Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rant - Piggfrie dekk er en gimmick.


Anbefalte innlegg

aklla skrev (1 time siden):

mens f.eks hakkapeliitta er bra uansett.

Kommer nok an på biltype. På pickup og kassebil vil jeg mene det kun er pigg som gjelder om man ikke bare kjører på bar veg, til nød snø.

For 10+ år siden kjørte jeg Audi A6 på piggfrie Maxxis. Det var en av de beste bilene jeg har hatt på vinterføre med bare forhjulstrekk. Nå kjører jeg Hilux og den kom med piggfrie Hakkapelitta. De måtte jeg bytte til pigg etter en uke, bilen var tett på livsfarlig. Mye varierende føre her jeg bor.

Det største minuset er at det er fælt å kjøre med pigg på bar veg. Og selvfølgelig at C-dekk koster ca 1.5 nyre.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
KalleKanin skrev (18 minutter siden):

Og her er hva Nokian sier:

https://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/sikkerhet/piggdekk-eller-piggfrie-dekk/

Og det er jo det som er hele poenget. Det er ikke noe problem å planlegge når føret er jevnt og fint, det er plutselig endrede forhold som er utfordrende. Da er piggdekk overlegne.

Og her har man gjerne årsaken til at utrykningskjøretøy går med pigg?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

Går ikke det meste av utrykningskjøretøy også på pigg? 

Jo, og attpåtil med langt flere pigg enn hva hvermansen som har piggdekk kjører rundt med, men det er av den enkle grunn at disse regelmessig må frem på mer grisgrendte strøk, uavhengig av føret, langt oftere enn det hvermansen  gjør. Ergo pigg på utrykningskjøretøy og andre former for servicekjøretøy er valgt av nødvendige grunner. Når det er sagt så tror jeg biler som er påtenkt å gå i sentrale strøk som regel kjører piggfritt.

 

I min erfaring så er det kun et føre piggfritt fungerer særs dårlig på, og det er det føre du ringer til jobb og forteller at du ikke dukker opp pga føret.

Endret av Hansien
skirveleif
Lenke til kommentar
Tordenskrall skrev (8 timer siden):

Continental Viking Contact 7

215 / 50 / r18

 

Husker ikke helt hva jeg hadde på den gamle i farten men det var dekk av god kvalitet.

Jeg har selv dette dekket med dimensjon 215/65R17, som i likhet med deg fulgte med bilen ved kjøp. Jeg er på min andre vinter nå med disse dekkene og jeg har ikke opplevd noe som får meg til å tvile på daglig leders/selgers påstand om at piggfritt er like bra som pigg og at jeg ikke kom til å ønske å bytte dem i piggdekk.

Jeg bor på et sted med generelt lite bakker, særlig bratte bakker, så min opplevelse av dekket er selvfølgelig påvirket av det, men bortsett fra at dekkene mister veigrepet ved tydelig bremsing på til dels glatt is, har jeg ikke savnet piggdekk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tordenskrall skrev (13 timer siden):

Kjøpte ny bil for 2 sesonger siden. Fikk med nye piggfrie dekk. Det er noe hærk. Funker aldri når du trenger det. Bor ved et sted hvor det er mye bakker. Sliter med å komme meg ut på hovedveien på glatte dager. Bare å kassere driten og kjøpe pigg som jeg hadde på den gamle bilen for det funker.

Hater piggfrie dekk - change my view evt gi meg bekreftelse :)

Da har jeg kjørt på en "gimmick" i godt over 30 år. Kjøpte piggfrie vinterdekk straks de kom, for jeg var så lei av bråket fra piggene mot asfalten.

Har kun hatt piggdekk når de har fulgt med bruktbiler som jeg har kjøpt. Ellers så har jeg KUN hatt piggfrie vinterdekk.

Riktignok var det EN gang jeg slet litt på våt speilblank is med overvann. Utenom den ene gangen så har jeg ikke hatt noen problemer med piggfrie vinterdekk.

På bakhjulsdrevne biler pleide jeg å ha en liten sekk med sand baki, for å tilføre mer vekt på drivhjulene. Men det er et par tiår siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Tordenskrall skrev (14 timer siden):

Kjøpte ny bil for 2 sesonger siden. Fikk med nye piggfrie dekk. Det er noe hærk.

Hvilken bil er dette? RWD eller FWD?

Lenke til kommentar

Slik jeg ser trådstarter sin situasjon. Hvem har god erfaring med piggfrie dekk på bratt og svingete bakke som er isbelagt. Den tynne ishinnen på noen millimeter. Jeg ser de som bor slikt til i min storby har pigg. Småveier blir ikke saltet osv som hovedveier. Forøvrig er alle fagfolk klar på piggens viktige funksjon for alle bilister. Ikke bare få glattpolering fra piggfritt. 

Litt avsporing er at all kollektiv også stanser opp i min by når kjøreforhold er utfordrende. Før ble pigg, kjetting brukt. Noen utfordringer gir piggfritt i Norge 

Piggfritt er flott det, men opp ned den glatte bratte bakken man må forsere... 

Endret av plankeby
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Lav kjørekompetanse = piggdekk

Høy kjørekompetanse = piggfrie

 😄

Fant ut at det var så mange med lav kjørekompetanse som kjørte piggfrie og da ikke tør kjøre mer enn 40-50 på veier jeg fint kjører 70-80 (med piggfrie) at piggdekk var bortkastet. Piggene blir jo også fort slitt/bøyd og gir falsk trygghet.

