Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nytt Eu-direktiv forslag gjør at omtrent alle eldre/veteran biler skal skrapes, bla. Il Tempo Gigante er i faresonen.


Nautica

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nautica skrev (10 minutter siden):

Hvis dette direktivet blir banket igjennom blir det vanskelig for de med eldre biler inkludert veteranbiler og opprettholde interessen, tilogmed bruktdelesalg privat blir en saga blott.

Link til Amcar:

Nytt skrekkdirektiv fra EU – motorhobbyens verste mareritt!

Det viser hvorfor det var dumt av nordmenn å stemme nei til EU så vi ikke har noen medbestemmelsesrett eller innflytelse over dette. Vi får stå på gangen med lua i hånda og håpe at svenskene får gjennomslag for sine bekymringer om direktivet.

Endret av GP950mAh
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som med alt anna er det eit kost/nytte-spørsmål. Dette blir openbart ein spiker i kista for veteranbilsamlarar som ikkje lenger kan ha køyretøya i køyrbar stand. Samtidig så er det liknande restriksjonar på andre hobbyar, som våpensamlarar som må på varig måte gjere våpenet ubrukeleg, eller at brennevinsinteresserte ikkje får lov til å lage sin eigen brennevin. 

Formålet er sjølvsagt at gamle bilar skal fasast ut og ikkje få nytt liv som veteranbil. Den openbare løysinga her må vel være å avgrense bruksgraden av ein veteranbil, kanskje med ein gradvis reduksjon i talet på køyrde kilometer jo eldre køyretøyet er? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Nautica skrev (9 minutter siden):

Eller at vi ikke innordner oss direktivet, noe som er full mulig.

Vi kan reservere oss mot det, men da risikerer vi også at deler av EØS-avtalen settes ut av spill som kan få store negative konsekvenser for nordmenn og for norsk økonomi. Som medlemmer kan vi stanse direktiver vi ikke ønsker innført før de i det hele tatt blir vedtatt av EU.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (Akkurat nå):

Som med alt anna er det eit kost/nytte-spørsmål. Dette blir openbart ein spiker i kista for veteranbilsamlarar som ikkje lenger kan ha køyretøya i køyrbar stand. Samtidig så er det liknande restriksjonar på andre hobbyar, som våpensamlarar som må på varig måte gjere våpenet ubrukeleg, eller at brennevinsinteresserte ikkje får lov til å lage sin eigen brennevin. 

Formålet er sjølvsagt at gamle bilar skal fasast ut og ikkje få nytt liv som veteranbil. Den openbare løysinga her må vel være å avgrense bruksgraden av ein veteranbil, kanskje med ein gradvis reduksjon i talet på køyrde kilometer jo eldre køyretøyet er? 

Hvor stor problem er det miljømessing og opprettholde dagens tilstand ? vi snakker om minimale utslipp i nåværende form siden disse kjøretøyene bare blir brukt noen få ganger i året.

Problemet kan være de som ikke har økonomi til å kjøpe ny bil og bruker den eldre bilen sin så lenge som mulig, gjerne med en utslitt motor som slipper ut mye skadelige gasser.

Nå det ble pålagt med septiktank i fritidsbåter for å bla. unngå utslipp nær land ble det regnet ut med at utslippet som alle fritidsbåtene i Oslofjorden slapp ut i løpe av et år tilsvarte det som danskebåtene tømte i sjøen når de passerte Færderfyr på 1 tur, så pålegget hadde ikke stor innvirkning på utslippene den gangen men i dag er det anderledes siden skip må levere septik på land. så ikke godt og si hva som er fornuftig på sikt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (2 minutter siden):

Vi kan reservere oss mot det, men da risikerer vi også at deler av EØS-avtalen settes ut av spill som kan få store negative konsekvenser for nordmenn og for norsk økonomi. Som medlemmer kan vi stanse direktiver vi ikke ønsker innført før de i det hele tatt blir vedtatt av EU.

Dvs. EU vil tvinge oss til og akseptere direktiver ?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (42 minutter siden):

Som med alt anna er det eit kost/nytte-spørsmål. Dette blir openbart ein spiker i kista for veteranbilsamlarar som ikkje lenger kan ha køyretøya i køyrbar stand. Samtidig så er det liknande restriksjonar på andre hobbyar, som våpensamlarar som må på varig måte gjere våpenet ubrukeleg, eller at brennevinsinteresserte ikkje får lov til å lage sin eigen brennevin. 

Formålet er sjølvsagt at gamle bilar skal fasast ut og ikkje få nytt liv som veteranbil. Den openbare løysinga her må vel være å avgrense bruksgraden av ein veteranbil, kanskje med ein gradvis reduksjon i talet på køyrde kilometer jo eldre køyretøyet er? 

At folk tar frem veteranbilen for en liten kjøretur to ganger i året har latterlig lite å si for klimaet.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Opsat500 said:

At folk tar frem veteranbilen for en liten kjøretur to ganger i året har latterlig lite å si for klimaet.

Det er vel få år siden at det omkom 4 5 personer i ett ulykke i én veteranbil. Bilen hadde et bremsesystem 'fra før syndfloden' som sviktet totalt. Fullstendig meningsløst at sånt skal få lov å kjøre på dagens veier. Heldigvis kræsjet de i en fjellvegg (tror jeg det var), ellers hadde det kanskje blitt enda flere drepte.

https://www.aftenposten.no/norge/i/EoMolK/fem-omkom-i-bilulykke-ved-rjukan-en-ufattelig-tragedie

Endret av trikola
Lagt inn linken og oppdaterte tall: det var 5, ikke 4 som omkom
  • Liker 3
Lenke til kommentar
trikola skrev (2 minutter siden):

Det er vel få år siden at det omkom 4 personer i ett ulykke i én veteranbil. Bilen hadde et bremsesystem 'fra før syndfloden' som sviktet totalt. Fullstendig meningsløst at sånt skal få lov å kjøre på dagens veier. Heldigvis kræsjet de i en fjellvegg (tror jeg det var), ellers hadde det kanskje blitt enda flere drepte.

Man kan ikke forby gamle biler fordi det var en som kjørte i en fjellvegg.  

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Opsat500 said:

Man kan ikke forby gamle biler fordi det var en som kjørte i en fjellvegg.  

Hen ville ikke kjøre i en fjellvegg, det var bilen som hadde feilen - konstruksjonsfeil kan man nesten si - og er forbudt for nye biler siden 1973 i hele Europa - for 50 år siden ....

Endret av trikola
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (2 timer siden):

Det viser hvorfor det var dumt av nordmenn å stemme nei til EU så vi ikke har noen medbestemmelsesrett eller innflytelse over dette. Vi får stå på gangen med lua i hånda og håpe at svenskene får gjennomslag for sine bekymringer om direktivet.

Hva får deg til å tro at representanter fra norsk "styre og stell", som med noen få hederlige unntak har vist svært liten interesse for bil som noe annet enn et transportmiddel fra A til B, ville gjort noe annet enn å dilte etter tilhengerne av direktivet med miljøfanen heist?

Endret av Hollabaloo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (2 timer siden):

Det viser hvorfor det var dumt av nordmenn å stemme nei til EU så vi ikke har noen medbestemmelsesrett eller innflytelse over dette. Vi får stå på gangen med lua i hånda og håpe at svenskene får gjennomslag for sine bekymringer om direktivet.

Du bruker denne setningen i nesten alle dine innlegg.

Som selvstendig land trenger vi ikke å stå på gangen med lua i hånda og spørre pent om vi kan slippe. Vi bare lar være å innføre det om vi er uenige. Dette bestemmer vi selv.

Hva skal EU gjøre? Slutte å ta strømmen fra oss? Nekte å sende oss flere kvoteflyktninger, så vi mister mangfoldet vi er så avhengige av?

Jeg tror vi klarer oss godt.

Hvis vi lurer på hvilken kurvatur som er akseptabel på agurker, kan vi google EUs regelverk og implementere det frivillig hvis det passer oss. Men uten tvang.

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (30 minutter siden):

Det er vel få år siden at det omkom 4 5 personer i ett ulykke i én veteranbil. Bilen hadde et bremsesystem 'fra før syndfloden' som sviktet totalt. Fullstendig meningsløst at sånt skal få lov å kjøre på dagens veier. Heldigvis kræsjet de i en fjellvegg (tror jeg det var), ellers hadde det kanskje blitt enda flere drepte.

https://www.aftenposten.no/norge/i/EoMolK/fem-omkom-i-bilulykke-ved-rjukan-en-ufattelig-tragedie

Enkelt-tilfeller av tragiske ulykker kan man finne for mye rart. Skulle man laget regler basert på noen få enkelt-tilfeller så ville man hatt mye rare regler her til lands.

Dersom det skal være noe som helst substans i en argumentasjon om at norske veteranbiler er et samfunnsmessig ulykkes- og skade-problem som må bort fra veiene, så får du finne fram og dele ulykkesstatistikk som viser at den norske veteranbil-parken er overrepresentert i ulykker på norske veier.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Man har allerede regler som sier at bilen skal være i forskriftsmessig og forsvarlig stand. Dette enkelttilfellet burde vært tilbakekalt og oppgradert. Andre veteranbiler er forsvarlige og forskriftsmessige sålenge de er riktig vedlikeholdt. Vi trenger ikke flere regler på dette. Nye biler har strengere krav, eldre biler er lovlige så lenge de er i den stand de ble typegodkjent, selv om nye biler har strengere krav.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (24 minutter siden):

Det er feil: bremsesystemet til denne bilen ble forbudt brukt allerede i 1973. Hvorfor tror du det ble gjort? Tror du ikke det ble gjort for at det har vært mange ulykker siden bilens oppfinnelse frem til 1973 pga dette systemet.

Så mye om ditt 'enkelt-tilfelle'.

Det var ditt "enkelt-tilfelle", ikke mitt :) Ingen her bestrider at sånne gamle bremser er rævva sammenliknet med bremser på moderne biler. Og dersom eierne av slike biler nå i moderne tid fortsatt var overrepresentert i alvorlige ulykker, så skulle jeg vært enig med deg i at de burde forbys og fjernes fra norske veier.

Endret av Hollabaloo
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...