Snikpellik Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar uname -i skrev (Akkurat nå): Det der er en stråmann for det er ingen som har påstått at man skulle vente til 2028 med å fase ut dieselbusser. Planen var å være ferdig med utfasing i 2028. Stor forskjell. Men MDG ville det annerledes og fremskyndet til 2023. Hadde mitt parti sittet i byråd da ville akkurat det samme skjedd, da de også ønsket det samme som MDG/AP/SV/R. Når de største problemene med elbussene har vært at mellom 3 og 4% av avgangene en uke i januar innstilles så kan man ikke konkludere med annet enn at å innføre de raskere var en helt riktig og god avgjørelse. 1 Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar Snikpellik skrev (1 time siden): Det har heller ikke vært problemer med elbussene før nå, etter flere år med gradvis overgang. Ruter er ikke helt enig: https://www.vg.no/nyheter/i/4o9zMV/ruter-har-problemer-med-elbussene-byraadet-krever-svar-fra-kollektivselskapet Sitat Ruter er bekymret for at problemene er knyttet til bussene de har kjøpt, og kan vedvare også utover vinterføret, sier Reitan Jenssen. La oss fokusere på at de som oftest fungerer. At kritiske samfunnsfunksjoner til tider ikke fungerer er bare en liten pris å betale for at luftkvaliteten blir litt bedre. Kan ikke MDG påby hjemmekontor for alle som kan ha det? Så slipper de å farte rundt i byen unødig, med alle de utslipp det fører med seg? 1 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar Snikpellik skrev (2 minutter siden): Hadde mitt parti sittet i byråd da ville akkurat det samme skjedd, da de også ønsket det samme som MDG/AP/SV/R. Hvem var det som ønsket å forsere 2028-målet til 2023 sa du? Det virker som strategien din i denne diskusjonen bare er å ignorere fakta i saken. Snikpellik skrev (4 minutter siden): Når de største problemene med elbussene har vært at mellom 3 og 4% av avgangene en uke i januar innstilles så kan man ikke konkludere med annet enn at å innføre de raskere var en helt riktig og god avgjørelse. En milliard kroner på busser som ikke fungerer, er ikke en bagatell. 2 4 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar sk0yern skrev (4 minutter siden): Kan ikke MDG påby hjemmekontor for alle som kan ha det? Så slipper de å farte rundt i byen unødig, med alle de utslipp det fører med seg? uname -i skrev (1 minutt siden): Hvem var det som ønsket å forsere 2028-målet til 2023 sa du? Det virker som strategien din i denne diskusjonen bare er å ignorere fakta i saken. Strategien er i hvert fall ikke å være sykelig besatt av å klemme ut noe negativt om partiet MDG, selv når det er helt irrelevant..? Sitat En milliard kroner på busser som ikke fungerer, er ikke en bagatell. Som "ikke fungerer" nå plutselig. Hvor har du det fra at bussene ikke fungerer? Jeg har heller ikke kalt det en bagatell, men påpekt at innstilling av mellom 3 og 4% av bussavgangene en uke i januar faktisk har vært de største problemene - som jo ikke kan sies å være så ille. Og at det kanskje er noe overdrevet når dette omtales med krigstyper i mediene. 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar Snikpellik skrev (1 minutt siden): Strategien er i hvert fall ikke å være sykelig besatt av å klemme ut noe negativt om partiet MDG, selv når det er helt irrelevant..? Jeg kritiserer der det er noe å kritisere. For eksempel så kritisertje jeg her Høyre/Venstre-byrådet for det populistiske forslaget om å senke prisen på månedskort. Du driver med klassisk projeksjon. Siden du følger partilinja slavisk så må alle andre gjøre det. Men du mener det altså er irrelevant at MDG forserte utskiftningen med 5 år. Det er å stikke hodet i sanden når det helt åpenbart er hovedårsaken til problemene vi ser i dag. 2 3 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar Snikpellik skrev (32 minutter siden): ...... Når de største problemene med elbussene har vært at mellom 3 og 4% av avgangene en uke i januar innstilles så kan man ikke konkludere med annet enn at å innføre de raskere var en helt riktig og god avgjørelse. Dette er ganske arrogant, og på høyde med "kan de ikke bare spise kake". Typisk "det går fint for meg"-svar.... At en kritisk infrastruktur så til de grader bryter sammen er ikke bra, selv om det ikke skjer "så ofte". 3 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar (endret) KalleKanin skrev (1 time siden): Dette er ganske arrogant, og på høyde med "kan de ikke bare spise kake". Typisk "det går fint for meg"-svar.... At en kritisk infrastruktur så til de grader bryter sammen er ikke bra, selv om det ikke skjer "så ofte". Hele poenget er at det absolutt ikke «så til de grader» brøt sammen. Ikke en gang i nærheten. Det meste gikk som vanlig, selv på den verste dagen. Det var noen få prosent av bussavgangene som ikke gikk, og det var langt fra alle innstillingene som hadde med busstype å gjøre. Som jeg skrev tidligere så er det alltid kjedelig når man blir rammet, men krigsoverskriftene i mediene og ordbruk som «bryter sammen» står bare ikke i stil med virkeligheten. Endret 18. januar av Snikpellik 3 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar uname -i skrev (1 time siden): Siden du følger partilinja slavisk så må alle andre gjøre det. Du gjentar stadig dette. Hvilken partilinje følger jeg slavisk? Hvilket parti? Blir nysgjerrig. 1 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar Snikpellik skrev (8 minutter siden): Hele poenget er at det absolutt ikke «så til de grader» brøt sammen. Ikke en gang i nærheten. Det meste gikk som vanlig, selv på den verste dagen. Det var noen få prosent av bussavgangene som ikke gikk. Som jeg skrev tidligere så er det alltid kjedelig når man blir rammet, men krigsoverskriftene i mediene og ordbruk som «bryter sammen» står bare ikke i stil med virkeligheten. ?? ALLE busser i Oslo sentrum sto i mange timer: https://www.nrk.no/nyheter/alle-busser-i-baerum-og-oslo-sentrum-er-innstilt-pa-grunn-av-snovaeret-1.16720042 (Så var det ikke bare bussene som sto. Mange tog sto også, så det er ikke bare Ruter som slet, men det øker egentlig bare alvorligheten.) 1 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar At alt av busstrafikk stoppet i går handlet vel mest om føret, og ikke så mye om elektrisk vs. dieseldrift. Det er underordnet når det ikke går an å kjøre. 2 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar Snikpellik skrev (10 minutter siden): Du gjentar stadig dette. Hvilken partilinje følger jeg slavisk? Hvilket parti? Blir nysgjerrig. Du forsvarer det forrige MDG-byrådet i tykt og tynt. Helt unyansert og du ser ut til å ignorere fakta og argumenter om det ikke passer deg. For eksempel så står du på at alle partier har ansvar for denne fadesen fordi alle er for elbusser. Men det som er kjernen er at MDG forserte utskiftningen med 5 år og her, her og her så spurte jeg deg konkret om dette var noe bystyret gav sin tilslutning til, men det har du bare ignorert og bare fortsetter med at absolutt alle har skylda. Alt tyder på at det forrige byrådet sto for denne hals-over-hodet innføringen og ignorerte advarsler og teknisk-økonomisk risiko. PS! Når jeg skriver MDG så mener jeg MDG med et tafatt Ap på slep. 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar KalleKanin skrev (39 minutter siden): ?? ALLE busser i Oslo sentrum sto i mange timer: https://www.nrk.no/nyheter/alle-busser-i-baerum-og-oslo-sentrum-er-innstilt-pa-grunn-av-snovaeret-1.16720042 (Så var det ikke bare bussene som sto. Mange tog sto også, så det er ikke bare Ruter som slet, men det øker egentlig bare alvorligheten.) Årsaken til at alle bussene stod i går handlet ikke om busstype, men om forholdene på bakken. Gikk ikke an å kjøre i går uansett buss. Det vi diskuterer er innstillingene som skjedde andre uka i januar på grunn av Unibuss sin trøbbel med planlegging av lading i kulda. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar Fort gjort å gje elbussane skulda for både snø og trafikkproblem, men her er det viktig å halde styr på detaljane. 2 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar (endret) uname -i skrev (47 minutter siden): Du forsvarer det forrige MDG-byrådet i tykt og tynt. Helt unyansert og du ser ut til å ignorere fakta og argumenter om det ikke passer deg. For eksempel så står du på at alle partier har ansvar for denne fadesen fordi alle er for elbusser. Men det som er kjernen er at MDG forserte utskiftningen med 5 år og her, her og her så spurte jeg deg konkret om dette var noe bystyret gav sin tilslutning til, men det har du bare ignorert og bare fortsetter med at absolutt alle har skylda. Alt tyder på at det forrige byrådet sto for denne hals-over-hodet innføringen og ignorerte advarsler og teknisk-økonomisk risiko. PS! Når jeg skriver MDG så mener jeg MDG med et tafatt Ap på slep. Jeg forsvarer det jeg selv mener, ikke et politisk parti. Selv var jeg aktiv i Høyre i en Oslo-bydel da denne avgjørelsen ble tatt, så jeg har ikke noe spesielt behov for å forsvare det rødgrønne byrådet. Eller «MDG-byrådet» som du kaller det, selv om det var et AP-ledet byråd sammen med MDG, SV og R. Det er komisk hvor mye følelser MDG vekker hos noen og hvor opptatt de er av å forsøke å klistre alt de ikke liker på de alene. Selv saker som denne, der MDG åpenbart ikke har noe mer «skyld» enn andre. Fakta er at fremskyndelsen ville skjedd selv om MDG ikke en gang eksisterte, både fordi det var full enighet om det, fordi regjeringen stiller krav om nullutslipp og fordi Oslo har politisk vedtatte samferdsels- og klimamål. Tiden har vist at det var veldig bra også! Nå har Oslo et så og si utslippsfritt busstilbud allerede, og som fungerer godt. Endret 18. januar av Snikpellik 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar (endret) Snikpellik skrev (1 time siden): Det er komisk hvor mye følelser MDG vekker hos noen og hvor opptatt de er av å forsøke å klistre alt de ikke liker på de alene. Ja, du har flere ganger antydet at kritikk av dette hals-over-hode busskjøpet skyldes at folk misliker MDG og elbusser. Synes ikke det er så saklig. Snikpellik skrev (1 time siden): Tiden har vist at det var veldig bra også! Nå har Oslo et så og si utslippsfritt busstilbud allerede, og som fungerer godt. Dette er også komisk. Komiske Ali. Det som ikke er morsomt, men derimot virkelig begynner å tære på tålmodigheten, er at du bare gjentar og gjentar de samme tingene som er blitt tilbakevist av meg og andre gjentatte ganger. Din urikkelige posisjon om at det ikke var noe som helst å utsette på det forrige byrådets beslutninger fører nå til rene absurditeter. La oss se på det her i detalj. Sitat Fakta er at fremskyndelsen ville skjedd selv om MDG ikke en gang eksisterte, både fordi det var full enighet om det, fordi regjeringen stiller krav om nullutslipp og fordi Oslo har politisk vedtatte samferdsels- og klimamål. Absolutt alt her er feil og forklart deg en rekke ganger. Fakta er at fremskyndelsen ville skjedd selv om MDG ikke en gang eksisterte, Fremskyndelsen skyldtes at daværende samferdselsbyård Lan Marie Berg fra MDG i en endringsordre ba Ruter om å forsere elbussinkjøpene slik at utskiftningen ble ferdig i 2023 mot opprinnelig plan 2028. Det er MDG med Arbeiderpartiet på slep som har ansvaret. både fordi det var full enighet om det Du har altså til gode å fremlegge bevis på at fremskyndelsen ble lagt fram for bystyret. Og uansett så er det de som tar initativ som står ansvarlig. Samferdselsetaten ved MDG-Lan satt på all info. regjeringen stiller krav om nullutslipp Dette har du fått forklart for omtrent 5 minutter siden og er allerede glemt. Regjeringen satte krav til at nye busser skulle være nullutslipp, ikke at alle busser omgående skulle skiftes ut. Utrolig rart at du klarer å ignorere det. fordi Oslo har politisk vedtatte samferdsels- og klimamål Klimamål for 2030. Så med andre ord ingen grunn til å fremskynde utskiftningen til elbuss fra 2028 til 2023. Endret 18. januar av uname -i 5 1 2 Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar https://www.tu.no/artikler/rapport-advarte-mot-rask-elektrifisering-likevel-doblet-ruter-antallet-elbusser-i-oslo-i-fjor-sa-ble-det-kaldt Byrådet valgte tydeligvis å se bort fra den rapporten. Er den vanlige tralten med "dette kunne vi umulig forutse". Jaja. 4 1 1 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar Zeph skrev (22 minutter siden): Fort gjort å gje elbussane skulda for både snø og trafikkproblem, men her er det viktig å halde styr på detaljane. Helt klart at snøværet hadde mye av skylda, og det kan godt hende at man måtte tatt noen pauser i trafikken selv med alt på stell. Men at ALT skulle stå i SÅ mange timer, tyder etter mitt syn på noe mer. Og det er ikke bare bussene sin feil, men kapasiteten på måking er nok også en årsak. Jeg synes det er rart at man ikke i det minste klarte å åpne deler av noen hovedlinjer . Ved å prioritere og kjøre en slags kolonne burde man klart å få igang noe av trafikken tidligere. Så det er nok ikke bare busskjøpet sin skyld, men kan tyde på dypere problemer i hvordan Ruter og samferdselsetaten (BYM) tenker og har prioritert de siste årene. Og som nevnt tidligere er det nok ikke primært el vs diesel/gass som er problemet her. Det kan evt. ha noe å si med tanke på hvor mange busser man trenger for å dekke opp en normalsituasjon med bare kaldt vær. Men i situasjonen vi hadde i går, er nok utformingen av bussen, og hvor godt de takler vinterføre mye viktigere. Og det er vel i hvert fall i teorien uavhengig om den går på el eller fossilt. Så enig i at å prøve å sette opp el vs fossilt ikke er fruktbart for akkurat denne situasjonen. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar sk0yern skrev (3 minutter siden): https://www.tu.no/artikler/rapport-advarte-mot-rask-elektrifisering-likevel-doblet-ruter-antallet-elbusser-i-oslo-i-fjor-sa-ble-det-kaldt Byrådet valgte tydeligvis å se bort fra den rapporten. Er den vanlige tralten med "dette kunne vi umulig forutse". Jaja. Har du innholdet evt en direktelink til rapporten? Jeg får ikke lest TU. Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar (endret) uname -i skrev (46 minutter siden): Har du innholdet evt en direktelink til rapporten? Jeg får ikke lest TU. De linker ikke til den (Rapporten Renewable energy powertrain options for Ruter ble utarbeidet av Roland Berger Strategy Consultants sammen med Ruter i 2015.) , men et utdrag: Sitat I rapporten (som er på engelsk) står det blant annet følgende: «Ruter needs to be able to handle the full cycle of new technologies (planning, tendering, follow- up and monitoring). Operators need to have sufficient time to be able to build knowledge to be able to respond to tenders with new technologies, and to operate buses with the new technologies. Too large changes too quickly could create significant disturbances. A potential mitigating factor is the timing of contracts, being spread out over time, thereby reducing the risks for a large step-change.» Endret 18. januar av sk0yern 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar 13 minutes ago, sk0yern said: De linker ikke til den (Rapporten Renewable energy powertrain options for Ruter ble utarbeidet av Roland Berger Strategy Consultants sammen med Ruter i 2015.) , men et utdrag: Kan du gi et raskt sammendrag av de innkjøpene/innfasingene av el-busser som Ruter har gjort siden 2015? Jeg mener å ha lest at noen av de busstypene som feilet i år har vært i drift siden 2018. Ville det ha gjort noen forskjell om de hadde vært satt i drift i 2019, 2020, 2021, 2022, eller 2023 i stedet? (Hvis problemene oppsto pga kulden i 2024.) Det virker som om den forsterkede etterpåklokskapen har gjort sitt inntog her, men så lenge rapporten ikke inneholder noen konkrete tiltak som garanterer suksess er det vanskelig å hevde at man "ikke har fulgt anbefalingene i rapporten". 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå