Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bensin + elektrisitet


stamkunde

Anbefalte innlegg

Opsat500 skrev (25 minutter siden):

Vi har en ladbar hybrid og det fungerer kjempebra. Ca. 90% av det vi kjører er småkjøring, alt dette utføres på strøm. På langkjøring blir batteriet tomt og dieselmotoren starter automatisk. 
Du må ha mulighet til å lade hjemme, hvis ikke er det helt bortkastet.

kan du trykke på en knapp som gjør at dere kun kjører på strøm? jeg prøver virkelig å forstå hybrid bilen. 

Forteller den hvor stor kapasitet du har til å kjøre kun på strøm i småkjøring? hvor lang distanse snakker vi.

Og hvilken type bil og modell snakker vi om. 

Er det Toyota?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, stamkunde said:

sparer på bomstasjoner også?

Nei. Har du mange bomstasjoner bør man ha elbil enn så lenge.

Og i min kan jeg når som helst velge mellom elektrisk, bensin/hybrid og lading (lade batteriet med bensinmotoren). Så lenge det er strøm på batteriet starter den automatisk i helelektrisk.

16B0663A-D05F-4F1F-AC86-EF266F6CE289.thumb.jpg.dbab47c8bcd6f396590d4549e1c2f4d8.jpg

Ladbar hybrid er et litt særtilfelle. Det passer mest til et helt bestemt bruksområde og man må som sagt ha mulighet til å lade hjemme. Ellers er det bedre med ren elektrisk eller i noen tilfeller bensin/diesel.

Lenke til kommentar

Finnes og hybrider som er elbiler og motoren er en generator, siden motoren er liten typ 0,6 liter så forbruker den ikke så mye samt den ikke driver hjulene.

Gamle Opel ampera og i3 rex er to eksempel.

Da kan du kjøre elektrisk relativt langt og ha motoren til å lade batteriene når man trenger det.

 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (9 timer siden):

Jeg har lagt merke til når jeg krysser gangfelt, så slår motoren av, og når jeg har gått over gangfeltet, så starter bilen igjen, og kjører igjen. Hvilken beskrivelse er det til type bil?

Kan du beskrive plugin.

Plugin er oppladdbar. Også en hybridbil. Mens den min mor har er en hybrid hvor batteriet ikke kan laddes av ekstern strøm såkalt "lekehybrid". Er motoren som overfører strøm til dette "hjelpebatteriet". Riktignok har disse bilene fått mye skryt for sin pålitelighet. Mens plugin på rav4 har jeg hørt endel annet om..

Endret av Labelle
Lenke til kommentar

Jeg har hatt hybrid, en MB C350e. Brukte gjennomsnittlig 0,5-0,6 på mila. Med kun bensin ville det nok vært en del høyere. 

Det beste med at den var hybrid var egentlig parkeringsvarmeren som gikk på batteriet. Veldig digg på vinteren. 

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (På 26.11.2023 den 6:42 AM):

Regner med det er dette som kalles hybrid?

Hybrid ja. Men det finnes 2 typer hybrid. Ladbar hybrid, som har et batteri du kan lade opp, og "vanlig" hybrid som kun lader bilens bittelille batteri fra bensinmotoren.

Sitat

skal bil som har bensin + elektrisitet lades?

Bare de som er av typen ladbar hybrid.

Sitat

Bruker man virkelig mindre bensin på langkjøring og i sentrum, eller er det kun en myte?

Det er på all småkjøringen lokalt man sparer bensin ved å kjøre elektrisk. Da unngår man også å forpeste lokalmiljøet med eksos.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ladbar hybrid (Outlander) frem til rett før sommeren. Veldig billig i drift rent drivstoffmessig siden jeg pendler 1 mil til og fra jobb hver dag. Det gikk utelukkende elektrisk.

For meg personlig da så foretrekker jeg definitivt helelektrisk. Du mister så mange fordeler med ladbar hybrid som elektrisk har. Rabatt på bompenger, enklere vedlikehold osv uten å få noe annet i retur enn at man kan fylle tanken på 5 minutt. Eneste grunnen til at jeg kjøpte den var at bruktutvalget på elektrisk knapt nok eksisterte i den pris og størrelsesklassen.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (11 timer siden):

Jeg hadde ladbar hybrid (Outlander) frem til rett før sommeren. Veldig billig i drift rent drivstoffmessig siden jeg pendler 1 mil til og fra jobb hver dag. Det gikk utelukkende elektrisk.

For meg personlig da så foretrekker jeg definitivt helelektrisk. Du mister så mange fordeler med ladbar hybrid som elektrisk har. Rabatt på bompenger, enklere vedlikehold osv uten å få noe annet i retur enn at man kan fylle tanken på 5 minutt. Eneste grunnen til at jeg kjøpte den var at bruktutvalget på elektrisk knapt nok eksisterte i den pris og størrelsesklassen.

Regner med det er på sommeren det er snakk om da.?En outlander går ikke ren elektrisk i minusgrader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Minuset med hybrider i dag er at det ikke er noen fordeler.
Bedre å kjøpe en bil som har lavt forbruk, eller elbil. 

Jeg har mer lyst på hybrid enn elbil, men den må klare å kjøre 20 mil på batteri.
Toyota kunne ha laget Hybrid Hilux for lenge siden, uten å modifisere bilen noe særlig.
Bare å fjerne reservehjulet, og putte inn batterier. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
On 27.11.2023 at 9:06 PM, Powertrainer said:

Regner med det er på sommeren det er snakk om da.?En outlander går ikke ren elektrisk i minusgrader.

Jeg kan ikke skjønne at det er tilfelle. Jeg var ute og kjørte elektrisk med min GTE hybrid i 19 kuldegrader nå nettopp. Vil tro Outlander er en mye bedre bil enn VW på absolutt alle mulige måter.

Spoiler

DSC_1157.thumb.jpg.e0d8bee746e7139189b225fdf40d0729.jpg

Edit: Jeg kunne riktig nok ikke starte med elektrisk, men kunne bytte over og kjøre opp hele batteriet etter noen minutter. Er kanskje det Outlander også gjør?

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Dubious skrev (På 28.11.2023 den 5:03 AM):

Minuset med hybrider i dag er at det ikke er noen fordeler.
Bedre å kjøpe en bil som har lavt forbruk, eller elbil. 

Jeg har mer lyst på hybrid enn elbil, men den må klare å kjøre 20 mil på batteri.
Toyota kunne ha laget Hybrid Hilux for lenge siden, uten å modifisere bilen noe særlig.
Bare å fjerne reservehjulet, og putte inn batterier. 

Ikke merkelig at hybrid er på vei ut.
Dobbel drivlinje, høy vekt=høyt forbruk, kostbart, liten rekkevidde, ingen besparelse ved middels kjørelengde osv

Lenke til kommentar
Inspector skrev (9 minutter siden):

Ikke merkelig at hybrid er på vei ut.
Dobbel drivlinje, høy vekt=høyt forbruk, kostbart, liten rekkevidde, ingen besparelse ved middels kjørelengde osv

Mest på vei ut på grunn av fordelene elbiler har.

Når fordelene fosrvinner , så blir det solgt mer hybrider. 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (53 minutter siden):

Jeg kan ikke skjønne at det er tilfelle. Jeg var ute og kjørte elektrisk med min GTE hybrid i 19 kuldegrader nå nettopp. Vil tro Outlander er en mye bedre bil enn VW på absolutt alle mulige måter.

  Skjul innhold

DSC_1157.thumb.jpg.e0d8bee746e7139189b225fdf40d0729.jpg

Edit: Jeg kunne riktig nok ikke starte med elektrisk, men kunne bytte over og kjøre opp hele batteriet etter noen minutter. Er kanskje det Outlander også gjør?

Nei vår 2014 modell kan kun kjøres som elbil i plussgrader, om vinteren er det kun hybriddrift. Den kan ofte begynne med den komboen allerede når det bikker under ti plussgrader. Ble jo mildt sagt frustrert i høst da den ikke ville kjøre rent elektrisk.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...