Gå til innhold

Gjeld ved utregning barnebidrag?

Gjest b41a4...76e

Anbefalte innlegg

Gjest b41a4...76e

Hei. 

Jeg lurer på om gjeld som feks boliglån tas hensyn til ved utregning av barnebidrag?  

Eksen og jeg har omentrent samme lønn men han har mye mindre boliglån enn meg og får i tillegg 6000 kr i leieinntekter fra sokkelleilighet i huset sitt. Bør ikke dette tas med i utregningen? 

Anonymous poster hash: b41a4...76e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest b41a4...76e skrev (2 timer siden):

Hei. 

Jeg lurer på om gjeld som feks boliglån tas hensyn til ved utregning av barnebidrag?  

Eksen og jeg har omentrent samme lønn men han har mye mindre boliglån enn meg og får i tillegg 6000 kr i leieinntekter fra sokkelleilighet i huset sitt. Bør ikke dette tas med i utregningen? 

Anonymous poster hash: b41a4...76e

Gjeld har ingenting å si. Leieinntektene skal regnes med i utregningen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gjeld er ikke en del av utregningen. NAV har en "fin" kalkulator her: https://www.nav.no/barnebidrag#bidragskalkulator

Generelt sett er det ekstremt mye rart med barnebidrag. De beregner bare faktisk samvær en har med barnet, altså om forsørger er en samværsabotør og gir deg lite til ingen samvær så må en betale dyre dommer, selv om en gjør alt en kan for å få samvær. De kan også ta fri intil 80% hvor bidragsyter må betale for ferien osv. Skikkelig dritt system. 

I tillegg har de verdens lengste behandlingstider hos NAV. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 5.12.2023 den 5:47 AM):

Ja det er passe sykt, min eks har fri hver onsdag. Og dette betaler jeg ekstra bidrag for.

Kan ikke skjønne hvordan slik kan rettferdiggjøres, om ikke du har da startet en god business mens hun var hjemme med barna og tok seg slikt. Men har hørt om vanlige folk som må betale underholdningsbidrag 😐

Lenke til kommentar
Hr Kotelett skrev (6 minutter siden):

Kan ikke skjønne hvordan slik kan rettferdiggjøres, om ikke du har da startet en god business mens hun var hjemme med barna og tok seg slikt. Men har hørt om vanlige folk som må betale underholdningsbidrag 😐

Jeg tror ikke det er så veldig vanlig. NAV skal faktisk ta utgangspunkt i hvor mye personen har mulighet til å jobbe, ikke hvor mye personen faktisk jobber. Om det da ikke er naturlige årsaker til at personen jobber mindre enn den teknisk sett skulle ha muligheten til. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 5.12.2023 den 4:20 AM):

De beregner bare faktisk samvær en har med barnet, altså om forsørger er en samværsabotør og gir deg lite til ingen samvær så må en betale dyre dommer, selv om en gjør alt en kan for å få samvær.

Også tar det til retten?

Lenke til kommentar
Hr Kotelett skrev (7 timer siden):

En kan ta opp til 20% fri, eller en dag uten at det påvirker bidraget. Helt galskap 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...