Luddep Skrevet 5. desember 2023 Rapporter Del Skrevet 5. desember 2023 Hei! Har kjøpt en bruktbil, og med den fulgte det DEFA-kabel. Inni motorrommet har jeg en stikkontakt(?) rett ved siden av batteriet, men ingenting er koblet i der. Hva er denne til? Lenke til kommentar
trikola Skrevet 5. desember 2023 Rapporter Del Skrevet 5. desember 2023 Elektrisk motorvarmer antageligvis. https://www.bildeler.no/defa-warmup/g/1867 Lenke til kommentar
Luddep Skrevet 6. desember 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. desember 2023 trikola skrev (1 time siden): Elektrisk motorvarmer antageligvis. https://www.bildeler.no/defa-warmup/g/1867 Takk for svar! Bilen har Webasto motorvarmer som går på Diesel. Er det vanlig å montere dobbelt opp? Og hva skal plugges inn i denne stikkontakten i motorrommet? 🤣 Tenkte det var vanlig å ha disse inni kupeen med kupevarmer? Lenke til kommentar
trikola Skrevet 6. desember 2023 Rapporter Del Skrevet 6. desember 2023 Nå legger jeg merke til at du skriver 'rett ved siden av batteriet'. Kanskje det er til en lader. Er det en vanlig schuko-stikk? Da er det et litt merkelig oppsett. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 6. desember 2023 Rapporter Del Skrevet 6. desember 2023 Jeg tror at jeg hadde gått til det drastiske skrittet å spørre forrige eier. Lenke til kommentar
iknutis Skrevet 6. desember 2023 Rapporter Del Skrevet 6. desember 2023 Legg ut et bilde, så kanskje du får et bedre svar. Det normale om det er lagt opp til Defa motor- og kupevarmer er nemlig å ha stikket inni kupeen, under dashbordet. På biler fra rundt 2000-tallet er dette normalt, men på senere opplegg bruker Defa egen kontakt ikke schuko til dette. Ikke uvanlig at man har både Webasto og Defa. Ikke alle vil ha Webastoen gående i garasjen, da den lager eksos når den går. 1 Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 6. desember 2023 Rapporter Del Skrevet 6. desember 2023 Det kan være dobbelt opp. Webasto lager eksos og det vil man natuligvis unngå i lukkede rom som f.eks. garasje. 1 1 Lenke til kommentar
Luddep Skrevet 6. desember 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. desember 2023 Takk for svar! Skal få tatt bilde Forrige eier har ikke eid den veldig lenge. Bilen har opprinnelig vært HC-bil med ekstra batteri under førersete hvis dette har noe å si. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 6. desember 2023 Rapporter Del Skrevet 6. desember 2023 Det kan vel brukes til enten motorvarmer eller batterilader. Det kan også brukes til kupevarmer, men det er vel litt langt unna. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 6. desember 2023 Rapporter Del Skrevet 6. desember 2023 Uansett er denne kontakttypen ikke tenkt å bli montert i motorrommet men i kupeen. Se bare hvor nedslitt den er. Skulle ikke forundre med at den produserer jordfeil omgående etter en kjøretur i våt vær. 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 6. desember 2023 Rapporter Del Skrevet 6. desember 2023 En kan sikkert med fordel tette kontakten med tape om den ikke er i bruk. Lenke til kommentar
iknutis Skrevet 7. desember 2023 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2023 Svein M skrev (17 timer siden): En kan sikkert med fordel tette kontakten med tape om den ikke er i bruk. Eller bare fjerne den. Merkelig plassering, disse skal normalt være inni bilen. I monteringsanvisningen til DEFA står det at disse skal monteres inni kupeen, så høyt over gulvet at de ikke kan fylles med vann ved lekkasje. Halvveis mellom Defa-pluggen i front og dette stikket er det en Y-kobling, der den andre biten går til motorvarmeren. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 7. desember 2023 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2023 Luddep skrev (På 5.12.2023 den 11:37 PM): Hei! Har kjøpt en bruktbil, og med den fulgte det DEFA-kabel. Inni motorrommet har jeg en stikkontakt(?) rett ved siden av batteriet, men ingenting er koblet i der. Hva er denne til? Den har nok antagelig vært til en bunnpannevarmer en gang i tiden. Lenke til kommentar
Luddep Skrevet 8. desember 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. desember 2023 (endret) Takk for mange gode svar! Da skal jeg få tatt ut stikkontakten. Bilen har opprinnelig vært HC-bil hvis dette er av relevans. Utnytter muligheten nå når det er så mange flinke folk som svarer: Webastoen kutter etter variabel tid, noen ganger etter få sekunder, noen ganger etter flere minutter. Hvis bilen har fremdrift på motoren erfarer jeg at den holder seg påslått, og ofte etter flere tenningsforsøk (hvis det kan kalles dette etter et par minutter i drift). VW Caravelle 08, Thermo Top C med styring i taket om dette har noe å si. Kjøring er en kald fornøyelse om dagen. Tanker eller erfarigner? Endret 8. desember 2023 av Luddep Lenke til kommentar
3l33t3 Skrevet 8. desember 2023 Rapporter Del Skrevet 8. desember 2023 Luddep skrev (På 6.12.2023 den 1:09 AM): Takk for svar! Bilen har Webasto motorvarmer som går på Diesel. Er det vanlig å montere dobbelt opp? Og hva skal plugges inn i denne stikkontakten i motorrommet? 🤣 Tenkte det var vanlig å ha disse inni kupeen med kupevarmer? Jeg hadde en 2013 Audi A4 Allroad påmontert Defa motorvarmer og kupevarmer i tillegg til Webasto. Muligens for parkeringshus osv. der eksos kan bli problem som andre skriver. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 8. desember 2023 Rapporter Del Skrevet 8. desember 2023 At brenneren slår seg av kan sikkert ha flere årsaker, men det vanlige er at de er programmert til å ikke tappe batteriet under en viss spenning, f.eks 12.0 volt sånn at du fortsatt skal få start. Webasto-en bruker jo strøm til brenner, vifte og pumpe uten at den lager noe strøm, så batteriet vil tappes når du varmer bilen. Enkelte biler har ekstra batteri pga dette. Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 8. desember 2023 Rapporter Del Skrevet 8. desember 2023 Er vel til motorvarmer den 😀 Lenke til kommentar
Luddep Skrevet 8. desember 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. desember 2023 kremt skrev (2 timer siden): At brenneren slår seg av kan sikkert ha flere årsaker, men det vanlige er at de er programmert til å ikke tappe batteriet under en viss spenning, f.eks 12.0 volt sånn at du fortsatt skal få start. Webasto-en bruker jo strøm til brenner, vifte og pumpe uten at den lager noe strøm, så batteriet vil tappes når du varmer bilen. Enkelte biler har ekstra batteri pga dette. Vil et billig multimeter være for lite nøyaktig til å påvise dette? Vi har prøvd å måle batteri under sete under belastning, men det dropper ikke under 12,5V som vi kan se. Har også testet batterihelsen ved hjelp av billig batteritester fra jula, den sier at det er "good". Men det kan vel hende at det holder dårligere på strøm nå pga. alder? Har tenkt i disse baner selv siden varmeren fungerer greit så lenge det er framdrift i motoren, og batteriet er nok gammelt. Ser at denne typen batteri ligger på 3500-4000 kr, så vil være relativt sikker før jeg investerer i det Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 8. desember 2023 Rapporter Del Skrevet 8. desember 2023 Måler du 12.5V hvilespenning på batteriet så er det vel ok. Lenke til kommentar
Luddep Skrevet 8. desember 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. desember 2023 Batteriet ser ut til å være produsert i uke 42 i år 2007 😳 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå