Gå til innhold

Jeg hater ordet "dyrtid"


qwerty11

Anbefalte innlegg

Må si jeg hater ordet "dyrtid". Det er noe helt merkelig med hele konseptet.

For meg virker det som om ordet sier: at prisøkningen vi ser er som været, det bare er noe som skjer. Vi lever i en tid der ting er dyrt ... Det er liksom naturlig. Vi blir ramma av dyrtid, vi blir ramma av en naturkatastrofe. Helt naturlig og det er ingen spesiell grunn.

Men det er jo feil. Inflasjonen vi ser har en grunn, det er pga enorm pengetrykking. Det er forårsaket av noen. 

Nå for tiden kan vi styre været, men ikke pengetrykkingen lederne våre beordrer 🤯

Endret av qwerty11
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
18 minutes ago, germanwhip said:

Sant det. Sløvt av meg økonomi er ikke akkurat favorittfaget mitt

 

M3 gir vel kanskje ett bedre bilde?

image.thumb.png.a3263f3c30fcf6b45faab19091a48ea9.png

https://www.ssb.no/bank-og-finansmarked/finansielle-indikatorer/statistikk/pengemengde

https://no.wikipedia.org/wiki/Pengemengde

Ser man tilbake til begynnelsen av 2020 ser man hvor enorm økningen har vært.

https://www.ssb.no/statbank/table/10945/

image.thumb.png.84981bedd3eb4c508d58389a8a09398a.png

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Smule8o said:

Ser man tilbake til begynnelsen av 2020 ser man hvor enorm økningen har vært.

https://www.ssb.no/statbank/table/10945/

image.thumb.png.84981bedd3eb4c508d58389a8a09398a.png

Lager vi søylediagram over det som er tilgjengelig, så ser vi det er en periode med stabil vekst fra ca 2010 til ca 2020, for så at det gikk av skaftet etterpå, hva den underliggende årsaken er vet jeg ingenting om. Antar egentlig at det var covid-nedstengningen av landet. Ingen fikk bruke pengene sine på dyre ferier.

Men at det flater ut nå siste tiden, eneste jeg kommer på i farten er inflasjonen og renteøkninger som spiser opp pengemengdene.

 

image.png.38b23e886687a4c4ca90486b0baf9c3e.png

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (22 minutter siden):

Ja høyre brukte alt for mye penger under covid, som er en del av problemet. 

Selv om det er store beløp som går til kjøp av vaksiner og gaver til Ukraina, er likevel disse kjøpene og gavene til utlandet. Og skulle dermed ikke påvirke inflasjonen i Norge? De har kanskje brukt mange penger innenlands også, har vært en del nyopprettede stillinger o.l. som sikkert ikke har vært gratis. 

Ordet dyrtid er ikke et godt ord, men det er kortere enn å si "en periode der ting er dyrere". Oppdaget at de fleste adventsstaker med elektriske lys, ofte koster 1900 kroner nå om dagen. Ganske dyrt. 

Lenke til kommentar

Gjeldsveksten tikker stadig oppover

Quote

Tolvmånedersveksten i gjelden er uendret på 3,7 prosent for fjerde måned på rad

Dette betyr ingenting annet enn at bankene printer penger og låner ut. Prisene på ting øker, verdien på valuten faller, og alle tror de er millionærer fordi "boligen har økt i verdi, så da må vi øke lånet for å bruke til forbruk". Verdien på boligen er ikke nødvendigvis så forskjellig, men målt i en stadig fallende valuta er det jo klart at den stiger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nepa skrev (10 minutter siden):

Selv om det er store beløp som går til kjøp av vaksiner og gaver til Ukraina, er likevel disse kjøpene og gavene til utlandet. Og skulle dermed ikke påvirke inflasjonen i Norge? De har kanskje brukt mange penger innenlands også, har vært en del nyopprettede stillinger o.l. som sikkert ikke har vært gratis. 

Ordet dyrtid er ikke et godt ord, men det er kortere enn å si "en periode der ting er dyrere". Oppdaget at de fleste adventsstaker med elektriske lys, ofte koster 1900 kroner nå om dagen. Ganske dyrt. 

Jeg snakker om situasjonen under covid der høyre pøste ut penger til norske bedrifter, som igjen betalte det norske folk som igjen brukte lite penger pga de satt hjemme og kunne ikke gå ut. Det fikk inflasjonen til å rase og nå jobber en for å stanse dette. Det er kun en av bidragene såklart.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Salvesen. said:

Jeg snakker om situasjonen under covid der høyre pøste ut penger til norske bedrifter, som igjen betalte det norske folk som igjen brukte lite penger pga de satt hjemme og kunne ikke gå ut. Det fikk inflasjonen til å rase og nå jobber en for å stanse dette. Det er kun en av bidragene såklart.

Høyre var flinke til å pøse ut penger vha friskt oljepengeforbruk også før covid. Så tok det helt av når covid rammet. Etter det har Knoll og Tott også vært flinke å pøse ut penger. Ikke så flinke som Høyre under covid, men flinkere enn Høyre før covid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...