uname -i Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar Snikpellik skrev (23 minutter siden): Hvorfor mener du at hva som skjedde under forrige byråd er relevant for hensikten med å kalle inn ansvarlig byråd? Hvorfor mener du det ikke er relevant for alle de som står og blomstrer i kulda på bussholdeplassen hvem som faktisk har skylda for situasjonen? Du snakker jo som en politiker. Venstre-byråden fikk disse skrotbussene i fanget fra det forrige byrådet og det eneste du er opptatt av er at hun har et formelt ansvar. 5 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar Simen1 skrev (30 minutter siden): Det er nettopp derfor jeg snakker så varmt om hybride motorer. Da kombinerer man ulike fordeler så summen blir færre ulemper og økt redundans. Ja, det hadde vært en helt super løsning. Da hadde man kjørt elektrisk så og si hele tiden, men hatt motor i reserve for kuldeperioder samt fleksibilitet om man må kjøre en rute hvor batteriet ikke strekker til. Men for politikere og miljørørsla så er det binært. Enten så er det nullutslipp eller så er det ikke nullutslipp. Det tankesettet har kostet mye(også for miljøet). 3 1 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar Husker noen kommentar om el-ferger som det finns många av i Norge nu. Problemet var att de ju faktiskt ikke är rena el-ferger utan ofta har en vanlig motor också. Att det är väldigt praktiskt att kunna transportera en ferge långa sträckor med en vanlig motor för att sen kunna köra den vanliga driften på 100% el var visst ikke så viktigt. (hoppas jag husker detaljerna rätt ...) Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar (endret) uname -i skrev (18 minutter siden): Hvorfor mener du det ikke er relevant for alle de som står og blomstrer i kulda på bussholdeplassen hvem som faktisk har skylda for situasjonen? Du snakker jo som en politiker. Venstre-byråden fikk disse skrotbussene i fanget fra det forrige byrådet og det eneste du er opptatt av er at hun har et formelt ansvar. Fordeling av noe «skyld» er vel ikke poenget med å kalle inn den ansvarlige byråden ifbm en sånn sak. Det virker bare som noe du er veldig intenst opptatt av, fordi du av en eller annen grunn er innstilt på at dette er MDG sin skyld - selv om partiene i dagens byråd ikke mener noe annet om elbusser enn f.eks MDG gjør. Poenget er å komme til bunns i problemene med bussene og løse dem, ikke fordele noe skyld, drive med partipolitikk eller bruke tiden på alt mulig annet irrelevant. I Norge og andre demokratier er det vanlig at den ansvarlige byråden, eller ministeren for den saks skyld, svarer på spørsmål rundt en aktuell problemstilling eller pågående situasjon. Endret 9. januar av Snikpellik 3 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar 4 minutes ago, Snikpellik said: Fordeling av noe «skyld» er vel ikke poenget med å kalle inn den ansvarlige byråden ifbm en sånn sak. Det virker bare som noe du er veldig intenst opptatt av, fordi du av en eller annen grunn er innstilt på at dette er MDG sin skyld. Poenget er å komme til bunns i problemene med bussene og løse dem, ikke fordele noe skyld, drive med partipolitikk eller bruke tiden på alt mulig annet irrelevant. I Norge er det vanlig at den ansvarlige byråden, eller ministeren for den saks skyld, svarer på spørsmål rundt en aktuell problemstilling eller pågående situasjon. Når jag läser detta https://www.nrk.no/stor-oslo/kaller-inn-byrad-i-oslo-pa-grunn-av-kaos-i-kollektivtrafikken-i-oslo-1.16707836 så tycker jag uname-1 har en poäng. Man kan självklart ta upp saken med byrådet då det är den som ska lösa problemet men det verkar ju faktiskt som de skyller på andra för det de själva har infört. 9 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar (endret) Snikpellik skrev (10 minutter siden): Poenget er å komme til bunns i problemene med bussene og løse dem, ikke fordele noe skyld, drive med partipolitikk eller bruke tiden på alt mulig annet. Helt uenig. Det er helt nødvendig å lære av denne hasteinnføringen av elbusser slik at ikke liknende skjer igjen. Det forrige byrådet fremskyndet utskiftning av bussparken med hele 5 år. Hadde man fulgt en mer fornuftig og moderat plan så hadde vi ikke sett de problemene vi har i dag. Det er et ubestridelig faktum. Man må lære av sine tabber og ikke bare "se fremover" slik de som gjorde tabbene helst vil fokusere på. Endret 9. januar av uname -i 5 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar (endret) fredrik2 skrev (6 minutter siden): Når jag läser detta https://www.nrk.no/stor-oslo/kaller-inn-byrad-i-oslo-pa-grunn-av-kaos-i-kollektivtrafikken-i-oslo-1.16707836 så tycker jag uname-1 har en poäng. Man kan självklart ta upp saken med byrådet då det är den som ska lösa problemet men det verkar ju faktiskt som de skyller på andra för det de själva har infört. Skylder på hvem? Høyre og Venstre som sitter i dagens byråd var med å innføre elbussene og de stemte like mye for å fremskynde utskiftelsen av bussparken. De mener ikke noe annet om dette enn det forrige byrådet. Endret 9. januar av Snikpellik 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar (endret) uname -i skrev (11 minutter siden): Helt uenig. Det er helt nødvendig å lære av denne hasteinnføringen av elbusser slik at ikke liknende skjer igjen. Det forrige byrådet fremskyndet utskiftning av bussparken med hele 5 år. Hadde man fulgt en mer fornuftig og moderat plan så hadde vi ikke sett de problemene vi har i dag. Det er et ubestridelig faktum. Man må lære av sine tabber og ikke bare "se fremover" slik de som gjorde tabbene mest vil fokusere på. Og? Jeg skjønner fremdeles ikke hva dette har å gjøre med å løse de problemene man har her og nå, og som krever handling. Hva mener du er alternativet til å ikke ta dette gjennom nåværende ansvarlig byråd? Mener du man ikke skulle gjort noe? Er partipolitikk fem år tilbake og fordeling av «skyld» viktigere enn å fikse hverdagen til folk? Tenk om Støre bare hadde pekt på forrige regjering hele tiden, det hadde sikkert løst mye… Endret 9. januar av Snikpellik 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar Snikpellik skrev (Akkurat nå): Og? Jeg skjønner fremdeles ikke hva dette har å gjøre med å løse de problemene man har her og nå, og som krever handling. Mener du at Venstre-byråden skal fikse de ødelagte elbussene? Hva annet enn spill for galleriet er Arbeiderpartiets "krav" om en redegjørelse for et problem de selv er skyld i? Venste-byråden ble intervjuet og samtlige journalister påpekte det åpenbare for alle andre enn deg, nemlig at hun har arvet en dårlig beslutning fra det forrige byrådet. Men hun lot seg ikke friste og overlater de billige politiske poengene til andre. 6 2 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar (endret) uname -i skrev (33 minutter siden): Mener du at Venstre-byråden skal fikse de ødelagte elbussene? Hva annet enn spill for galleriet er Arbeiderpartiets "krav" om en redegjørelse for et problem de selv er skyld i? Ja, både elbussene og andre nåværende problemstillinger er selvfølgelig sittende byråds ansvar. Tenker du noe annet? I så fall er jeg veldig interessert i hva. Hvordan mener du Ap er mer «skyld» i dette enn for eksempel Venstre? De stemte like mye for det samme begge to, sammen med de andre partiene i bystyret. Venstre har neppe glemt dette. Nå er det også slik at Ap har bedt byråden redegjøre og ta grep. Byråd Marit Vea svarte at de skal ta grep. Hva er problemet? Sitat Venste-byråden ble intervjuet og samtlige journalister påpekte det åpenbare for alle andre enn deg, nemlig at hun har arvet en dårlig beslutning fra det forrige byrådet. Men hun lot seg ikke friste og overlater de billige politiske poengene til andre. Lan Marie Berg arvet i sin tid massive brudd på arbeidsmiljøloven over mange år i etaten hun overtok etter forrige byråd. Mener du hun bare skulle avfeid ansvaret for egen etat og lagt all skyld på forrige byråd, og ikke gjort noe selv? Nei, demokratiet og et representativt styre funker heldigvis sånn at den som sitter med ansvaret er nødt til å ta det. Nå sitter Venstre med ansvarlig byråd, og da må denne byråden håndtere problemene med bussene, uavhengig av hvem noen skulle mene har «skyld». Å fremskynde elbussene var uansett en helt riktig beslutning, på tross av noen innstilte avganger noen dager i løpet av en vinter. Jeg er glad alle partiene støttet det. Endret 9. januar av Snikpellik 2 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar (endret) Snikpellik skrev (7 minutter siden): Hvordan mener du Ap er mer «skyld» i dette enn for eksempel Venstre? De stemte like mye for det samme begge to, sammen med de andre partiene i bystyret. Venstre har neppe glemt dette. Var det et konkret forslag til bystyret om å fremskynde innføringen av elbusser med 5 år? Husk at det ikke er noen kontrovers rundt elektrifisering av bussparken i seg selv. Sitat Å fremskynde elbussene var uansett en helt riktig beslutning, på tross av noen innstilte avganger noen dager i løpet av en vinter. 1000 innstilte avganger på én dag er nå blitt "noen". Endret 9. januar av uname -i 8 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar Dieselbusser som har problemer også. Problemet er nok mer kompetanse til de som kjøper inn, og kvalitet på det som kjøpes. Busser bør ha mulighet for hurtiglading på taket, eller induksjon, og ved å bygge ut hurtiglading på trafikkerte busstopp kan de da gå nærmest uendelig. Og så overdimensjonerer man lading slik at man kan har en viss redundans og kan fortsette som før selv om noen feiler. https://www.nettavisen.no/okonomi/dieselbussene-talte-ikke-kulda-har-ikke-rad-til-a-ha-de-staende/s/5-95-1566931 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar (endret) 6 hours ago, Mr.M said: Jeg vet ikke om det teknologisk eksisterer, men ser for meg det ideelle ville vært hvis det gikk an å bytte ut hele batteripakken, dvs. der bussen kjører inn i oppvarmet hall, og en robot-innretning løfter ut det gamle batteriet og erstatter med nytt ferdigladet i løpet av 10 minutter. Hadde servicehallen hatt 5-10% fler batteripakk tilgjengelig og liggende klare i reoler til enhver tid, kunne optimal/skånsom lading foregått med tanke på livslengde. Helt enig, men plasseringen av batteriene på mange busser er merkverdig. Men slik sett er busser som går på gass i kombinasjon med elektrisk den beste løsningen. Endret 9. januar av Theo343 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar Snikpellik skrev (3 timer siden): Poenget er å komme til bunns i problemene med bussene og løse dem, ikke fordele noe skyld, drive med partipolitikk eller bruke tiden på alt mulig annet irrelevant. man trenger jo ikke være rakett-forsker for å skjønne hva problemet er? Det har jo vært common knowledge i mange år, også blant folk som ikke har el-bil, at batteriene fungerer dårligere i kulde og at rekkevidden reduseres kraftig. Alt dette skulle de ansvarlige selvsagt tatt høyde for allerede i planleggingen, og dimensjonert antall busser deretter. Hvis de har byttet ut kjøretøyparken 1:1 (?) er det ikke rart at logistikken svikter. 4 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar Theo343 skrev (44 minutter siden): Helt enig, men plasseringen av batteriene på mange busser er merkverdig. noen av bussene har til overmål vistnok ladekontakten plassert oppe på taket, så hele greia er tidvis dekket av snø og is og forhindrer tilgang. Det var det ingen som tenkte på kunne bli et problem, om vinteren? 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar (endret) Finnes det noe mer mishandlet kjøretøy enn en lokalbuss? Gass og brems halve døgnet i strekk med all slags mulig vær og føre? Skal være ganske solide for å klare noe sånt. Det man kunne gjort var å gradvis fase ut dieselbussene når de ble for gamle og dårlige og byttet dem ut med elbusser. Det er billigst. I tillegg så fikk man gjort seg gode erfaringer på veien og fått bedre og bedre elbusser etterhvert som man fikk luket vekk diverse bugs ala "tåler ikke vinter," Og i et historisk perspektiv, hvilken rolle spiller 5 år ekstra på å få byttet alle dieselbusser til el? Men Byrådet ville gjøre alt med en gang. Hive ut hele flåten med fungerende dieselbusser og erstatte dem alle med førstegenerasjons elbussteknologi. Skyhøy risiko og konsekvensene vet vi i dag. For det var viktigst for byrådet å få en grønn skrytesak. Vært interessant å få innsikt i prosessene rundt denne beslutningen. Ingen motforestillinger noe sted? Det blir spennende å følge med på hvordan problemene løses. Må elbussene skiftes ut eller gjennom kostbare modifikasjoner? Er det infrastrukturen som må påkostes? Rutiner og annet som hemmer produktiviteten? Endret 9. januar av uname -i 6 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar Bor inte i Oslo så är inte insatt men efter ett sök så såg jag att man ända har haft el-bussar i 5-6 år så man borde väl ha upptäckt en del problem redan? Är det en ny buss typ eller noe sånt? Hvis det handlar om problem med ladding och för få bussar på grund av kortare rekkevid så borde man väl haft liknande problem tidigare? Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar Läste lite mer. Verkar vara nya bussar och teknologi som ikke fungerar som den skall och dålig planering av hur långt man kan köra på en laddning når det är kallt. Tycker ikke noen av delarna tyder på speciellt bra planering. Kunde fasat in de nya bussarna under en period. Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar Trodde faktisk ikke så mye kunne toppe utspillene fra AP om at byråden måtte rydde opp. Da stiller heldigvis Ruter selv opp: 5 1 Lenke til kommentar
Tronhjem Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar Snikpellik skrev (13 timer siden): Å fremskynde elbussene var uansett en helt riktig beslutning, på tross av noen innstilte avganger noen dager i løpet av en vinter. Jeg er glad alle partiene støttet det. Enig. Jeg har daglig pendlet med buss ut og inn av Oslo i snart 30 år. Nå som elbilandelen er blitt høy (mitt inntrykk er at i dag er rundt halvparten av personbilene på veiene i Oslo by elektriske) mener jeg å merke stor forskjell på luftkvaliteten og ikke minst støynivået til trafikken som passerer meg når jeg står på holdeplassen og venter på "min" buss. Dieseldrevne bybusser er i så måte en av verstingene i bytrafikken. Mange av disse bussene har dårlig støyisolerig av motoren og bråker verre enn verst når sjåføren gir gass. Det er så stor tetthet av busser på en del veier i Oslo sentrum at den helsekadelige og illeluktende dieseleksosen ofte legger som et "teppe" over veien. Det er mulig at forrige byråd, Sirin Stav om jeg ikke husker feil, gjorde et venstrehåndsarbeid og må ta mye av skylden for at den raske innføringen av elbusser gikk litt over stokk og stein slik at man valgte en løsning som ikke takler fimbulvinteren. Det får vi nok svar på når man har fått kartlagt hvorfor bussen fikk trøbbel med kulden. Men selv om det skulle være slik at forrige byråd gjorde en blemme, mener jeg at forrige Ap-ledete byrådet fortjener kudos, ikke kritikk, for at de presset på og fikk hurtiginnført elbusser (og en rekke andre trafikkregulerende tiltak i bysentrum). Det er lett å glemme i disse dager når bussene står at i de rundt 350 dagene i året det ikke er sprengkulde i Oslo fungerer disse bussene utmerket og gir et stort bidrag til at Oslo by blir et langt triveligere og at byluften blir mindre helseskadelig. Dessuten lar kuldeprobleme seg løse. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå