nacario Skrevet 29. november 2023 Del Skrevet 29. november 2023 (endret) Sjørøver skrev (50 minutter siden): Det høres for meg ut som du bør få mer opplæring. Vel de veiene jeg ref til er svært smale og glatte enkelte mnd i året, kjent for krasj Hørte forøvrig aldri fra deg igjen ang om det var gjennom fagforening du fikk det gode bilforsikringstilbudet for de 6400 i året for 18k km full kasko Endret 29. november 2023 av nacario Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 29. november 2023 Del Skrevet 29. november 2023 nacario skrev (30 minutter siden): Hørte forøvrig aldri fra deg igjen ang om det var gjennom fagforening du fikk det gode bilforsikringstilbudet for de 6400 i året for 18k km full kasko NITO Lenke til kommentar
snqmann95 Skrevet 29. november 2023 Del Skrevet 29. november 2023 knallfornøyd med mine antares winter grip i 225/40/18. Ga 4k lagt på felg i 2018, går siste sesongen nå. Billig dekk har som regel litt hardere gummi som gjør at de holder lenger, men yter dårligere. Null problem på min gamle BMW, dog har de ett rått DSC system kontra ESP, bor i innlandet så opplever til tider mye snø. Skal mye til før jeg går over til pigg igjen. 1 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 29. november 2023 Del Skrevet 29. november 2023 Svein M skrev (5 timer siden): Piggdekk kan vare i over 10 år så lenge en har nok mønster og ikke mister piggene (og rett oppbevaring). De kan vare MYE lenger, ja nesten evig, men gummien hardner og dekka blir livsfarlige. Men de ser jo greie ut med nok mønster og gjenværende pigger. Falsk trygghet! 5 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 29. november 2023 Del Skrevet 29. november 2023 Nye piggfrie dekk nå, en uke gamle Conti VikingContact 255/45/19. 4x4. Har ikke utfordret noe særlig nå og stort sett er det mye salting i området, nordvestlandet. Men tenker om jeg kjører en halvtime innover i landet nå hadde jeg nok følt meg mer trygg med pigger. Men det er altså 5% av tiden. Resten av tiden har piggfritt alle fordelene. Så alle bør se på hvor de bruker bilen i hovedsak tenker jeg. Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 29. november 2023 Del Skrevet 29. november 2023 Valmeth skrev (På 28.11.2023 den 8:08 PM): Kommer nok an på biltype. På pickup og kassebil vil jeg mene det kun er pigg som gjelder om man ikke bare kjører på bar veg, til nød snø. For 10+ år siden kjørte jeg Audi A6 på piggfrie Maxxis. Det var en av de beste bilene jeg har hatt på vinterføre med bare forhjulstrekk. Nå kjører jeg Hilux og den kom med piggfrie Hakkapelitta. De måtte jeg bytte til pigg etter en uke, bilen var tett på livsfarlig. Mye varierende føre her jeg bor. Det største minuset er at det er fælt å kjøre med pigg på bar veg. Og selvfølgelig at C-dekk koster ca 1.5 nyre. Har en Mitsubishi L200 2009 Mod hadde piggdekk men gikk over til piggfritt da det etter 2 vintere ikke var mere pigger igjen i bakdekka 😀 1 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 30. november 2023 Del Skrevet 30. november 2023 Folk her svarer på overskriften uten å ha lest innlegget til trådstarter. Nå valgte også TS en noe dårlig overskrift til emnet. For alle i jobb handler piggdekk ofte om muligheten til å komme seg til jobb på morgenen. 3 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 30. november 2023 Del Skrevet 30. november 2023 plankeby skrev (14 minutter siden): For alle i jobb handler piggdekk ofte om muligheten til å komme seg til jobb på morgenen. Det var SVÆRT generaliserende. 3 1 Lenke til kommentar
Tåkelys Skrevet 30. november 2023 Del Skrevet 30. november 2023 Kjøpte piggfrie, for første gang, denne sesongen. Gislaved dekk. De fungerer veldig bra på snø. Der ble jeg faktisk overrasket. Og så er de svært behagelig å gjøre med. Men på is er de totalt ubrukelige. Heldigvis er jeg ikke avhengig av bilen 1 Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 30. november 2023 Del Skrevet 30. november 2023 Kjørt piggfritt i 20 år (like lenge som jeg har kjørt FWD). Går stort sett greit, må bruke hodet når det er glatt. Hvis man må fram overalt uansett i alt slags vær, så kan jeg skjønne at man vil ha pigg, men det må gjelde et lite mindretall. Tror det var sunt å lære å kjøre bil med RWD og eldgamle piggdekk, alt er enkelt etter det. På et punkt var det bedre, uten servo hadde man god følelse med når det var glatt, ble bilen plutselig lett på rattet så visste man at nå må man passe seg. 2 1 Lenke til kommentar
Whois Skrevet 30. november 2023 Del Skrevet 30. november 2023 (endret) On 29.11.2023 at 2:02 PM, nacario said: Kjører M3 RWD med piggfritt og det er farlig med snø/is på landevei inne blant bygdene, ofte blir det 30 40 kmt i 60 80 sone da det er rallyføre. Ellers funker det fint i mer urbant miljø, gjerne der andre kjører ofte Min M3 AWD nekter å slippe uansett hvor mye jeg provoserer den. Piggfrie kinadekk. Endret 30. november 2023 av Whois 1 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 30. november 2023 Del Skrevet 30. november 2023 Kalle Klo skrev (7 timer siden): Kjørt piggfritt i 20 år (like lenge som jeg har kjørt FWD). Går stort sett greit, må bruke hodet når det er glatt. Hvis man må fram overalt uansett i alt slags vær, så kan jeg skjønne at man vil ha pigg, men det må gjelde et lite mindretall. Tror det var sunt å lære å kjøre bil med RWD og eldgamle piggdekk, alt er enkelt etter det. På et punkt var det bedre, uten servo hadde man god følelse med når det var glatt, ble bilen plutselig lett på rattet så visste man at nå må man passe seg. Det var en viss overgang å gå fra RWD til AWD for min del. Med RWD merket man mye lettere når det var glatt og den "logret med halen". Hadde en mye mer følelse av underlaget med den enn min nå større SUV med AWD. SUVen har grep til den plutselig ikke har det lenger. Mye vanskeligere å føle seg frem til hvor mye man kan pushe. Super fremkommelighet, men man kan sikkert lett bli litt overmodig. 1 Lenke til kommentar
minim Skrevet 30. november 2023 Del Skrevet 30. november 2023 KalleKanin skrev (33 minutter siden): Det var en viss overgang å gå fra RWD til AWD for min del. Med RWD merket man mye lettere når det var glatt og den "logret med halen". Hadde en mye mer følelse av underlaget med den enn min nå større SUV med AWD. SUVen har grep til den plutselig ikke har det lenger. Mye vanskeligere å føle seg frem til hvor mye man kan pushe. Super fremkommelighet, men man kan sikkert lett bli litt overmodig. Det kraver bare litt mer innsats Må bare gå hardere på pedal for å få samme logring med 4x4 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 30. november 2023 Del Skrevet 30. november 2023 plankeby skrev (10 timer siden): For alle i jobb handler piggdekk ofte om muligheten til å komme seg til jobb på morgenen. Majoriteten av folk som skal til jobb trenger virkelig ikke piggdekk. Det er heller den andre veien isåfall. 3 Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 30. november 2023 Del Skrevet 30. november 2023 2 hours ago, KalleKanin said: Det var en viss overgang å gå fra RWD til AWD for min del. Med RWD merket man mye lettere når det var glatt og den "logret med halen". Hadde en mye mer følelse av underlaget med den enn min nå større SUV med AWD. SUVen har grep til den plutselig ikke har det lenger. Mye vanskeligere å føle seg frem til hvor mye man kan pushe. Super fremkommelighet, men man kan sikkert lett bli litt overmodig. Har aldri kjørt AWD selv, men tror på det du sier. Har hørt erfarne rallyfolk si at det er vanskeligere å kjøre AWD enn RWD, fordi du får mye mer forvarsel med RWD, mens med AWD er det liten margin mellom "på skinner" og "på vei til skogs". Så å bruke AWD som krykke til de som ikke er flinke til å kjøre, er nok ikke en spesielt god ide. Med FWD så synes jeg framkommeligheten er en god del bedre, og selv om det var en overgang fra å slippe gassen ved overstyring til å gi gass ved understyring, så gikk det rimelig greit. Hjelper vel også at jeg kjører mer forsiktig med årene, å gi gass hvis du allerede kommer alt for fort inn, går nok ikke spesielt bra. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 30. november 2023 Del Skrevet 30. november 2023 Har piggfritt, men vurderer å bytte til AT, sånn at jeg kan kjøre på de samme dekkene hele året. Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 30. november 2023 Del Skrevet 30. november 2023 6 minutes ago, Dubious said: Har piggfritt, men vurderer å bytte til AT, sånn at jeg kan kjøre på de samme dekkene hele året. Dekk som er dårlig på all slags føre? 1 2 Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther Skrevet 1. desember 2023 Del Skrevet 1. desember 2023 1 hour ago, Dubious said: Har piggfritt, men vurderer å bytte til AT, sånn at jeg kan kjøre på de samme dekkene hele året. Naboen min har noe sånt. Han kom ikke noe sted under den verste snøen tidligere i år. Og de ser helt jævelige ut. 1 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 1. desember 2023 Del Skrevet 1. desember 2023 Hater lyden av pigg mot asfalt. Har derfor aldri kjørt med piggdekk. Fikk med piggdekk til en BMW 5-serie jeg kjøpte for mange år siden. Nappet ut samtlige pigger med tang. Selv da, med bakhjulstrekk, kom jeg meg alltid opp til glatte og snørike områder. Oftest holdt det å sette kona og bikkja i baksetet på de brattere utfordringene. I tillegg hadde jeg med lett-kjetting. Har jeg i dag også, og 4x4. Aldri problemer. I de fleste tilfeller(eks.stor-by bilister), vil jeg vise liten forståelse for valg av pigg. Hvis man ikke tør eller fikser kjøringen, så vil jeg heller anbefale vedkommende å sette bilen i garasjen til sommeren kommer.. Vi har jo et så elendig asfalt-belegg i dette landet, og så skal vi ødelegge med pigg? Nei, nei, nei... 1 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. desember 2023 Del Skrevet 1. desember 2023 Kjell Olaf Winther skrev (2 timer siden): Naboen min har noe sånt. Han kom ikke noe sted under den verste snøen tidligere i år. Og de ser helt jævelige ut. Da har han sikkert MT, da AT er nesten like god på snø som vinterdekk. De er derimot begge elendige på is. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå