Snikpellik Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar Wall Dorf skrev (1 minutt siden): Hvor kjøper man slike? Jeg tror du skjønner hva som menes. 1 Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 14. januar Forfatter Del Skrevet 14. januar (endret) Simen1 skrev (28 minutter siden): Det har vi allerede fått godt dokumentert. - Hydrogenbussene er avregistrert. - Gamle elbusser som ikke møter nye krav til ladeteknologi er midlertidig parkert i påvente av salg til nye eiere. - Nye elbusser med CCS går. Flere er i bestilling. - Dieselbussene går. Jo, men hydrogenbusser ligger vel en del etter elbusser når det gjelder oppfølging av småfeil og nye teknologier. Man må kanskje til Østerike for å følge med på utviklingen? Skal få 82 nye hydrogenbusser innen 2025 - Hydrogen24 Endret 14. januar av Wall Dorf Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar Snikpellik skrev (45 minutter siden): Litt OT, men: Hahaha, erketypisk Nettavisen å kalle det "Lans busskjøp" (!), når hele byrådet og bystyret stemte for innkjøpet, og det i tillegg ble nødvendig etter regjeringen endret kravene til innkjøp av utslippsfrie kjøretøy. Stemte bystyret for en forsering av innkjøpene? Det er det som er problemet nå, nemlig at man ikke kunne gjøre dette på en fornuftig måte som var den opprinnelige planen, men heller ville gjøre det hals-over-hode. 2 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar Når det var som kaldest (-20+)fikk vi altså høre el-bussenes problemer med rekkevidde og ladetid. Kulden har skylda. Punktum. Da er det artig når samme informasjonsansvarlig repeterer akkurat samme årsak og problemer når temperaturen den dagen har gått ned til -2. Vet de noe som helst om disse bussene sine egentlig? Lenke til kommentar
fwj__ Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar Sånn går det når man på død og liv skal kjøpe inn elbusser før teknologien har kommet så langt at det er driftssikkert året rundt. Politikere er såpass dumme at de forstår seg ikke på teknologi, det er det eneste man er sikker på. Lenke til kommentar
spiff42 Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar fwj__ skrev (44 minutter siden): Sånn går det når man på død og liv skal kjøpe inn elbusser før teknologien har kommet så langt at det er driftssikkert året rundt. Politikere er såpass dumme at de forstår seg ikke på teknologi, det er det eneste man er sikker på. Noen dager med en del innstillinger er for de som bor langs bussrutene en liten pris å betale for 365 dager i året med langt mindre støy og forurensning. 4 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar spiff42 skrev (27 minutter siden): Noen dager med en del innstillinger er for de som bor langs bussrutene en liten pris å betale for 365 dager i året med langt mindre støy og forurensning. Vanligvis enig, men det er ikke akkurat det man tenker når man står og venter på en buss som ikke kommer i tjue minusgrader på vei til jobb. 3 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 15. januar Del Skrevet 15. januar (endret) spiff42 skrev (På 14.1.2024 den 3:55 PM): Noen dager med en del innstillinger er for de som bor langs bussrutene en liten pris å betale for 365 dager i året med langt mindre støy og forurensning. En del og en del. Hittil i år er totalt 8000 bussavganger i Oslo og Akershus innstilt, av 240.000. Dette er blitt beskrevet som "busskaos", "katastrofe", "krise" og lignende ord. Ja, det er kjipt når bussen ikke kommer, men det var problemer før også - og det vil alltid være problemer fra tid til annen. Jeg lurer rett og slett på om vi har fått for høye forventninger til at alt alltid skal funke 100% optimalt, og en veldig lav toleranse når alt ikke går som smurt. Rett og slett litt bortskjemte. Endret 15. januar av Snikpellik 3 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 15. januar Del Skrevet 15. januar Sitat Unibuss erkjenner at nye elbusser fungerer mye dårligere enn forventet: - Trodde vi var på den sikre siden Oslos nye elbussene har skapt store problemer for reisende i kollektivtrafikken i vinterkulda. Nå innrømmer Unibuss at bussene fungerer dårligere enn forventet https://www.vartoslo.no/busskaos-elbuss-henrik-anderberg/unibuss-erkjenner-at-nye-elbusser-fungerer-mye-darligere-enn-forventet-trodde-vi-var-pa-den-sikre-siden/529775 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 15. januar Del Skrevet 15. januar (endret) :utakt skrev (24 minutter siden): https://www.vartoslo.no/busskaos-elbuss-henrik-anderberg/unibuss-erkjenner-at-nye-elbusser-fungerer-mye-darligere-enn-forventet-trodde-vi-var-pa-den-sikre-siden/529775 Dumt av det tidligere byrådet å forsere dette elbusskjøpet. Opprinnelig plan var å skifte ut innen 2028, men Lan og Johansen kunne jublende fortelle at de skulle skiftes ut innen 2023. Omfanget av problemene ble dermed mye større enn om man hadde foretatt en mer fornuftig innfasing. 4% av avgangene er kanskje ikke mye, men det har en tendens til å balle på seg når dette skjer i rushen med forsinkelser og overfylte busser. Hovedproblemet er at det er brukt en milliard på elbusser som nå står uvirksomme. Og kanskje like dumt er at dette får en boomerangeffekt. Fra å hodeløst skifte ut til elbusser så kan det nå hende at man blir mer forsiktig enn nødvendig. Et tilbakeslag for miljøet i Oslo. Endret 15. januar av uname -i 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. januar Del Skrevet 15. januar Noe av den milliarden vil hentes inn på salg av bussene, så tapet blir noe mindre enn 1 milliard 2023-kroner. En annen ting er at regningen sannsynligvis oversendes til bilistene så bussbrukerne skjermes. Det gjør noe med bussbrukende velgere når ved neste valg. Antagelig får vi flere pengesluk i kollektivtransporten i neste valgperiode, som igjen gir økt belastning på bilistene. En ond spiral der bussbrukerne hele tiden kommer best ut. Til slutt ender vi opp uten noen til å betale for bussbilletten for bussbrukerne. Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 15. januar Del Skrevet 15. januar Simen1 skrev (1 time siden): En ond spiral der bussbrukerne hele tiden kommer best ut. Rent bortsett fra at man ikke kan forvente at bussen kommer da. 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 15. januar Del Skrevet 15. januar Simen1 skrev (2 timer siden): Noe av den milliarden vil hentes inn på salg av bussene, så tapet blir noe mindre enn 1 milliard 2023-kroner. En annen ting er at regningen sannsynligvis oversendes til bilistene så bussbrukerne skjermes. Det er ikke noen direkte link mellom bil og buss rent økonomisk. Ruter har et budsjett og det må sannsynligvis økes. Et forslag kan være å droppe det lite smarte forslaget til Høyre/Venstre om å kutte prisen på månedskort. TØI har analysert seg frem til det åpenbare, nemlig at månedskort er lite prissensitivt. Mye bedre å fortsette den nye ordningen som ble innført, Reis, hvor de som tar kollektivt noe annet enn daglig, får litt mer rabatt for hver billett de kjøper i en 30-dagers periode. Den prismekanismen får mange fler til å ta kollektivt. Som er en bra ting i en storby. Men det blir uansett spennende å se regningen på det her. I tillegg til den milliarden så ryker det nok en del tusen overtidstimer på å få noen av disse elbussene i drift igjen. 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 15. januar Del Skrevet 15. januar (endret) Ruter innstiller flere bussavganger for å takle ny kuldebølge Kulden har satt en brems for Ruters busstilbud i Oslo i vinter. Nå innstilles en rekke bussavganger for å lette på trykket i påvente av enda en kuldebølge. https://www.tu.no/artikler/ruter-innstiller-flere-bussavganger-for-a-takle-ny-kuldebolge/542357 Om bussen er forsinket, mister den troverdighet. En buss som er forsinket noen ganger i måneden gir fravær som skader arbeidsplasser, skoleelever og troverdigheten til kollektivtrafikk som konsept. Det vil gjøre at folk kommer for sent til legetimer, bidra til helsekøer osv........ Å alltid måtte beregne en time ekstra og ta en tidligere buss i tilfelle forsinkelser hjelper ikke. Man har jo snart ikke noe igjen av dagen. Du lar deg ikke lure mange ganger. Du bruker bilen om det er viktig å komme frem i tide. Å komme på jobb i rett tid 90% av tiden er faktisk ganske dårlig statistikk. Ta med i beregningen at bussen tar en time ekstra når den faktisk går, på grunn av melkerutas mange omveier pluss overgang til den andre bussen som du ikke rekker om den første var litt sen. Dette er betydelig. Hvorfor skal vi være foregangsland i å satse på en utestet teknologi, og gamble på at det går bra? Konsekvensen hvis det ikke går bra er betydelig for mange. Jo mer penger man bruker på dårlige klimatiltak, jo flere stjerner i boka hos FN og EU. Endret 15. januar av Mannen med ljåen 1 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. januar Del Skrevet 15. januar Mannen med ljåen skrev (55 minutter siden): https://www.tu.no/artikler/ruter-innstiller-flere-bussavganger-for-a-takle-ny-kuldebolge/542357 Sitat Formålet er at bussene får tid til å lade opp batteriene oftere når det er lenger tid mellom hver avgang. Det vil jo si at de fortsatt kjører elbusser, i motsetning til visse andre i tråden som hevdet at elbussene står parkert og nedsnødd og er erstattet av andre busser. 3 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 15. januar Del Skrevet 15. januar De står vel parkert mens de lader, og kjører derfor mindre enn rutetilbudet ble planlagt for. Om de kjører litt beviser ikke at det er godt nok. Dieselbusser lader drivstofftanken på få sekunder, så den trenger ikke opphold i det hele tatt. 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 16. januar Del Skrevet 16. januar Mannen med ljåen skrev (20 timer siden): Om de kjører litt beviser ikke at det er godt nok. I dag var det 27 av 16000 bussavganger som ble innstilt. Da går trafikken tilnærmet normalt. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. januar Del Skrevet 17. januar Nå handler artikkelen riktignok om biler, men 13% av bilbergingene var elbiler, mens ca 26% av personbilbestanden er elbiler. Det vil si at elbiler har betydelig lavere risiko for problemer i kulda. Problemet med bussene kan altså skyldes andre ting enn selve teknologi-konseptet batteridrift. https://www.tu.no/artikler/fossilbilene-sliter-mer-enn-elbilene-i-kulda/542370 2 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 17. januar Del Skrevet 17. januar Simen1 skrev (14 minutter siden): Nå handler artikkelen riktignok om biler, men 13% av bilbergingene var elbiler, mens ca 26% av personbilbestanden er elbiler. Det vil si at elbiler har betydelig lavere risiko for problemer i kulda. Problemet med bussene kan altså skyldes andre ting enn selve teknologi-konseptet batteridrift. https://www.tu.no/artikler/fossilbilene-sliter-mer-enn-elbilene-i-kulda/542370 Nei, det stemmer ikke. Det var "startvansker" og det er ikke bilberging. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 17. januar Del Skrevet 17. januar Simen1 skrev (21 minutter siden): 13% av bilbergingene var elbiler, mens ca 26% av personbilbestanden er elbiler. Det vil si at elbiler har betydelig lavere risiko for problemer i kulda. men er kanskje større andel el-biler som ikke blir tatt ut på veien i heletatt under ekstreme værforhold? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå