, dere får jobbe like mange timer i uken og året som menn gjør og bruke de pengene til å øke andelen bedrifter dere starter med 150%.

Jo, også må vi slutte å føde barn. For det er der vi taper siden vi må hente og bringe, være hjemme med syke barn osv. Uten barn kan vi jobbe hele døgnet.

Og det spørs om det ikke er nettopp dette kvinner har funnet ut? At det er eneste sjangsen de har?

Endret av Neffi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Neffi said:

Jo, også må vi slutte å føde barn. For det er der vi taper siden vi må hente og bringe, være hjemme med syke barn osv. Uten barn kan vi jobbe hele døgnet.

Bor du på 50 talet? 

Jag har inte mött en enda pappa som inte  henter och bringer barn och er hjemme med sykt barn men ok, föder barn gör de ikke.

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (Akkurat nå):

Bor du på 50 talet? 

Jag har inte mött en enda pappa som inte  henter och bringer barn och er hjemme med sykt barn men ok, föder barn gör de ikke.

Eneste mannen ikke får gjort i dag er de to tingene vi ikke er utviklet til å gjøre. Føde og produsere melk til barnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (19 minutter siden):

Bor du på 50 talet? 

Jag har inte mött en enda pappa som inte  henter och bringer barn och er hjemme med sykt barn men ok, föder barn gör de ikke.

Kjønnsforskjeller i sykefraværet øker når par får barn | Arbeid og velferd (nav.no)

samt alle lønnsforskjellsrapportene som sier kvinner faller ifra på jobb etter de får barn. Det er forklaringen på lønnsgapet, og tematikken til hvorfor menn jobber mer enn kvinner, får bedre stilligner og ansvar enn kvinner osv. Ligger masse linker i denne tråden som viser til det.

Klart, i ditt hode jobber pappaer 500 timer i uken samtidig som at de tar seg av barna. Jeg skjønner at du vil vi skal si det, og jeg gidder ikke gjenta meg selv når dere ikke klarer å innse noe i alle fall.

Klart, pappaer jobber 500 timer i uka, samtidig som de tar seg av barna. Idc.

Og ikke glem alle de gangene dere dør i krig. Både før og etter henting av barna!

Endret av Neffi
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...