Gå til innhold

Tesla saksøker den svenske staten


Anbefalte innlegg

Just now, Snowleopard said:

Du tar feil her, og spesielt på 2 og 3.

Jeg noterer meg at du tydeligvis mener at det å nekte nødvendig medisinsk behandling eller se på at en eiendom brenner ned ikke er å aksjonere på en måte som er til fare for liv og helse eller hindre akutt materiell skade.

Dette er en så soleklart urimelig forståelse av hva dette betyr at om du faktisk mener dette så troller du eller så er så er du fullstendig ute av kontakt med virkeligheten.

Om du egentlig mente noe annet så må du gjerne omformulere deg for å tydeliggjøre, men jeg kan ikke forstå hva du skrev på noen annen måte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sverreb skrev (5 minutter siden):

Jeg noterer meg at du tydeligvis mener at det å nekte nødvendig medisinsk behandling eller se på at en eiendom brenner ned ikke er å aksjonere på en måte som er til fare for liv og helse eller hindre akutt materiell skade.

Dette er en så soleklart urimelig forståelse av hva dette betyr at om du faktisk mener dette så troller du eller så er så er du fullstendig ute av kontakt med virkeligheten.

Om du egentlig mente noe annet så må du gjerne omformulere deg for å tydeliggjøre, men jeg kan ikke forstå hva du skrev på noen annen måte.

Nå må du gi deg. Jeg skrev, direkte sitat:

"For å sette det litt på spissen, hva om det hadde vært på sykehusene at de nektet å behandle en part pga at man sympatistreiker mot den som nå trenger medisinsk behandling? Mener du det er rett og riktig? Eller at brannvesenet nekter å gjøre brannslukning så lenge det ikke er fare for liv og helse. "Nei, vi hindrer kun at brannen skal spre seg videre, men vi nekter å slukke brannen her, fordi vi sympatistreiker?"

Selvsagt er det en forutsetning her at det ikke er fare for liv og helse, for da har de selvsagt ikke lov å nekte. Men det finnes mange behandlinger som ikke går på liv og helse å gjøre. F.eks. kan en ikke-livsviktig operasjon utsettes. Dette er alltids tema når medisinsk personell går ut i streik. Det er IKKE anledning til å nekte behandling når liv og helse er i fare. Burde være unødvendig å presisere det ytterligere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (På 27.11.2023 den 6:09 PM):

Tesla forsøker seg åpenbart på fagforeningsknusing i Sverige.

Var det ikke noe slikt som 90% av Tesla-ansatte i Sverige som ikke ønsket fagforening fordi de mente det ville gi dem dårligere lønn og vilkår?

 

  

Salvesen. skrev (23 timer siden):

Av og til lurer jeg på om alle disse skandalene til Tesla er en del av markedsføringen deres. 'all PR er god PR' som de sier. Men jeg liker det ikke, de er virkelig ett love/hate forhold.

Men er det en skandale, eller er det media som bare elsker å blåse opp ting, og de vet at Tesla-artikler alltid får klikk?

Endret av Markiii
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Markiii skrev (2 timer siden):

Var det ikke noe slikt som 90% av Tesla-ansatte i Sverige som ikke ønsket fagforening fordi de mente det ville gi dem dårligere lønn og vilkår?

Akkurat de tallene er ikke til å stole på, da de har høyst upålitelige kilder. Uamsett er de veldig dårlig informert om hva en tariffavtale er dersom de mener dette. En tariffavtale er et rammeverk fremforhandlet sentralt mellom arbeidsgiverorganisasjon og fagforening. Den beskriver minimumskrav, og alle står selvsagt fritt til å gi bedre avtaler, enten fremforhandlet lokalt, eller ved at arbeidsgiver ønsker å skaffe de beste tilgjengelige ansatte. Med mindre det er veldig stor forskjell på Tesla Sverige og Tesla Norge, så er påstanden om at de har det så bra, basert på kunnskapsløshet. Uansett er det først i dårlige tider man ser hva en tariffavtale er verdt, og det har nok de færreste av de unge mekanikerene opplevd...ennå..

  • Liker 8
Lenke til kommentar
3 hours ago, Snowleopard said:

Nå må du gi deg. Jeg skrev, direkte sitat:

"For å sette det litt på spissen, hva om det hadde vært på sykehusene at de nektet å behandle en part pga at man sympatistreiker mot den som nå trenger medisinsk behandling? Mener du det er rett og riktig? Eller at brannvesenet nekter å gjøre brannslukning så lenge det ikke er fare for liv og helse. "Nei, vi hindrer kun at brannen skal spre seg videre, men vi nekter å slukke brannen her, fordi vi sympatistreiker?"

Selvsagt er det en forutsetning her at det ikke er fare for liv og helse, for da har de selvsagt ikke lov å nekte. Men det finnes mange behandlinger som ikke går på liv og helse å gjøre. F.eks. kan en ikke-livsviktig operasjon utsettes. Dette er alltids tema når medisinsk personell går ut i streik. Det er IKKE anledning til å nekte behandling når liv og helse er i fare. Burde være unødvendig å presisere det ytterligere.

Så når du sier 'trenger medisinsk behandling' så mener du ikke egentlig trenger medisinsk behandling. Det mest illustrerendde med sitatet ditt er imidlertid "Nei, vi hindrer kun at brannen skal spre seg videre, men vi nekter å slukke brannen her, fordi vi sympatistreiker", igjen: man kan få en aksjon avblåst ved å aksjonere slik at det er til fare for liv og helse eller slik at det er fare for vesentlig akutt matriell skade. Man kan ikke nekte å slukke en brann åpenbart.

Dette mangler bakkekontakt og har ingen relevans for den aktuelle situasjonen. Ingen av sympatiaksjonene er til noen umiddelbare fare for andre en bunnlinja til tesla, noe som er helt innenfor ved en streikeaksjon. Vil tesla unngå sympatistreiker: Slutt å bruke streikebrytere, unngå streik: Signere tariffavtale. Med tariffavtale vil de være beskyttet av avtalens fredsplikt.

Endret av sverreb
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Danmarks største fagforbund, 3F Transport, varsler at de er klare til å gå til sympatiaksjon for sine svenske kolleger.

Sitat

3FTransport organiserer havnearbeidere og sjåfører. Varselet innebærer at disse arbeiderne om 14 dager kommer til å nekte å ta imot eller transportere Tesla-biler som er på vei til Sverige.

– Selv om du er en av de rikeste menneskene i verden, kan du ikke bare ha dine egne regler. Vi har avtaler i arbeidsmarkedet i Norden, og de må man følge hvis man vil drive forretning her, sier styreleder Jan Villadsen i 3F Transport til dansk TV 2.

 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (4 timer siden):

Synes det er bra Skandinavia står sammen. Rokker du med retten og muligheten til å kunne få en rettferdig lønn og snakke med lik tyngde som sjefen (fagforening), ja da fortjener du ikke bedre. Amerikansk arbeidskultur er en uting.

Hvis det bare er 12 stk av de ansatte som streiker, blir det ikke da feil å kreve at alle ansatte må godta dårligere lønnsvilkår for å tilfredstille disse 12 sine ønsker? Eller er det egentlig IFmetalls makt over arbeidstakere det handler om?

 

 

Lenke til kommentar
37 minutes ago, RJohannesen said:

Hvis det bare er 12 stk av de ansatte som streiker, blir det ikke da feil å kreve at alle ansatte må godta dårligere lønnsvilkår for å tilfredstille disse 12 sine ønsker? Eller er det egentlig IFmetalls makt over arbeidstakere det handler om?

Hva er kilden din, og da den direkte kilden ikke en tweet av en fanboi.

Streiken handler ikke i noen videre grad om lønnsvilkår men om retten til et regelstyrt arbeidsliv. Skandinavisk arbeidsliv er basert på sektoravtaler ikke lover. Det å stille seg utenfor dette vil ikke kunne aksepteres av noen, så ja streiken er rimelig. De har nå holdt på i 5 år uten noen avtale, fagforeningen har absolutt vist tålmodighet.

Forøvrig er aldri en tariffavtale noe hinder for arbeidsgiver å overoppfylle denne. Å påstå at en avtale skal medføre dårligere lønnsvilkår er tøv.

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (8 timer siden):

Hva er kilden din, og da den direkte kilden ikke en tweet av en fanboi.

Streiken handler ikke i noen videre grad om lønnsvilkår men om retten til et regelstyrt arbeidsliv. Skandinavisk arbeidsliv er basert på sektoravtaler ikke lover. Det å stille seg utenfor dette vil ikke kunne aksepteres av noen, så ja streiken er rimelig. De har nå holdt på i 5 år uten noen avtale, fagforeningen har absolutt vist tålmodighet.

Forøvrig er aldri en tariffavtale noe hinder for arbeidsgiver å overoppfylle denne. Å påstå at en avtale skal medføre dårligere lønnsvilkår er tøv.

 

Det er linker til artikler for grunnlag i tweeten, det var derfor jeg linket den, så kan alle selv vurdere. Med mindre man også regner IFmetall og Dagens Arbete Industriarbeidernes Forening for fanbois, noe de kanskje er i denne sammenhengen, men på motsatt side.

Jeg leste litt fort, det er 12 som streiker, men halvparten, 70, av mekanikere som er medlemmer. Det vil si at 58 av 70 medlemmer velger å ikke streike...

Folk må få lov å velge hva de vil, men å ikke være medlem av en spesifikk forening må også være lov uten å bli hetset.

Her er første innlegg under det jeg linket

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, RJohannesen said:

Det er linker til artikler for grunnlag i tweeten, det var derfor jeg linket den, så kan alle selv vurdere. Med mindre man også regner IFmetall og Dagens Arbete Industriarbeidernes Forening for fanbois, noe de kanskje er i denne sammenhengen, men på motsatt side.

Jeg leste litt fort, det er 12 som streiker, men halvparten, 70, av mekanikere som er medlemmer. Det vil si at 58 av 70 medlemmer velger å ikke streike...

Folk må få lov å velge hva de vil, men å ikke være medlem av en spesifikk forening må også være lov uten å bli hetset.

Her er første innlegg under det jeg linket

 

Det er ingen linker i tweeten du linket. Artikkelen du linket til etterpå sier det er 130 som er tatt ut i streik, noe som utgjør ca halvparten av bilmekanikerne hos tesla i sverige og ca 10x av det du påstår.

Endret av sverreb
  • Liker 4
Lenke til kommentar
sverreb skrev (3 minutter siden):

Det er ingen linker i tweeten du linket. Artikkelen du linket til etterpå sier det er 130 som er tatt ut i streik, noe som utgjør ca halvparten av de verkstedsansatte hos tesla i sverige.

Som du ser i siste link er jo den et direkte svar til den første linken... men mulig man må være innlogget på X for å se hele tråden, det har jeg ikke tenkt over, kan du ikke se innleggene under?

I artikkelen står det:

Trots den pågående strejken hävdar företaget i brevet att ”mer än 90 procent” av de anställda valt att stanna kvar på jobbet och inte delta i konflikten.

Facket har dock hittills inte velat kommentera hur många av de cirka 130 verkstadsarbetarna som verkligen gått ut i strejk.

– Över hälften av alla bilmekaniker på Tesla är medlemmar hos oss, säger han.

 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, RJohannesen said:

Som du ser i siste link er jo den et direkte svar til den første linken... men mulig man må være innlogget på X for å se hele tråden, det har jeg ikke tenkt over, kan du ikke se innleggene under?

I artikkelen står det:

Trots den pågående strejken hävdar företaget i brevet att ”mer än 90 procent” av de anställda valt att stanna kvar på jobbet och inte delta i konflikten.

Facket har dock hittills inte velat kommentera hur många av de cirka 130 verkstadsarbetarna som verkligen gått ut i strejk.

– Över hälften av alla bilmekaniker på Tesla är medlemmar hos oss, säger han.

 

Jeg har kun sett en link fra deg fra da.se. Jeg foreslår du linker direkte til primære kilder og ikke går via twitter.

IF metall kan naturligvis ikke ta ut andre enn sine egne medlemmer, Tesla har gjerne andre ansatte som selgere, PR, HR, admin, logistikk etc som ikke er organisert i IF metall. Disse blir da ikke tatt ut i streik. Streiken involverer bilmekanikerne. Av de organiserer IF metall ca 130 noe som i.h.t. artikkelen utgjør noe over halvparten av alle bilmekanikerne i tesla i sverige.

De sier at de har hatt noen streikebrytere av de organiserte, men at det ikke skal være snakk om mange, så det er ingen grunn til å tro at det er noe vesentlig mindre enn 130 i streik.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 minute ago, sedsberg said:

Når Tesla vinner denne saken, blir det da fritt frem for andre bedrifter å nekte ansatte å organisere seg?

Nå er det ingen grunn til at IF metall skal gi seg her noen gang, da dette er en prinsippiell sak. De har betydelig sympati fra andre organisasjoner slik at å organisere streikebryteri vil gjøre det umulig for tesla å drive på sikt. Se forøvrig Toys-r-us saken. Når de bankansatte blir med og nekter å flytte penger for en boykottet bedrift blir det veldig fort veldig vanskelig å eksistere som operativ virksomhet.

I sverige i likhet med norge kan ikke bedrifter hindre ansatte fra å organisere seg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
ozone skrev (På 28.11.2023 den 11:21 AM):

Nettopp. Historien er full av fagforeningenes forsøk på å blokkere ny teknologi som gjør manuelt arbeid overflødig.
Noen som husker typografene? De som la blybokstaver i avis-pressen? 
Hadde fagforeningene fått viljen sine hadde vi verken hatt datamaskiner eller roboter på arbeidsplassen.
Fagforeningene bør holde seg til juss og tariff og hjelp i tvister.

Organisasjoner kan jo alternativt gi sine ansatte kompetanseheving til å kunne utføre sine oppgaver i tråd med utviklingen. Det har man forøvrig flere ordninger for. Både rett til permisjon for kompetanse innen eget arbeidsfelt osv. Fagforeninger har aldri jaget organisasjoner som selv bidrar til å inneha kompetansen de trenger gjennom sine ansatte, for å være konkurransedyktig på markedet.

Eller for å snu på det; en organisasjon som ikke utvikler sine ansatte vil vel trengt tatt slite med å få tak i de beste folkene, og da blir gjerne produktene deretter. Mange måter for organisasjoner å spille seg selv ut. Å gjøre seg urelevant er én metode.

Å verne yrker som kan erstattes av maskiner er vel strengt tatt en av grunnene til chat-bot debatten, og kollapsen denne teknologien kan føre til globalt, er det vel ingen med vett i behold som gleder seg til å oppleve. Allikevel pussig at man kan spytte på fagforeninger som ønsker vern av mennesker under teknologiske revolusjoner, mens det i alle andre sammenhenger er både naturlig og påkrevd å tenke igjennom konsekvenser. (Eks bioteknologi osv.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...