Gå til innhold

Posten har rotet bort sporet pakke til 3000,-


Gjest Slettet-imMmrOha

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-imMmrOha

Jeg har bestilt en pakke fra en privatperson i tyskland. den har blitt sendt som prime express (dog med sporing som har blitt oppdatert gjennom hele veien hit)

Denne pakken har blitt scannet inn med oppdatering hele veien gjennom (se screenshot)


på denne siden med oppdatering på sporingsnummer stod det opprinnelig at pakken skulle leveres i min postkasse, dette ble oppdatert utover dagen (07 november)

jeg kontaktet postens kundeservice dagen etterpå, da jeg ikke mottok mld om at jeg kunne komme å hente pakken.
siden purret jeg igjen et par dager senere- begge gangene fikk jeg beskjed om å bare vente å se.

pakken skulle altså bli levert i min postkasse den 07 november, men av uvisse grunner ble ikke dette gjort og den skulle leveres til nærmeste hentested- men dette har ikke skjedd.

nå har jeg endelig klart å finne tak i skjema for å kreve erstatning for bortkommet post (og det i seg selv er jo en bragd for de prøver jo bare å sluse deg til chatbot når det kommer til kundeservice nå)

svaret jeg får, det er ikke postens ansvar for sendingen er ikke registret. hva?!
de sier jeg må kontakte selgeren (som er en privatperson i tyskland som ikke har gjort noe galt) og få igjen pengene fra de. det er jo ikke rimelig i det hele tatt. selgeren har ikke gjort noen feil. det er jo posten som har rotet vekk pakken.

hvordan er dette mulig?
posten har rotet bort pakken fra den ble lastet opp i postbil på rute (ikke første gang pakker har blitt borte her)
også har de skamvett til å si at det ikke er deres ansvar?

det tar meg 7 minutter å kjøre til postkontoret her,...og på den strekningen har pakken "magisk" blitt borte i postens hender, og det er ikke deres ansvar?

dette skal vel ikke være mulig? at de kan fraskrive seg ansvaret slik?

 

post.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er iallefall slik når noen sender en pakke her i Norge at det er deres ansvar frem til mottaker har fått pakken, så regner med det blir det samme her også, at sender må ta det opp med postkontoret der den er sendt fra.

Når det gjelder Prime Express så er heller ikke sendingen forsikret, så alle rettigheter faller egentlig bort, så i bunn og grunn vil det være "Goodwill" fra sender at du får penger tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

men posten har jo rotet vekk pakken? den har jo "forvunnet" i bilen til postbudet på strekningen her. hvordan i all verden er ikke det postens ansvar?

klippet og limt

"Postens plikt til å betale erstatning for registrerte postsendinger er regulert av postloven § 28. Posten skal betale erstatning for registrert postsending som skades eller går tapt i tiden fra innlevering til utlevering."

Endret av Slettet-imMmrOha
Lenke til kommentar
Slettet-imMmrOha skrev (44 minutter siden):

Jeg har bestilt en pakke fra en privatperson i tyskland. den har blitt sendt som prime express (dog med sporing som har blitt oppdatert gjennom hele veien hit)

hvilken befrakter har han brukt? Hvis man søker prime express hos Deutsche Post, blir man bare videresendt til DHL :roll:

virker ikke som DP har den tjenesten selv på egne servicesteder?

men pakken har jo åpenbart dukket opp i sporingsystemet og sånn sett kanskje underordenet hvem som stod for transporten, men bare la merke til det.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha
Mr.M skrev (1 minutt siden):

hvilken befrakter har han brukt? Hvis man søker prime express hos Deutsche Post, blir man bare videresendt til DHL :roll:

virker ikke som DP har den tjenesten selv på egne servicesteder?

men pakken har jo åpenbart dukket opp i sporingsystemet og sånn sett kanskje underordenet hvem som stod for transporten, men bare la merke til det.

 

det vet jeg ikke, det har bare blitt registrert som prime express på postens sider etter at den kom til norge. men det mangler jo ikke på sporing og oppdatering, det har jo blitt oppdatert hvor den er på hvert steg i veien helt frem til den var i postbilen og skulle til postkontoret for at jeg kunne hente den der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha
Mr.M skrev (1 minutt siden):

de oppdaterer jo bare hva som blir scannet inn. på tysk er oppdateringen der grovt oversatt, sendingen kunne ikke leveres. også stopper det opp- for det er jo posten som scanner pakken her- og de har jo ikke gjort det. for pakken har ikke blitt levert fra postbil til postkontor, eller den har det og så er den bare borte i systemet?

posten har jo scannet denne inn når den gitt i postbilen, for så å oppdatere at de ikke kunne levere i postkasse slik den egentlig skulle- og at den skulle til nærmeste postkontor for avhenting der.  den har da ikke blitt registrert inn noenplass siden.

Lenke til kommentar
Slettet-imMmrOha skrev (7 minutter siden):

posten har jo scannet denne inn når den gitt i postbilen, for så å oppdatere at de ikke kunne levere i postkasse slik den egentlig skulle- og at den skulle til nærmeste postkontor for avhenting der.  den har da ikke blitt registrert inn noenplass siden.

det er sant, jeg bare var nysgjerrig på selve frakten.

og funnet ut at Prime Express ikke er et navn på en forsendelse-type, men navnet på selve transportfirmaet.

http://www.primecrc.com/tracking.aspx

hvordan det er med forsikringsdekning på deres forsendelser har jeg ikke fått lest meg opp på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha
Mr.M skrev (1 minutt siden):

det er sant, jeg bare var nysgjerrig på selve frakten.

og funnet ut at Prime Express ikke er et navn på en forsendelse-type, men navnet på selve transportfirmaet.

http://www.primecrc.com/tracking.aspx

hvordan det er med forsikringsdekning på deres forsendelser har jeg ikke fått lest meg opp på.

poenget her er vel heller- har ikke posten noe ansvar når de tar en pakke og laster inn i budbil- skal levere den til postkontor (7 min unna der jeg bor) og "poff" så er den borte?

det er jo ikke selgers feil- og det er jo ikke fraktselskapet i Tyskland sin feil.  det er jo i postens hender pakken har blitt borte.
en pakke som har blitt registrert og tracket hele veien frem til den skulle leveres inn på postkontor.

Lenke til kommentar
Slettet-imMmrOha skrev (2 minutter siden):

en pakke som har blitt registrert og tracket hele veien frem til den skulle leveres inn på postkontor.

for at du skal få erstatning må vel pakken være sendt med en metode som inkluderer forsikring. At den er sporbar, betyr ikke forsikret. Selv pakker fra AliExpress til 30 kr. har sporingsnummer, og man kan tracke ferden fra A til Å.

Men, i ditt tilfelle burde jo Posten ha en egeninteresse av å finne ut hva som har skjedd (evt. utro tjenere i rekkene) uavhengig om de måtte erstatte noe eller ei.

Lenke til kommentar

Greia er at det er avsender som har en avtale om frakt med befraktningfirmaet, ikke du. Derfor må du reklamere til selger som er avsender. Avsender skal da reklamere til befrakter. Du har ingen avtale med verken Posten eller den tyske befrakteren.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
MK3 skrev (9 minutter siden):

Greia er at det er avsender som har en avtale om frakt med befraktningfirmaet, ikke du. Derfor må du reklamere til selger som er avsender. Avsender skal da reklamere til befrakter. Du har ingen avtale med verken Posten eller den tyske befrakteren.

det er riktig, men jeg vil tippe at Prime Express vil nekte å betale noe, all den tid pakken er forsvunnet i Posten Norge sin varetekt. Og bevisene er jo utvetydig ref. sporinghistorik. Det står om det i deres vilkår:

Sitat

4. LIMITATION OF LIABILITY

Prime Express will be responsible for the customer shipment only while it is within Prime Express International Courier’s custody and control. Prime Express shall not be liable for loss or damage of shipment while re-shipment is out of Prime Express International Courier’s custody or control. Prime Express liability is in any event limited to one hundred dollars (US $100) or its equivalent per shipment unless a higher value is declare on the airway bill at the time of tender and additional charge is paid for as assessed and determined by Prime Express for each one hundred dollars ( US $100) per shipment or fraction thereof by which the insured value designated by the customer at the airway bill exceeds one hundred dollars ( US $100 ) per shipment.

https://primexprs.com/public/terms-and-conditions

evt. erstatning er begrenset til 100 dollar, medmindre det angitt høyere vareverdi på blankett og betalt tilleggsavgift for det.

Lenke til kommentar

det er litt fiffig at Prime Express begrenser sitt ansvar til "så lenge pakken er under deres kontroll"

mens Posten Norge på sin side angivelig ikke har erstatningsplikt, selv om pakken ble overlatt i deres varetekt.

Da faller jo kundene mellom to stoler.

Fins det ikke internasjonale post-overenskomster som regulerer rett/galt innen dette feltet?

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
44 minutes ago, Powertrainer said:

Av ren nyskjerrighet, hvordan kan det ikke være postens ansvar når ts har fått bekreftelse på at posten har mottatt pakken? Han har jo strengt tatt skriftlig bevis såfremt det inneholder sporingsnummer.

Det er kanskje postens ansvar. Problemet er at:

- Kjøper mangler en pakke. Kjøper har ingen avtale med posten, men med selger. Dvs kjøper må klage til selger.

- Selger må klage til sitt fraktselskap, altså de han har avtale med / kjøpte en tjeneste av.

-De må videre klage / søke erstatning fra posten.

 

Ikke akkurat papirmøllevennlig, men slik er det. Det positive er at kjøper har rett på alle pengene tilbake eller ny vare, uansett hvilken pakkeforsikring eller verdi selger har oppført på pakken. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette har jeg vært borti før, det er sender som må kontakte fraktfirma som sendte pakke og fraktfirma deretter som må kontakte posten, altså "tjenestevei" der på en måte.

og man må heller ikke mikse sporing av pakke som at den automatisk er forsikret bare pga den er sporbar.

Som regel når jeg har fått ting fra Kina som ikke er dukket opp, har jeg alltid tatt det opp med sender og fått refusjon eller ny pakke har blitt sendt.

Når det gjelder dyrere ting så må jo eventuelt sender kreve pakke erstattet av fraktselskap også må personen betale mottaker av pakke.

 

Jeg har selv sendt en pc innenlands (der kjølevifte hadde løsnet inni og ødelagt hovedkort osv)  med Postnord, der jeg ordnet selv opp med kjøper, i mellomtiden sendte jeg ett krav til Postnord, men det tok hele 2 mnd før penger var på konto.

Endret av Dragonlove
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Praksisen er akkurat som Dragonlove skriver over.
Jeg forstår godt frustrasjonen over at kolliet har vært så nært, men likevel har blitt rotet bort. Men med 3-5 millioner kolli i bevegelse hver dag, vil det alltid være en liten andel som forsvinner eller hvor merkelappen blir skadet. Noen av disse dukker opp senere, da de har blitt funnet under et transportbånd feks. Jeg anbefaler at du retter kravet ditt til avsender, men samtidig at du oppretter en etterlysning hos Posten Kundeservice slik at det blir registrert en sak der på "ubesørgelig".
Dersom adresselappen har falt av, sendes gods til ubesørgelig og står der inntil det kommer en etterlysning. Da er det viktig å få med innholdet i den, og gjerne om det er brukt spesiell emballasje, tape osv som kan brukes for å identifisere din pakke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Slettet-imMmrOha skrev (16 timer siden):
Mr.M skrev (16 timer siden):

de oppdaterer jo bare hva som blir scannet inn. på tysk er oppdateringen der grovt oversatt, sendingen kunne ikke leveres. også stopper det opp- for det er jo posten som scanner pakken her- og de har jo ikke gjort det. for pakken har ikke blitt levert fra postbil til postkontor, eller den har det og så er den bare borte i systemet?

posten har jo scannet denne inn når den gitt i postbilen, for så å oppdatere at de ikke kunne levere i postkasse slik den egentlig skulle- og at den skulle til nærmeste postkontor for avhenting der.  den har da ikke blitt registrert inn noenplass siden.

Kan du avklare: Fikk du opp sporing for pakkenummeret på dhl.de sine nettsider? Kan du evt. poste screenshot?

Prime Express er et begrep som brukes innen postsystemet. Jeg tror ikke pakken er sendt med ffraktfirmaet "Prime Express" fra Tyskland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (15 timer siden):

sånn apropos,

 

får håpe avsender ikke skrev "gift" og "value $5" på deklarasjonen.. :whistle:

Det er pussig at det ikkje står noko om "customs" i sporinga. Men om det er det som er problemet burde vel iallefall pakken ha "forsvunne" lenge før den vart "lastet opp for utkjøring"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...