Gjest 090c8...b35 Skrevet 21. oktober Del Skrevet 21. oktober Labelle skrev (14 minutter siden): Jeg reiste med fly til urolog for sterilisering. Jeg selv bor ute i distriktet. Litt voldsomt å fly tilbake til det sykehuset for levering av prøve. At det kan gro tilbake er nok svært lite sjangs for. Men ja det kan skje. Jeg får nok heller bare smøre meg med tålmodighet å øke antall utløsninger. Fruen er helt ferdig med hormonelle prevensjonsmidler og ditto jeg med kondom med fast partner. Å hoppe av i svingen endte sist gang med tur på sykehuset. Det der fikk jeg aldri til... Hei, lite vits med sterlilisering om du blir gravid første prøvetur. Ta en sædprøve. De kan gro sammen, eller det kan være en eller to sædledere som har sluppet unna. Det er ikke ett rør som tettes, men mange små. Det trengs bare en celle for å lage krøll hos fruen. Det går både på antall måneder og antall utløsninger. En sædcelle lever i 60 dager tror jeg, og kan teorietisk overleve lenge om den slipper unna. Men som oftest er det 20 utløsninger. Jeg ventet 3 måneder og så leverte sædprøve for å være 100% sikker. Sterilisert for 11 måneder siden. Anonymous poster hash: 090c8...b35 Lenke til kommentar
Gjest 2d3fb...ce1 Skrevet 21. oktober Del Skrevet 21. oktober Gjest 090c8...b35 skrev (15 minutter siden): Hei, lite vits med sterlilisering om du blir gravid første prøvetur. Ta en sædprøve. De kan gro sammen, eller det kan være en eller to sædledere som har sluppet unna. Det er ikke ett rør som tettes, men mange små. Det trengs bare en celle for å lage krøll hos fruen. Det går både på antall måneder og antall utløsninger. En sædcelle lever i 60 dager tror jeg, og kan teorietisk overleve lenge om den slipper unna. Men som oftest er det 20 utløsninger. Jeg ventet 3 måneder og så leverte sædprøve for å være 100% sikker. Sterilisert for 11 måneder siden. Anonymous poster hash: 090c8...b35 Vi ventet som nevnt tidligere i tråden i 2,5 måneder, og ble gravid som du sier på første prøvetur. Valgte å beholde da Anonymous poster hash: 2d3fb...ce1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 21. oktober Del Skrevet 21. oktober Gjest 090c8...b35 skrev (27 minutter siden): […] En sædcelle lever i 60 dager tror jeg, og kan teorietisk overleve lenge om den slipper unna. Men som oftest er det 20 utløsninger. Jeg ventet 3 måneder og så leverte sædprøve for å være 100% sikker. Sterilisert for 11 måneder siden. Anonymous poster hash: 090c8...b35 Etter operasjon er det to forskjellige hendelser som må forekomme: vi må få tømt "lageret" som ligger ovenfor kuttet ting må for all del ikke gro sammen (kan typisk skje første mnd etter operasjon) Begge deler blir kontrollert ved å utføre nevnte sædprøve. Fant bl.a. dette via et googlesøk: Sitat Operasjonen gjør ikke mannen umiddelbart steril I motsetning til steriliserte kvinner, blir ikke menn sterile rett etter operasjonen. Grunnen til dette er at befruktningsdyktige sædceller lagres en tid ovenfor operasjonsstedet. Steriliserte menn bør derfor fortsette å bruke prevensjon inntil en sædprøver viser at det ikke lenger er sædceller i sædvæsken. Normalt anbefales det å levere inn en sædprøve tre måneder etter operasjonen. Menn kan ikke være sikker på at de er sterile før den endelige sædprøven bekrefter dette. Kilde: https://lommelegen.dagbladet.no/sex-og-samliv/artikkel/sterilisering-av-menn-vasektomi/69030081 Dersom du fortsetter med å ikke levere inn en prøve @Labelle, så vent nå hvertfall 12 uker, slik at du er helt sikker på at produsert sæd før operasjon er 100% ute av kroppen (eller i kropp, men dødt). Plz 1 Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 21. oktober Forfatter Del Skrevet 21. oktober Gjest 090c8...b35 skrev (6 timer siden): Hei, lite vits med sterlilisering om du blir gravid første prøvetur. Ta en sædprøve. De kan gro sammen, eller det kan være en eller to sædledere som har sluppet unna. Det er ikke ett rør som tettes, men mange små. Det trengs bare en celle for å lage krøll hos fruen. Det går både på antall måneder og antall utløsninger. En sædcelle lever i 60 dager tror jeg, og kan teorietisk overleve lenge om den slipper unna. Men som oftest er det 20 utløsninger. Jeg ventet 3 måneder og så leverte sædprøve for å være 100% sikker. Sterilisert for 11 måneder siden. Anonymous poster hash: 090c8...b35 Har ringt rundt å skal få satt meg opp på time i slutten av året. Trenger bare å reise halvannen time heldigvis. 1 Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 21. oktober Forfatter Del Skrevet 21. oktober Gjest 2d3fb...ce1 skrev (13 timer siden): Vi ventet som nevnt tidligere i tråden i 2,5 måneder, og ble gravid som du sier på første prøvetur. Valgte å beholde da Anonymous poster hash: 2d3fb...ce1 Hei, Men ble du steril etter 3-4mnd? Eller grodde det tilbake? Lenke til kommentar
pilsner1985 Skrevet 21. oktober Del Skrevet 21. oktober (endret) Labelle skrev (På 2.12.2023 den 12:54 AM): Hei, Jeg er en relativt ung mann (32). Hvor etter 2 barn har vi bestemt oss for at vi er ferdige med småbarnslivet. Min samboer ønsker ikke å bruke hormonell prevensjon noe jeg har forståelse for. Og sterilisering virker som det tryggeste og mest enkle inngrepet. Jeg ønsker å se barnan mine vokse opp å klarer ikke tanken på å starte på nytt med småbarnslivet om flere år slik flere gjør. Enten om man bare var "uheldig" eller byttet samboer som som ønsker egne barn. Jeg lurer hovedsakelig på om det er noen her på forumet som har sterilisert seg? Min største bekymring rundt dette er hvis jeg får plagsomme bivirkninger som minsker livskvaliteten for evig tid. Føler man "tuller" litt med naturen her. Ikke like ille som kastrering vel å merke. Men er dette å anbefale om man er sikker? Er mannen som det er enklest og minst inngrep for i forhold til kvinner så er anbefalt at mannen gjør det framfor kvinnen... hvis det er helt fast og sikkert bestemt i forholdet... husk at det tar 3 måneder før du ikke har levende sæd igjen i systemet etter operasjon. Endret 21. oktober av pilsner1985 Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober Labelle skrev (På 21.10.2024 den 5:01 PM): Har ringt rundt å skal få satt meg opp på time i slutten av året. Trenger bare å reise halvannen time heldigvis. Om du har fastlegen din i nærheten og de har et mikroskop, så trenger du ikke å reise noe sted. Jeg tok med en sædprøve til fastlegen, etter 30-40 ejakuleringer og det hadde gått ca 3 mnd. Den sædprøven innholdt ikke sædceller, og det var det. Som fastlegen uttalte, om sædprøven hadde inneholdt døde sædceller, så hadde det ikke vært trygt. Da hadde jeg måttet levert en «rykende» fersk prøve der og da, slik at de kunne sett om det var liv i sædcellene eller det bare var rester fra «produksjonen» før steriliseringen ble utført. Dette ble utført for snart 22 år siden og har aldri hatt en eneste komplikasjon av noe som helst, det var ømt de første 2-3 dagen, men har aldri kjent noe etter det. Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 22. oktober Forfatter Del Skrevet 22. oktober fotonisse skrev (4 timer siden): Om du har fastlegen din i nærheten og de har et mikroskop, så trenger du ikke å reise noe sted. Jeg tok med en sædprøve til fastlegen, etter 30-40 ejakuleringer og det hadde gått ca 3 mnd. Den sædprøven innholdt ikke sædceller, og det var det. Som fastlegen uttalte, om sædprøven hadde inneholdt døde sædceller, så hadde det ikke vært trygt. Da hadde jeg måttet levert en «rykende» fersk prøve der og da, slik at de kunne sett om det var liv i sædcellene eller det bare var rester fra «produksjonen» før steriliseringen ble utført. Dette ble utført for snart 22 år siden og har aldri hatt en eneste komplikasjon av noe som helst, det var ømt de første 2-3 dagen, men har aldri kjent noe etter det. Har fastlegekontor og forhørte meg. De kan sikkert gjøre det men i norge er der gjerne slik man blir bare henvist til et annet sted og videresendt. Mye systemer. Skal vel gjerne være noen som sitter med dette ofte som er en bra ting. Lenke til kommentar
Gjest 2d3fb...ce1 Skrevet 22. oktober Del Skrevet 22. oktober Labelle skrev (På 22.10.2024 den 12:31 AM): Hei, Men ble du steril etter 3-4mnd? Eller grodde det tilbake? Jeg er kvinnen i forholdet, altså hun som ble gravid. Jeg testet positivt for graviditet på samme tid som vi leverte inn prøve hvor det var tomt for sædceller. Dvs, vi hadde prøvetur etter 2,5 måneder, mens etter 3 måneder var det tomt Jeg tenker det beste du kan gjøre for å sikre deg er å levere inn den prøven, før prøvetur Anonymous poster hash: 2d3fb...ce1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå