Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Nytt Eu-direktiv forslag gjør at omtrent alle eldre/veteran biler skal skrapes, bla. Il Tempo Gigante er i faresonen.


Nautica

Anbefalte innlegg

Yakamaru skrev (39 minutter siden):

Polen? Finland..? Skal du shille såpass for EU kan du like godt flytte dit siden du liker EU så godt. 

For min del er jeg helt imot detta forslaget. Vi har mange utrolig pene veteranbiler her til lands og det å innta detta pisset fra EU vil få veldig mange biler til å bli kasta på skraphaugen. 

Er ikke rart anti-EU sentimentet vokser når slike forslag blir vedtatt.

Hvis du leser direktivforslaget, så ser du at du ikke trenger å bekymre deg for at veteranbiler skal bli kasta på skraphaugen på grunn av dette, som er en videreføring av ordningen fra 2003. Det handler mer om hvordan vi behandler biler som allerede er klare for å skrotes.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
GP950mAh skrev (51 minutter siden):

Olje er gammeldags energi som er på vei ut og lite verdt i forhandlinger hvor man forhandler frem avtaler for lang tid fremover.

 

Det opprettes både kortsiktige og langsiktige avtaler:

https://www.energiaktuelt.no/ny-gassavtale-med-volumer-paa-10-til-15-twh-per-aar.6627791-575505.html

Akkurat nå er EU på desperat jakt etter energi i selgers marked og sitter derfor med de dårligste kortene. 
Da må de også betale hva det koster.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
GP950mAh skrev (4 minutter siden):

Nei, anbefaler deg å lese direktivet. Dette handler om behandling av "end of life vehicles", altså biler som skal skrotes. Foremålet er å få flere gamle, forurensende biler i dårlig teknisk stand bort fra veiene og at flere skal velge lavutslippsbiler.

Til og med du må innrømme at direktivet treffer feil målgruppe.

Lenke til kommentar
epifant skrev (14 timer siden):

Om noe viser det meg i hvert fall at det var en fornuftig avgjørelse å bli Amcar støttemedlem til tross for at jeg ikke klarer å vise interesse for mer enn håndfull amerikanske biler. Det er muligens det mest aktive man kan gjøre rent politisk som bilinteressert, utenom å bli politisk engasjert selv.

Tesla er jo en amcar. I hvertfall Model S og X. 😉 Foreslår at alle eierne av TMS og TMX melder seg inn i Amcar. ☺️

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (4 minutter siden):

Det opprettes både kortsiktige og langsiktige avtaler:

https://www.energiaktuelt.no/ny-gassavtale-med-volumer-paa-10-til-15-twh-per-aar.6627791-575505.html

Akkurat nå er EU på desperat jakt etter energi i selgers marked og sitter derfor med de dårligste kortene. 
Da må de også betale hva det koster.

EU har allerede satt en sluttdato for nye kontrakter for import av skitten gass fra land utenfor EU. Skulle Norge forsøkt oss på reforhandlng av avtalene med EU ville man sett mange tiår frem i tid når man forhandler om handelsvilkår, da er olje og gass lite verdt ettersom dette er fossil energi EU arbeider med å fase ut.

Inspector skrev (4 minutter siden):

Til og med du må innrømme at direktivet treffer feil målgruppe.

Dette er helt nødvendig og det forrige direktivet som gjaldt end of life vehicles var fra 2003 og trengte oppdatering. Hele saken viser hvor dårlig valg det var å lytte til nasjonalistene å stå utenfor EU, uten stemmerett eller innflytelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
GP950mAh skrev (11 minutter siden):

EU har allerede satt en sluttdato for nye kontrakter for import av skitten gass fra land utenfor EU. Skulle Norge forsøkt oss på reforhandlng av avtalene med EU ville man sett mange tiår frem i tid når man forhandler om handelsvilkår, da er olje og gass lite verdt ettersom dette er fossil energi EU arbeider med å fase ut.

Dette er helt nødvendig og det forrige direktivet som gjaldt end of life vehicles var fra 2003 og trengte oppdatering. Hele saken viser hvor dårlig valg det var å lytte til nasjonalistene å stå utenfor EU, uten stemmerett eller innflytelse.

27 år varighet på gassavtale mellom Frankrike og Qatar er jo en anselig periode:

https://www.finansavisen.no/energi/2023/10/11/8043528/frankrike-og-qatar-inngar-gassavtale?zephr_sso_ott=yBkCoB

Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (11 timer siden):

https://www.eeas.europa.eu/switzerland/european-union-and-switzerland_en?s=180

De bilaterale avtalene mellom EU og Sveits er forpliktende, som innebærer at Sveits må ta inn akkurat de samme lovene og direktivene som oss for å kunne handle og samarbeide med EU. Klima og miljø er del av de politiske områdene som dekkes.

Sveits er ikke medlemmer av EU og dermed ikke del av tollunionen og regelverket det medfører. Leste du ikke lenken før du postet den?

https://www.swissinfo.ch/eng/politics/swiss-more-positive-on-european-union-in-wake-of-ukraine-war/48392882
 

Sitat

Sixty-five percent would support Switzerland adopting EU law, provided that the right to popular referenda remained. Fifty-five percent would accept a role for the European Court of Justice in dispute resolution. And 55% say they are open to compromise on salary protection.

Pussig at de har sånne meningsmålinger, når de allerede er forpliktet til å følge EU's lover og regler?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fjernet litt persondiskusjon. Siterer retningslinjene igjen i tilfelle noen har glemt dem.

Sitat

Innlegg på forumet skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak og ikke person og diskuter anstendig.

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Tilbakemeldinger tas på PM.

Lenke til kommentar
epifant skrev (19 timer siden):

 

 

 

Om noe viser det meg i hvert fall at det var en fornuftig avgjørelse å bli Amcar støttemedlem til tross for at jeg ikke klarer å vise interesse for mer enn håndfull amerikanske biler. Det er muligens det mest aktive man kan gjøre rent politisk som bilinteressert, utenom å bli politisk engasjert selv.

Amcar har vel gjort mer norske bileiere og bilentusiaster de siste 40 årene enn det NAF noen gang har gjort, trenger heller ikke ha amerikansk, ha interesse for amerikanske biler eller ha veteranbil for å bli medlem i Amcar.

De har forresten gode avtaler på forsikring, veihjelp og juridisk bistand.

GP950mAh skrev (5 timer siden):

Uoriginale veteranbiler slipper ut mer enn moderne biler, og det er derfor man ønsker å fjerne de fra veiene.

Hva tror du forurenser mest av å produsere en ny bil eller å holde liv i en gammel bil så lenge som mulig?.

Dette forslaget fra pampene i Brussel er bare nok et bevis på at de ikke har bakkekontakt eller peiling på hva de snakker om, den gjengen der er ikke annet en politiske broilere som er fostret opp med et mål i sikte og det er at de skal bli politikere.

Ingen av de har noen sinne hatt normale jobber eller levd et "normalt" liv, det er akkurat det som med folk som blir oppdratt og hjernevasket av religiøse sekter.

Snikpellik skrev (4 timer siden):

Hvis du leser direktivforslaget, så ser du at du ikke trenger å bekymre deg for at veteranbiler skal bli kasta på skraphaugen på grunn av dette, som er en videreføring av ordningen fra 2003. Det handler mer om hvordan vi behandler biler som allerede er klare for å skrotes.

Hvem er det som skal definere hvilke biler det er som er klar for å skrotes?, hva er kriteriene?.

Vi har jo allerede ordninger som sørger for at biler blir skrotet, når de ikke lenger oppfyller kravene til sikkerhet på den periodiske kjøretøykontrollen så blir de jo enten vraket og resirkulert eller brukt som delebiler.

Noe av problemet med dette direktivet er at de vil forby delesalg mellom privatpersoner og at det kun er veteranbiler som er 100% originale og bevaringsverdige som blir spart for pressa.

Inspector skrev (13 timer siden):

Så biler som ikke er i original stand, men bygget om, forurenser altså automatisk mye mer enn originalen ??
Hva om ombyggingen inkluderer en mer drivstoffgjerrig motor med partikkelfilter eller konvertering til gassdrift?

Her havner EU nok en gang med et pinlig forklaringsproblem……

Hva med konvertering til EL som vil være veldig miljøvennlig, det blir stadig vanligere å konvertere gamle bil er til EL i land som Storbritannia og Sverige uten å ødelegge muligheten for å sette kjøretøyet tilbake til original stand. Typisk Norge så er jo dette så godt som umulig allerede og med dette direktivet fra EU så blir det i hvertfall ikke enklere.

Sverige har jo som kjent en enda større kultur når det gjelder bil enn Norge og jeg tror ikke at svenske entusiaster kommer til å bli fornøyde med dette tulleforslaget.

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (8 timer siden):

Som lenken viser er det flertall i befolkningen for sveitsisk medlemskap.

Nei jeg kan ikke se konkrete bevis for dette, kun en meningsmåling gjort av en pro eu organisjon som vi ikke vet antalle deltagere og hvordan spørsmålene var formulert

GP950mAh skrev (8 timer siden):

Det synes nok nasjonalistene ja, ettersom de forhindrer folkeviljen.

Igjen så har Sveits, i motsetning til Norge et direkte demokrati.

GP950mAh skrev (8 timer siden):

Det går dårlig for sveits om dagen, selv bankene kan ikke holde de kunstig høyt over tid når de får stadig dårligere handelsvilkår etterhvert som EU utvides og lille Sveits må forhandle alene med en stadig sterkere blokk.

Det går veldig dårlig, bare null inflasjon og lønninger som nå er nesten det dobbelte av hva den er i Norge. Tidligere så var lønningene høyere her i Norge.
Det er jo latterlig.

De gleder seg nok til å bli medlem av EØS, regler og lover tredd over hodet uten noe form form medbestemmelsesrett og massiv sosial dumping fra øst Europa. Det er nok drømme scenariet  for den sveitsiske befolkningen. 
 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (7 timer siden):

Fiske og sjømatsindustrien er helt avhengige av tollreduksjonen, det sier de selv. Og som europautredningen viser er det gjennom eøs-avtalen at vi får denne reduserte tollen.

At vi har noe redusert toll på sjømat gjennom EØS vet vi, ikke minst fordi vi har vært innom de konkrete reguleringene om dette før. 

Når det kommer til påstanden om at vi vil miste titusenvis av arbeidsplasser uten EØS kan vi vel trygt plassere din fantasi som kilde. Og legge til at du gledelig lyver om egen synsing med å dikte opp kilder.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (31 minutter siden):

At vi har noe redusert toll på sjømat gjennom EØS vet vi, ikke minst fordi vi har vært innom de konkrete reguleringene om dette før. 

Når det kommer til påstanden om at vi vil miste titusenvis av arbeidsplasser uten EØS kan vi vel trygt plassere din fantasi som kilde.

Det som eksporteres ut av Norge av fisk, er lite foredlede varer, og der er tollsatsen lav, noe den er som følge av EØS avtalen.

Når EU inngår handelsavtaler "utveksler" de tollsatser basert på de norske tollsatsene på varer som har høy tollsats fra EU inn til Norge. Og dette gjør de i den enkelte handelsavtale basert på hva de "får igjen" med den andre handelspartneren.

Den viktigste årsaken til at vi i det hele tatt har toll på eksport av fisk inn til EU, er at Norge har drakoniske tollsatser på varer EU har interesse av å selge inn til Norge, først og fremst landbruksprodukter der eksempelvis en vanlig hvitost, eksempelvis en gouda, har 300% importtoll til Norge.

På foredlede fiskeprodukter fra Norge inn til EU er satsene høye, men på langt nær så høye som importtollen fra EU inn til Norge når det gjelder landbruksvarer.

Eksempelvis er importtollen på røykt laks fra Norge inn til EU på 20%, noe som gjør videreforedling av laks i Norge for EU markedet lite aktuelt.

Det antas at videreforedling av norsk laks alene skaper ca. 10.000 arbeidsplasser i EU, og at tilsvarende antall arbeidsplasser tapes i Norge.

Sjømat Norge: Videreforedling av laks kan gi 10.000 nye jobber – E24

Endret av Windfarmer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Windfarmer skrev (54 minutter siden):

Det som eksporteres ut av Norge av fisk, er lite foredlede varer, og der er tollsatsen lav, noe den er som følge av EØS avtalen.

Når EU inngår handelsavtaler "utveksler" de tollsatser basert på de norske tollsatsene på varer som har høy tollsats fra EU inn til Norge. Og dette gjør de i den enkelte handelsavtale basert på hva de "får igjen" med den andre handelspartneren.

Den viktigste årsaken til at vi i det hele tatt har toll på eksport av fisk inn til EU, er at Norge har drakoniske tollsatser på varer EU har interesse av å selge inn til Norge, først og fremst landbruksprodukter der eksempelvis en vanlig hvitost, eksempelvis en gouda, har 300% importtoll til Norge.

På foredlede fiskeprodukter fra Norge inn til EU er satsene høye, men på langt nær så høye som importtollen fra EU inn til Norge når det gjelder landbruksvarer.

Eksempelvis er importtollen på røykt laks fra Norge inn til EU på 20%, noe som gjør videreforedling av laks i Norge for EU markedet lite aktuelt.

Det antas at videreforedling av norsk laks alene skaper ca. 10.000 arbeidsplasser i EU, og at tilsvarende antall arbeidsplasser tapes i Norge.

Sjømat Norge: Videreforedling av laks kan gi 10.000 nye jobber – E24

Og da mener du det er helt ok å utradere en kjærkommen og harmløs hobby som «betaling» ?

Lenke til kommentar
El burro skrev (3 timer siden):

Hva tror du forurenser mest av å produsere en ny bil eller å holde liv i en gammel bil så lenge som mulig?.

Dette forslaget fra pampene i Brussel er bare nok et bevis på at de ikke har bakkekontakt eller peiling på hva de snakker om, den gjengen der er ikke annet en politiske broilere som er fostret opp med et mål i sikte og det er at de skal bli politikere.

Ingen av de har noen sinne hatt normale jobber eller levd et "normalt" liv, det er akkurat det som med folk som blir oppdratt og hjernevasket av religiøse sekter.

Å bytte ut gamle, svært forurensende biler med nye, lavutslippsbiler vil gi mindre forurensing og sikrere veier som også er hensikten med direktiver.

Det du kaller pamper er folkevalgte politikere som ble valgt inn av europeiske velgere, som støtter forslaget om å få gammelt skrap vekk fra veiene.

freedomseeker skrev (3 timer siden):

Det går veldig dårlig, bare null inflasjon og lønninger som nå er nesten det dobbelte av hva den er i Norge. Tidligere så var lønningene høyere her i Norge.
Det er jo latterlig.

De gleder seg nok til å bli medlem av EØS, regler og lover tredd over hodet uten noe form form medbestemmelsesrett og massiv sosial dumping fra øst Europa. Det er nok drømme scenariet  for den sveitsiske befolkningen. 

Snittet dras opp av finansindustrien, for folk flest er ikke lønningene så spesielt gode ettersom Sveits er et høykostland med svært høye priser på varene og tjenestene de trenger i dagliglivet.

Sveits må allerede forholde seg til EU sitt regelverk gjennom sine bilaterale avtaler, det de ønsker seg er bedre handelsvilkår og mindre av uforutsigbarheten de har med dagens avtaler.

Aiven skrev (1 time siden):

At vi har noe redusert toll på sjømat gjennom EØS vet vi, ikke minst fordi vi har vært innom de konkrete reguleringene om dette før. 

Når det kommer til påstanden om at vi vil miste titusenvis av arbeidsplasser uten EØS kan vi vel trygt plassere din fantasi som kilde. Og legge til at du gledelig lyver om egen synsing med å dikte opp kilder.

Det titalls tusen arbeidsplasser innen fisk og sjømatsindustrien, disse settes i fare om den reduserte tollen fjernes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Aiven said:

I grunnen ikke. Du får forklare hva du har lært av Brexit kanskje?

En haug med mindre bedrifter gikk konkurs da eksport som tidligere var byråkratifritt plutselig krevde masse papirarbeid, som man nærmest må være utdannet jurist for å skjønne. I tillegg ble varene ofte stående fast i tollen, som resulterte i ytterligere forsinkelser. I tillegg var det mange bønder og andre produsenter som fikk store problemer med bemanningen.
 

https://www.independent.co.uk/news/uk/politics/brexit-bureaucracy-red-tape-trade-businesses-b2249981.html
 

De i dette landet som vil ha Norge ut av EØS lever i en absurd fantasiverden.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (31 minutter siden):

En haug med mindre bedrifter gikk konkurs da eksport som tidligere var byråkratifritt plutselig krevde masse papirarbeid, som man nærmest må være utdannet jurist for å skjønne. I tillegg ble varene ofte stående fast i tollen, som resulterte i ytterligere forsinkelser. I tillegg var det mange bønder og andre produsenter som fikk store problemer med bemanningen.
 

https://www.independent.co.uk/news/uk/politics/brexit-bureaucracy-red-tape-trade-businesses-b2249981.html
 

De i dette landet som vil ha Norge ut av EØS lever i en absurd fantasiverden.  

Ja, høres utrolig vanskelig ut. Som kjent var det ingen som handlet med hverandre før EU.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...