Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Feil på ABS-sensor: Hvor feilsøke?


Ludvig86

Anbefalte innlegg

Hei! 
 

Jeg har en 2012 Ford Focus. Og for en stund tilbake så hadde jeg plutselig en gåen ABS-sensor bak. Rart nok. Men byttet den, og alt var fint. 
 

Men opplevde for litt siden at når jeg skulle kjøre, så kom det ett lite rykk, som når bilen står lenge stille, at bremsene setter seg litt. Og da begynte ABS og den «glatt veibane» lampen å lyse igjen. Jeg antok at det var sensoren igjen, som er rart nok, siden de ikke skal ryke så ofte?

Jeg byttet sensoren, men lampene lyser fremdeles. Hva kan det da vere? Hvor begynner man å feilsøke? Hadde vert greit å hatt ABS og anti-spinn på denne tiden av året. 
 

//

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ikke alltid det er feil på sensoren. Kontaktpunkter i koblinger kan irre, og gi dårlig kontakt. Få lest ut hvilken sensor dette gjelder, og sjekk koblingene før du bytter sensoren.

Lenke til kommentar

Har bremsene låst seg pga salt, is og rust?

Jeg har opplevd det en gang. Bilen hadde stått ute lenge om vinteren. Fikk varsellampe når jeg skulle kjøre fordi det var tre roterende hjul og ett låst hjul. I så fall er problemet at hjulet er låst, ikke feil på sensoren.

Jeg klarte å løsne det fastlåste hjulet ved å kjøre, rygge og bremse flere ganger, men det var en såpeglatt parkeringsplass så det tok tid. Så virker alt, og varsellampa slukker når jeg skrudde tenninga av og på igjen.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (13 minutter siden):

lyser de hver gang du er ute å kjører, eller bare innimellom?

Begynner å lyse når jeg starter bilen. Så får jeg opp en melding om at jeg ikke har "bakkstart-funksjon" bl.a. 

Kan legge til at den røde "håndbrekk"-lampen også begynte å lyse nå når jeg byttet sensor. Uten at håndbrekket er dradd til. Og bremsen er heller ikke innkoblet. 

Lenke til kommentar
Ludvig86 skrev (49 minutter siden):

Begynner å lyse når jeg starter bilen. Så får jeg opp en melding om at jeg ikke har "bakkstart-funksjon" bl.a. 

javel, bare lurte siden sånt kan være falske feilmeldinger pga. tull med elektronikk.

hatt endel på egen bil, senest i går. Fikk varsellampe under kjøring om antiskrens tror jeg det var, var innom en butikk, og når jeg starter opp igjen for å kjøre hjem, er varslet borte. Vært ute å kjørt i dag, ikke sett noe mer til det.

Med mindre det dukker opp hyppig, kommer jeg ikke sette himmel & jord i bevegelse for å finne ut hva det er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...