Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Politiet vil ikke godkjenne vandel. (Førekort)

Gjest 576ca...e42

Anbefalte innlegg

Gjest 576ca...e42

Hei! fikk en dom på 3.2år får promille kjøring. ble tadd engang får alkohol og engang får cannabis får ca 3 år sia. Nå nærmer det seg slutt på sperrefrist. Jeg skulle søke om førekortilbake, prøvde først i juni. da fikk jeg beskjedd fra førekortkontoret at det hva får tidlig, prøvde igjen nå i november ca 2 uker før sperrefristen har gådd ut. Men da fikk jeg avslagg igjen. Kan de kreve pissing? jeg har ventet i 3 år på å få førekort. Gikk igjenom en rettsak å fikk en  dom at jeg kunne avlegge nyfører prøve etter 3.2 år siden hendelsen.  Har ventet nå i 3.2år og sonet min dom får det, å betalt min bot. Synes det er dårlig av politiet og ikke gi beskjedd tidligere at jeg må evt pisse, sånn at jeg kunne tadd førekorte når sperrefristen har gått ut. Har gledet meg veldig. Er det noen som vet hva jeg kan gjøre? Sto ingen ting i dommen at jeg måte avlegge pissing får å førekorte tilbake. Har lært av mine feil som aldri ska gjenta seg igjen. synes det bare hva veldig dumt av politie å ikke gi beskjed tidligere om dette. da jeg kunne gidd pisseprøve tidligere, å ville gå enda lengere tid til å få førekorte igjen.  kan man evt ta førekort mens man avgir pisseprøver? Har sluttet med rus for lenge siden.  Takk får svar og hjelp.

Anonymous poster hash: 576ca...e42

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som Dubious skriv så kan du ikkje søke før du oppfyller krava til førarrett, det betyr i fyrste omgang at du ikkje kan søke før sperrefristen har gått ut.

For rus-bruk, og spesielt når det snakk om cannabis så bruker politiet å være ivrige på å kreve dokumentasjon på avholdenheit, siden det manglar standariserte vilkår for å dokumentere dette så kan du risikere at du får krav om å avlegge urineprøve kvar veke i opp til eit år, andre slepp unna med langt færre prøvetakingar over ei kortare periode.
Eg har sett frå media at det har vært tilfeller der politiet krever at den som har blitt fratatt førarkortet må dokumentere eit heilt år som rusfri for å få tilbake førarkortet. Det sagt så har Sivilombudsmannen slått ned på politiets strenge tolkning av regelverket fleire gongar. Dette er nok eit område der medlemmane i norsk narkotikapolitiforening har fått ha ganske fritt spelerom, noko som har ført til at cannabisbruk har blitt tillagt alt for mykje vekt i edruelegheitsvurderinga samanlikna med andre rusmiddel.

På dette området er det dessverre slik at det er saksbehandlaren som behandlar søknaden din som vurderer om du får vandelen godkjent eller ikkje.
Hadde eg vært deg så ville formulert ein ny søknad no når sperrefristen er heilt ute som ein klage på avslaget du nettopp fekk, og at du du i denne klagen/søknaden også legg ved ei grunngjeving slik som du har nemnt her, at dette var eit eingongstilfelle som ikkje skal gjenta seg. Om du er ung så kan det også være lurt å skrive nokre ord om at det gir deg ein uforholdsmessig stor ulempe å fortsette å være utan førarkort og at dette er til hinder for din utdanning og yrkeskarriere. Her bør du sjølvsagt vise til noko konkret. Tap av førarkort skal være ein forutsigbar, og alle forstår at du om f.eks. råkøyrer å mister førarkortet så går det utover din framtidige rett til å køyre bil i ei periode, men at du skal miste muligheita til å ta f.eks. ei praktisk utdanning der du må kunne køyre bil for å gjennomføre lærlingtida vil kunne ligge utanfor det som er påregneleg ulempe som du må tole.
Som nemnt så ser politiet på cannabisbruk ekstra strengt så det å få med nokre ord om at slik rusbruk ikkje skal gjenta seg kan være strategisk lurt for å få den godviljen som skal til for at vandelssøknaden blir godkjent.
Og får du avslag igjen så kan ein klage til sivilombodsmannen være fornuftig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...