Gå til innhold

Elektriske busser tåler ikke kulden – tas ut av trafikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Wall Dorf skrev (35 minutter siden):

Ikke som jeg kan se i følge linken jeg la inn i dag (https://www.msn.com/nb-no/okonomi/nyheter/el-varianten-koster-50-prosent-mer-og-takler-ikke-kulda-umulig/ar-AA1mxzsw?ocid=msedgdhp&pc=HCTS&cvid=43d0f4d97383408d9efafda1 )

Flere bransjer som har problemer med nok strøm på batteripakkene om vinteren... så det er nok ikke noe annet enn fakta, ed og forbannelser over noe som blir tredd ned over hodene på vanlige arbeidsfolk som ikke får utført jobbene sine på en normal måte på grunn av dårlige beslutninger og løsninger. Det har aldri eksistert overflod av ren elektrisk strøm i verden. Så hvordan en så dårlig ide som at batteridrift og ren elektrisitet skal redde verdens klima må jo være en særs dårlig spøk? Nå skrikes det etter mye mye mer strøm nesten før en er kommet i gang, og hvor dyr strøm har man tenkt seg at den skal bli? Før man begynte med vindmølleparker ble dette frarådet da det ville føre til mye høyere strømpris enn vannkraft. Men hvor er man hen i strømmarkedet nå? Prisene er på galloppfest de lux... vannkraften dras ut av landet i nye strømkabler, kullkraft kan ikke legges ned, for de må produsere batterier til elbilindustrien, det samme med olje og gass... - Nei, man redder ikke klimaet på denne måten - man må tilbake til hest og kjerre og droppe utenlandsferie med flyreiser. Elbiler kan bruke dobbelt så mye strøm om vinteren som om sommeren, det er ikke vanlig forbruk på bensin og dieselbiler. Jeg har en hybrid, og den dobler ikke energiforbruket som nå i 30 minusgrader. Den går fortsatt under 1/2 literen på mila. Så ren eldrift kommer ikke til å bli noen ting av før man finner ut av hvordan man finner ut av hvordan man overfører  nullpunktsenergi. Da henter man strømmen rett fra luften.

Den artikkelen du limte inn gjaldt først og fremst et busselskap som driver langruter. Jeg merket meg særlig at de hadde Setra busser, dette er Mercedes Benz sin produsent av turistbusser.

https://www.setra-bus.com/no_NO/brand/setra-brand.html

Men temaet her er bybusser, og da er det min oppfatning at bybusser i de aller fleste byer i verden kan drives med batterier. Jeg gjentar meg selv nå, men om ca. 10 år er der ikke en eneste fosilbuss igjen i norske byer. 

Endret av Windfarmer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (38 minutter siden):

 

Flere bransjer som har problemer med nok strøm på batteripakkene om vinteren... så det er nok ikke noe annet enn fakta, ed og forbannelser over noe som blir tredd ned over hodene på vanlige arbeidsfolk som ikke får utført jobbene sine på en normal måte på grunn av dårlige beslutninger og løsninger. Det har aldri eksistert overflod av ren elektrisk strøm i verden. Så hvordan en så dårlig ide som at batteridrift og ren elektrisitet skal redde verdens klima må jo være en særs dårlig spøk? Nå skrikes det etter mye mye mer strøm nesten før en er kommet i gang, og hvor dyr strøm har man tenkt seg at den skal bli? Før man begynte med vindmølleparker ble dette frarådet da det ville føre til mye høyere strømpris enn vannkraft. Men hvor er man hen i strømmarkedet nå? Prisene er på galloppfest de lux... vannkraften dras ut av landet i nye strømkabler, kullkraft kan ikke legges ned, for de må produsere batterier til elbilindustrien, det samme med olje og gass... - Nei, man redder ikke klimaet på denne måten - man må tilbake til hest og kjerre og droppe utenlandsferie med flyreiser. Elbiler kan bruke dobbelt så mye strøm om vinteren som om sommeren, det er ikke vanlig forbruk på bensin og dieselbiler. Jeg har en hybrid, og den dobler ikke energiforbruket som nå i 30 minusgrader. Den går fortsatt under 1/2 literen på mila. Så ren eldrift kommer ikke til å bli noen ting av før man finner ut av hvordan man finner ut av hvordan man overfører  nullpunktsenergi. Da henter man strømmen rett fra luften.

Wal Dorf;

Her var det  mye rart. Du synes å foreta en tarmskylling når det gjelder elektrisk kraft, vindmøller og alt det der. Jeg ser ingen annen intelligent løsning enn elektrisitet. Spørsmålet er om vi kun skal satse på fornybart, eller om en skal begynne å satse tungt på kjernekraft. I Norge er kjernekraft foreløpig lite aktuelt, vi har masse vannkraft og enda større vindkraftpotensiale som vil bli mye billigere å bygge ut enn kjernekraft.

Men for land som Polen, Tyskland, GB og Nederland tror jeg ikke at de har noe valg. Jeg tok ikke med Frankrike i denne historien siden de allerede i dag har dekket ca. 70% av sitt kraftbehov fra kjerne. Franskmennene har vært forutseende, endelig vant de over tyskerne om noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (På 5.12.2023 den 20.30):

Dette er 0% feil med elbussene, og 100% feil hos den inkompetente gjengen som har bestilt feile el-busser, satt de inn i feile ruter, og ikke testet ting grundig nok.

Problemet løses ved å kjøpe riktig type elbuss, til riktig type rute. 

Tunge kjøretøy, både lastebil og buss, er nærmest helt ubrukelige til alt fra lengre distanser, tyngre lass og i krevende forhold (glatta, kulde osv).

Endret av Joeal88
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (21 minutter siden):

Jo, det går visst glimrende ennå, blitt nærmest en seanse? Se selv!

Videoen er fra 16. juli 2021 og han sier ikke om det har gått bra siden artikkelen ble skrevet for 9 år siden.

Mannen har brukt et millionbeløp på løsninger for å spare strøm for ~10 000 kr i året (unntatt 2022 da strømmen var ganske dyr over en lengre periode). Så hvor lang tid tar det før investeringen går i null? Ha også i mente at de dyre komponentene har en levetid inntil 25 år hvis de gjennomgår noen svært dyre jevnlige servicer.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (5 timer siden):
kremt skrev (7 timer siden):

Finnes det hydrogenstasjoner som ikke er tilkoblet strømnettet, evt hvor?

Tja... siden du spør så pent så - (men ikke si det til noen!)

Slik skal Hans-Olof leve uten strøm til vinteren - Tu.no

Han har kun elbiler (batteri). Årsaken vet jeg ikke, så det kan jo være enten eller både høna og egget som svikter (hydrogenstasjon og/eller hydrogenbil).

Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (23 minutter siden):

Tunge kjøretøy, både lastebil og buss, er nærmest helt ubrukelige til alt fra lengre distanser, tyngre lass og i krevende forhold (glatta, kulde osv).

Jeg ser ikke helt hva "glatta" har med dette å gjøre. "Glatta" er først og fremst et problem når trailere setter seg på tvers, og der det tar timevis å åpne veien.

Om ca. 15 år har vi helelektrikse lastebiler, og det jeg virkelig ser frem til, er der en kan legge inn et drivhjul eller to på tralla, så en slipper at drivvognen må ha kjettinger som spiser asfalt for å komme seg opp på Hardangervidda. I dag er dette teknologisk og praktisk umulig. En standard trekkvogn har i dag stor sett drift bare på en aksling. Å legge inn en drevet  aksling eller to på tralla vil revulosjonere lastebiltransporten i Norge. Og det er kun praktisk mulig ved elektrisk drift.

Endret av Windfarmer
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ok, Putin lurte Tyskland og EU med gassleveranser (nesten) for evig tid. Hva med strømmen? Hvor lett er det og sabotere, sprenge og kutte ut vitale  forsyningspunkter som dammer transformatorer og linjer osv. hvor som helst ang. plassering? I allefall mye lettere enn noen gassrør i havbotten. Eventuelle kommende krisesituasjoner er like mulige som vi har sett til nå.

Hva med evakuering av større områder, byer osv? Hvis absolutt alt skal over på EL-drift så er vi veldig sårbare i krisesituasjoner.

Endret av Jarmo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 12/5/2023 at 10:39 PM, Trestein said:

According to experts from the European Commission, cogeneration plants can achieve energy efficiency levels of up to 90% compared to traditional electricity and heat production plants. 

Jo, vekt og plass. Du vil måtte dra på så mykje ekstra masse at det i praksis ikkje er gjennomførbart - og uansett vil du kun ha bruk for varmeenergien på kalde dager.

Lenke til kommentar
kremt skrev (På 5.12.2023 den 10:57 PM):

Tesla hadde 85 kwh batteri i 2012 og 90 kwh i 2014. Dagens modell har ca 95 kwh, model s. Model y og 3 har ca 60 og 80 kwh batterier. Batteriene er altså mer eller mindre akkurat like store, man får ikke merkbart mer kilometer nå. Men trolig er det større overskudd per solgte bil pga lavere kostnad på batteriet. 

Bilindustrien følger sin helt egen agenda og det gjelder å ikke gå for fort frem.
Tesla lurte alle, men følger nå den samme metoden.
Toyota holdt på å gå skoene av seg med hydrogensatsing som de måtte sette på vent.
Det er bedre å gå med små steg og hente inn maksimalt med inntekter fra hvert av disse.

Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (41 minutter siden):

Og hvor mye strøm er brukt for å produsere hydrogenet ?

Dobbelt så mye som han hadde brukt dersom han brukte strømmen direkte ?

Hvis du leser samme linken som jeg la inn, skulle vi vel få tilnærmelsesvis samme svar? Overskuddsstrømmen som ikke kunne benyttes til noe annet?

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (55 minutter siden):

Jepp:

Sitat

Fri energi er kontroversielt og eksistensen benægtes af mange fysikere, men talrige tests har vist ”overunity” (dvs. større end 100% nyttevirkning) af disse devices (se f.eks. peswiki). Dokumentationen findes dels på internettet og dels på konferencer, som afholdes verden over i stadigt stigende antal. Man kigger forgæves efter nyheder om fri energi i gængse videnskabelige tidsskrifter.

Fri energi dækker over så forskellige teknologier som:

  • magnetmotorer
  • koblede spoler
  • plasma reaktionskamre
  • kold fusion eller LENR (low energy nuclear reactors)
  • opdriftskraftværker (skal den med?)

🤣

 

 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Han har kun elbiler (batteri). Årsaken vet jeg ikke, så det kan jo være enten eller både høna og egget som svikter (hydrogenstasjon og/eller hydrogenbil).

Nei, hvis man ikke vet, så driver du med analyser over hva du tydeligvis regner med? Ingen treff her!

Nilsson Energy som startades ihop med två kollegor där de säljer ett energilagringssystem

4.1 Nilsson Energy demo-site - side 16 - 18 KLADD (diva-portal.org)

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...