stamkunde Skrevet 26. november 2023 Del Skrevet 26. november 2023 Finnes det bil som er polstret og beskyttet på alle områder under bil, ved siden av bil mot salt? Har bil produsenter fått med seg at det saltes på veier i Norge, evt. andre land? Jeg ser f.eks på noen biler så er det satt svart plastikk rundt bil i karosseriet der hjulene er. Finnes det biler som er 100 % dekket på undersiden mot salt som kan angripe karosseri og andre nødvendige deler på bilen? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. november 2023 Del Skrevet 26. november 2023 Såvidt jeg vet finnes det kun en eneste bil som er omtrent fullstendig herdet mot salt: BMW i3 1 Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 26. november 2023 Forfatter Del Skrevet 26. november 2023 (endret) kremt skrev (21 minutter siden): Såvidt jeg vet finnes det kun en eneste bil som er omtrent fullstendig herdet mot salt: BMW i3 fra hvilken årsmodell er det blitt en realitet på utgaven? På hvilken måte beskrives i det i tekst på modellen at den er omtrent fullstendig herdet mot salt? Endret 26. november 2023 av stamkunde Lenke til kommentar
trikola Skrevet 26. november 2023 Del Skrevet 26. november 2023 37 minutes ago, kremt said: Såvidt jeg vet finnes det kun en eneste bil som er omtrent fullstendig herdet mot salt: BMW i3 Har den ikke metall i understellet? Gamle Th!nk kan vel sies er/var i samme klasse 🙄 Lenke til kommentar
Eskove Skrevet 26. november 2023 Del Skrevet 26. november 2023 (endret) Dem fleste bilene som selges i norge i dag har antirustbehandling Enkelte velger å droppe dette siden det ikke er gratis, og behandlingen gjøres i Norge. Mercasol er mest vanlig for tiden, og sist jeg sjekket hadde de fleste merkene avtale med dem, til den grad at dem har eget antirust-senter i drammen på havna, så bilene blir behandlet før dem fraktes videre fra importhavna. Men det som er viktig er at denne ikke varer evig, så man må rebehandle bilen av å til. Jeg har en 2017 ix35 Denne fikk ny runde antirust for 2 år siden. Minimalt med rust selv om bilen er kjørt i saltlake hele året livet. Vask og Rebehandling så er ikke saltet noe problemer. stamkunde skrev (1 time siden): fra hvilken årsmodell er det blitt en realitet på utgaven? På hvilken måte beskrives i det i tekst på modellen at den er omtrent fullstendig herdet mot salt? Det er omtrent ikke metall i understellet på bilen, bare en haug av kompositter, og plast Og det gjelder alle årsmodeller. edit: Oppvarmet garage er ikke bra, da tampraturene gjør at saltlaken jobber raskere. Jo kaldere det er ute jo lengre tid bruker saltlaken på å gjøre jobben sin. Så, Vask, Behandling, og Kald lagring av bilen om vinteren er det som skal til. Endret 26. november 2023 av Eskove Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 26. november 2023 Del Skrevet 26. november 2023 Svarte plastikken rundt hjulbuene kan og gjøre ting verre, er stål under så hvis vann kommer igjennom så kan det ruste enda fortere siden man ikke får vasket der. Du må da enten ha en bil i karbon eller aluminium men aluminium kan korrodere. Beste er å finne bil med lite rust og bruke anti rust som mercasol eller tectyl. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 26. november 2023 Del Skrevet 26. november 2023 (endret) Skaff deg høytrykkspyler og spyl av bilen etter hver kjøretur i saltlake så vil du nok forlenge levetiden på bilen betraktelig. Spyler mine biler så ofte jeg kan når det er plussgrader ute. BMW I3 er vel laget i karbon så du slipper rust på karosseriet der iallefall. Tesla Model S og X er vel for det meste aluminium så de korroderer istedenfor å ruste om det hjelper. Salt kommer seg inn over alt, så de bilene med plastdeksler er kansje mere utsatt da salt legger seg bak dekslene og man får ikke spylt det bort. Endret 26. november 2023 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå