Gå til innhold

Sviskepotts allsidige tråd for hyggelige folk som liker å prate


Sviskepott

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trippelure skrev (11 minutter siden):

Jeg leser alle de jeg nevne igjen og igjen 🥰 Dostojevskij er bra, Idioten har en spesiell plass i hjertet mitt 🥰

Wow, det visste jeg ikke 😍 Jeg har bare lest tegneseriene som barn, kanskje jeg skal prøve å lese bøkene også 😁 Kult at du har så mange bra bøker! Har du ditt eget bibliotek? Definisjonen på bibliotek er en boksamling på over 1000 bøker men det vet du sikkert 😃

Det er en god ting å ha slike favorittromaner 🥰 

Jeg tror det grenser mot betegnelsen bibliotek 😅 jeg har ikke tellingen, men det må være flere hundre bøker😅

(og et par tusen plater, minst 😅)

Av Howards fortellinger pleier jeg anbefale Dragens Time (Hour of the Dragon) fordi den minner mest om Tolkien og annen klassisk fantasy. Riddere og monstere og en konge som for å redde kongedømmet må finne den eneste magiske dingsen som kan overvinne en uovervinnelig trollmannskonge fra urtiden (tenk Ringenes Herre hvis Aragorn var eneste hovedperson😆). Skurken er veldig kul også. Og veldig kule slag. Men de korte novellene er også veldig fine 🧡

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (8 minutter siden):

Drager og tusser og troll er jo så spennende 😃 men skjønner at det ikke er for alle. Noen liker jo best det som er mer realistisk. Kan anbefale deg å lese Snorres kongesagaer kanskje, helt eventyrlig historie 🥰

Jeg er nok bare en kjedelig faen 😁

Norrøn litteratur er faktisk neste på min "to read-list", selv om mye av dette er basert på litt eteriske emner.. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (Akkurat nå):

Det er en god ting å ha slike favorittromaner 🥰 

Jeg tror det grenser mot betegnelsen bibliotek 😅 jeg har ikke tellingen, men det må være flere hundre bøker😅

(og et par tusen plater, minst 😅)

Av Howards fortellinger pleier jeg anbefale Dragens Time (Hour of the Dragon) fordi den minner mest om Tolkien og annen klassisk fantasy. Riddere og monstere og en konge som for å redde kongedømmet må finne den eneste magiske dingsen som kan overvinne en uovervinnelig trollmannskonge fra urtiden (tenk Ringenes Herre hvis Aragorn var eneste hovedperson😆). Skurken er veldig kul også. Og veldig kule slag. Men de korte novellene er også veldig fine 🧡

Da syns jeg du skal ta en opptelling av bøkene dine 😃 Tusen takk for tipset, skal se om jeg får tak i den og lest den. Blir sikkert både hyggelig og nostalgisk å lese Conan 🥰

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Onkel_Stewart skrev (16 minutter siden):

Jeg misliker i grunn fantasy.. 

Ofte har jeg lest gode fengslende bøker som jeg lever meg inn i. Men så dukker det plutselig opp drager, tusser og troll, som gjør at jeg totalt mister interessen.. 

Ett unntak fra denne regelen, er Douglas Addams. Hans "Hitchikers guide to the galaxy" og påfølgende verk, er noen av mine beste leseerfaringer.

Eldre fantasy har ofte mindre tusser og troll og mer vesener rett ut av skrekk. F.eks. Karl Edward Wagners fortellinger om Kane, omtrent alt som ikke er mennesker er enten Lovecraft aktige alien skrekkvesener eller vesener fra gammel grøsser litteratur (demoner, vampyrer, varulver). Pluss, selvsagt, at hovedpersonen selv er en skikkelig skurk i den gotiske tradisjonen😁

Men jeg burde ikke reklamere så mye for de fortellingene, å få tak i dem på papir er nesten umulig 😅

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Onkel_Stewart skrev (1 minutt siden):

Jeg er nok bare en kjedelig faen 😁

Norrøn litteratur er faktisk neste på min "to read-list", selv om mye av dette er basert på litt eteriske emner.. 

Neida, trenger vel ikke å være kjedelig for det om du ikke liker drager og troll!  Vi er alle forskjellige og godt er det, ellers ville det vel blitt utrolig kjedelig her i verden. Om alle satt som en nikkegjeng og alltid likte det samme. 'Der hvor alle tenker likt, tenker ingen særlig meget' osv 😊

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (1 minutt siden):

Da syns jeg du skal ta en opptelling av bøkene dine 😃 Tusen takk for tipset, skal se om jeg får tak i den og lest den. Blir sikkert både hyggelig og nostalgisk å lese Conan 🥰

God ide😊👍

Bøkene er litt annerledes enn tegneseriene da, men historiene er jo de samme 😊 det er flott stemning i dem, sånn «solnedgang over ruinene fra en glemt sivilisasjon» type stemning 🤩 (Howard var meget stolt av sitt keltiske oppgav og det et mye av det tragiske  keltiske i fortellingene hans🧡)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (1 minutt siden):

God ide😊👍

Bøkene er litt annerledes enn tegneseriene da, men historiene er jo de samme 😊 det er flott stemning i dem, sånn «solnedgang over ruinene fra en glemt sivilisasjon» type stemning 🤩 (Howard var meget stolt av sitt keltiske oppgav og det et mye av det tragiske  keltiske i fortellingene hans🧡)

Høres bra ut! Må ikke ha tegninger for å digge noe jeg, men jeg liker tegneserier også 🥰 

 

Ciaran og Ciara ( Cassidy Tvillingene ) skrev (1 minutt siden):

Cassidy Tvillingene blir nok nødt til det nå, siden det er flere som oppfordrer oss til det her.🥰🥰

Ja, så blir dere også bitt av lesebasillen 🥰

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (3 minutter siden):

Neida, trenger vel ikke å være kjedelig for det om du ikke liker drager og troll!  Vi er alle forskjellige og godt er det, ellers ville det vel blitt utrolig kjedelig her i verden. Om alle satt som en nikkegjeng og alltid likte det samme. 'Der hvor alle tenker likt, tenker ingen særlig meget' osv 😊

Duverden for et diplomatisk og inkluderende svar.. 😁 

Umulig å ikke nikke anerkjennende til hva du sier. 😉

Livet i et ekko-kammer er lite tilfredstillende. 

I mitt tilfelle, så har jeg nok tusser og troll i hverdagen, så når jeg søker en virkelighetsflukt, så er det realismen jeg trekkes mot. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Entern skrev (4 minutter siden):

Ja det synes jeg og dere skal gjøre ❤️❤️

 

Trippelure skrev (4 minutter siden):

Høres bra ut! Må ikke ha tegninger for å digge noe jeg, men jeg liker tegneserier også 🥰 

 

Ja, så blir dere også bitt av lesebasillen 🥰

Cassidy Tvillingene må si oss enige med dere der.🥰🥰

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (Akkurat nå):

Høres bra ut! Må ikke ha tegninger for å digge noe jeg, men jeg liker tegneserier også 🥰 

 

Ja, så blir dere også bitt av lesebasillen 🥰

Når Howard ble utgitt samlet for 15-20 år siden var det med illustrasjoner 🤩

Forskjellige bøker ble illustrert av forskjellige kunstnere men de beste var de som gikk for en stil som minnet om illustrasjoner til spenningslitteratur og eventyr for 100 år siden 🤩

Var gøy å se forskjellige tolkninger av Conan 😊 særlig en illustrasjon fra The Trreasure of Tranicos der han er kledd i full sjørøverkaptein dress, med hatt og det hele 😎 (verdenen hans er mer avansert i bøkene enn tegneseriene, litt Game of Thrones siden vest europeerne (de hyboriske landene) er på senmiddelalder nivå med riddere, armbrøst osv, mens pikterne fortsatt befinner seg i steinalderen og stygiene i bronsealderen 😅 men det funker 😊 (stygierne trenger ikke armbrøst og platerustning, de har svart magi 😱 )

Men det er egentlig best å forme sine egne bilder i hodet. 😊🧡

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Onkel_Stewart skrev (1 minutt siden):

Duverden for et diplomatisk og inkluderende svar.. 😁 

Umulig å ikke nikke anerkjennende til hva du sier. 😉

Livet i et ekko-kammer er lite tilfredstillende. 

I mitt tilfelle, så har jeg nok tusser og troll i hverdagen, så når jeg søker en virkelighetsflukt, så er det realismen jeg trekkes mot. 

Det er jo hyggelig å være enige og ikke krangle og sånn. Men alle har jo sitt subjektive perspektiv på livet og egne preferanser, og da kan vi jo dele og lære hverandre noe nytt og på den måten utvikle oss. Jeg liker det og syns det er spennende. Hvis alle var like og likte akkurat det samme ville jo ting blitt stillestående og det er aldri helt bra i lengden. Fint å stå litt stille og nyte øyeblikket og sånn, men man må jo komme seg videre også. Øyeblikkene går og går og står heller ikke stille 😊 

Høres litt skummelt ut, men jeg kan relatere til det at man trenger litt realisme også. Jeg liker ofte å hvile sinnet i helt enkle ting. Alt til sin tid bruker jeg å si 😁

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...