Labelle Skrevet 1. desember 2023 Del Skrevet 1. desember 2023 (endret) Hei, Jeg er en relativt ung mann (32). Hvor etter 2 barn har vi bestemt oss for at vi er ferdige med småbarnslivet. Min samboer ønsker ikke å bruke hormonell prevensjon noe jeg har forståelse for. Og sterilisering virker som det tryggeste og mest enkle inngrepet. Jeg ønsker å se barnan mine vokse opp å klarer ikke tanken på å starte på nytt med småbarnslivet om flere år slik flere gjør. Enten om man bare var "uheldig" eller byttet samboer som som ønsker egne barn. Jeg lurer hovedsakelig på om det er noen her på forumet som har sterilisert seg? Min største bekymring rundt dette er hvis jeg får plagsomme bivirkninger som minsker livskvaliteten for evig tid. Føler man "tuller" litt med naturen her. Ikke like ille som kastrering vel å merke. Men er dette å anbefale om man er sikker? Endret 2. desember 2023 av Labelle 3 Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 2. desember 2023 Del Skrevet 2. desember 2023 I kompisgjengen min er det vel 5 stk som har sterilisert seg på samme grunnlag som deg. Enkelt og raskt utført, litt sårt i 7-14 dager der du ikke bør være for aktiv med trening og tungt arbeid. Det kan jo alltid reverseres i ettertid om du skulle angre. Ingen av de jeg kjenner fikk noen komplikasjoner i ettertid. 3 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 2. desember 2023 Del Skrevet 2. desember 2023 Labelle skrev (57 minutter siden): Hei, Jeg er en relativt ung mann (32). Hvor etter 2 barn har vi bestemt oss for at vi er ferdige med småbarnslivet. Min samboer ønsker ikke å bruke hormonell prevensjon noe jeg har forståelse for. Og sterilisering virker som det tryggeste og mest enkle inngrepet. Jeg ønsker å se barnan mine vokse opp å klarer ikke tanken på å starte på nytt med småbarnslivet om flere år slik flere gjør. Enten om man bare var "uheldig" eller byttet samboer som som ønsker egne barn. Jeg lurer hovedsakelig på om det er noen her på forumet som har sterilisert seg? Min største bekymring rundt dette er hvis jeg får plagsomme bivirkninger som minsker livskvaliteten for evig tid. Føler man "tuller" litt med naturen her. Ikke like ille som kastrering vel å merke. Men er dette å anbefale om man er sikker? Been there - done that! Anbefales! Jeg var bekymret i forkant, og det tok litt tid før jeg bestilte time. Dette handlet for min del i bunn og grunn om manglende kunnskaper rundt hva inngrepet medfører på lang sikt. Så jeg måtte lese meg opp! Kort oppsummert: inngrepet fører ikke til noe på lang sikt. Ja, utenom at det blir litt færre barn, da..! Ingen negativ bivirkning for min del. Om du er bekymret for hormon-balansen så kan jeg opplyse om at intet annerledes skjer der. Kroppen vil fortsette å produsere frisk sperm, men "røret" som frakter de ut fra pungen, er kuttet tvers av. Så alle svømmerne blir værende i pungen, til de dør naturlig (og kroppens fancy mekanismer rydder opp og fjerner de). Siden hormoner ikke forstyrres, vil sexlyst, kåtskap, etc. ei heller påvirkes. (Vi blir tross alt ikke kastrert! Viktig forskjell!) PS: en liten time etter inngrepet begynte lokal-bedøvelsen å forsvinne. Da kjente jeg litt smerte ja! Auu! Hadde heldigvis fått med smertestillende fra klinikken. Ikke noe særlig behagelig der og da, men det gikk relativt fort over (for meg). Anbefaler sterilisering! Lykke til! 4 Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 3. desember 2023 Del Skrevet 3. desember 2023 Er ingenting å lure på! Tror du vil oppleve at lysten øker også fordi det ikke er noen bekymring rundt "uhell" lenger. Det er også attraktivt at du gjør et slikt grep i stedet for at dama må ta det ansvaret. Inngrepet er lite og billig både sammenlignet med hva damene kan bli utsatt for av bivirkninger av hormonell prevensjon, og sammenlignet med sterilisering for kvinner. Selv om det teknisk sett er mulig å reversere, vil det nok være bedre å hente ut celler dersom behovet skulle være der. Men om du skulle bytte partner, så er det at du er sterilisert noe av det første du bør si ifra om uansett (altså er du ferdig, så er du ferdig). Men la oss heller fokusere på nåværende forhold som helt sikkert du også vil 🙂 Jeg tipper dere får økt lyst og glede begge to. I den første tida blir du veldig hoven pga væskeansamling, men det er helt normalt - det er jo tross alt et kirurgisk inngrep. Bare husk stram bokser! Er kjekt om noen kan kjøre deg også. Noe iskaldt (frosne erter f.eks) er fint å ha klart også. Etter 30 tømminger kan du sjekke deg om det er trygt. Mange sier 3 måneder, men det er antall tømminger det går på. Fastlegen kan ofte sjekke i et mikroskop; kan være enklere enn å sjekke hos klinikk. I det offentlige er det billigere, men veldig lang ventetid. Anbefaler derfor privat, ligger på 7-8000,- kanskje? Og for å være litt direkte, har man ikke råd til sterilisering, har man egentlig ikke råd til barn heller 😉 Kjør på og lykke til! Det er så verdt investeringen, både økonomisk og kroppslig 😃 1 1 1 Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 4. desember 2023 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2023 (endret) Tusen takk for gode og utfyllende svar. Var hos legen idag å ble henvist til time for sterilisering. Er ganske lang ventetid. Får se om det kanskje blir privatsykehus. God del dyrere. Får bli julegaven til damen dette 🙂 Endret 4. desember 2023 av Labelle 3 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 4. desember 2023 Del Skrevet 4. desember 2023 Steriliserte meg når jeg var i midten av 20-årene, som begynner å bli snart ti år siden. Jeg har ingen barn og ingen ønsker om det heller og inngrepet var 100% verdt det. Det er alltid en liten sjanse for noen bivirkninger men for meg var det ingen. Trengte ikke henvisning heller. Bestilte time hos steriliseringsklinikken. Noe du kan vurdere om du bor nært nok. Var ikke lang ventetid, kostet ikke mye og inngrepet tok vel 20 min ca. Superenkelt. Den eneste smerten, og det var ikke så mye, var når samboer skulle fjerne stingene. For min del anbefales det høyt! Billigere og sikrere enn annen form for prevansjon 😄 1 Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 4. desember 2023 Del Skrevet 4. desember 2023 Labelle skrev (38 minutter siden): Tusen takk for gode og utfyllende svar. Var hos legen idag å ble henvist til time for sterilisering. Er ganske lang ventetid. Får se om det kanskje blir privatsykehus. God del dyrere. Får bli julegaven til damen dette 🙂 Nei, er ingenting i veien for at man heller bruker penger på noe som gir felles glede enn kanskje t.o.m. unødvendige gaver til hverandre 😉 Her i huset har vi uansett rimelig felles økonomi så om den ene er blakk, trår den andre til 🙂 Les: hadde jeg ikke alt gjort det, hadde nok dette fort vært julegaven til oss begge 😁 Lenke til kommentar
Gjest 2d3fb...ce1 Skrevet 4. desember 2023 Del Skrevet 4. desember 2023 panzerwolf skrev (På 3.12.2023 den 7:32 AM): Etter 30 tømminger kan du sjekke deg om det er trygt. Mange sier 3 måneder, Ja dette kan vi skrive under på. Ble gravid etter 1 samleie etter 2,5 måned. Fikk 2 blåe streker på graviditetstesten samtidig som celletellingen endte på null Anonymous poster hash: 2d3fb...ce1 Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 5. september Forfatter Del Skrevet 5. september (endret) Hei igjen, Da var det gjort. Første timen ble kansellert av meg selv grunnet litt kalde føtter (gruet meg) og tidsklemma (må reise og fly). Men nå er det utført. Det hele gikk rimelig kjapt. Var vel inne totalt 30 minutt. Kjente kun sprøyten (bedøvelse) og ikke selve inngrepet urologen utførte. Tror han svidde noe også. Kom en røyksky og luktet svidd 🫠 Ligger på sofaen å slapper av nå. Kjennes ut som jeg er litt banka der nede hvis jeg røyser meg/ går litt. Håper det ikke går full hevelse/infeksjon inn. Er det anbefalt å gå på jobb dagen etter? Fikk beskjed hos urologen at de ikke kan sykemelde når man ikke er "syk" og egenmelding var isåfall nødvendig om man var hjemme. Takker for at dere delte deres erfaringer. Endret 5. september av Labelle 3 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 5. september Del Skrevet 5. september Labelle skrev (1 time siden): Er det anbefalt å gå på jobb dagen etter? Nei, hold deg i ro det første døgnet. De kommende 2-3 døgnene bør du holde et lavt aktivitetsnivå. Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 11. september Forfatter Del Skrevet 11. september 6 dager siden sterilisering nå. Ballene har vært både mørke, mørkrød og blå. Første dagen etter var værst. Men merker lite nå. Kun vondt der stingene er hvis tar på de. Når er det "greit" å ejakuere igjen? Har ekstremt lyst til. Fikk aldri noe beskjed om dette og hva er deres erfaring? Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 11. september Del Skrevet 11. september Labelle skrev (7 minutter siden): 6 dager siden sterilisering nå. Ballene har vært både mørke, mørkrød og blå. Første dagen etter var værst. Men merker lite nå. Kun vondt der stingene er hvis tar på de. Når er det "greit" å ejakuere igjen? Har ekstremt lyst til. Fikk aldri noe beskjed om dette og hva er deres erfaring? Er ikke sikker på det med ejakulering, men tror du kanskje skal ta en test ift sperm om 2-3 mnd, viktig å bruke sikker prevensjon til du har fått svar på denne. Supert at du tar ansvar når du vet du ikke vil ha barn. Hpoer det går fint for deg videre også Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 11. september Del Skrevet 11. september 18 minutes ago, Labelle said: 6 dager siden sterilisering nå. Ballene har vært både mørke, mørkrød og blå. Første dagen etter var værst. Men merker lite nå. Kun vondt der stingene er hvis tar på de. Når er det "greit" å ejakuere igjen? Har ekstremt lyst til. Fikk aldri noe beskjed om dette og hva er deres erfaring? Runk i vei! Man skal vel ha en 20-30 ejakulasjoner før man har skikkelig tømt lageret Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 11. september Del Skrevet 11. september oldboy skrev (Akkurat nå): Runk i vei! Man skal vel ha en 20-30 ejakulasjoner før man har skikkelig tømt lageret Det handler kanskje noe om stingene? Uten at jeg har peil selvsagt... Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 11. september Del Skrevet 11. september (endret) Er noen år siden sist så jeg husker ikke hvor lenge jeg måtte vente, men det må ha vært en veldig kort periode i så fall. Du kan jo google litt eller sende en melding til legen/kontoret som utførte det om du vil være på den sikre siden. Generelt sett tror jeg det bare var å ha litt sunt folkevett, og så kjøre på. Tussi skrev (12 minutter siden): men tror du kanskje skal ta en test ift sperm om 2-3 mnd, viktig å bruke sikker prevensjon til du har fått svar på denne. Er også viktig at man har X antall utløsninger før man tar denne testen. Viktig å få "spylt" igjennom systemet skikkelig. For det er mulig at det ligger rester av døde sædceller igjen som vil vises under mikroskopet. Da vil du ikke nødvendigvis få tommel opp på testen på du er steril, selv om den som undersøker ser at alt er dødt. Endret 11. september av Comma Chameleon Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 20. oktober Forfatter Del Skrevet 20. oktober (endret) Hei, 6 uker siden operasjonen. Dere som har sterilisert dere også, har dere alle levert inn sædprøve i ettertid for sjekk? Har ingen sykehus i nærheten her og det lokale legekontoret tar ikke imot sædprøver. Forsto det slikt at det ikke kan sendes og må nesten leveres på sykehus iløpet av 1t. Har hatt 1-2 utløsninger hver dag de siste 5 ukene. Man skulle tro "løpet" var tomt for levende sædceller. Har enda ikke turt å hoppe på fruen da det ikke har gått 3-4mnd. Men jeg sliter. Har lyst til å fylle den musa til randen. Husker urologen fortalte han hadde til gjengjeld å se levende sædcelle etter sterilisering. Og mente det nesten var litt bortkastet å sende inn prøve. Men dette er nok fra pasienter som har sendt inn etter anbefalt "ventetid". I mitt tilfelle blir dette rundt juletider. Går det på tid eller og antall utløsninger? Endret 20. oktober av Labelle 1 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 20. oktober Del Skrevet 20. oktober Jeg tok en test, men jeg bor i Oslo så det var rimelig enkelt og kjapt å få fikset time til dette. Jeg tror det viktigste (hvis jeg husker riktig) er antall utløsninger for å få kjørt igjennom systemet. Tiden er vel kanskje relevant sånn at evt systemet ikke har noe gjenlevende liggende der. Men om noe nedi systemet kan leve i 10 minutter eller 3 uker har jeg ikke satt meg inn i, lol. Om du er i tvil så kan dere bruke p-piller eller noe annet en liten periode mot jul. Vi timet det slik at p-staven gikk ut akkurat rundt da jeg hadde tatt testen og fikk bekreftet resultatet. Jeg ville bare fulgt legens anbefalinger for når du kan være sikker på at du er good. Spesielt hvis du har en kone som ikke hadde vurdert abort om uhellet først er ute. Man vet jo aldri 100% uten å ha tatt testen. Er nok litt sikkerhetsmargin bygd inn på det også. 1 Lenke til kommentar
Gjest 23731...565 Skrevet 20. oktober Del Skrevet 20. oktober Labelle skrev (26 minutter siden): Hei, 6 uker siden operasjonen. Dere som har sterilisert dere også, har dere alle levert inn sædprøve i ettertid for sjekk? Har ingen sykehus i nærheten her og det lokale legekontoret tar ikke imot sædprøver. Forsto det slikt at det ikke kan sendes og må nesten leveres på sykehus iløpet av 1t. Har hatt 1-2 utløsninger hver dag de siste 5 ukene. Man skulle tro "løpet" var tomt for levende sædceller. Har enda ikke turt å hoppe på fruen da det ikke har gått 3-4mnd. Men jeg sliter. Har lyst til å fylle den musa til randen. Husker urologen fortalte han hadde til gjengjeld å se levende sædcelle etter sterilisering. Og mente det nesten var litt bortkastet å sende inn prøve. Men dette er nok fra pasienter som har sendt inn etter anbefalt "ventetid". I mitt tilfelle blir dette rundt juletider. Går det på tid eller og antall utløsninger? Operasjonen har ikke 100% suksessrate. Ting kan gro sammen inni pungen din, og det er noe som typisk oppdages ved en test (evnt ser du resultatet om ni måneder 🥰). Er det virkelig ikke noen måte å få sendt inn test på? Det virker rart. Hvem opererte deg? Hvorfor gidder vedkommende å utføre operasjon, dersom hen vet at etterkontroll er umulig å foreta i praksis? Sædprøven må analyseres av folk med korrekt utstyr og kompetanse. Så ja; ofte er vel det nærmeste sykehus. Men at slike prøver ikke kan forsendes på noe vis, synes jeg høres rart ut. Ja, nei, altså, det går gjerne ikke å bruke Posten eller lignende, men det må da finnes et eller annet kjøretøy som er adekvat til å frakte prøver frem? Inntil prøve er analysert og svarbrev mottatt, hadde jeg personlig tydd til andre prevensjoner. Men så var ikke jeg kjent for å ty til metoder som "hoppe av i svingen" eller lignende, da. (Allikevel opplevd et overraskende svangerskap..) Sex er ikke plutselig gørrkjedelig og totalt uinteressant, bare fordi du trer på en kondom! Hæ?! Det er jo fortsatt ganske gøy, spør du meg! 🤩 Du overlever noen uker til ... Men sørg for å få avlevert prøven, det mener jeg virkelig. Håper fagfolk kan peke deg i riktig retning til nærmeste lab, og/eller en mulig leveransevei 🤞 Anonymous poster hash: 23731...565 Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 21. oktober Forfatter Del Skrevet 21. oktober Gjest 23731...565 skrev (8 timer siden): Operasjonen har ikke 100% suksessrate. Ting kan gro sammen inni pungen din, og det er noe som typisk oppdages ved en test (evnt ser du resultatet om ni måneder 🥰). Er det virkelig ikke noen måte å få sendt inn test på? Det virker rart. Hvem opererte deg? Hvorfor gidder vedkommende å utføre operasjon, dersom hen vet at etterkontroll er umulig å foreta i praksis? Sædprøven må analyseres av folk med korrekt utstyr og kompetanse. Så ja; ofte er vel det nærmeste sykehus. Men at slike prøver ikke kan forsendes på noe vis, synes jeg høres rart ut. Ja, nei, altså, det går gjerne ikke å bruke Posten eller lignende, men det må da finnes et eller annet kjøretøy som er adekvat til å frakte prøver frem? Inntil prøve er analysert og svarbrev mottatt, hadde jeg personlig tydd til andre prevensjoner. Men så var ikke jeg kjent for å ty til metoder som "hoppe av i svingen" eller lignende, da. (Allikevel opplevd et overraskende svangerskap..) Sex er ikke plutselig gørrkjedelig og totalt uinteressant, bare fordi du trer på en kondom! Hæ?! Det er jo fortsatt ganske gøy, spør du meg! 🤩 Du overlever noen uker til ... Men sørg for å få avlevert prøven, det mener jeg virkelig. Håper fagfolk kan peke deg i riktig retning til nærmeste lab, og/eller en mulig leveransevei 🤞 Anonymous poster hash: 23731...565 Jeg reiste med fly til urolog for sterilisering. Jeg selv bor ute i distriktet. Litt voldsomt å fly tilbake til det sykehuset for levering av prøve. At det kan gro tilbake er nok svært lite sjangs for. Men ja det kan skje. Jeg får nok heller bare smøre meg med tålmodighet å øke antall utløsninger. Fruen er helt ferdig med hormonelle prevensjonsmidler og ditto jeg med kondom med fast partner. Å hoppe av i svingen endte sist gang med tur på sykehuset. Det der fikk jeg aldri til... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå