Mag ne Skrevet 26. november 2023 Rapporter Del Skrevet 26. november 2023 trikola skrev (1 time siden): Det er vel få år siden at det omkom 4 5 personer i ett ulykke i én veteranbil. Bilen hadde et bremsesystem 'fra før syndfloden' som sviktet totalt. Fullstendig meningsløst at sånt skal få lov å kjøre på dagens veier. Heldigvis kræsjet de i en fjellvegg (tror jeg det var), ellers hadde det kanskje blitt enda flere drepte. https://www.aftenposten.no/norge/i/EoMolK/fem-omkom-i-bilulykke-ved-rjukan-en-ufattelig-tragedie Hvis sjåføren hadde fulgt bilens intruksjonsbok og satt automatgiret i low i den enorme nedstigningen så hadde det nok gått bra. 2 Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 26. november 2023 Rapporter Del Skrevet 26. november 2023 Mag ne skrev (12 minutter siden): Hvis sjåføren hadde fulgt bilens intruksjonsbok og satt automatgiret i low i den enorme nedstigningen så hadde det nok gått bra. Her er havarikommisjonens konklusjon: https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/havarikommisjonen_-mangelfullt-vedlikehold-av-bremser-bidro-til-veteranbilulykken-pa-rjukan-1.14670135 Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 26. november 2023 Rapporter Del Skrevet 26. november 2023 (endret) Hollabaloo skrev (36 minutter siden): Her er havarikommisjonens konklusjon: https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/havarikommisjonen_-mangelfullt-vedlikehold-av-bremser-bidro-til-veteranbilulykken-pa-rjukan-1.14670135 Nei, det er nrk du linker til. Fra havarirapporten: Bilens reduserte bremseeffekt var et resultat av langvarig bruk av bremser under høy belastning i kombinasjon med stor slitasje på flere av komponentene i bremsesystemet...... .....Ulykkesbilen var utstyrt med automatgir, og girvelger stod i posisjon «drive» .... https://havarikommisjonen.no/Vei/Avgitte-rapporter/2019-06 og fra instruksjonsbok Endret 26. november 2023 av Mag ne 3 2 2 Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 26. november 2023 Rapporter Del Skrevet 26. november 2023 (endret) Mag ne skrev (17 minutter siden): Nei, det er nrk du linker til. Hvis jeg skal svare ditt pirkete svar med et litt pirkete tilsvar: Det er havarikommisjonens konklusjon gjengitt av NRK. Det at feil bruk av automatgiret også var en faktor i tillegg til det med mangelfullt vedlikeholdte bremser var nytt for meg, og noe jeg ikke kan huske å ha lest i noen av de store nettavisene. God link du kommer med der og interessant lesning! Spesielt dette fra PDFen: SHTs undersøkelse har vist at ulykkesbilens bremser var mangelfullt vedlikeholdt og bremsebånd på høyre forhjul var nedslitt. Bremsevæsken var forurenset og hadde høyt vanninnhold og lavt kokepunkt. Ulykkesbilen hadde automatgir som stod i «drive» da bilen ble undersøkt. Sammenholdt med andre funn indikerer undersøkelsen at føreren av bilen ikke bremset bilen på gir, men brukte driftsbremsen på den lange og bratte nedstigningen mot Rjukan. SHT mener at kombinasjonen av langvarig bruk av driftsbremsen ved nedkjøringen fra Gaustatoppen, høy aktuell vekt på bilen og mangelfullt vedlikehold av bremsene bidro til at bilen mistet deler av bremseeffekten et sted mellom de to siste hårnålssvingene ned fra Gaustatoppen mot Rjukan. Endret 26. november 2023 av Hollabaloo Lenke til kommentar
Opsat500 Skrevet 26. november 2023 Rapporter Del Skrevet 26. november 2023 Mag ne skrev (13 minutter siden): Nei, det er nrk du linker til. Fra havarirapporten: Bilens reduserte bremseeffekt var et resultat av langvarig bruk av bremser under høy belastning i kombinasjon med stor slitasje på flere av komponentene i bremsesystemet...... .....Ulykkesbilen var utstyrt med automatgir, og girvelger stod i posisjon «drive» .... https://havarikommisjonen.no/Vei/Avgitte-rapporter/2019-06 og fra instruksjonsbok Hollabaloo skrev (3 minutter siden): Hvis jeg skal svare ditt pirkete svar med et litt pirkete tilsvar: Det er havarikommisjonens konklusjon gjengitt av NRK. Det at feil bruk av automatgiret også var en faktor i tillegg til det med mangelfullt vedlikeholdte bremser var nytt for meg, og noe jeg ikke kan huske å ha lest i noen av de store nettavisene. God link du kommer med der og interessant lesning! Det er som regel skiltet med Low gear før bratte nedstigninger. Det er relevant for alle biler. 1 1 Lenke til kommentar
GP950mAh Skrevet 26. november 2023 Rapporter Del Skrevet 26. november 2023 Hollabaloo skrev (2 timer siden): Hva får deg til å tro at representanter fra norsk "styre og stell", som med noen få hederlige unntak har vist svært liten interesse for bil som noe annet enn et transportmiddel fra A til B, ville gjort noe annet enn å dilte etter tilhengerne av direktivet med miljøfanen heist? Norske politikere har innvendinger mot EU-direktiver rett som det er, men man hører ikke så mye om dette i mediene ettersom uenighetene tas via diplomatiske kanaler heller enn å skrike høyest og true med reservasjonsretten ved hver lille uenighet. Mannen med ljåen skrev (2 timer siden): Du bruker denne setningen i nesten alle dine innlegg. Som selvstendig land trenger vi ikke å stå på gangen med lua i hånda og spørre pent om vi kan slippe. Vi bare lar være å innføre det om vi er uenige. Dette bestemmer vi selv. Hva skal EU gjøre? Slutte å ta strømmen fra oss? Nekte å sende oss flere kvoteflyktninger, så vi mister mangfoldet vi er så avhengige av? Jeg tror vi klarer oss godt. Hvis vi lurer på hvilken kurvatur som er akseptabel på agurker, kan vi google EUs regelverk og implementere det frivillig hvis det passer oss. Men uten tvang. Så enkelt er det ikke, lar vi være å innføre det vi har sagt oss enige om å innføre gjennom den forpliktende eøs-avtalen risikerer vi at EU sier opp deler av avtalen, med svært negative konsekvenser for lille Norge. I verste fall kan hele avtalen ryke, og vi blir stående på bar bakke uten noen avtale. Det vil være katastrofalt for lille Norge som er helt avhengige av handelen med EU. Da er det bedre at vi løser uenigheter med å gå via diplomatiske kanaler, slik vi allerede gjør. Uansett tilknytningsform må vi forholde oss til EU sitt regelverk som skal sikre like regler for samarbeid og like konkurransevilkår, slik er det også for nasjonalistenes fyrtårn Sveits og Storbritannia. Derfor vil det være bedre for oss å bli EU-medlemmer og kunne sitte ved bordet der avgjørelsene tas, og ikke stå på gangen med lua i hånda og vente på at resten av europa skal bestemme for oss slik nasjonalistene kjemper for. 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. november 2023 Rapporter Del Skrevet 26. november 2023 Er det seriøst ingen her som har lest hva direktivet faktisk er? Det har først og fremst ingenting med historisk ærverdige biler å gjøre, for det andre er det et direktiv til høring der interesseorgansisasjoner kan komme med sine innspill på bla. hvordan definisjoner av ELV treffer formålet dårlig, som er å få utrangert skrot bort fra veiene. Norge har dessverre fuck all de skulle sagt, fordi vi har valgt å ikke delta i EU. Skulle gjerne gjort det obligatorisk å lese dette før dere kommenterte: https://files-cdn.vitaminw.no/8dc2980fe6b54ce79a491df52cb663f1/Root/Aktuelt/2023/November/Tillegg+til+høringssvar+-+regelverk,+avfall+og+sirkulærøkonomi+kjøretøy.pdf?ts=638350326878593962 5 2 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 27. november 2023 Rapporter Del Skrevet 27. november 2023 Nautica skrev (13 timer siden): Hvis dette direktivet blir banket igjennom blir det vanskelig for de med eldre biler inkludert veteranbiler og opprettholde interessen, tilogmed bruktdelesalg privat blir en saga blott. Link til Amcar: Nytt skrekkdirektiv fra EU – motorhobbyens verste mareritt! På tide å melde seg ut av EU (som vi har stemt NEI til 2 ganger)...? 3 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 27. november 2023 Rapporter Del Skrevet 27. november 2023 Nautica skrev (13 timer siden): Eller at vi ikke innordner oss direktivet, noe som er full mulig. Nei, gud forby!!! Vi skal være flinkest i (EU)klassen, og følge ALLE EU-direktiv slavisk. Ja gjerne gå et hakk eller to lenger enn EU ønsker også. 3 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 27. november 2023 Rapporter Del Skrevet 27. november 2023 Krig og fred skrev (11 timer siden): Herregud nå må dere gi dere. Det er ingen som kommer til å skrote Il Tempo Gigante. Er det totalt fravær av kritisk tenkning hos enkelte her? Anbefaler at du leser og setter deg inn i saken. Det er absolutt og direkte det som kan skje. Den er ihht utkastet for ny lov klassifisert som avfall og er krevd levert til gjenvinning. 2 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 27. november 2023 Rapporter Del Skrevet 27. november 2023 49 minutes ago, Zepticon said: Anbefaler at du leser og setter deg inn i saken. Det er absolutt og direkte det som kan skje. Den er ihht utkastet for ny lov klassifisert som avfall og er krevd levert til gjenvinning. Det er en museumsgjenstand, et klenodium. Det er ikke en bil som Kåre kjører til og fra jobb. Den er helt trygg. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg likferd Skrevet 27. november 2023 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 27. november 2023 (endret) Det e ingen tvil om at EU har fått et direkte bilfientlig lederskap, som fra storbykjernene sine gjør alt de kan for å hindre folk fra å: Ta sertifikat, via B/B+ svada forslagene som hindrer nye generasjoner å kjøpe og kjøre moderne elbiler pga vektgrenser. Kjøre bil: påbud om direkte trafikkfarlige automatiske systemer som automatisk hogger i bremser når de leser trafikkskilt feil. Disse systemene kan ikke på nye biler *skrus av* fra 2024. Ha veteranbil som hobby, dette forslaget. Man kan ikke tolke det som noe annet enn at de ser på bilhold i samme kategori som tobakk og narkotika, noe EU vil til livs. Vi bør behandle EU på samme måten, og sporenstreks komme oss ut av EØS. Endret 27. november 2023 av likferd 8 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 27. november 2023 Rapporter Del Skrevet 27. november 2023 Om de ikke resirkulerer Il Tempo Gigante fordi det er museumsgjenstand, kan de like fullt inndra nummerskiltet så den må fraktes med lastebil. I alle fall hvis man lager en streng og firkantet lov, og ikke hører på innvendinger før den blir vedtatt uendret. Ja, den er en ekte bil med nummerskilt BL50000. Her på vegvesenets hjemmeside kan vi se at den er bevaringsverdig. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=BL50000 Den kjører selv, og tar barn med på rundtur rundt kvartalet. Jeg har sett, hørt og luktet den utenfor Hadeland Glassverk. Den er spektakulær. Det ville være veldig synd om Brussel lager en regel som forbyr denne bilen å kjøre. 2 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 27. november 2023 Rapporter Del Skrevet 27. november 2023 Ennå en grunn for å si nei til galskapen EU/EØS 😀 5 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 27. november 2023 Rapporter Del Skrevet 27. november 2023 Krig og fred skrev (3 timer siden): Det er en museumsgjenstand, et klenodium. Det er ikke en bil som Kåre kjører til og fra jobb. Den er helt trygg. Den er per definisjon gitt av EU en gjenstand som eier er pliktig til å levere til gjennvinning. Altså museumet som eier denne begår et lovbrudd ved å ikke levere den til gjennvinning. Du må lese hva dette innbærer. Fordi ut fra kommentaren din så antar du at det er noe fornuft bak dette, men det er det ikke. Il Tempo Gigante er en ombygget bil, da den er en Cheverolet ramme med et custom karosseri. Sådan faller den utenfor "historiske" biler siden den ikke er i orgnial stand. Dermed er den eksludert beskyttelse. 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 27. november 2023 Rapporter Del Skrevet 27. november 2023 (endret) Mannen med ljåen skrev (1 time siden): Om de ikke resirkulerer Il Tempo Gigante fordi det er museumsgjenstand, kan de like fullt inndra nummerskiltet så den må fraktes med lastebil. I alle fall hvis man lager en streng og firkantet lov, og ikke hører på innvendinger før den blir vedtatt uendret. Ja, den er en ekte bil med nummerskilt BL50000. Her på vegvesenets hjemmeside kan vi se at den er bevaringsverdig. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=BL50000 Den kjører selv, og tar barn med på rundtur rundt kvartalet. Jeg har sett, hørt og luktet den utenfor Hadeland Glassverk. Den er spektakulær. Det ville være veldig synd om Brussel lager en regel som forbyr denne bilen å kjøre. Problemet er at den ikke bare forbyr den å kjøre. Eieren er i følge de foreslåtte reglene PLIKTIG til å lever den til HUGGING. Det er ikke snakk om å avskilte. Det er snakk om at man TVINGES til å skrote dem. Endret 27. november 2023 av Zepticon 1 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 27. november 2023 Rapporter Del Skrevet 27. november 2023 Gavekort skrev (13 timer siden): Er det seriøst ingen her som har lest hva direktivet faktisk er? Det har først og fremst ingenting med historisk ærverdige biler å gjøre, for det andre er det et direktiv til høring der interesseorgansisasjoner kan komme med sine innspill på bla. hvordan definisjoner av ELV treffer formålet dårlig, som er å få utrangert skrot bort fra veiene. Norge har dessverre fuck all de skulle sagt, fordi vi har valgt å ikke delta i EU. Skulle gjerne gjort det obligatorisk å lese dette før dere kommenterte: https://files-cdn.vitaminw.no/8dc2980fe6b54ce79a491df52cb663f1/Root/Aktuelt/2023/November/Tillegg+til+høringssvar+-+regelverk,+avfall+og+sirkulærøkonomi+kjøretøy.pdf?ts=638350326878593962 Problemet her er definisjonen av "historisk" som for de aller fleste biler vi tenker på som historiske ikke vil favne. feks en restaurert gammel bil vil ikke telle, siden den ikke er orginal. Feks en Supra eller RX7 ombygget for å matche Fast and Fursious bilene. En De Lorean med Back to the future mods osv er skrot. Gamle biler med rammebytte eller karosseribytte er også skrot. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 27. november 2023 Rapporter Del Skrevet 27. november 2023 Zepticon skrev (16 minutter siden): Problemet her er definisjonen av "historisk" som for de aller fleste biler vi tenker på som historiske ikke vil favne. feks en restaurert gammel bil vil ikke telle, siden den ikke er orginal. Feks en Supra eller RX7 ombygget for å matche Fast and Fursious bilene. En De Lorean med Back to the future mods osv er skrot. Gamle biler med rammebytte eller karosseribytte er også skrot. Jeg er enig i Amcar sin kritikk, men jeg tror dette er mer fordi det er i et høringsforslag, ikke fordi målet er å skrote alle biler som er ombygget. Målet, slik jeg tolker det, er å få bort utrangert og oppbrukt skrot fra veiene. 1 4 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. november 2023 Rapporter Del Skrevet 27. november 2023 30 minutes ago, Gavekort said: Målet, slik jeg tolker det, er å få bort utrangert og oppbrukt skrot fra veiene. Om det bare hadde vært mulig å få til en slags kontroll for å faktisk sjekke disse bilene.... en slags periodisk kontroll av et slag. Hmmm... 3 1 1 Lenke til kommentar
likferd Skrevet 27. november 2023 Rapporter Del Skrevet 27. november 2023 Ja, EU kunne jo krevd slike kontroller f.eks annenhvert år, der man testet bremser og andre kritiske systemer. Man kan vel drømme. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå