Gå til innhold

Sikring går når jeg skal skru på forsterkeren


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt meg ett sett med Genesis V høyttalere. Disse har til sammen 8 8" woofere som drives av en egen 2x800 watt forsterker som fulgte med høyttalerene fra fabrikken. Høyttalerene trenger egen forsterker til mellomtone og diskant.

Problemet jeg har er at sikringen går med en gang jeg skrur den på. Forsterkeren funker som den skal, da jeg har testet den på komfyrkursen, og da går det smertefritt.

Det jeg så lurer på er følgende: Løser jeg dette problemet ved å bytte til trege sikringer på den aktuelle kursen, da jeg mistenker at det voldsomme strømforbruket varer bare en kort stund, til forsterkeren har fyllt alle kondensatorene med strøm, eller noe lignende. Har ikke så mye peiling på strøm og sånt, så bare gjetter her.

Hvis ikke dette er en mulighet, finnes det noe jeg kan ha mellom vegguttaket og forsterkeren, for å hjelpe den i gang i "startøyeblikket" ? Som en slags oppstartskondensator eller lignende?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skrudde av alt før jeg prøvde forsterkeren, men sikringen gikk allikevel. Har automatsikringer i sikringsskapet, men håper det går an å bytte den typen sikringer til en tregere versjon. Leier leiligheten gjennom jobben, så kan høre med elektrikeren der kanskje?

Lenke til kommentar
R1ncewind skrev (5 timer siden):

Skrudde av alt før jeg prøvde forsterkeren, men sikringen gikk allikevel. Har automatsikringer i sikringsskapet, men håper det går an å bytte den typen sikringer til en tregere versjon. Leier leiligheten gjennom jobben, så kan høre med elektrikeren der kanskje?

Når det gjelder startstrøm så kan det være nok å bytte til C-karakteristikk hvis det er en B sikring som er der idag, det er verd et forsøk. Du kan også få elektrikeren til å måle strømmen med et tangampermeter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hm. Husker jeg riktig med at dette er elektronikk som begynner å bli 30 år gammel? Du sier riktignok at på en annen kurs fungerer det greit, og kan kan godt være at det hjelper med en C-sikring. Spørsmål for sikkerhetsskyld er vel også om det er en 10 eller 16A du kjører dette på i utgangspunktet?

Det jeg ellers tenker på når det gjelder alder her, er jo om dette eventuelt også kan begynne å være et symptom på noe annet. Som du sier er det kondensatorer som skal lades, men typisk ville jeg vel sagt at nettopp siden det her er kondensatorer inne i bildet, så burde det kanskje ikke ha slått ut slik.

Hvert høyttaler, med integrert forsterker, slås på individuelt? Volum slått ned helt ned før oppstart?

Lenke til kommentar

Den nederste forsterkeren på bildet som legger ut sikringen ja. Var i skapet å så etter og det er en 10A B sikring, så jeg får høre med elektrikeren om de kan sette inn en C sikring i stedet.

Forrige eier har byttet kondensatorene for ett par år siden, så de er ok. Funker jo som sagt når jeg starter den på komfyrkursen 🙂

 

20231125_021206.jpg

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (2 timer siden):

Hvert høyttaler, med integrert forsterker, slås på individuelt? Volum slått ned helt ned før oppstart?

Nei det er en forsterker som kun driver alle 8" elementene på begge høyttalerene. Ingen fysiske knapper. Skrur den på med fjernkontroll.

Lenke til kommentar
Hårek skrev (42 minutter siden):

Slå inn igjen sikringen med en gang, da har kondensatorer fått noe ladning. 
 

Allerede forsøkt noe lignende. skrudde av forsterkeren mens den var tilkoblet komfyrkursen, skyndte meg å koble den til 10A kursen på stua, men sikringen gikk allikevel.

Lenke til kommentar
R1ncewind skrev (55 minutter siden):

Allerede forsøkt noe lignende. skrudde av forsterkeren mens den var tilkoblet komfyrkursen, skyndte meg å koble den til 10A kursen på stua, men sikringen gikk allikevel.

Nei, det gjør ingen forskjell. Må nok slå inn umiddelbart når den slår ut, dvs under ett sekund. 
Når sikringen er slått ut og du slår den inn. Hvis den da slår ut så slå den inn umiddelbart.
 

Endret av Hårek
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Slå inn sikringen flere ganger kjapt. Har selv en PC med 1300 watt psu, den slår ut B10 sikring umiddelbart. Det burde nesten vært forbudt med så små sikringer. C16 er det jeg foretrekker. 

Kan jo ikke sette inn en 16 ampere sikring uten å bytte til større kvadrat på ledningene?? Ikke lovlig iallefall tror jeg.

Lenke til kommentar

Ja det er klart. Sikringen beskytter kabelen, ingenting annet. Det må passe sammen. 10 ampere sikringer var veldig vanlig tidligere når det var lite elektriske apparater. Men de gikk nesten aldri når det var skrusikringer siden har i2 på 1.9 faktor. Moderne automatsikring har i2 på mest sannsynlig 1.2, litt eldre er det 1.45. Så de går ekstremt mye kjappere. 

Lenke til kommentar

Hvis det er den nederste forsterkeren du bruker, så fjern den øverste: Du lager hindringer i luftstrømmen for den nederste med den øverste og reduserer kjølingen til den nederste ved å plassere noe oppå en forsterker.

Og hvis man har en CD-/DVD-/Blu-Ray-spiller oppå en forsterker så varmar man opp laseren ekstra så den kan gå i stykker mye raskere, så optiske enheter skal i hvertfall ikke stå oppå forsterkere...

Lenke til kommentar
21 hours ago, kremt said:

Sikringen beskytter kabelen, ingenting annet.

Som "NULL" insinuerer: Beskytter ikke sikringen apparatet som en eventuell kortsluttning skjer i...? Apparatet kortsluttningen oppstår i kan ha egen sikring, men det er ikke alltid tilfellet. Og apparatet en kortsluttning skjer i er ofte ødelagt etter en kortsluttnimg, men sikringen i sikringsskapet kan fortsatt beskytte deler av apparatet og i alle fall bidra til å hindre brann...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...