Gå til innhold

Elektriske busser tåler ikke kulden – tas ut av trafikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
:utakt skrev (4 minutter siden):

At busser, ladestasjoner eller begge deler ikke takler det er helt vanvittig. 

Det viktigste med kollektivtransporten er at den går. Titusener av mennesker er avhengig av den for å komme seg på jobb, skole og annet. 

Norge har jobbet beinhardt de siste tiårene for å gjøre stadig flere avhengige av kollektivtransporten. Det øker risikoen for massive problemer ved systemfeil. Det samme gjelder å gjøre bussene avhengig av strømnettet. Redundans og beredskap har åpenbart ikke vært en tanke.

Endret av Simen1
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tronhjem skrev (2 timer siden):

 Men selv om det skulle være slik at forrige byråd gjorde en blemme, mener jeg at forrige Ap-ledete byrådet fortjener kudos, ikke kritikk, for at de presset på og fikk hurtiginnført elbusser (og en rekke andre trafikkregulerende tiltak i bysentrum). 

Det må gjentas, såvidt jeg vet så er det ingen som er mot elektrifisering av bussparken. Det er bare fornuftig. Men man hadde en plan om utfasing innen 2028 og så ble det så utrolig nødvendig å fremskynde det til 2023. Man kan spekulere på hvorfor, men det var vel en fjør i hatten for Ap/MDG å få dette til før Oslos velgere kastet dem ut av byrådskontorene.   

Angående sprengkulde og fimbulvinter. I dag er det 200 innstilte avganger og 7 minus. Det har ikke snødd på en uke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (2 minutter siden):

Ja, men det var da det snødde - eller mens snøen fylte gatene. Problemene som kulden forårsaker ville ha skjedd selv om det hadde vært snøfritt.

Ja, både snø og kulde skaper problemer. Lurer litt på hva du prøver å få frem av poeng her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -i said:

Ja, både snø og kulde skaper problemer. Lurer litt på hva du prøver å få frem av poeng her.

Jeg kan jo sitere det du skrev:
Angående sprengkulde og fimbulvinter. I dag er det 200 innstilte avganger og 7 minus. Det har ikke snødd på en uke.

Mitt poeng er bare at det ikke er snø som er årsak til 200 innstilte avganger. Ingen andre enn du trekker inn snø som et argument når de snakker om disse 200 innstilte avgangene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (2 minutter siden):

Jeg kan jo sitere det du skrev:
Angående sprengkulde og fimbulvinter. I dag er det 200 innstilte avganger og 7 minus. Det har ikke snødd på en uke.

Mitt poeng er bare at det ikke er snø som er årsak til 200 innstilte avganger. Ingen andre enn du trekker inn snø som et argument når de snakker om disse 200 innstilte avgangene.

Nei, det kan jo ikke være snø som er årsak når det ikke hare snødd på en uke. Som jeg skrev.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (Akkurat nå):

Hva med alt annet som det ikke kan være? Du skrev ingenting om det. Er du i lomma på Big White?

Uvanlig mye snø og sprengkulde har tidligere vært unnskyldningen for at elbussene ikke funker. Nå er det ingen av delene så elbussene tåler ikke engang normale vinterforhold.

Har du noe å bidra med utenom å kveruelere på ting du har misforstått?

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (26 minutter siden):

Snø har ført til tekniske problemer da.  Dører pluss fremkommelighet.

Nå må du rette baker for smed. 

Elektrisk drevne biler har samme understell, karroserier, dører, vinduspussre, seter osv. som en bil med forbrenningsmotor. Hvis det er slik at disse bussene har dører som svikter ved snøfall er det i så fall en feil som gjelder denne ene modellen og ikke elektrisk drevne busser generelt. 

I Drammen var det motsatt under sprengkulden. Der var det elbussene som gikk og dieselbussene som måtte tas ut av trafikk grunnet tekniske problemer. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Tronhjem skrev (11 minutter siden):

Nå må du rette baker for smed. 

Elektrisk drevne biler har samme understell, karroserier, dører, vinduspussre, seter osv. som en bil med forbrenningsmotor. Hvis det er slik at disse bussene har dører som svikter ved snøfall er det i så fall en feil som gjelder denne ene modellen og ikke elektrisk drevne busser generelt. 

I Drammen var det motsatt under sprengkulden. Der var det elbussene som gikk og dieselbussene som måtte tas ut av trafikk grunnet tekniske problemer. 

 

Har ikke Drammen andre typer av el-busser? Tyckte jeg så en Volvo derifa?

Lenke til kommentar
21 minutes ago, uname -i said:

Uvanlig mye snø og sprengkulde har tidligere vært unnskyldningen for at elbussene ikke funker. Nå er det ingen av delene så elbussene tåler ikke engang normale vinterforhold.

Har du noe å bidra med utenom å kveruelere på ting du har misforstått?

Det kan jo være at det er snakk om følgefeil pga tidligere sprengkulde, og ikke nødvendigvis dagens termometeravlesning som er årsaken til dagens innstilte avganger, men vi er nå tydeligvis enige om at det ikke er pga snø.

Jeg er alltid beredt til å påpeke feil hos deg og andre forumbrukere. Om du tar lærdom av det er ikke opp til meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dieselbusser er velprøvd teknologi. Hvorfor fikk akkurat disse problemer? Diesel er normalt det trygge valget. Dieselmotorer er pålitelige.

Min erfaring med elbil, og når jeg reiser med el-buss, er slett ikke at de har samme understell, karroserier, dører, vinduspussre, seter osv. som en bil med forbrenningsmotor. I en overgangsfase finnes en del biler i flere utgaver, fra for eksempel Volkswagen. Men nye kjøretøy designet fra grunnen for å vinne anbud er ikke en dieselbuss der de har byttet ut motoren. Alt er økonomisert. Og som vi har vært inne på er el-busser gjerne levert av merker vi aldri har hørt om, som BYD og Yutong.  Kanskje disse AliExpress-merkene var billigst i innkjøp, så politikere kan krysse av for å ha oppfylt det grønne skiftet uten å gå konkurs umiddelbart. Men er de like pålitelige som Volvo?

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (40 minutter siden):

Mitt poeng er bare at det ikke er snø som er årsak til 200 innstilte avganger. Ingen andre enn du trekker inn snø som et argument når de snakker om disse 200 innstilte avgangene.

Som nevnt i en post lenger oppe, dette er hva Elisabeth Skarsbø Moen, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Ruter sier i et intervju i går:

Sitat

De mange forsinkelsene og innstillingene skyldes altså i all hovedsak veier som ikke var brøytet, glatte veier, elbusser med dårlig rekkevidde, samt teknologi som ikke fungerer som det skal.

På spørsmål om hva årsaken til at disse problemene har oppstått er, svarer samfunnskontakten følgende:

– Det er mange ulike enkeltårsaker, men fellesnevneren er klimakrisen. Endringene i klima, gjør at store nedbørsmengder kommer på en gang, såkalt høy nedbørintensitet i kombinasjon med flere nullpasseringer, altså at gradestokken passerer null samtidig med store nedbørsmengder. Det gir store utfordringer for kjøreforholdene.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, sk0yern said:

Som nevnt i en post lenger oppe, dette er hva Elisabeth Skarsbø Moen, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Ruter sier i et intervju i går:

Ja, men her snakker hun om alle problemene akkumulert over et lengre tidsrom. Det er vel ingen som er i tvil om at sprengkulda ikke inntraff samtidig som snøen lavet ned i Oslo? Såvidt jeg fikk med meg var det ikke snakk om problemer med lading og rekkevidde mens snøen fylte våre gater. De kom senere, da kvikksølvet krøp ned i kula.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (17 minutter siden):

Dieselbusser er velprøvd teknologi. Hvorfor fikk akkurat disse problemer? Diesel er normalt det trygge valget. Dieselmotorer er pålitelige.

I Drammen er det dieselbussene som har problemer i kulda, mens elbussene de har, som er av samme type som i Oslo såvidt jeg vet - ikke har problemer. Det handler nok om mye mer enn motor.

https://www.drm24.no/ny-dag-med-innstilte-bussavganger/279460

Sitat

- Alle busser som står i Drammen i dag er dieselbusser. Alle elbusser kjører som normalt i drammensområdet. I en dieselbuss er det mye som kan fryse og føre til driftsstans, uttalte markedssjef i Brakar Kjersti Nordgård til DRM24 mandag.

Jeg registrerer at det er noen populistiske politikere fra Frp som har vært ute de siste dagene og forsøkt å få dette til å handle om at elbusser i seg selv er "dårlig".

Men dette handler nok lite om elektriske busser vs. diesel, men om infrastrukturen rundt, planlegging og gjennomføring. Og en helt annen skala i Oslo enn f.eks. Drammen. I Oslo og Akershus er det tre ulike selskaper som drifter bussene. For eksempel er det ett firma som drifter 31-linja (Nobina), og et annet som drifter 37-linja (Unibuss). Kanskje det også spiller inn.

I tillegg virker det noe overdrevet i mediene. 200 innstilte av 13.000 avganger på ett døgn er ikke heeelt vanvittig synes jeg. Selv tar jeg buss nesten daglig i Oslo og har ikke merket noen problemer i det siste.

I tillegg er det jo sånn at man nesten må regne med at alt ikke går 100% som smurt når det for eksempel er vanskelige kjøreforhold. Sånn vil det alltid være.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...