Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Formel 1 - 2024


Hvilket Team holder du med i 2024 sesongen?  

77 stemmer

  1. 1. Hvilket Team holder du med i 2024 sesongen?

    • Alpine
      0
    • Aston Martin
      7
    • Ferrari
      18
    • Haas
      5
    • Stake Sauber
      3
    • McLaren
      22
    • Mercedes-AMG
      6
    • Racing Bulls
      1
    • Red Bull Racing
      14
    • Williams Racing
      1


Anbefalte innlegg

Om det er en straff for de situasjonene er den på 10 sekunder ifølge reglene. Sist gang hadde han reglene på sin side, denne gangen not so much. Den første er grei om vi skal tolke det slik som forrige helg, neste situasjon er mest sannsynlig en straff for helt huggærn kjøring som også er på plass imo. 

Max bytter personlighet når det er Lando han fighter med. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel naturlig at en har en annen tilnærming når en fighter med sin nærmeste mesterskap rival. Ingenting å si på at kjøringen til Verstappen var over grensen og at straff var på sin plass. Men er bare sært at dommerne er så fantastisk lite konsise, Perez skulle vel og fått 10 sekunders straffer kastet etter seg etter fighten med Lawson, men ingen straff der tydligvis.Så kan en jo spørre seg om hvorfor Lando fikk 5 sekunder straff sist helg, mens verstappen fikk 10 sekunder for det samme dette løpet om en skal følge regelboka helt firkantet. Men nå er jo det en intern spøk blandt F1 fans at dommerne alltid er konsise i sine bedømmelser. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, Bytex said:

Så lenge de meksikanske firmaene sponser han med hundrevis av millioner, sannsynligvis. F1 handler nesten mere om å ha nok penger til å betale kostnadene enn å ha gode sjåfører. Og lagsystemet er alltid slik at det er en førstefører som vinner masse og scorer poeng, og en andrefører som bare soper inn penger til teamet via sponsorer. Kanskje de mange narkokartellene i mexico bruker han til å hvitvaske penger via diverse stråfirmaer.

Det handler mest om å bevare pengestrømmen enn å bytte ut en dårlig fører med en bedre.

Jo, men hvis det fører til at Red Bull ender på 3. plass i Constructors, så er det kanskje en for høy pris å betale?

Lenke til kommentar

Må si at Gårdagens race var svært bra. Dæven det skjedde mye flere steder på banen. Skulle bare mangle at det begynte å regne :D Skjønner at noen reagerer på 20 sekunder på Max, men jeg synes personlig det er etter boka, og korrekt straff for to grove forseelser.

Dette med Max tolker jeg ikke som annet enn at han har en strategi der han torpederer svingen uten mulighet til å klare den, men fordi han da "eier" idealsporet fordi han passerer før apex så er det han som slipper unna. Som han sier - han kjører etter boka, og det har han lov til. Men hvor etisk det er er noe helt annet.. Den regelen må de endre på og vurdere hvordan kjøringa hadde vært dersom det IKKE er en bil til i likningen.
Atle hadde en bra gjennomgang av dette prerace på Viaplay i går der han tok frem de forskjellige situasjonene Max har vært involvert i - det er ikke rart at mange i griden sier at Max kjører som et svin.

Endret av Auto Asmodeus
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 time siden):

Dommerene i Mexico har blitt diskutert en del på Twitter. Den ene er sønnen til han som grunnla mclaren. Den andre er en kjent kritiker av Max, som vil at en britisk fører skal vinne wdc. Yikes. 

 

Bruce hadde vel kun en datter så er ikke sønnen til grunnleggeren av McLaren, men han er sønn av han som drev McLaren etter at Bruce døde da. 
Uansett så var det store diskusjoner om det å stupe på innsiden for å komme på apex først var en godkjent teknikk på sjåfør møtet på fredag og det hadde vel blitt sagt at det ikke var det. Da har de satt et bra eksempel på at det ikke er det med straffen til Max og etter det ble hele løpet litt ryddigere. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Magnus Rydningen skrev (1 time siden):

Bruce hadde vel kun en datter så er ikke sønnen til grunnleggeren av McLaren, men han er sønn av han som drev McLaren etter at Bruce døde da. 
Uansett så var det store diskusjoner om det å stupe på innsiden for å komme på apex først var en godkjent teknikk på sjåfør møtet på fredag og det hadde vel blitt sagt at det ikke var det. Da har de satt et bra eksempel på at det ikke er det med straffen til Max og etter det ble hele løpet litt ryddigere. 

Det stemmer, og i møtet sa 19/20 førere at det Max drev med var farlig kjøring og ønsket denne regelendringen velkommen før løpet. Austin var grunnen til at det ble tatt opp. 

Når alt du følger med på og bryr deg om er en sjåfør er det lett å overse fakta i saken som gjør slike konspi-teorier ganske teite. Litt typisk RB fans egentlig.

Finnes jo eksempler på dommere som har kjørt for Red Bull og blitt sponset av Red Bull, bl.a en som dømmer i mange løp idag uten at jeg tror det farger måten han jobber på.

 

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har også blitt diskutert at straffene ikke er reelle straffer for de raskeste bilene. En 5-10 sekunders straff henter en rask bil inn igjen ganske så fort siden de kan utsette straffen/tilrettelegge strategi osv.  Dette har flere sjåfører demonstrert ikke bare i år og de har frem til nå ha kunnet kalkulere risiko der 5-10 sekunders straff er en del av strategien. Så dette er ikke myntet på Max for de som har sterke følelser for Red Bull.

Det var ganske tydelig at Max' fremste mål var å ødelegge for Lando - ikke å vinne løpet. Og det lyktes han med uten at Lando kunne gjøre så mye med det. Dette vil vi se mer av de siste løpene. Jeg tror Max går så langt han må for å vinne, noe vi husker fra tidligere end of seasons.

Et par av mange mulige tiltak er at straffen skal utføres innen noen få runder og/eller at man ikke har lov til å skifte dekk samtidig som straffen sones. Noe må i hvert fall gjøres for å unngå at team kalkulerer inn straff som en del av strategien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når noen en liker/heier på blir straffet så er det urettferdigheten selv, når noen en misliker blir straffet er det henholdsvis de eneste gangene dommerne gjør jobben sin skikkelig, det er vel det som er standarden i alle sporter, men er jo likevel litt festlig å se det utspille seg helt likt hver gang. 

10 Sekunders straff for T4 var og ble i denne omgangen veldig ukonsist da det var utallige like tilfeller gjennom løpet som ikke engang ble noted, 10 sekunders straff for T7 var helt fair på den andre siden da den var stygg, så kan en heller diskutere om 10 sekunder straff er det rette å gi for den overtredelsen eller ikke. 

At tids straffer ikke var så betydningsfulle i mercedes og rb dominans eraen er en realitet, men så tett feltet er i dag så er tids straffer svært effektive, i mexico så hadde Haas bilene bedre race pace enn Red Bull på low fuel, noe en hadde blitt ledd ut av rommet av om en spådde for ett år siden 😅

Lenke til kommentar
2 hours ago, Evil-Duck said:

Herbert: Mexico penalties “won’t stop” Verstappen aggression towards Norris

Noe spesielt av en dommer å gå ut i media å si dette om en fører han upartisk skal dømme. Hjelper selvfølgelig ikke å kaste ild på bålet om british bias og what have you, spesielt siden han skal sitte i dommerpanelet i Brasil til helgen. 

Jeg synes Herbert argumenterer godt for sine meninger og holdninger. Verstappen-fanatikere vil selvsagt tolke dette som Fanden tolker Bibelen, men det vil de alltid gjøre, og det bør ikke få lov til å påvirke avgjørelsene til dommerpanelet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig lov å være enig i det Herbert sier, men en dommer bør være ganske restriktiv på å gå ut i media å vise en så partisk holdning som han gjør her. Så syns jeg og at en kan holde seg selv for god for å bruke ord som x-fanatikere og å si at andre er butthurt osv. Det skaper bare den typen dårlig stemning som en ser hos mange fotballsupportere, som jeg tenker kan dra dit peppern gror. Det må være lov å diskutere dagsaktuelle temaer uten å få kastet disse kjipe stereotypene etter seg fordi en støtter en annen fører enn det en selv gjør. Voks opp litt da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...