Gå til innhold

Elektriske busser tåler ikke kulden – tas ut av trafikk


Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/stor-oslo/ruter-svarer-om-kollektivkaos-i-oslo-pa-nyaret-1.16720874

Sitat

– Det er ikke et teknologivalg som har ført til at enkelte ruter har hatt problemer. Det er et busstypevalg, sier Oslos samferdselsbyråd Marit Vea (V).

[…]

Men Ruters undersøkelser tyder på at det ikke er elbussene i seg selv som er problemet.

– Alle operatørene våre har kjørt elbuss siden 2018, påpeker han.

Likevel er det først og fremst denne vinteren det har vært problemer.

Hovedårsaken er to spesifikke kontrakter, en av dem fra desember og den andre fra april.

Det gjelder busskontrakter i Oslo nordøst og Oslo indre by. Begge er drevet av Unibuss.

Det er busser levert fra to spesifikke underleverandører som har hatt problemer, ifølge Unibuss.

– De bruker rett og slett mer strøm per kilometer enn det er lovet at de skal gjøre, sier Reitan.

 

Endret av Zeph
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dårlig planlegging - og forsøk på å skyve skyld over på materiellet. Noen må beregnet at batteriet skal sykles mellom 1 og 99% og vært optimistisk til ladetid, føre og trafikkforhold som kø. Til Ruters forsvar så har mange ferske elbilister gått i samme fella og regnet med å bruke 90+% av batterikapasiteten til og fra steder og funnet ut at ulike forhold forhindret det.

Dette tilsvarer å kjøre bilen eller bussen med drifstoffmåleren nede på rød sone lenge hver gang og satse på at det ikke dukker opp hindringer. Merkelig at noen ikke tar vare på den samme føre var-holdninga når man elektrifiserer.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Så Ruter har blitt så godt som lurt av Unibuss, som har slurvet i planleggingsarbeidet.

Det er med andre ord hverken et teknologiproblem eller politisk problem, slik mange veldig hardt ønsket seg i sin iver etter å ta politikere de ikke liker - og å bruke dette for å rettferdiggjøre sin eksisterende, og snodige motstand mot kjøretøy som har elmotor.

Det er forsinkelser i dag også, men det handler stort sett om hindringer i veibanen. Anleggsmaskiner stopper 130-bussen, og biler i veien stopper linje 25:

https://www.ao.no/her-star-bussen-helt-fast-ny-folkevandring-ned-kongsveien/s/5-128-713562
https://www.nab.no/ber-om-parkeringsforbud-pa-strekningen/s/5-143-432948

Dette skjer hele tiden hver vinter en del steder i byen, da folk parkerer midt i veien. Midlertidige parkeringsforbud bør innføres i en del områder når det er mye snø.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (26 minutter siden):

Dårlig planlegging - og forsøk på å skyve skyld over på materiellet. Noen må beregnet at batteriet skal sykles mellom 1 og 99% og vært optimistisk til ladetid, føre og trafikkforhold som kø. Til Ruters forsvar så har mange ferske elbilister gått i samme fella og regnet med å bruke 90+% av batterikapasiteten til og fra steder og funnet ut at ulike forhold forhindret det.

Dette tilsvarer å kjøre bilen eller bussen med drifstoffmåleren nede på rød sone lenge hver gang og satse på at det ikke dukker opp hindringer. Merkelig at noen ikke tar vare på den samme føre var-holdninga når man elektrifiserer.

Unibuss sa at de måtte stole på hva produsenten sa om rekkevidde under forskjellige temperaturforhold. De hadde ikke tid til å teste selv. De ble beordret til å kjøpe inn en haug busser i hui og hast av det forrige byrådet.

Jeg er helt klart for å elektrifisere buss, men hvordan det er gjort i Oslo er en skandale. Man er ikke mot elbusser bare fordi man er mot å innføre dem på en måte som brenner penger og gjør at folk ikke kommer på jobb.

Endret av uname -i
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (10 minutter siden):

Det er med andre ord hverken et teknologiproblem eller politisk problem, slik mange veldig hardt ønsket seg i sin iver etter å ta politikere de ikke liker - og å bruke dette for å rettferdiggjøre sin eksisterende, og snodige motstand mot kjøretøy som har elmotor.

Dette er ikke overraskende for de som har kjørt elektrisk problemfritt i noen år. De vet at det er intet teknisk i veien for at en elbil skal kunne være pålitelig også i streng kulde. Dette er den fjerde vinteren jeg kjører helelektrisk. Min bil har tempereing av høyvoltbatteriet slik at det yter og lader som normalt i kaldt som i varmt vær og den overvåker 12V-batteriet (som driver bilens "datamaskin/operativsystem") og lader det fra høyvoltbatteriet ved behov uavhengig av om bilen er i bruk eller står parkert for å hinder at mye småkjøring skal tappe det ut og hindre at bilens "datamaskin/operativsystem" starter opp når du ber om det. Jeg har aldri merket noe til de vinterplagene man hører at enkelte elbilister sliter med - med unntak av strømforbruket blir høyt i kulden. Jeg merker at ladebehovet er høyere.

 

Jeg er nok ikke alene om denne erfaringen. Teknisk Ukeblad slo opp tidligere i uken at Viking, som har rykket ut til 17400 biler med startvansker denne vinteren (dobbelt så mye som vanlig), opplyser at 87 % av dem er fossile biler.  Dette tallet er så høyt at med en justering for at det er flere fossilbiler på veiene og at fossilbilparken har noe høyere snittalder, kommer elbilene best ut. Det overrasker heller ikke meg. El-motoren har ingen startvansker i kulde og batteriets effektap i kulde lar seg enkelt ordne med elektrisk oppvarming. 

Det er heller ikke overraskende at dette oppslaget spres ikke i mediene slik oppslag om at elbiler har problemer gjør. Skal man kun basere seg på inntrykk i mediene er man gal om man velger en elbil. De brenner ofte, batteriene har for dårlig holdbarhet og kommer til å eieren en megaregning, de har for kort rekkevidde til å fungere som en fullverdig bil, de har startvansker i kulda, de sliter mer på dekkene osv. Intet av dette stemmer. Batteriene holder lengre enn bilene, elbiler sliter mindre på dekkene fordi elmotoren er raskere til å justere pådraget ved hjulspinn enn det en forbrenningsmotor evner, elbilene brenner sjeldnere osv. 

Men deler av pressen gjør alikevel det de kan for å holde liv i fordommene: https://elbil.no/elbil-startet-ikke-i-minus-femti-dette-er-nettavisens-forklaring/

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Man er ikke mot elbusser bare fordi man er mot å innføre dem på en måte som brenner penger og gjør at folk ikke kommer på jobb.

Hmm, selv om elbussene er dyrere å kjøpe inn (enn så lenge), så tviler jeg sterkt på at det brenner mer penger enn dieselbussene gjorde, som var mye dyrere i drift både på grunn av drivstoff, hyppigere feil og mer vedlikehold.

Det har heller ikke vært problemer med elbussene før nå, etter flere år med gradvis overgang.

Disse "katastrofale" problemene førte altså ikke til mer enn beskjedne ca. 8000 innstillinger av 240.000 avganger før de nå i stor grad nå ble løst for noen dager siden ved å justere lengden på et par ruter.

Hvis det er den lille prisen å betale for tilnærmet helt utslippsfri kollektivtransport i Oslo, som første hovedstad i verden, så er det utvilsomt mer enn verdt det. Spesielt for astmatikere, gravide, og de som var plaget av støy før.

Som sagt før, det er veldig kjipt for de som rammes når bussen ikke kommer, men det var problemer før også og det vil det alltid være det i et område med 30 millioner påstigninger i året.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Hmm, selv om elbussene er dyrere å kjøpe inn (enn så lenge), så tviler jeg sterkt på at det brenner mer penger enn dieselbussene gjorde, som var mye dyrere i drift både på grunn av drivstoff, hyppigere feil og mer vedlikehold.

Siste nå er vel at det trengs to elbusser for å erstatte én dieselbuss. Elbussen kjører ruta si på morningen til batteriet er tomt og så må en ny fulladet ta over. Det er ganske dyrt og det er sikkert en del arbeidstimer som går med på å organisere dette også.

Men er du så partitro at du ikke er enig i at det hadde vært bedre å holdt seg til den opprinnelige planen om full utskiftning innen 2028? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (12 minutter siden):

Men er du så partitro at du ikke er enig i at det hadde vært bedre å holdt seg til den opprinnelige planen om full utskiftning innen 2028? 

Det ville ikke vært lov, siden regjeringen har satt krav om at alle nye bybusser som kjøpes inn av det offentlige må være nullutslipp fra 1. januar 2025. Dette ble nylig fremskyndet til fra 1. januar 2024.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/vil-fremskynde-nullutslippskrav-for-bybuss-til-2024/id2988985/

Byrådet måtte dermed enten fremskynde utskiftingen, eller få et svært dårlig busstilbud. Det er et enkelt valg.

Mitt parti styrte forøvrig ikke Oslo da den avgjørelsen ble tatt, men var i likhet med alle partiene i bystyret enig med byrådet. Så hva du mener med partitro må du nesten forklare nøyere?

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Det ville ikke vært lov, siden regjeringen har satt krav om at alle nye bybusser som kjøpes inn av det offentlige må være nullutslipp fra 1. januar 2025. Dette ble nylig fremskyndet til fra 1. januar 2024.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/vil-fremskynde-nullutslippskrav-for-bybuss-til-2024/id2988985/

Men det er jo noe helt annet enn å skifte ut alle de fullt fungerende dieselbussene innen 2023. Den sier bare at nye anskaffelser skal være elektriske. Nemlig en naturlig og kostnadsbesparende utfasing av diesel.

Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Mitt parti styrte forøvrig ikke Oslo da den avgjørelsen ble tatt, men var i likhet med alle partiene i bystyret enig med byrådet. Så hva du mener med partitro må du nesten forklare nøyere?

Mens resten av verden så at årsaken til problemene var MDG(og Ap fulgte med) sin forsering av utskiftningen så var du mest opptatt av å holde en fra Venstre ansvarlig. En person som hadde vært byråd i fem minutter og arvet denne fadesen. 

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (Akkurat nå):

Mens resten av verden så at årsaken til problemene var MDG(og Ap fulgte med) sin forsering av utskiftningen så var du mest opptatt av å holde en fra Venstre ansvarlig. En person som hadde vært byråd i fem minutter og arvet denne fadesen. 

Om du tror årsakene til Unibuss sine problemer med å planlegge lading av elbusser denne vinteren er et politisk parti, så... ok.

Sittende byråd er ansvarlig for å håndtere relevante saker for sitt område, helt uavhengig av hvilket parti byråden tilhører. Hvem andre enn samferdselsbyråden mener du skal ha ansvaret for samferdsel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Om du tror årsakene til Unibuss sine problemer med å planlegge lading av elbusser denne vinteren er et politisk parti, så... ok.

Problemet er omfanget. Om man hadde en mer gradvis utskiftning i henhold til opprinnelig plan istedetfor å forkaste denne for å oppnå symbolske seire, så hadde problemet vært mye mindre og mer håndterbart.

Det eneste du har gjort i denne debatten er å bagatellisere problemene og legge skylda på absolutt alle andre enn dine favorittpartier som er årsaken til dette.  

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Zeph skrev (13 timer siden):
Sitat

– Det er ikke et teknologivalg som har ført til at enkelte ruter har hatt problemer. Det er et busstypevalg, sier Oslos samferdselsbyråd Marit Vea (V).

[…]

Men Ruters undersøkelser tyder på at det ikke er elbussene i seg selv som er problemet.

– Alle operatørene våre har kjørt elbuss siden 2018, påpeker han.

Likevel er det først og fremst denne vinteren det har vært problemer.

Hovedårsaken er to spesifikke kontrakter, en av dem fra desember og den andre fra april.

Det gjelder busskontrakter i Oslo nordøst og Oslo indre by. Begge er drevet av Unibuss.

Det er busser levert fra to spesifikke underleverandører som har hatt problemer, ifølge Unibuss.

– De bruker rett og slett mer strøm per kilometer enn det er lovet at de skal gjøre, sier Reitan.


Tror man her er inne på mye av årsaken. 
Det er nok ikke elbusser i seg selv som er problemet, det er mulig å lage elbusser som ville fungert. 
Spørsmålet blir bare om hva som hadde blitt kostnaden med å kjøpe inn busser som er gode nok. Man må da kjøpe inn busser som har en stor overkapasitet for å takle ekstremtilfellene.

Det er helt klart at innkjøpsprosessen uansett har vært alt for dårlig, og at man har hatt alt for mye hastverk.
Der er det primært forrige byråd med byråden for samferdsel som har hovedansvaret. Bystyret burde kanskje vært hardere på å stille kontrollspørsmål, men det er byråden som sitter med hovedansvaret og har oversikt over detaljene. Jeg synes det er helt på sin plass at man kritisere (enda et) dårlig håndverk derfra.


Ellers ganske spesielt at enkelte prøver å bagatellisere det at ALLE busser i Oslo sto i går. Dette er et seriøst problem, som skaper problemer for veldig mange. Det tyder på at "marginene" rundt kollektivtrafikken er for liten, og at man har et system som er veldig sårbart for å bryte helt sammen. Når det samtidig er ganske kaldt ute kan det fort gå liv tapt når man plutselig er stuck langt unna hjemmefra, noen med små barn eller andre personer som selv ikke har mulighet til å "bare begynne å gå e.l.".
En ting er at det kan bli store forsinkelser, og midlertidige stopp, men fullstendig stopp i SÅ mange timer overalt er ikke akseptabelt.

Her er det mye som må forbedres:
Mer og bedre brøyting, bredere og bedre veier, busser som er bedre på vinterføre med mulighet for å bruke kjettinger osv, osv...
Transport har etter mitt syn blitt nedprioritert mange steder. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Är väl inte vanskligare än att el-bussar självklart fungerar men att de har en del för och nackdelar. 

Inköpet av de senaste bussarna och logistiken rundt dem blev ikke helt lyckad. Verkar som man har fått sämre bussar än antatt och allt fungerade inte som det skulle med ladding. 

Varför det blev så kan väl mycket väl bero på att politikerna ville framskynda allt lite väl raskt. 

Är kanske inte så lurt att köpa in många bussar samtidigt av en typ som man inte har erfaring av tidigare når teknologien ändå är rätt ny. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En stor del av skylda har nok politikerne som vedtok at utbyttingen til el-busser skulle skje så raskt. Også har dette med liten rekkevidde (og treg lading) for el-busser vist seg å bli et stort teknisk problem som en ikke har greid å løse.

Endret av Svein M
  • Liker 5
Lenke til kommentar
uname -i skrev (38 minutter siden):

Problemet er omfanget. Om man hadde en mer gradvis utskiftning i henhold til opprinnelig plan istedetfor å forkaste denne for å oppnå symbolske seire, så hadde problemet vært mye mindre og mer håndterbart.

Utslippsfri kollektivtrafikk er ikke "symbolsk", det er viktig for byen og innbyggerne og ikke minst er det et krav fra regjeringen.

Hadde Oslo uten grunn ventet til 2028 med å fornye bussparken ville kollektivtransporten lidd kraftig av dette, med for få og gamle busser.

Med fasit i hånd har man klart å gjøre så godt som hele busstilbudet helektrisk samtidig som det har blitt større og bedre, med minimalt av problemer. 

Sitat

Det eneste du har gjort i denne debatten er å bagatellisere problemene og legge skylda på absolutt alle andre enn dine favorittpartier som er årsaken til dette.  

Nysgjerrig på hva du mener er mine favorittpartier?

Jeg mener at ingen partier har "skylda", ikke bare fordi alle partiene var enige, men fordi det ikke er politiske avgjørelser som er årsaken til problemene denne vinteren. Når bussene er prøvd i flere år og problemene først dukker opp nå, så er det operatøren som er problemet. Dessuten mener jeg at det var helt riktig av regjeringen å fremskynde kravet til byene. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sjølv om det skal gå raskt må dei ha kontroll på at det som blir bestilt er godt nok. Om nokon overprøver det og kommanderer ei bestilling av bussar som ikkje er eigna så må dei vel ha signert på eit eller anna?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (5 minutter siden):

Är kanske inte så lurt att köpa in många bussar samtidigt av en typ som man inte har erfaring av tidigare når teknologien ändå är rätt ny. 

Ja, helt enig. Det er jo som å kjøpe laptop i 2001. Når du har åpnet forpakningen så var det en ny på markedet som er billigere og bedre. 

Anbudsprosesser tar lang tid og så sitter man der med en leveranse av en haug med busser som allerede er utdatert.

Sporveien har i snart 100 år operert fossilbusser i Oslo og man skulle tro de fleste var fornøyd med at de ble skiftet ut til el på knappe 10 år. Men for noen så er man ikke ordentlig grønn med mindre klimatiltakene forårsaker mest mulig kaos og penger ut av vinduet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Hadde Oslo uten grunn ventet til 2028 med å fornye bussparken ville kollektivtransporten lidd kraftig av dette, med for få og gamle busser.

Det der er en stråmann for det er ingen som har påstått at man skulle vente til 2028 med å fase ut dieselbusser. Planen var å være ferdig med utfasing i 2028. Stor forskjell. Men MDG ville det annerledes og fremskyndet til 2023. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Är det förresten så lite trafik i Oslo att bussarna är orsaken till en stor del av eksosen, støyen eller utslippen?

I Trondheim tycker jag inte bussarna utmerker sig överhuvudtaget i bybilden då det är så pass mye bilar. Støy kommer också till en stor del fra dekk så elbilar i normal fart er knappt tystare än disel bilar.

Möjligt att det er fel men för mig verkar det här rätt mycket som symbolpolitik, man gör något som man kan men som ikke medför något stor forskjell. Att kollektiv trafikken fungerar som den ska tror jag också är väldigt viktigt hvis man vill att folk ska ta den. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...