spiff42 Skrevet mandag kl 21:49 Del Skrevet mandag kl 21:49 uname -i skrev (36 minutter siden): Veldig fint at diesel-busser skiftes ut, men jeg er ikke enig i at det ikke spiller noen rolle hvor mye penger som kastes ut av vinduet. Den opprinnelige planen var å gradvis skifte diesel ut med el og være ferdig i 2028. En fornuftig og ambisiøs plan hvor man fikk faset inn trygt og sikkert. Men MDG ville ha skiftet ut alle bussene med én gang og helst for 10 minutter siden. Og resultatet er et skandaleprosjekt. Dessverre så kan det se ut som om denne saken er representativ for MDGs øvre miljøpolitikk. Kostnaden spiller selvsagt en rolle, men det gjør også helsekostnadene som skyldes forurensning og støyprobleme. Å bli kvitt en betydelig kilde til dette 5 år tidligere har stor verdi. Det er heller ikke slik at dieselbusser ikke hadde både problemer med framkommelighet og driftsproblemer om vinteren. Busskaos ved snøfall er ikke unikt for elbusser. Om flere partier viste MDG sin handlekraft for miljøet ville vi alle hatt det bedre. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet mandag kl 22:31 Del Skrevet mandag kl 22:31 spiff42 skrev (21 minutter siden): Kostnaden spiller selvsagt en rolle, men det gjør også helsekostnadene som skyldes forurensning og støyprobleme. Å bli kvitt en betydelig kilde til dette 5 år tidligere har stor verdi. Vi har hatt dieselbusser i over hundre år og du er tilhenger av å sprenge sparegrisen for å fremskynde innfasing av elbusser med 5 år? spiff42 skrev (40 minutter siden): Om flere partier viste MDG sin handlekraft for miljøet ville vi alle hatt det bedre. Vi ville hvertfall vært mye fattigere. 2 3 Lenke til kommentar
Subara Skrevet tirsdag kl 10:03 Del Skrevet tirsdag kl 10:03 Jeg merker det på lukta når jeg er i byen at el-bilen har overtatt. På videregående hadde jeg skolevei langs en traffikert vei og pustet inn eksos i oppoverbakke, så det er virkelig en forbedring. Men bussene må kunne kjøre om vinteren. Feks. El-busser om sommeren og diesel om vinteren? De som lar bilen stå tar kollektivtransport istedenfor. Det grønne skiftet må være hensiktsmessig for folk. Gode prinsipper/verdier er bra, men bare når de fungerer i praksis. 1 Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet tirsdag kl 10:35 Del Skrevet tirsdag kl 10:35 Kan ikke være så vanskelig å bygge om bussene med trekk på litt flere hjul? 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet tirsdag kl 10:38 Del Skrevet tirsdag kl 10:38 Subara skrev (32 minutter siden): Jeg merker det på lukta når jeg er i byen at el-bilen har overtatt. På videregående hadde jeg skolevei langs en traffikert vei og pustet inn eksos i oppoverbakke, så det er virkelig en forbedring. Men bussene må kunne kjøre om vinteren. Feks. El-busser om sommeren og diesel om vinteren? De som lar bilen stå tar kollektivtransport istedenfor. Det grønne skiftet må være hensiktsmessig for folk. Gode prinsipper/verdier er bra, men bare når de fungerer i praksis. Tja hovedproblemet er vell ikke at de er elektriske, men at de ikke er bygget for vinterføre. Så om en kjører elbusser bygget for vinter på vinteren så er jo problemet "løst". Problemet er vell som ofte at de som tar valg(politikerene) ofte ikke har kompetanse innenfor områdene de tar valg. De har gjerne konsulenter og ansatte som jobber som eksperter men de kan jo ta avgjørlser uten å høre på disse også... 3 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet tirsdag kl 10:40 Del Skrevet tirsdag kl 10:40 Problemet er at ledd buss med trekk på flere hjul kreve DE sertifikat, de fleste bussjåfører har kun D men da burde arbeidsgiver dekke E delen og få de som skal kjøre ledd buss må ta E og. 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet tirsdag kl 10:58 Del Skrevet tirsdag kl 10:58 Om man skal ha egne busser for sommerføre og vinterføre, må man ha dobbelt så mange busser. Gamle dieselmotorer spyr ut eksos, men nye Euro 6-motorer er mye renere. Man burde satse på busser som fungerer i stedet for miljøpolitikk. Sånn går det når aktivister får definere politikken. Utslipp er som vanlig det eneste kriteriet, og ting som kjøreegenskaper, bakkeklaring, veigrep, økonomi og pålitelighet er ikke relevant. Men må kunne krysse av for å ha gjennomført dyre tiltak, det er alt som betyr noe. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet tirsdag kl 12:35 Del Skrevet tirsdag kl 12:35 onkel_jon skrev (1 time siden): Problemet er at ledd buss med trekk på flere hjul kreve DE sertifikat, de fleste bussjåfører har kun D men da burde arbeidsgiver dekke E delen og få de som skal kjøre ledd buss må ta E og. Buss klasse D Du kan kjøre en buss som er godkjent for flere enn 8 passasjerer. Den kan være over 8 meter lang. Du kan kjøre leddbuss. https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/hva-har-du-lov-a-kjore/buss-klasse-d/ 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå