Jarmo Skrevet 30. januar Del Skrevet 30. januar Ting og tang på gang.. https://www.nrk.no/stor-oslo/slik-skal-ruter-rydde-opp-i-busskaoset-1.16739690 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 30. januar Del Skrevet 30. januar Wall Dorf skrev (På 29.1.2024 den 5:21 PM): Ja, hvem kunne tenkt seg det da jeg skrev: Man får antakelig ikke til å avgrense lite nok kraft til drivhjulene slik at man får lurt hjulene til å rulle pent og pyntelig fremover, men bare spoler og reiser sidelengs av veien? Og at det ble vanskelig og avgrense overført kraft til hjulene. Jeg tenkte som NAF innslaget at antispinn ikke får gjort jobben sin hvis man er litt for tung på labben - at antispinn mangler og at drivhjulene er feilplassert gjør jo ikke saken noe bedre. Det er ingen grunn til at antispinn ikke skal fungere selv om sjåføren har blyfot. På Teslaene kan man, på dårlig føre, trykke pedalen helt i bunn uten problemer. Da overføres akkurat så mye kraft til hjulene som føret tillater. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 30. januar Del Skrevet 30. januar Jarmo skrev (58 minutter siden): Ting og tang på gang.. https://www.nrk.no/stor-oslo/slik-skal-ruter-rydde-opp-i-busskaoset-1.16739690 Sitat Slik skal Ruter rydde opp Piggdekk på utvalgte området Jaha!? Piggdekk? Har de ikke kunnskap på nivå med oss her inne som har lest det mange ganger: det går helt fint med piggfrie vinterdekk - man må bare kjøre etter forholdene? 2 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 30. januar Del Skrevet 30. januar (endret) sk0yern skrev (3 timer siden): Så står alt igjen. Det som er mest skremmende, er vel at flere av de som styrer faktisk er enig i dette her. At kollektivtrafikken står stille mange dager vinterstid er noe vi bare må lære oss å leve med. I en by det kan komme snø over halvparten av årets måneder. Jeg kom bokstavelig talt nettopp inn døra hjemme etter å ha tatt både 21-bussen og 37-bussen nå. Alt står ikke, faktisk ikke en gang i nærheten. Ruter har akkurat gått ut med hvilke linjer det er innstillinger på, og det er tre linjer. Ingen av de er innstilt på hele strekningen en gang: https://www.ao.no/forsinkelser-og-innstilte-bussavganger-pa-grunn-av-snovar/s/5-128-723066 Så hvorfor lyver du om at alt står stille? Hva er motivasjonen? Videre er det utrolig dårlige kjøreforhold nå i ettermiddag med mye snø og regn som gjør det veldig glatt, så at det blir noen forsinkelser er bare noe man må forvente i sånne forhold. Sånn har det alltid vært, og sånn vil det alltid være. Endret 30. januar av Snikpellik 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar Snikpellik skrev (På 30.1.2024 den 8:11 PM): Jeg kom bokstavelig talt nettopp inn døra hjemme etter å ha tatt både 21-bussen og 37-bussen nå. Alt står ikke, faktisk ikke en gang i nærheten. Ruter har akkurat gått ut med hvilke linjer det er innstillinger på, og det er tre linjer. Ingen av de er innstilt på hele strekningen en gang: https://www.ao.no/forsinkelser-og-innstilte-bussavganger-pa-grunn-av-snovar/s/5-128-723066 Så hvorfor lyver du om at alt står stille? Hva er motivasjonen? Videre er det utrolig dårlige kjøreforhold nå i ettermiddag med mye snø og regn som gjør det veldig glatt, så at det blir noen forsinkelser er bare noe man må forvente i sånne forhold. Sånn har det alltid vært, og sånn vil det alltid være. Det er ikke bare været man kan skylde på: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3EvEde/buss-i-oslo-staar-bom-fast-paa-toerr-asfalt Hvem har tidligere sett et vogntog som har drivhjul kun på hengeren ?? Her må det ha vært noen med et minimum av praktisk erfaring ut over et par år på økonomistudiet som ikke har fått lov til å delta i kontraktsforhandlinger og utarbeidelse av teknisk spesifikasjon. Buss-selskapene og samfunnsplanleggerne får den nådeløse kritikken de fortjener…. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 13. februar Del Skrevet 13. februar (endret) Jeg har tidligere i tråden etterlyst en granskning av hva som skjedde da det tidligere Ap/MDG-byrådet forserte innkjøp av de elbussene som nå er kilde til omtrent daglig komikveld(tevt tragikomikveld). Ingen gransking av milliardtabben, men det begynner hvertfall å sive ut ting i pressen. Aftenposten plusssak som igjen er hentet fra TU: Oslo kunne hatt elektriske busser med firehjulstrekk "Da Unibuss vant anbudet om levering av nye elektriske busser til Ruter, inkluderte det opprinnelige anbudet busser med to akslinger og firehjulstrekk, som ville taklet norsk vinterføre mye bedre. Men da Ruter oppdaget at en av underleverandørene var det kinesiske statlige selskapet CRRC, reagerte de. Enden på visa ble at Unibuss skrotet de opprinnelige bussene og leverte busser med kun én aksel og tohjulstrekk, skriver Teknisk Ukeblad. Ruter mente det var «betydelige utfordringer med en slik underleverandør, og ifølge Teknisk Ukeblad oppfattet Unibuss dette som en anmodning om å bytte leverandør." Problemet var her at den eneste andre aktuelle leverandøren var polske Solaris som kun leverte drift på én aksling. I tillegg til problemer med batterikapasitet i kulda så hadde man her altså enda en grunn til å holde seg til den opprinnelige planen om å elektrifisere innen 2028 og ikke forsere dette med hele 5 år. Endret 13. februar av uname -i 2 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 13. februar Del Skrevet 13. februar Litt snodig at de var imot kinesiske busser i anbudet mens de har alt busser fra kinesiske byd. 2 Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 15. februar Del Skrevet 15. februar Unge Venstre ser ingen problemer. https://www.vartoslo.no/elbusser-jonas-smilden-jensen-unge-hoyre/elbusser-gir-ikke-darlig-kollektivtilbud-det-er-ingen-sammenheng/539308?lab_opts=paywall_loginonly Sitat Det er ingen sammenheng mellom elbusser og dårlig kollektivtransport, som Jensen antyder. Elbusser har kjørt i Oslo både sommer og vinter uten problemer i flere år. Jeg ser ingen grunn til at Oslo kommune skal stanse sin satsing på grønn kollektivtransport, tvert imot! Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 15. februar Del Skrevet 15. februar Nå blir det faktisk satt i gang en gransking av busskaoset i Oslo. Men fra hva jeg leser så vil den begrense seg til hva Ruter har gjort akkurat den vinteren her. Det er jo helt bak mål å begrense seg slik. Granskingen burde innebefatte de politiske beslutningene som førte til at en milliard ble brukt på de skrotbussene som går i dag. Pluss-artikkel Over 25.000 innstilte avganger i januar: Krever krise-gransking av Ruter Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 8. mars Del Skrevet 8. mars (endret) Et par nye ting som har skjedd i elbuss-skandalen i Oslo. Det er nå flertfall for en høring hvor tidligere samferdselbyråd, Lan Marie Berg fra MDG, må svare for seg. For å oppsummere: Hun er ansvarlig for en hasardiøs fremskyndelse av innføringen av elbusser. Fra et mål om å gjøre det innen 2028 så ble det plutselig bestemt å skifte ut hele bussparken i fjor. På toppen av dette så hadde Unibuss en leverandør klar. En busstype med drift på to akslinger og som var brukt med hell i andre byer i Norge. Men så fant samferdselsbyråden ut av de var produsert i Kina og omtrent 5 minutter før kontrakten ble underskrevet så kom det politisk beskjed om det var uaktuelt. Så Unibuss måtte kjøpe inn disse konkelimonke leddbussene med drift på bakakslingen og som spinner på flatmark og hvor batteriet konker ut med en gang noe likner på vinter. Edit: Var pluss-sak fra Avisa Oslo, men når har også VG en sak om det. https://www.vg.no/nyheter/i/WRQXVK/blir-hoering-om-busskaoset-i-oslo-vil-grille-mdg Endret 8. mars av uname -i 3 Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 11. april Del Skrevet 11. april https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2024/04/11/195994880/busskonkurs-kan-bety-milliardtap-for-oslo-kommune?nr=1 Så Ruter, der kommunen er hovedeier, saksøker Unibuss. Unibuss eies av Sporveiene, som igjen eies av Oslo kommune. Nå kan det hele ende med at Unibuss slås konkurs. You can´t make this shit up. 2 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 11. april Del Skrevet 11. april (endret) Hele den organiseringen med flere selskaper er ganske idiotisk i seg selv. Og desto mer om de begynner å saksøke. Endret 11. april av Svein M 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. april Del Skrevet 11. april (endret) Det ser vi i jernbanen også. De delte NSB opp i mange mindre selskaper som kjøper tjenester av hverandre eller konkurrerer mot hverandre. Alle jobber for profitt for sitt selskap, uten tanke på helheten, for det er slik man driver kommersiell virksomhet. Bonusen er at man får flere mellomledere enn arbeidere, og øker de sosiale forskjellene og Høyres velgergruppe. Endret 11. april av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 11. april Del Skrevet 11. april Hjulene på bussen ruller videre. Produsenten av disse sagnomsuste bussene, Man, har saksøkt Unibuss for å ha holdt tilbake betaling. Dette fordi Man visstnok kort tid før overlevering informerte om at bussene ble tyngre enn bestilt. Konsekvensene ble at bussene kunne ta færre passasjerer, og brukte mer strøm. https://www.ao.no/bussene-ble-beskrevet-som-en-perfekt-match-na-saksoker-gigantselskapet-unibuss/s/5-128-772005 Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 11. september Forfatter Del Skrevet 11. september Ruter og Unibuss tar grep for å hindre nytt busskaos i Oslo i vinter - så da blir passasjerene holdt varme ved hjelp fra biodiesel... Ruter og Unibuss tar grep for å hindre nytt busskaos i Oslo i vinter | Tu.no Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. september Del Skrevet 11. september Elektrisk fremdrift, og kupévarmer som drives av biodiesel? Var det ikke mer effektivt å varme kupeen med overskuddsvarme fra dieselmotoren, og slippe å stresse med rekkeviddeangst, evt. supplere med varmepumpe? 3 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 12. september Del Skrevet 12. september Mannen med ljåen skrev (19 timer siden): Elektrisk fremdrift, og kupévarmer som drives av biodiesel? Var det ikke mer effektivt å varme kupeen med overskuddsvarme fra dieselmotoren, og slippe å stresse med rekkeviddeangst, evt. supplere med varmepumpe? Jo, det kan du si, men diesel-bussene er solgt og man må prøve å få til noe med det skrotet man har. Hele dette milliardkaoset skyldes katastrofalt dårlige beslutninger fra det forrige MDG-byrådet. De fremskyndet de opprinnelige planene om elektrifisering innen 2028 med 5 år slik at man i hui og hast måtte bytte ut hele bussparken. Og når Unibuss hadde valgt en elbuss som beviselig ville fungere(drift på to aksler, tilstekkelig batteri, fungerte som de skulle i andre kommuner) så kom MDG inn og sa at det var uaktuelt å kjøpe kinesisk så de måtte snu seg rundt og kjøpe det reneste skrot fra Polen. 2 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 18. september Del Skrevet 18. september Elbussene i Oslo skal få installert varmeapparater for å hindre nytt busskaos i vinter. Men prosjektet er ikke ferdig før snøen har smeltet til våren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå