Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nytt Eu-direktiv forslag gjør at omtrent alle eldre/veteran biler skal skrapes, bla. Il Tempo Gigante er i faresonen.


Nautica

Anbefalte innlegg

Just now, Aiven said:

Ja, høres utrolig vanskelig ut. Som kjent var det ingen som handlet med hverandre før EU.

Du skjønner jo ikke hva du prater om.

Det er byråkrati og toll mellom land. EU medlemskap (og EØS) fjerner dette byråkratiet og tollen. Går man ut av EU eller EØS, kommer byråkratiet og tollen tilbake. 


 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Aiven skrev (2 minutter siden):

Ja, høres utrolig vanskelig ut. Som kjent var det ingen som handlet med hverandre før EU.

Ja før 1994 var sult, strømpriser, standardisering, handel, eksport og import  osv velkjente og uoverkommelige problemer for Norge og nordmenn (hvis man skal tro på EU-vennene)

Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (1 time siden):

Å bytte ut gamle, svært forurensende biler med nye, lavutslippsbiler vil gi mindre forurensing og sikrere veier som også er hensikten med direktiver.

Det du kaller pamper er folkevalgte politikere som ble valgt inn av europeiske velgere, som støtter forslaget om å få gammelt skrap vekk fra veiene.

Du svarte ikke på spørsmålet mitt så jeg prøver igjen.

Hva tror du forurenser mest av å produsere en ny bil eller holde liv i en gammel bil så lenge som mulig?.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
El burro skrev (17 minutter siden):

Du svarte ikke på spørsmålet mitt så jeg prøver igjen.

Hva tror du forurenser mest av å produsere en ny bil eller holde liv i en gammel bil så lenge som mulig?.

Jeg svarte på det: "Å bytte ut gamle, svært forurensende biler med nye, lavutslippsbiler vil gi mindre forurensing og sikrere veier som også er hensikten med direktiver."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk bytter ikke ut en gammel Chevrolet hobbyprosjekt-bil med en ny Nissan Leaf for å bruke den til bilutstillinger i mai, mens de kjører Ford Focus mesteparten av året. Og om de gjorde det, hadde vært forferdelig for både miljøet og veteranbilkulturen.

Å forby veteranbiler gir ingen miljøgevinst, det er så få av dem, og de brukes sjelden.

Så gamle biler er ikke bruksbiler uansett. Å besøke Hadeland Glassverk for å se enn gullfarget Nissan Leaf hadde vært nedtur.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Aiven skrev (1 time siden):

Ja, høres utrolig vanskelig ut. Som kjent var det ingen som handlet med hverandre før EU.

Nå var det ikke det som var spørsmålet, men hvilken virkning Brexit bl.a. har hatt for økonomien i GB:

Og hvis du ikke stoler på BBC, så stoler du kanskje mer på den gjennomsnittlige britiske velger:

Brexit poll 2023 | Statista

57% av velgerne mener at Brexit var feil, mens 33% mener at Brexit var riktig, og 11% vet ikke.

Et bedre vitnebyrd på at Brexit var en gigantisk tabbe, kan en neppe få.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
El burro skrev (2 timer siden):

Du svarte ikke på spørsmålet mitt så jeg prøver igjen.

Hva tror du forurenser mest av å produsere en ny bil eller holde liv i en gammel bil så lenge som mulig?.

Det spørsmålet er umulig å svare på uten å stille opp noen kriterier.

Det er ikke noe problem å holde liv i en bil i 60 år. Der finnes en Volvo P1800 i USA som har gått over 5,2 mill. km, det spørs hvor mye penger du vil sette inn på å holde den gående.

Men viktigst er det at en må beregne:

1. Hva var energiforbruket for å produsere den gamle bilen

2. Hva benytter den gamle bilen av bensin og andre innsatsfaktorer under bruk pr. kjørte km

Og dette må holdes opp mot tilsvarende data for den nye bil, den gamle bilen skal erstattes med.

Jeg har sett tall på dette og dette er svært sammensatt, det er store energikostnader forbundet med nybilproduksjon, men da må en også legge inn om denne energien kommer fra fossile kilder, eller fornybar energi.

Husker jeg riktig så vil en gjennomsnittlig fossilbil overgå de samlede CO2 utslipp etter ca. 10 - 12 års normal bruk, hvis den erstattes med en tilsvarende gjennomsnittlig nullutslippsbil, og da forutsatt at de under produksjonen benytter samme type energi, og der det er lagt til grunn at det er mer energikrevende å produsere en el bil, da batteriproduksjonen er energikrevende.

Men det er vel ikke det denne strengen handler om, men om det kommer noen EU kommisjonærer og kaster Il Tempo Gigante ned i skrapkverna, noe jeg tror er noe tullprat. Der er minst like stor veteranbilinteresse i EU som i Norge. Og i verste fall kan jo Norge benytte reservasjonsretten for Il Tempo Gigante.

Det hele fremstår som klassisk Nei til EU propaganda. Ikke ulikt den anti EU propaganda som førte til Brexit.

 

Endret av Windfarmer
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det nytter ikke å sitte stille og anta at denne sinnssyke lovendringen aldri vil gå gjennom.

Om det forhindres er det nettopp fordi mange har protestert.

Jeg ønsker ikke at Il Tempo Gigante får særbehandling, mens hundrevis av veteranbiler konfiskeres fra bilmesser og låver over hele landet. Jeg ønsker at obligatorisk skroting av biler ikke går gjennom.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Heldigvis er det mange EU-land som har mye sterkere veteranbil-kultur enn Norge, og som garantert kommer til å protestere. For ikke å snakke om en god del mye fattigere land med betydelig eldre bilpark enn Norge. Land hvor kanskje brorparten av bilparken måtte vrakes hvis dette gikk igjennom.

Og om det skulle gå igjennom, så får vi bare be til høyere makter om at FrP er i regjering når det skjer. De kommer garantert ikke til å innføre noe slikt på sin vakt. Det er vanvittig mange veteranbil-entusiaster i det partiet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (55 minutter siden):

Det nytter ikke å sitte stille og anta at denne sinnssyke lovendringen aldri vil gå gjennom.

Om det forhindres er det nettopp fordi mange har protestert.

Jeg ønsker ikke at Il Tempo Gigante får særbehandling, mens hundrevis av veteranbiler konfiskeres fra bilmesser og låver over hele landet. Jeg ønsker at obligatorisk skroting av biler ikke går gjennom.

Jeg har overhodet ingen tiltro til dette Amcar oppslaget. Jeg er rimelig bilinteressert og har til og med vært medlem av en klubb, hvis det var slik at store deler av den norske veteranbilparken var truet så hadde jeg hørt om det, og det hadde vært massevis av avis og andre oppslag om det. 

 

Kajac skrev (33 minutter siden):

Heldigvis er det mange EU-land som har mye sterkere veteranbil-kultur enn Norge, og som garantert kommer til å protestere. For ikke å snakke om en god del mye fattigere land med betydelig eldre bilpark enn Norge. Land hvor kanskje brorparten av bilparken måtte vrakes hvis dette gikk igjennom.

Og om det skulle gå igjennom, så får vi bare be til høyere makter om at FrP er i regjering når det skjer. De kommer garantert ikke til å innføre noe slikt på sin vakt. Det er vanvittig mange veteranbil-entusiaster i det partiet.

Det spørs hva som skal "gå gjennom." 

Å sette seg inn i EU regelverket og hvilke frihet den enkelte nasjon har under de ulike direktiver er krevende. Nå har jeg googlet ulike varianter av ELV - End of Life Viechle - EU regulations - classic cars - veteran cars osv. Og har ikke funnet et eneste oppslag eller artikkel som er i nærheten av de påstander som fremkommer av dette Amcar oppslaget.

Som nevnt over er der minst like stor veteranbilinteresse i Europa som i Norge.

Det eneste jeg fant av interesse var et spørsmål fra den svenske EU parlamentarikeren

Home | Johan NISSINEN | MEPs | European Parliament (europa.eu) 

Der han den 17. november 2023 stilte et spørsmål til EU kommisjonen, spørsmålet kan leses på hans hjemmeside.

De interessert kan en jo avvente svaret, jeg tror dere vil bli beroliget, Il Tempo Gigante er neppe truet.

Endret av Windfarmer
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For de som er interessert i fakta, så finnes et sammendrag på EUs sider: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52023SC0257

Jeg finner ingenting her som tilsier av veteranbiler skal bli forbudt. Det handler i all hovedsak om bedre gjenvinning og gjenbruk av bilens materialer, forhindre eksport av bilvrak til u-land, og kreve at nye biler inneholder X prosent resirkulert materiale. Her er Norge allerede gode; det overrasker meg ikke om vi ikke allerede har implementert det meste her.

Annex 1 i denne PDFen lister opp EUs definisjon på hva som er en ELV:  https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:8e016dde-215c-11ee-94cb-01aa75ed71a1.0001.02/DOC_2&format=PDF

Kort fortalt, om bilen er "road worthy" i medlems-staten, er den ikke en ELV. I Norge vil det si forsikret og EU-godkjent.

Igjen, ingen ting om at veteranbiler truet.

 

Jeg kan for all del ha oversett noe, så om du finner noe i EU-dokumentene, skrik ut. Men slik det ser ut for meg, så overdriver AmCar noe så innihelvete.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

For de som er interessert i fakta, så finnes et sammendrag på EUs sider: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52023SC0257

Jeg finner ingenting her som tilsier av veteranbiler skal bli forbudt. Det handler i all hovedsak om bedre gjenvinning og gjenbruk av bilens materialer, forhindre eksport av bilvrak til u-land, og kreve at nye biler inneholder X prosent resirkulert materiale. Her er Norge allerede gode; det overrasker meg ikke om vi ikke allerede har implementert det meste her.

Annex 1 i denne PDFen lister opp EUs definisjon på hva som er en ELV:  https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:8e016dde-215c-11ee-94cb-01aa75ed71a1.0001.02/DOC_2&format=PDF

Kort fortalt, om bilen er "road worthy" i medlems-staten, er den ikke en ELV. I Norge vil det si forsikret og EU-godkjent.

Igjen, ingen ting om at veteranbiler truet.

 

Jeg kan for all del ha oversett noe, så om du finner noe i EU-dokumentene, skrik ut. Men slik det ser ut for meg, så overdriver AmCar noe så innihelvete.

Har ikke lest pdf'ene - da de var noen forferdelige greier - men om det er sånn det sies at ELV er sånn du beskriver her så vil det si at alle biler som blir avskiltet måtte vrakes? Det samme om det går en dag over EU godkjenning.

Alle delebiler plikter man å levere til vraking sporenstreks - alt av privat delehandel vil i praksis bli forbudt?

Hvordan skal man få taki deler til nåværende (og fremtidige) klassikere når det ikke produseres lenger og man ikke har lov til å ta vare på noe selv?

 

Har veldig vondt for å se noe som helst positivt med dette forslaget....

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (12 minutter siden):

😂🤡🤠
Neida, de holder bare på med det som er strengt nødvendig.
Skrukorkdirektiver og sånt.

Skikkelig voksent å spamme emojier, men ikke overraskende at er nivået nasjonalistene ligger på.

Skrukorkdirektivet som du kaller det er en del av en større innsats for å redusere plastforbruket og forsøplingen over hele europa, som er et stort problem.

Endret av GP950mAh
  • Liker 4
Lenke til kommentar
daruu skrev (4 minutter siden):

Har ikke lest pdf'ene - da de var noen forferdelige greier - men om det er sånn det sies at ELV er sånn du beskriver her så vil det si at alle biler som blir avskiltet måtte vrakes? Det samme om det går en dag over EU godkjenning.

Alle delebiler plikter man å levere til vraking sporenstreks - alt av privat delehandel vil i praksis bli forbudt?

Hvordan skal man få taki deler til nåværende (og fremtidige) klassikere når det ikke produseres lenger og man ikke har lov til å ta vare på noe selv?

Nei, det står ingen verdens ting om noe tvangs-vraking. Eneste "restriksjonen" jeg finner er at det vil bli forbudt å eksportere bilvrak ut av EU. Skal den eksporteres, skal den også være "road-worthy" eller kunne settes i "road-worthy" stand. Direktivet ser først og fremst ut til å handle om at mottaksplasser skal kildesortere fremfor å kjøre hele bilen i kvernen og sette fyr på den (som enkelte land fremdeles gjør). Og at bilprodusenter skal benytte mer resirkulert materiale og legge til rette for gjenbruk og gjenvinning.

Det står ingen ting om salg av brukte bildeler. Det står ingen ting om veteranbiler. Det står ingen ting om tvangsvraking. Men det står mye om at biler som først skal ut av tjeneste skal håndteres på en miljøvennlig måte. Med andre ord; biler som sendes til vraking, biler som kondemneres, etc. skal håndteres på best mulig måte for miljøet.

Jeg anbefaler alle å lese igjennom PDFene jeg linket til. Slik jeg tolker det har Norge allerede implementert det aller meste her for mange år siden. Eneste er at det kanskje blir litt vanskeligere å sende gamle rustne Hiacer til Afrika.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, sk0yern said:

😂🤡🤠
Neida, de holder bare på med det som er strengt nødvendig.
Skrukorkdirektiver og sånt.

Har du et byråkrati vi kan sammenligne med? Siden du mener dette er feil. @GP950mAh sammenlignet med Norge, som regnes som ha et av verdens mest effektive og produktive byråkratier (ja tro det eller ei, du oppdager det fort hvorfor hvis du må ha et stempel i et land som Portugal eller USA). Her så vi at de hadde omtrent like mange ansatte i forhold til folketall.

Hvilke reguleringer har Norge gjort i det siste for å få ned utslipp av plastikkforurensing langs kysten våres?

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, Aiven said:

Ja, høres utrolig vanskelig ut. Som kjent var det ingen som handlet med hverandre før EU.

Ja mange ting som høres utrolig vanskelig ut.

Som kjent var det ingen som hadde et ålreit liv før olja i Norge. Som kjent så var det ingen som dreiv med landbruk før kunstgjødselen kom. Som kjent så drev ingen med handel før Adam Smith skrev Wealth of Nations. Som kjent så var det ingen arbeidere som eide sin egen arbeidsplass før Karl Marx skrev Kapitalen. Som kjent så var det ingen som eide eiendom når renta var 16-17% på 80 tallet. Som kjent var det ingen som hadde det bra i Europa før muren falt i Berlin.

Hva var det egentlig romerne egentlig noen gang gjorde for oss? Det lurer jeg på.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...