Gå til innhold

Formel 1 - 2024

Hvilket Team holder du med i 2024 sesongen?  

75 stemmer

1. 1. Hvilket Team holder du med i 2024 sesongen?

• Alpine
      0
    • Aston Martin
      7
    • Ferrari
      18
    • Haas
      5
    • Stake Sauber
      3
    • McLaren
      21
    • Mercedes-AMG
      6
    • Racing Bulls
      1
    • Red Bull Racing
      14
    • Williams Racing
      0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Jeg ser mange kritiserer at McLaren gutta velger å ikke ha team ordre, heller ha en fair fight (eller avtaler seg imellom)

Er det slik at de fleste skulle ønske Piastri spilte andrefiolin og holdt P2?

Er mye blandede følelser rundt det egentlig. Som en F1-fan vil jeg jo først og fremst ha bra racing på banen, det er alltid det viktigste. Og da bør man la de race fritt. På den andre siden er det også dårlig for racingen å bare la Max vinne atter en gang. Og det er jo Drivers Championship folk bryr seg om. Constructors er det sjeldent folk husker.

En ting som også støtter at Piastri burde vært litt mer kompis er at Lando lot Piastri vinne Hungaroring i år. Der sa også McLaren på radio til Norris "You're going to need Oscar", som i at Oscar burde få sin første seier nå slik at han kan hjelpe deg i WDC-kampen senere. Det var jo tydeligvis en løgn og Norris får ingen hjelp fra Piastri i det hele tatt.

Som en F1-fan er det gøy å se de kjempe, men jeg klarer også se hvor idiotisk det er for McLaren å ikke prioritere Lando. Den eneste forklaringen jeg kan skjønne er at Piastri har i kontrakten at han alltid skal behandles som en "No. 1 driver", selv om Norris er den eneste som har mulighet til å ta WDC.

McLaren driter seg ut og kaster bort WDC. Gøy for alle som ikke er McLaren fans.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er en del av gamet at teamets behov kommer foran sjåførens ego.

Forstår at Norris blir irritert når han må gi bort en klar seier. Full av adrenalin og glede snur til skuffelse, og så gikk han sikkert glipp av en del personlige sponsorinntekter. Han hadde nok ikke likt det særlig hvis Piastri protesterer høylytt og surver over teamradioen dersom han får beskjed om å vike for Norris så gutta bak rattet får prøve å ha litt selvinnsikt..

Til slutt må man gjøre som teamleder bestemmer og vise at man har tro på den lange planen. Slik sett er både Verstappen og Norris to av de mest bortskjemte smålige drittungene i sirkuset. Med et par sjåfører til hakk i hæl. Huske rikke hvem som sa det, men på spørsmål om et team hadde interesse i å signe Max: "Ja. Fordi det er Max. Men Nei også. Fordi det er Max."

Endret av Auto Asmodeus
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 time siden):

Er mye blandede følelser rundt det egentlig. Som en F1-fan vil jeg jo først og fremst ha bra racing på banen, det er alltid det viktigste. Og da bør man la de race fritt. På den andre siden er det også dårlig for racingen å bare la Max vinne atter en gang. Og det er jo Drivers Championship folk bryr seg om. Constructors er det sjeldent folk husker.

En ting som også støtter at Piastri burde vært litt mer kompis er at Lando lot Piastri vinne Hungaroring i år. Der sa også McLaren på radio til Norris "You're going to need Oscar", som i at Oscar burde få sin første seier nå slik at han kan hjelpe deg i WDC-kampen senere. Det var jo tydeligvis en løgn og Norris får ingen hjelp fra Piastri i det hele tatt.

Som en F1-fan er det gøy å se de kjempe, men jeg klarer også se hvor idiotisk det er for McLaren å ikke prioritere Lando. Den eneste forklaringen jeg kan skjønne er at Piastri har i kontrakten at han alltid skal behandles som en "No. 1 driver", selv om Norris er den eneste som har mulighet til å ta WDC.

McLaren driter seg ut og kaster bort WDC. Gøy for alle som ikke er McLaren fans.

Var det ikke der de hadde en avtale gående, at den som ledet første runde skulle få pri? Mener Norris sa det. Den ble altså ikke gitt til Piastri, det var en avtale imellom de to. Radio beskjeden Norris fikk handlet om at han måtte holde hva han sa (var slik jeg forsto det)

Dette var gjenstand for kritikk da og det ble det nå igjen, med en litt cheeky manøver av Piastri inn i andre sjikanen på Monza.

Norris kunne tatt et større jafs av ledelsen enn de 7 poengene det ble, så jeg synes ihvertfall dette er veldig spesielt i Formel 1 sammenheng. Så mange år med slit, og når bilen endelig er der kommer disse problemene.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hørt om akkurat de ryktene. Dessuten er jeg rimelig sikker på at Piastri _ikke_ hadde fått til den moven om det var noen andre enn Norris der. Og at Norris ikke ville vært like snill om det var noen andre enn Piastri. Jeg mener at Piastri tok ledelsen fordi han visste at Norris ikke ville race han like hardt. Har generelt inntrykket av at Piastri er litt mer hensynsløs enn Norris. Noen vil kanskje legge litt skyld på Norris for å være for "snill" også. Har ingen sterke meninger på det selv, men fakta er jo at McLaren kaster bort WDC.

Max må jo være fornøyd med å se det her. McLaren burde vært mye lengre framme enn det de er nå.

Lenke til kommentar

Ikke rykter, sitater:

https://www.google.com/amp/s/www.skysports.com/amp/f1/news/12433/13182681/lando-norris-explains-hungarian-grand-prix-controversy-with-mclaren-team-mate-oscar-piastri

Dette var det jeg mente med avtaler de imellom. Det har skapt endel overskrifter, men alternativet er teamordre som jeg synes det er merkelig at folk plutselig vil ha. For McLaren fans er det jo en annen sak såklart.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 time siden):

Jeg har ikke hørt om akkurat de ryktene. Dessuten er jeg rimelig sikker på at Piastri _ikke_ hadde fått til den moven om det var noen andre enn Norris der. Og at Norris ikke ville vært like snill om det var noen andre enn Piastri. Jeg mener at Piastri tok ledelsen fordi han visste at Norris ikke ville race han like hardt. Har generelt inntrykket av at Piastri er litt mer hensynsløs enn Norris. Noen vil kanskje legge litt skyld på Norris for å være for "snill" også. Har ingen sterke meninger på det selv, men fakta er jo at McLaren kaster bort WDC.

Max må jo være fornøyd med å se det her. McLaren burde vært mye lengre framme enn det de er nå.

Passeringen til Piastri var helt innafor, det var mer en god nok plass til begge, det var rett og slett en fantastisk forbikjøring, det som fikk det til å se litt sketchy ut var at Norris låste ett bakhjul. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (40 minutter siden):

Det har skapt endel overskrifter, men alternativet er teamordre som jeg synes det er merkelig at folk plutselig vil ha.

Hadde ikke sett det. Jeg synes ikke det er såå merkelig at de vil ha det. Det er nok fordi de ønsker noen andre enn Max til å vinne.

Personlig er jeg for å bare la de race. Selv om jeg blir oppgitt på McLaren og Norris sine vegne.

Evil-Duck skrev (5 minutter siden):

Passeringen til Piastri var helt innafor, det var mer en god nok plass til begge, det var rett og slett en fantastisk forbikjøring, det som fikk det til å se litt sketchy ut var at Norris låste ett bakhjul. 

Det var innafor ja, men jeg mener bare at Norris hadde nok bremset litt senere eller tatt litt mer plass om det ikke var Oscar.

Føler også at deres fighting gjorde at Leclerc kom inn i bildet raskere. Mistet tid begge to.

Lenke til kommentar

Det er vel litt team-kultur også, det her. Red Bull har kultur for veldig klart 1. fører fokus (kanskje siden de var "oppkomlingen" tidligere), tydelig med både Vettel og Max. 

McLaren og Ferrari har ikke denne kulturen. McLaren hadde jo den mest ekstreme fører-parringen ever med Senna og Prost, de tapte også førermesterskapet i 2007 (med 1 poeng (!)) fordi de ikke prioriterte klart mellom Hamilton og Alonso. Tror dette stikker dypt.

Mercedes har vært litt begge deler; lot Hamilton og Rosberg knive om WDC, men virket som om Bottas hadde andre tøyler (den berømte "Valtteri, it's James"). 

Det ryktes at Piastri har klausul i kontrakten sin om at han ikke skal være 2. sjåfør (ikke usannsynlig da manageren hans Webber led under Red Bulls prioritering av Vettel), og hvis det er tilfelle, så er det begrenset hva McLaren kan kreve.

Lenke til kommentar

Nå virker det som Lando Norris' tittel kanskje ikke er så hinsides rekkevidde allikevel om Verstappen skal fortsette å samle på 5. 4. og 6.-plasser slik han har gjort siden Monaco. Det er et ordentlig dilemma Zak og Andrea står i. Mediene vil ha fullstendig kontroll på hvor mange poeng Lando Norris kunne ha fått ekstra dersom team orders hadde blitt implementert fra start, og dersom Max Verstappen vinner med færre poeng enn dette, så vil det bli sett på som en skandale.

Om marginen uansett er større, så har jo McLaren gjort det rette. Man ønsker jo ikke å utsette en ung og talentfull sjåfør som Oscar Piastri for statusen som nr. 2-fører. Det kan gjøre noe med hodet hans, og ikke minst team-dynamikken. Mark Webber vet ett og annet om det. Jeg synes Lando Norris gjør for mange feil og Oscar Piastri er for god til at Lando har fortjent noen klar nr. 1 status denne sesongen. Det er tettere mellom Piastri og Norris, enn det er mellom Norris og Verstappen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Helmut Marko gikk ut i media en gang og sa at Max er så god ar han kunne ha vunnet mesterskapet i en Haas. 

Han sitter pdd. i en RB som ikke presterer, uansett hvor god Max er. 

Så er det ikke tydelig at det er bilen, og ikke føreren som avgjør om man er «god» eller ikke? Så lenge man klarer å holde bilen på banen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 minutter siden):

Foreløpig er det bare rykter fra "sources inside Aston Martin", men jeg og ble lurt av overskriften til BBC når jeg så artikkelen.  Får dog vite i morgen om det er genuine rykter eller ikke :)

Der gikk jeg rett på limpinnen, ikke bekreftet ennå som du sier. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...