Gå til innhold

Elektriske busser tåler ikke kulden – tas ut av trafikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De håpløse leddbussene med drivhjul kun på hengeren er solgt til Avinor. De bruker de til passasjertransport på flyplassene. Der er det jo som kjent få 1%-stigning bakker å stå fast i. :) Så får politikerne gjøre jobben på nytt, og denne gangen skikkelig, sånn at bussfabrikantene kan produsere busser etter fornuftige spesifikasjoner.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
:utakt skrev (18 minutter siden):

"Veien er for dårlig brøytet" sier en sjåfør. Vel. Det er vanskelig å få det noe bedre enn på den filmen på en dag der det snør tett.. 

De bussene er en fiasko. Enkelt og greit. 

Det er bare helt på trynet udugelig å kjøpe inn busser med bakhjulsdrift som skal brukes i Oslo om vinteren. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De var klare til å underskrive avtale om innkjøp av ordentlige elbusser, med trekk på to akslinger, tilstrekkelig batterikapasitet og som hadde tålt vintertesten andre steder i Norge. Men så fant MDG ut i siste liten at de var produsert i Kina så da endte vi opp med de koko doningene vi nå ser streve seg opp to graders stigning.

Endret av uname -i
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (19 minutter siden):

De var klare til å underskrive avtale om innkjøp av ordentlige elbusser, med trekk på to akslinger, tilstrekkelig batterikapasitet og som hadde tålt vintertesten andre steder i Norge. Men så fant MDG ut i siste liten at de var produsert i Kina så da endte vi opp med de koko doningene vi nå ser streve seg opp to graders stigning.

Hvilke ble levert? Her i byen går det stort sett byd busser og de ser ut til å fungere bra etter hva jeg har observert og "ikke hørt" ang problemer.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (7 minutter siden):

Bussen på bildet fra 21 desember er visstnok en Solaris med drift på én aksel.

Må sjekke de ut!

Ser forøvrig en av våre byd leddbusser(tror det er byd iallefall) står fast i bakken utenfor høyskolen 😅 dog relativt bratt bakke og det har vært en del is i dag og er nå dekket med nysnø.

Edit: tror det er en slik

image.jpeg.4b71bc08303d5507da15a36b452d1d4c.jpeg

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Ser forøvrig en av våre byd leddbusser(tror det er byd iallefall) står fast i bakken utenfor høyskolen

Flere busser som har kjørt seg fast i Oslo i dag også, og fra de få bildene jeg har sett er det også Solaris-busser, tilsvarende den over. Jeg mener det også går noen busser fra BYD og MAN i Oslo, så kanskje de har mindre problemer.

Lenke til kommentar

Blir litt fra husken her, men først var det snakk om kinesiske busser(som funka) og når det ble nei så måtte de snu seg rundt på en femøring(MDG ville at utskiftingen skulle være kjemperask og uten mulighet til å tenke over noen ting). Da ble det Solaris fra Polen med drift på én aksling.

Nå er de i gang med å bestille elbusser igjen, fra Yutong eller hva det var fra Kina.  Så det er ikke akkurat billig det her. Først bytte ut fullt fungerende dieselbusser med dobbelt så dyre elbusser og når de ikke funker, bytte igjen til noen andre like dyre elbusser. For ikke å snakke om den store samfunnskosten ved at titusenvis ikke kommer på jobb fordi det til alles overraskelse kan bli et par centimeter med snødekke her i Norge. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 timer siden):

Blir litt fra husken her, men først var det snakk om kinesiske busser(som funka) og når det ble nei så måtte de snu seg rundt på en femøring(MDG ville at utskiftingen skulle være kjemperask og uten mulighet til å tenke over noen ting). Da ble det Solaris fra Polen med drift på én aksling.

Nå er de i gang med å bestille elbusser igjen, fra Yutong eller hva det var fra Kina.  Så det er ikke akkurat billig det her. Først bytte ut fullt fungerende dieselbusser med dobbelt så dyre elbusser og når de ikke funker, bytte igjen til noen andre like dyre elbusser. For ikke å snakke om den store samfunnskosten ved at titusenvis ikke kommer på jobb fordi det til alles overraskelse kan bli et par centimeter med snødekke her i Norge. 

Men så fantastisk det er å bli kvitt støyen og forurensningen fra dieselbussene. Et merkbart bedre miljø 12 måneder i året overgår langt ulempene som har vært med uregelmessige ruter i noen perioder, og er verdt hver krone. Dette var virkelig ikke noe å vente med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
spiff42 skrev (15 minutter siden):

Men så fantastisk det er å bli kvitt støyen og forurensningen fra dieselbussene. Et merkbart bedre miljø 12 måneder i året overgår langt ulempene som har vært med uregelmessige ruter i noen perioder, og er verdt hver krone. Dette var virkelig ikke noe å vente med.

Veldig fint at diesel-busser skiftes ut, men jeg er ikke enig i at det ikke spiller noen rolle hvor mye penger som kastes ut av vinduet. Den opprinnelige planen var å gradvis skifte diesel ut med el og være ferdig i 2028. En fornuftig og ambisiøs plan hvor man fikk faset inn trygt og sikkert. Men MDG ville ha skiftet ut alle bussene med én gang og helst for 10 minutter siden. Og resultatet er et skandaleprosjekt.

Dessverre så kan det se ut som om denne saken er representativ for MDGs øvre miljøpolitikk.

Endret av uname -i
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (14 minutter siden):

Veldig fint at diesel-busser skiftes ut, men jeg er ikke enig i at det ikke spiller noen rolle hvor mye penger som kastes ut av vinduet. Den opprinnelige planen var å gradvis skifte diesel ut med el og være ferdig i 2028. En fornuftig og ambisiøs plan hvor man fikk faset inn trygt og sikkert. Men MDG ville ha skiftet ut alle bussene med én gang og helst for 10 minutter siden. Og resultatet er et skandaleprosjekt.

Dessverre så kan det se ut som om denne saken er representativ for MDGs øvre miljøpolitikk.

Dei får selge dei dårlige bussene til Spania, mildere vintra der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
spiff42 skrev (32 minutter siden):

Et merkbart bedre miljø 12 måneder i året overgår langt ulempene som har vært med uregelmessige ruter i noen perioder, og er verdt hver krone.

Jeg vet ikke hvor merkbart bedre miljøet har blitt for folk flest. For meg personlig er det kanskje blitt noe mindre støy. Det folk derimot legger merke til er når kollektivtransporten stopper opp. Mange i Oslo har kvittet seg med privatbilen, og er avhengige av Ruter for transport. Selv om man er tilhenger av elektrifisering må det være lov å kritisere valget som er gjort av nye busser. Nå har det jo ikke enda vært like mye kaos som det var noen dager forrige vinter, men jeg er spent på hvor lang tid jeg må bruke for å komme meg på jobb i morra.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kulden tar knekken på en del elektriske biler. Folk får ikke ladet opp igjen fort nok. I dag var det -15 grader her. Alle 4 Mer stolper på den lokale stasjonen var opptatt, ennå 2 biler var i kø. Dette er en helt ny problemstilling for de fleste. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...