Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Stikkontakt i motorrom


Luddep

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Legg ut et bilde, så kanskje du får et bedre svar. :)
Det normale om det er lagt opp til Defa motor- og kupevarmer er nemlig å ha stikket inni kupeen, under dashbordet.
På biler fra rundt 2000-tallet er dette normalt, men på senere opplegg bruker Defa egen kontakt ikke schuko til dette.

Ikke uvanlig at man har både Webasto og Defa. Ikke alle vil ha Webastoen gående i garasjen, da den lager eksos når den går.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (17 timer siden):

En kan sikkert med fordel tette kontakten med tape om den ikke er i bruk.

Eller bare fjerne den. Merkelig plassering, disse skal normalt være inni bilen. I monteringsanvisningen til DEFA står det at disse skal monteres inni kupeen, så høyt over gulvet at de ikke kan fylles med vann ved lekkasje. Halvveis mellom Defa-pluggen i front og dette stikket er det en Y-kobling, der den andre biten går til motorvarmeren.

 

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar! Da skal jeg få tatt ut stikkontakten. Bilen har opprinnelig vært HC-bil hvis dette er av relevans.

Utnytter muligheten nå når det er så mange flinke folk som svarer:

Webastoen kutter etter variabel tid, noen ganger etter få sekunder, noen ganger etter flere minutter. Hvis bilen har fremdrift på motoren erfarer jeg at den holder seg påslått, og ofte etter flere tenningsforsøk (hvis det kan kalles dette etter et par minutter i drift). VW Caravelle 08, Thermo Top C med styring i taket om dette har noe å si. Kjøring er en kald fornøyelse om dagen. Tanker eller erfarigner? :)

Endret av Luddep
Lenke til kommentar
Luddep skrev (På 6.12.2023 den 1:09 AM):

Takk for svar! Bilen har Webasto motorvarmer som går på Diesel. Er det vanlig å montere dobbelt opp?  Og hva skal plugges inn i denne stikkontakten i motorrommet? 🤣 Tenkte det var vanlig å ha disse inni kupeen med kupevarmer? 

Jeg hadde en 2013 Audi A4 Allroad påmontert Defa motorvarmer og kupevarmer i tillegg til Webasto. 

Muligens for parkeringshus osv. der eksos kan bli problem som andre skriver.

Lenke til kommentar

At brenneren slår seg av kan sikkert ha flere årsaker, men det vanlige er at de er programmert til å ikke tappe batteriet under en viss spenning, f.eks 12.0 volt sånn at du fortsatt skal få start. Webasto-en bruker jo strøm til brenner, vifte og pumpe uten at den lager noe strøm, så batteriet vil tappes når du varmer bilen. Enkelte biler har ekstra batteri pga dette. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

At brenneren slår seg av kan sikkert ha flere årsaker, men det vanlige er at de er programmert til å ikke tappe batteriet under en viss spenning, f.eks 12.0 volt sånn at du fortsatt skal få start. Webasto-en bruker jo strøm til brenner, vifte og pumpe uten at den lager noe strøm, så batteriet vil tappes når du varmer bilen. Enkelte biler har ekstra batteri pga dette. 

Vil et billig multimeter være for lite nøyaktig til å påvise dette? Vi har prøvd å måle batteri under sete under belastning, men det dropper ikke under 12,5V som vi kan se. Har også testet batterihelsen ved hjelp av billig batteritester fra jula, den sier at det er "good". Men det kan vel hende at det holder dårligere på strøm nå pga. alder?  Har tenkt i disse baner selv siden varmeren fungerer greit så lenge det er framdrift i motoren, og batteriet er nok gammelt. Ser at denne typen batteri ligger på 3500-4000 kr, så vil være relativt sikker før jeg investerer i det :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...