Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rant - Piggfrie dekk er en gimmick.


Anbefalte innlegg

Kjøpte ny bil for 2 sesonger siden. Fikk med nye piggfrie dekk. Det er noe hærk. Funker aldri når du trenger det. Bor ved et sted hvor det er mye bakker. Sliter med å komme meg ut på hovedveien på glatte dager. Bare å kassere driten og kjøpe pigg som jeg hadde på den gamle bilen for det funker.

Hater piggfrie dekk - change my view evt gi meg bekreftelse :)

 

/rant

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
aklla skrev (12 minutter siden):

Hvilke piggfrie dekk fikk du med? Hva hadde du på den gamle?

Billige kina-dekk er stort sett alltid dårlig, mens f.eks hakkapeliitta er bra uansett.

Men ja, kjører du på is er piggdekk bedre å bruke..

Continental Viking Contact 7

215 / 50 / r18

 

Husker ikke helt hva jeg hadde på den gamle i farten men det var dekk av god kvalitet.

Endret av Tordenskrall
Lenke til kommentar

Om man har 4x4 så går det greit med piggfritt siden en kommer frem uansett :p Stoppe gjør dem alle (før eller siden). Jeg foretrekker pigg også, selv om jeg nå har en bil med piggfritt og to med pigg. Går ikke det meste av utrykningskjøretøy også på pigg? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mye å ta i betraktning. Kjørestil er en av dem, kjører du aggressivt og lite planlagt kan man få trøbbel. Dekktrykk og balanse mellom dette foran/bak. Vektfordeling og drivhjul på bilen. Oppbevaring av dekk på sommer. Dekkvask kan av og til være nødvendig. Så er det vel en del med forventninger, de fleste dekk gir ikke sommergrep på blank is, som noen forventer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Piggfritt er bra i kun et par år, deretter blir kjøring på glatta en risikosport.
Kort sagt  dyrt og klimafiendtlig.
Piggfritt burde vært forbudt der hvor vinterføre og is er normalen.

Lenke til kommentar

Til dels enig. Piggfritt er selvsagt supert på godt vinterføre eller når det er bart, men du har jo helt rett i at de er dårlige når det virkelig gjelder: Isete veibane.

Piggdekk er kanskje litt dårligere allround, men ikke så mye at det har en praktisk betydning.

Men på is er det kun piggdekk som gjelder, og da er piggfritt rett og slett dårlige.

Jeg har brukt 3 ulike piggfrie dekk de siste 12 årene, og kun kjøpt nye dyre dekk, som jeg har byttet ut lenge før mønsteret har vært slitt ned, likevel har de alltid vært sjanseløse på is, selv når de er nye.

Man må kjøre veldig forsiktig hvis det er sjanse for isete veier, noe det fort kan være på småveier som ikke brøytes eller strøs. Og selv om man kjører sakte er det noen ganger man ikke klarer å stoppe, f.eks. inn mot kryss uansett hvor sakte man kjører. 

Jeg kjøpte nye piggfrie Continental i fjor, men ble nok en gang skuffet. Kommer sterkt til å vurdere piggdekk neste gang, og heller betale piggdekkavgift.

Endret av KalleKanin
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
KalleKanin skrev (1 minutt siden):

Til dels enig. Piggfritt er selvsagt supert på godt vinterføre eller når det er bart, men du har jo helt rett i at de er dåelige når det virkelig gjelder: Isete veibane.

Piggdekk er kanskje litt dårligere allround, men ikke så mye at det har en praktisk betydning.

Men på is er det kun piggdekk som gjelder, og da er piggfritt rett og slett dårlige.

Jeg har brukt 3 ulike piggfrie dekk de siste 12 årene, og kun kjøpt nye dyre dekk, som jeg har byttet ut lenge før mønsteret har vært slitt ned, likevel har de alltid vært sjanseløse på is.

Man må kjøre veldig forsiktig hvis det er sjanse for isete veier, noe det fort kan være på småveier som ikke brøytes eller strøs. Og selv om mam kjører sakte er det noen ganger man ikke klarer å stoppe, f.eks. inn mot kryss uansett hvor sakte man kjører. 

Jeg kjøpte nye piggfrie Continental i fjor, men ble nok en gang skuffet. Kommer sterkt til å vurdere piggdekk neste gang, og heller betale piggdekkavgift.

Jeg kjøpte nye Hakapelitta med pigg i fjor etter å ha grøfta med mine 3 år gamle piggfrie Continental året før

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Inspector skrev (15 minutter siden):

Piggfritt er bra i kun et par år, deretter blir kjøring på glatta en risikosport.
Kort sagt  dyrt og klimafiendtlig.
Piggfritt burde vært forbudt der hvor vinterføre og is er normalen.

For noe tull. Har piggfrie vinterdekk på bilen min nå fra 2019. Ikke noe problem for meg på «glatta». Piggfritt er også bedre enn piggdekk i alle situasjoner unntatt kjøring på isføre. Vinter er også snø og vann. Og der er piggfritt bedre. Man må kjøre etter forholdene. 

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Kron skrev (3 minutter siden):

For noe tull. Har piggfrie vinterdekk på bilen min nå fra 2019. Ikke noe problem for meg på «glatta». Piggfritt er også bedre enn piggdekk i alle situasjoner unntatt kjøring på isføre. Men selv da funker det helt greit. Man må kjøre etter forholdene. 

Så snart man er utenfor sentrale strøk, er isføre svært normalt 

Lenke til kommentar

Har piggfri (continental) for første gang denne sesongen, og har allerede merket hvor dårlige de er på is.

Og det er stort sett is/underkjølt regn som kan være problemet her i sørvest, snø er ikke ofte. Samtidig er det så mange dager med kun regn at det føles ganske bortkastet å kjøre med piggdekk også. 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Inspector skrev (23 minutter siden):

Så snart man er utenfor sentrale strøk, er isføre svært normalt 

Ikke på sørlandet. Brorparten av vinteren er våt. Og veiene saltes når det er fare for isdannelse, som i praksis betyr svært lite isføre på veiene igjennom vinteren.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Kron said:

For noe tull. Har piggfrie vinterdekk på bilen min nå fra 2019. Ikke noe problem for meg på «glatta». Piggfritt er også bedre enn piggdekk i alle situasjoner unntatt kjøring på isføre. Vinter er også snø og vann. Og der er piggfritt bedre. Man må kjøre etter forholdene. 

Du er den som for meg ser ut til å ha mest rett hittil, men ikke helt: Tester skal ha vist at nyere piggfrie dekk er minst like bra eller bedre enn piggdekk, med i utgangspunktet ett eneste unntak: Det eneste føre som piggfritt er dårligere på enn piggdekk er på VÅT is. Ellers er piggfritt like bra eller bedre enn piggdekk. Piggfritt holder seg også bedre over tid enn det piggdekk gjør ettersom gummiblandingen i piggfritt i utganspunktet er mykere enn i piggdekk, og fordi piggfritt ikke blir dårligere over tid ettersom pigger blir mistet etter hvert i piggdekk...

MEN: For at piggfritt skal fungere bra så er de avhengig av at en andel biler kjører med piggdekk slik at overflaten på isen rives opp så piggfritt får noe å gripe i. Så hvis man bor "i gokk" hvor "ingen" andre kjører kan piggfritt fungere dårlig. Og det siste jeg har hørt er at andelen som kjører med piggdekk nå er for lav til at isen rives opp nok. Så sånn sett KAN piggfritt være dårligere under enkelte forhold, men det er unntakene...

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tordenskrall skrev (1 time siden):

Kjøpte ny bil for 2 sesonger siden. Fikk med nye piggfrie dekk. Det er noe hærk. Funker aldri når du trenger det. Bor ved et sted hvor det er mye bakker. Sliter med å komme meg ut på hovedveien på glatte dager. Bare å kassere driten og kjøpe pigg som jeg hadde på den gamle bilen for det funker.

Hater piggfrie dekk - change my view evt gi meg bekreftelse :)

 

/rant

Hehe du overdriver nok bittelitt her. Tipper du har kjøpt en bil med enten bakhjuls/forhjulsdrift og ikke firehjulsdrift? Selv da er ikke gode, piggfrie dekk ubrukelige. Men det er ingen tvil om at piggdekk er det som griper best på is. Mtp du bor et sted hvor det er mye bakker og hvor det ofte blir glatt om vinteren, hadde definitivt en bil med firehjulsdrift og piggdekk vært tingen for deg spør du meg. For meg funker piggfritt ganske så bra(Nokian R3) på en RWD bil og Viking Contact 7 før der igjen. Men nå bor ikke jeg et sted hvor det er masse bratte bakker og hvor det fort blir islagt. Da hadde jeg heller valgt piggdekk og en bil med firehjulsdrift. 

Lenke til kommentar

Det er sjelden dekkenes feil at bilen havner av veien, men heller det som sitter mellom rattet og setet.... Det er lett å skylde på dekk eller bil. Kanskje noen burde studere litt av fysikkens lover, hadde trolig vært mer nyttig enn å klage på piggfrie dekk, som nå er bedre enn noensinne. Hver høst når piggdekkene kommer på blir det som et mareritt inne i tunnellene her i området, og de er det MANGE av, ser nærmest ut som en krigssone. Har 5 år gamle piggfritt selv med 6-7 mm mønster og kjører både i by og distrikt fullstendig uten problemer.

Det blir færre og færre som kan noe om kjøreteknikk når alle skal ha 4x4 og piggdekk. Men verken 4x4 eller piggdekk vil nødvendigvis hjelpe deg å stoppe raskere hvis du virkelig må. Et annet moment er at folk må trolig tenke annerledes rundt kjøring og sikkerhetsmarginer enn de gjorde før. Biler i gamle dager var stort sett 1000-1500 kg. Nå fins det vel knapt en eneste bil under 2 tonn med litt størrelse, selv en leaf er vel 1700-1800 kg. Det krever mer stopplengde og en endret kjørestil. 

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Og her er hva Nokian sier:

Sitat

Piggdekk gir bedre grep og ytelse enn piggfrie dekk i de fleste vinterforhold. Et piggdekk jevner ut varierende veiforhold og gir godt grep ved plutselige endringer. Et nordisk piggfritt dekk er et utmerket valg for snøføre.

https://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/sikkerhet/piggdekk-eller-piggfrie-dekk/

Og det er jo det som er hele poenget. Det er ikke noe problem å planlegge når føret er jevnt og fint, det er plutselig endrede forhold som er utfordrende. Da er piggdekk overlegne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...