Alderen på piggfrie er mer kritisk. Conti kan drøyes til 4 år, mens et bililgdekk som Falken maks 2 år. Snakker da om fortsatt godt mønster på dekkene, men hvor gummien blir hard = glatt pga alder.

Bor opp en bratt bakke, har forhjulsdrift og kom meg da opp på 4 år gml Conti piggfrie en dag det var "ekstremvær" og plaskregnet og ble is (etter en periode med -10C forut) men på håret. (Flere biler ble stående). Så i år har jeg for å følge egne råd kjøpt nye piggfrie.  Mens jeg var og byttet til nye var det en eldre kar som la om til sine 8 år gamle vinterdekk... de er ikke mye verdt... skummelt å møte slike (eller de med sommerdekk) på veien og det er nok endel som sparer på dekkbytte grunnet priser +30% i år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Gjest MKII said:

Du er den som for meg ser ut til å ha mest rett hittil, men ikke helt: Tester skal ha vist at nyere piggfrie dekk er minst like bra eller bedre enn piggdekk, med i utgangspunktet ett eneste unntak: Det eneste føre som piggfritt er dårligere på enn piggdekk er på VÅT is. Ellers er piggfritt like bra eller bedre enn piggdekk. Piggfritt holder seg også bedre over tid enn det piggdekk gjør ettersom gummiblandingen i piggfritt i utganspunktet er mykere enn i piggdekk, og fordi piggfritt ikke blir dårligere over tid ettersom pigger blir mistet etter hvert i piggdekk...
.
.

 

4 hours ago, Hanhijnn said:

.
.
Riktignok var det EN gang jeg slet litt på våt speilblank is med overvann. Utenom den ene gangen så har jeg ikke hatt noen problemer med piggfrie vinterdekk.
.
.

Ikke overraskende at det var den eneste gangen du hadde problemer...

Selv kommer jeg nå med piggfritt på stor personbil lett opp og ned en innkjørsel med god helning som det i alle år tidligere har vært problemer med å komme opp med en mindre bil med piggdekk...

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Etter å ha kjørt piggfritt i mange år, over det meste av landet, er min erfaring at piggfritt er et bedre valg for mange enn dekk med pigger. På våt is, og hardkjørt snø med våt overflate (mildvær) er piggdekk bedre, så de som kjører ofte under slike forhold bør velge piggdekk for best fremkommelighet hvis man har RWD/FWD. Har man 4WD kommer man som regel frem uansett, men i svinger og under bremsing er det like glatt for alle.

Når det gjelder levetid har jeg forskjellige erfaringer. Kjøpte ny bil for noen år siden, med Hakka piggfrie. Etter 5-6 år tenkte jeg at disse burde byttes ut, og valget falt på Michelin. Til min store overraskelse var de nye Michelindekkene mye dårligere enn de gamle Hakka-dekkene. Les derfor tester grundig, og velg dekkene som er best på de egenskapene du prioriterer. Hvis du kjører 99 % av tiden på saltede og våte veier, er kanskje (mangel på) vannplaning det som er viktigst for deg, ikke nødvendigvis vinteregenskapene.

Lenke til kommentar

Har hatt både piggdekk og piggfritt.

Har nok bedre erfaringer på bratte glatte veier med piggdekk, men jevnt over så har jeg hatt så lite problemer med piggfritt at det er nok for meg til å fortsette å velge det. Orker ikke påstå at noe er bedre enn det andre siden det kommer HELT an på alder og type dekk, bil, føre og ikke minst sjåfør.

Velg det som gir mest mening for deg sjøl. Om det er piggdekk; go for it, jeg kommer ikke til å protestere og si at det er feil.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hvis man overhodet ikke kan kjøre på vinterføre så skjønner jeg at de trenger all hjelp de kan få, f.eks. med piggdekk og 4WD.

Har selv opplevd å kjøre opp en isete og glatt bakke med RWD og piggfritt (BMW) hvor bilene bak, en RAV4 med pigg og 4WD og en CR-V med pigg og 4WD, måtte gi opp i bunnen av bakken. Og jeg er ikke spesielt flink på glatta selv.

Endret av sedsberg
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er gjerne langt tryggere å kjøre der det er mer øde etter min mening. I tettbygde strøk der det er bakker, kryss osv står folk og spinner og polerer isen/snøen, da blir det virkelig farlig. Godt gammeldags snøføre, gjerne i 10-15 minusgrader er helt topp å kjøre på, nesten bedre enn sommerføre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nacario skrev (30 minutter siden):

Kjører M3 RWD med piggfritt og det er farlig med snø/is på landevei inne blant bygdene, ofte blir det 30 40 kmt i 60 80 sone da det er rallyføre. Ellers funker det fint i mer urbant miljø, gjerne der andre kjører ofte

Det høres for meg ut som du bør få mer opplæring. 

Lenke til kommentar
Kron skrev (20 timer siden):

For noe tull. Har piggfrie vinterdekk på bilen min nå fra 2019. Ikke noe problem for meg på «glatta». Piggfritt er også bedre enn piggdekk i alle situasjoner unntatt kjøring på isføre. Vinter er også snø og vann. Og der er piggfritt bedre. Man må kjøre etter forholdene. 

Piggfrie kan ofte være bedre på isføre enn piggdekk også, da man automatisk kjører mer etter forholdene, enn de som har piggdekk som kjører på som vanlig fordi de tror piggene fikser alt.

Har kjørt piggfri dekk de siste 20 årene både på personbil og varebil, og sjeldent møtt på problemer, men heldigvis så har alle vært forhjulstrekk, utenom nåværende bil som er all-wheel-drive. Vet de med bakhjulsdreven elbil klager en del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...