Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Save me!!

Gjest 0c72e...ea5

Anbefalte innlegg

Gjest 0c72e...ea5

Hei, har den siste uken slitt med en del vondt i ryggen, venter på time for undersøkelse på sykehus. Mistanke om prolaps. 

Er oppe å går med jevne mellomrom for å hindre at ryggen stivner. Lite matlyst pga den medisinske cocktailen jeg hiver innpå 4 ganger om dagen. (Denne satt sammen av lege/ambulanse-crew i samråd med lege). 

Det jeg må ha hjelp, råd eller svar på er, jeg tisser mindre men like greit som vanlig. Å gjøre nummer 2 er mye værre. Har nå sittet på toalettet nærmere en times tid for å få ut noe (Ja det er noe som skal ut!). (Ikke avføring siden torsdags morgen.) 

Noen som har tips å komme med for å få løst dette? 

(Medisinsk coctail er 1g paracetamol, 600mg ibux, og 1 Nobligan 50mg)

Anonymous poster hash: 0c72e...ea5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.apotek1.no/produkter/klyx-rektalvaeske-opplosning-1-mg-ml-250-mg-ml-120ml-177196p

Legg deg på siden på baderomsgulvet, ta det øverste beinet i kryss over det andre, og legg deg litt mot siden så du får spredd skinkene godt. Kjør ALL væsken inn, og hold det der så lenge du kan... (minst 10 minutter). Dette er en raaaaar følelse, der du føler du pisser på deg innvendig. Det kan oppleves litt kaldt, og du vil føle du må drite umiddelbart. Men bare vent. 

Så er det bare å sette seg på ramma, så skal du se det skjer noe.... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 0c72e...ea5
Milhouse85 skrev (7 minutter siden):

https://www.apotek1.no/produkter/klyx-rektalvaeske-opplosning-1-mg-ml-250-mg-ml-120ml-177196p

Legg deg på siden på baderomsgulvet, ta det øverste beinet i kryss over det andre, og legg deg litt mot siden så du får spredd skinkene godt. Kjør ALL væsken inn, og hold det der så lenge du kan... (minst 10 minutter). Dette er en raaaaar følelse, der du føler du pisser på deg innvendig. Det kan oppleves litt kaldt, og du vil føle du må drite umiddelbart. Men bare vent. 

Så er det bare å sette seg på ramma, så skal du se det skjer noe.... 

Brukte dette på pasienter som trengte det da jeg jobba i helsevesenet. Problemet er at jeg må komme meg på apotek for å få kjøpt det, og at jeg ikke har sjans på å komme meg opp fra gulvet om jeg prøver. 

Lenke til kommentar
Gjest 0c72e...ea5
TheKims skrev (1 minutt siden):

Kaffe fungerer bestandig på meg. Er nesten nok å bare lukte kaffe på morgenkvisten før jeg sitter på ramma :thumbup:

Har testet, både lukt og å drikke (drikker det ikke til vanlig) med 0 funksjon enda. 

Må påpeke at jeg har "aktivitet" i magen som tilsier at jeg burde gå på do, men så fort jeg sitter på ramma så skjer ingenting.. Fikk fram en fjert etter 10 minutter med pushing a la fødsel.. Sigh.. 

Lenke til kommentar
Gjest 0c72e...ea5
Gjest MKII skrev (8 minutter siden):

Forventer at @Milhouse85 kan det bedre enn meg, men noen medisiner mener jeg at kan gi forstoppelse. Det er jo noe som kan utvikle seg til å bli alvorlig og medføre fare for at tarmen sprekker tror jeg? Bør ikke spøkes med i så fall, og bør vel eventuellt sjekkes opp før det er for sent...!

Det jeg og tenker, tenker at det er Nobligan som gjør meg forstoppet, eller at det har noe å gjøre med press mot noen nerver eller noe å gjøre som kan hende ved prolaps. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Guest 0c72e...ea5 said:

Det jeg og tenker, tenker at det er Nobligan som gjør meg forstoppet, eller at det har noe å gjøre med press mot noen nerver eller noe å gjøre som kan hende ved prolaps. 

Hvis jeg husker riktig og det er fare for sprekt tarm med påfølgende blodforgiftning og konsekvensene det medfører (du ønsker IKKE å teste det!!!), så bør du få sjekket det opp før det går for langt...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 0c72e...ea5
Gjest MKII skrev (1 minutt siden):

Hvis jeg husker riktig og det er fare for sprekt tarm med påfølgende blodforgiftning og konsekvensene det medfører (du ønsker IKKE å teste det!!!), så bør du få sjekket det opp før det går for langt...

Har ikke tenkt å teste noe med mindre jeg får ok av en lege 😅

Lenke til kommentar
Gjest b2f9c...a28

Tok trekant-medikament i fjor for å døyve en lammende ryggsmerte. De sterke medisinene har forstoppelse som bivirkning så følgene ble jo et par turer på legevakten før jeg fikk skrevet ut en mikstur som skulle drikkes med vann. Når det får jobbet noen timer i kroppen så er det bare å ta med seg lesestoff inn på et porselen.

Ga Klyx et par forsøk men det hjalp ikke.

Anbefaler deg forresten å snakke med legen før smertene fra forstoppelsen inntreffer.

Anonymous poster hash: b2f9c...a28

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7vnJA0D1

Du kan prøve en pulver (movicol) som du blader ut i vann, mye brukt på sykehjem for å få i gang på systemet til personer som er lite mobile. Dette skal egentlig brukes i nødsfall (helst som en kur), for ellers kan det gå ut over tarmsystemet på lang sikt. 

Lenke til kommentar
Gjest 0c72e...ea5 skrev (19 timer siden):

Hei, har den siste uken slitt med en del vondt i ryggen, venter på time for undersøkelse på sykehus. Mistanke om prolaps. 

Er oppe å går med jevne mellomrom for å hindre at ryggen stivner. Lite matlyst pga den medisinske cocktailen jeg hiver innpå 4 ganger om dagen. (Denne satt sammen av lege/ambulanse-crew i samråd med lege). 

Det jeg må ha hjelp, råd eller svar på er, jeg tisser mindre men like greit som vanlig. Å gjøre nummer 2 er mye værre. Har nå sittet på toalettet nærmere en times tid for å få ut noe (Ja det er noe som skal ut!). (Ikke avføring siden torsdags morgen.) 

Noen som har tips å komme med for å få løst dette? 

(Medisinsk coctail er 1g paracetamol, 600mg ibux, og 1 Nobligan 50mg)

I og med at du tisser greit og greier å bevege deg og gå på do så vil jeg ha kuttet ut nobligan til å begynne med. Ibux og paracet bør du gå på til prolapset har tørket inn pga at det kan redusere irritasjon/betennelse på nervene, tar alt fra 1-3 uker for et prolaps å tørke inn avhengig av størrelsen på prolapset. Ville uansett informert lege om fordøyelsesproblemene for sikkerhets skyld i og med at det rent teoretisk er en liten sjangs for at det kan være forbundet med nerveskader.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...