Sir-Allistair Skrevet 23. november 2023 Del Skrevet 23. november 2023 Hei. Min husvert benyttet seg av konsumprisindeks regulering i desember i fjor. Husleien økte da med nesten tusen kroner i måneden. Men han ga ikke skriftlig beskjed i forkant av økningen. Betyr det at jeg ikke må betale den ekstra tusenlappen i måneden? Lenke til kommentar
trikola Skrevet 23. november 2023 Del Skrevet 23. november 2023 Kanskje det står i leiekontrakten at leieprisen indeksreguleres årlig. I så fall ville jeg si det er dårlig gjort å ikke si ifra, men antagelig lovlig. 1 Lenke til kommentar
Eskove Skrevet 24. november 2023 Del Skrevet 24. november 2023 Om han bruker standard husleiekontrakt fra organisasjoner for huseiere er det ofte klausul om at husleien reguleres en gang pr år. Jeg har opplevd både indexregulert og fast antall kroner pr år. Les kontrakten du har med utleier. Lenke til kommentar
Tangent Skrevet 24. november 2023 Del Skrevet 24. november 2023 I en standardkontrakt pleier det å stå at du varsles skriftlig om når en justering foretaes. Har selv gjennomgått dette, og ble varslet i August om at justering finner sted i November. Det eneste leien kan justeres etter, er konsumprisindeksen og ikke noe annet. Kan ikke skylde på økte renter i banker, strømpriser etc etc iflg husleieloven. Det eneste annerledes som kan gjøres, er å kreve endring i husleien ih.h.t "gjengs" pris for tilsvarende i nærmiljøet. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 24. november 2023 Del Skrevet 24. november 2023 Tangent skrev (18 timer siden): Det eneste annerledes som kan gjøres, er å kreve endring i husleien ih.h.t "gjengs" pris for tilsvarende i nærmiljøet. Og det kan gjøres etter tre år, med 6. mnd. varsel. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 13. desember 2023 Del Skrevet 13. desember 2023 Kanskje det står i kontrakt at prisen vil indeksjusteres vært år? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå