Kurt Skjold Skrevet 22. november 2023 Del Skrevet 22. november 2023 Tenk at vi vanlige nordmenn som faktisk har en drøm om å få kjøpt en ekte amerikansk pickup. Men blir knust av staten pga alle avgifter vi må betale for pickuper, jeg mener at det burde være straffbart av staten i å ilegge oss vanlige folk vanvittige mengder avgifter. Her et eksempel: en dogde ram pickup fra Norsk importør i fra Stjørdal, Brumunddal, Oslo, Bergen. Disse selger RAM og SILVERADO pickuper. Og disse ligger på ca 1.2-1.4 mill ferdig reg , og en ram koster i USA ca 650000 nkr 2023 modell. I dette så må vi vanlige mennesker ut med nesten 580000 i avgifter for å få realisert en drøm som ikke blir Reelt, Synes at det ikke er greit jeg. 2 1 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Krig og fred Skrevet 22. november 2023 Populært innlegg Del Skrevet 22. november 2023 (endret) Bra med avgifter for slike idiotbiler. Edit: for illustrasjon Endret 22. november 2023 av Krig og fred Bilder 11 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 22. november 2023 Del Skrevet 22. november 2023 Kurt Skjold skrev (17 minutter siden): Tenk at vi vanlige nordmenn som faktisk har en drøm om å få kjøpt en ekte amerikansk pickup. Du får jo kjøpt Ford F-150 Lightning med et langt lavere avgiftsnivå, og det er definitivt en amerikansk pickup. Totalprisen er kanskje ikke så veldig mye lavere, men likevel. 4 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 22. november 2023 Del Skrevet 22. november 2023 Kommer jo en e og hybrid RAM etterhvert da, men uten ikonisk v8. Men hører rykter om at v6 replacement høres bedre ut en ventet. 1 Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 23. november 2023 Del Skrevet 23. november 2023 Avgiftene på disse har vel gått litt ned i Norge, men klart de er fortsatt veldig høye og en svak krone hjelper ikke på. Husker at det var mer vanlig med slike store amerikanere her før i tiden. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. november 2023 Del Skrevet 23. november 2023 Eneste problemet med pickup-avgiftene, er bakseteavgiften. De skal ha omtrent 300k for at jeg skal få sette inn baksetene. Så det blir til at vi kjører med 2 biler, jeg får ikke plass i deres bil siden de har barneseter bak, og jeg har ikke bakseter. Lenke til kommentar
Iki Skrevet 23. november 2023 Del Skrevet 23. november 2023 Burde vært høyere avgifter på slikt, med mindre det var yrkessjåfører som kjøpte dem. 4 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 23. november 2023 Del Skrevet 23. november 2023 2 hours ago, Iki said: Burde vært høyere avgifter på slikt, med mindre det var yrkessjåfører som kjøpte dem. Yrkessjåfører trenger svært sjeldent bakseter. Derfor er avgiftene egentlig utformet ganske riktig: 2 hours ago, Dubious said: De skal ha omtrent 300k for at jeg skal få sette inn baksetene. 5 1 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 23. november 2023 Del Skrevet 23. november 2023 2 hours ago, Dubious said: Så det blir til at vi kjører med 2 biler, jeg får ikke plass i deres bil siden de har barneseter bak, og jeg har ikke bakseter. Eg er i stand til å sjå andre løysinger... 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. november 2023 Del Skrevet 23. november 2023 barfoo skrev (52 minutter siden): Eg er i stand til å sjå andre løysinger... Fortell? Gidder du å ta ut barnesetene når det er enklere å ta en bil til? 1 Lenke til kommentar
Iki Skrevet 23. november 2023 Del Skrevet 23. november 2023 trikola skrev (3 timer siden): Yrkessjåfører trenger svært sjeldent bakseter. Derfor er avgiftene egentlig utformet ganske riktig: Greit nok at det koster mer å få inn baksetene i bilen, men personlig mener jeg man burde betale mer for en bil som ikke har bakseter, avhengig av størrelse og utslipp, da du får færre passasjerer å fordele dette på. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. november 2023 Del Skrevet 23. november 2023 Er ikke pick-ups i USA en litt spesiell kjøretøygruppe med diverse skattefritak og lavere utslippskrav? (Car vs light truck vs truck) Har lest at noe av grunnen til at de nå er så enorme er at de da havner i en annen gruppe som gjør de rimeligere, og dermed selger bedre. 1 2 Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 23. november 2023 Del Skrevet 23. november 2023 Du trenger ikke lete lenge på nett før du kommer over videoer av forhandlere i USA som brenner inne flere hundre biler pr forhandler da de har blitt for dyre. Svært få i Norge som faktisk har bruk for en så stor pickup. De fleste her klarer seg lenge med en Ranger, D-max eller Hilux. 1 Lenke til kommentar
MrL Skrevet 23. november 2023 Del Skrevet 23. november 2023 Krig og fred skrev (18 timer siden): Bra med avgifter for slike idiotbiler. Edit: for illustrasjon Ironien er at det finnes en haug av nye elbiler med samme eller høyere vektnivå som selges avgiftsfritt.. 🙄 2 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 23. november 2023 Del Skrevet 23. november 2023 38 minutes ago, MrL said: Ironien er at det finnes en haug av nye elbiler med samme eller høyere vektnivå som selges avgiftsfritt.. 🙄 Fordi man kan ha flere tanker i hode samtidig. Vekt er ikke alt. 5 1 Lenke til kommentar
MrL Skrevet 23. november 2023 Del Skrevet 23. november 2023 (endret) trikola skrev (2 timer siden): Fordi man kan ha flere tanker i hode samtidig. Vekt er ikke alt. Dette var et innlegg som spesfikk referte til at pickup var idiotisk pga vekt og størrelse. Nei, vekt er ikke ALT. Men: Avgiftsfrie elektriske biler med høy vekt og økt aksererasjon også kan gi økt risiko for ulykker Flere avgiftsfrie elektriske biler deler høy profil på lik linje med SUV/pickup som gir samme risiko for fotgjengere Flere avgiftsfrie elekstriske biler har 37% og 57% større sjangse for fotgjenger kollision Flere avgiftsfrie elektriske biler har 40% større sjanse for krasj pga høy akselerasjon F-150 i el versjon selges avgiftsfri. Så flere av disse avgiftsfrie elektriske bilene, I pickup versjon eller ikke - utgjør like stor eller større risiko som den idiotiske amerikanske pickupen. Endret 23. november 2023 av MrL 2 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 23. november 2023 Del Skrevet 23. november 2023 (endret) Poenget MITT var at at vekt er mindre 'skadelig' ved elbiler enn ved ICE-biler. Masse, hastighet => energi som blir til varme i bremsene hos ICE-biler blir derimot for en stor del til elektrisk energi tilbake til batteriet ved elbilene. Endret 23. november 2023 av trikola 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. november 2023 Del Skrevet 24. november 2023 MrL skrev (12 timer siden): som gir samme risiko for fotgjengere Som er en tullete regel. Større sjanse for å kjøre på elg enn å kjøre på folk. 1 Lenke til kommentar
ParadiseCity Skrevet 24. november 2023 Del Skrevet 24. november 2023 Kan du ikke bare kjøpe en F-150 eller en Silverado fra 70-80 tallet da? Får du den bevaringsverdig så slipper du også EU kontroll. En Dodge Ram fra 1986 er langt mer "amerikansk" enn en fra 2016 spør du meg. 3 Lenke til kommentar
ParadiseCity Skrevet 24. november 2023 Del Skrevet 24. november 2023 sedsberg skrev (På 23.11.2023 den 14.29): Er ikke pick-ups i USA en litt spesiell kjøretøygruppe med diverse skattefritak og lavere utslippskrav? (Car vs light truck vs truck) Har lest at noe av grunnen til at de nå er så enorme er at de da havner i en annen gruppe som gjør de rimeligere, og dermed selger bedre. Slik jeg har forstått det så tok de på en måte over for den gamle amerikanske store sedanen grunnet reguleringer som oppstod rundt sedanen. Jeg har ikke lest meg opp på dette selv men henger litt på diverse veteranbil facebook grupper der dette har blitt nevnt flere ganger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå