Gå til innhold

Elektriske busser tåler ikke kulden – tas ut av trafikk


Anbefalte innlegg

Wall Dorf skrev (17 timer siden):

OK, kan du sende meg noe av dette stoffet.

 

Fri energi er kontroversielt og eksistensen benægtes af mange fysikere, men talrige tests har vist ”overunity” (dvs. større end 100% nyttevirkning) af disse devices (se f.eks. peswiki). Dokumentationen findes dels på internettet og dels på konferencer, som afholdes verden over i stadigt stigende antal. Man kigger forgæves efter nyheder om fri energi i gængse videnskabelige tidsskrifter.

Send det i postoppkrav til:

Windfarmer

Vindkraftveien 57

Kautokeindistriktet 35 (der jeg har alle reinene)

9510 ALTA

Jeg bestiller i første omgang 10 kW effekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Windfarmer skrev (16 minutter siden):

Jeg bestiller i første omgang 10 kW effekt.

Så da har du ingen windfarm? Skal du satse på denne må du kanskje vente et par århundrer...😁

Kanskje kan du prøve å fange opp litt energi fra nordlyset? Der er det masse energi, gratis til det kommer nye avgifter fra avgiftsoppfinnerne?

Endret av Wall Dorf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (15 timer siden):

Så da har du ingen windfarm? Skal du satse på denne mp du kanskje vente et par århudrer...😁

Jeg har både rein og vindfarm. Da kan jeg tjene en masse penger på å produsere vindkraft, samtidig som at staten betaler meg massevis av erstatning fordi reinen må gå under disse vindmøllene. Reinen driter i disse vindmøllene, men det vet ikke staten.

Jeg synes dette er en flott ordning, det er virkelig en vinn vinn situasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (3 minutter siden):

Jeg har både rein og vindfarm. Da kan jeg tjene en masse penger på å produsere vindkraft, samtidig som at staten betaler meg massevis av erstatning fordi reinen må gå under disse vindmøllene. Reinen driter i disse vindmøllene, men det vet ikke staten.

Jeg synes dette er en flott ordning, det er virkelig en vinn vinn situasjon.

Skjønner! Jeg var en tur til Fosen sist høst, og der var det omtrent samme prinsippet med rein kontra vindmøller ...

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (3 timer siden):

Ok, Putin lurte Tyskland og EU med gassleveranser (nesten) for evig tid. Hva med strømmen? Hvor lett er det og sabotere, sprenge og kutte ut vitale  forsyningspunkter som dammer transformatorer og linjer osv. hvor som helst ang. plassering? I allefall mye lettere enn noen gassrør i havbotten. Eventuelle kommende krisesituasjoner er like mulige som vi har sett til nå.

Hva med evakuering av større områder, byer osv? Hvis absolutt alt skal over på EL-drift så er vi veldig sårbare i krisesituasjoner.

Svært gode poenger du kommer med der.👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det hevdes at det engang i en fjern forhistorie hadde trådløs strøm som ble sendt overalt på jorden via noen høye master/ tårn. Nikola Tesla testet et slikt system over en elv og det fungerte, men det ble revet ned og ble aldri noe av fordi man antok at det var dette anlegget som var årsak til noen døde fugler i et vann like ved. 

Tesla ville skape trådløs strøm | historienet.no

Lenke til kommentar
Entern skrev (22 minutter siden):

Svært gode poenger du kommer med der.👍

Jeg er ikke helt overbevist om hvor gode poenger dette er.

Et angrep på den norske strømforsyningen er i praksis en krigserklæring mot Norge som vil utløse NATO's art. 5 umiddelbart. Det er heller ikke slik at Statnett og de lokale kraftselskapene ikke forstår hvor sårbart dette er. Der er et par - tre hovedkvarter det norske kraftnettet styres fra, en gang for lenge siden besøkte jeg ett av de. Det var mer styr å komme inn på denne, enn på Jåttå basen i Stavanger.

Og om russerne skulle forsøke å ta ut noen gassledninger? Jeg vet ikke jeg, men er det tilfeldig at Bergen Havn det siste året ikke har sett flere tyske destroyere og fregatter enn siden andre verdenskrig?   

Endret av Windfarmer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (10 minutter siden):

Det hevdes at det engang i en fjern forhistorie hadde trådløs strøm som ble sendt overalt på jorden via noen høye master/ tårn. Nikola Tesla testet et slikt system over en elv og det fungerte, men det ble revet ned og ble aldri noe av fordi man antok at det var dette anlegget som var årsak til noen døde fugler i et vann like ved. 

Tesla ville skape trådløs strøm | historienet.no

Vel, nå har jo Elon Musk stukket av med hele Tesla. Jeg ble kjent med Nicolay Tesla gjennom min da seks år gamle sønn, og det er snart tretti år siden. Vi spilte Red Alert, og jeg fikk et klart tips om at ingenting slår en Teslacoil;

 

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (4 timer siden):

Hva med strømmen? Hvor lett er det og sabotere, sprenge og kutte ut vitale  forsyningspunkter som dammer transformatorer og linjer osv. hvor som helst ang. plassering? I allefall mye lettere enn noen gassrør i havbotten. Eventuelle kommende krisesituasjoner er like mulige som vi har sett til nå.

Hva med evakuering av større områder, byer osv? Hvis absolutt alt skal over på EL-drift så er vi veldig sårbare i krisesituasjoner.

Strøm er viktigere enn gass og dette vet alle og derfor er det mye mer tatt høyde for å ha backup for strøm enn for gass der hvor det gjelder. Batterier, nødstrømsaggregater, UPS. Man har også mye mer erfaring organisasjonsmessig.

I 2005 (20 år siden) i adventstiden i Tyskland var det pga mye våt snø en blackout i et stort landbruksområde. Et problem var at melkemaskinene ikke fungerte. Og kyrne var ikke vant med håndmelking og 'nektet'. Det var stor aktivitet med å frakte aggregater fra gård til gård for å drive melkemaskinene.

Et av oppgavene til SmartGrid er å bygge nettet mer cellulært slik at strømbrudd blir mer lokal begrenset. Distribuert kraftproduksjon og lokale batterier i nettet hører med da.

https://de.wikipedia.org/wiki/Münsterländer_Schneechaos

Finnes kun på tysk svjv

Endret av trikola
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (16 minutter siden):

Et angrep på den norske strømforsyningen er i praksis en krigserklæring mot Norge som vil utløse NATO's art. 5 umiddelbart.

Da er det allerede for seint å reagere. Internasjonale terrorister behøver ikke å være Natos fiender heller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (3 minutter siden):

Da er det allerede for seint å reagere. Internasjonale terrorister behøver ikke å være Natos fiender heller.

Da antar jeg at du sikter mot den andre og mest dagaktuelle trusselen mot norsk sikkerhet. Nemlig muslimsk terrorisme.

Jeg er temmelig overbevist om at der i Moskva finnes god og grundig kartlegging av det norske kraftsystemet, og hvordan dette kan tas ut. Og dette har tatt de mange tiår og masse arbeid og kartlegge.

Jeg tviler strekt på at en tilsvarende kartlegging og oversikt finnes hos Arfan Bathi og hans tullkukvenner. 

De kan selvsagt kjøpe det fra Moskva hvis alt rakner i Moskva. Men jeg tviler uansett på om Arfan Bathi og hans gjeng er i stand til å gjøre seg noen  nytte av denne informasjonen, de kommer sannsynligvis til å sprenge pikken av seg selv, og det lenge før de tar en eneste rørgate.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

16:38 

Ruter: Kom deg hjem nå

 

Det blir om kort tid innført fullstendig driftsstans for alle busser sør i Oslo, ifølge Ruter. Dette gjelder områdene Kolbotn, Holmlia og Hauketo, ifølge selskapet.

Ruter anbefaler folk som skal hjem om å reise nå.

Årsaken er problemer med laderne for de elektriske bussene, bekrefter Ruter overfor NRK.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (16 minutter siden):

Årsaken er problemer med laderne for de elektriske bussene, bekrefter Ruter overfor NRK.

det sa de forrige gang også, for noen uker siden, men da var de på vei å få montert nye ladere. (så skulle man tro alt bra)

13. desember 2023

Sitat

Utfordringene med innstilte avganger den siste tiden var sammensatt, men en god del av problemet dreide seg om feil på ladeutstyret til bussene, forklarer Myhren Haugen i Ruter.

– Det oppsto nye feil med laderne på Alnabru da temperaturene stabiliserte seg lavt, og laderne måtte oppgraderes. De skal nå tåle minst 30 kuldegrader, svarer kommunikasjonssjefen i Ruter.

https://elbil.no/jo-da-elbusser-taler-norsk-vinter/

 

tidligere imorges innrømte Ruter at det var rekkevidde og treg lading

Sitat

– Det er sprengkulde som gjør at vi har mangel på nok busser til å kjøre alle avgangene. Rekkevidden går ned og det tar lengre tid å lade bussene, sier pressevakt i Ruter, Cathrine Myren-Haugen

https://www.nrk.no/stor-oslo/busskaos-i-oslo-1.16706086

 

og sånn bare fortsetter det.

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (4 timer siden):

Gitt den sikkerhetspolitiske situasjonen så burde vi satset på dobbelt drivstoff i flest mulig kjøretøy. F.eks ladbare elbusser med diesel-hybrid, så de kan kjøre på diesel i tilfelle kriser som kulda i dag, eller strømstans.

Det samme kan vi si om plugin-hybrid personbiler.

På samme måte som vi oppfordres til å ha en vedovn i beredskap hvis strømmen går.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Gitt den sikkerhetspolitiske situasjonen så burde vi satset på dobbelt drivstoff i flest mulig kjøretøy. F.eks ladbare elbusser med diesel-hybrid, så de kan kjøre på diesel i tilfelle kriser som kulda i dag, eller strømstans.

Det samme kan vi si om plugin-hybrid personbiler.

På samme måte som vi oppfordres til å ha en vedovn i beredskap hvis strømmen går.

Vi kan da alltid sykle 😁

Lenke til kommentar

Det er veldig bra for miljøet at disse strømslukende bussene slutter å gå. Nå får vi det vi ønsker oss mest, et grønt og pent Oslo uten biltrafikk om man bare forbyr personbiler så er vi der vi ønsker å være. Kanskje strømprisene går ned som følge av dette? Det er helsebringende og sykle og bruke kroppen til å ta seg rundt.

Lenke til kommentar

Ni kalde og flere dager siden det sluttet å snø. Det er ikke lenger noen spesiell værsituasjon i Oslo, men fremdeles store problemer og 200 bussavganger kansellert. For kort rekkevidde, tar ikke imot lading, problem med å få bussene varme og de maskinelle rampene svikter i snø og "kulde".

Det er mye som tyder på at hele innkjøpet har vært preget av det forrige Byrådets ønske om å elektrifisere hurtigst mulig slik at de kunne sette en stjerne i boka.. Men hastverk er lastverk og penger i dass.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Ni kalde og flere dager siden det sluttet å snø. Det er ikke lenger noen spesiell værsituasjon i Oslo, men fremdeles store problemer og 200 bussavganger kansellert. For kort rekkevidde, tar ikke imot lading, problem med å få bussene varme og de maskinelle rampene svikter i snø og "kulde".

Det er mye som tyder på at hele innkjøpet har vært preget av det forrige Byrådets ønske om å elektrifisere hurtigst mulig slik at de kunne sette en stjerne i boka.. Men hastverk er lastverk og penger i dass.

Det er nok relativt mange som bør få sparken i tiden som kommer. En slik brøler bør vel få konsekvenser?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...