Eddie123 Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Jeg har installert Gigabit nettverkskort på alle 3 maskinene i huset, med en gigabit switch imellom. Men, jeg får ikke noe særlig fart på nettverket, når jeg går inn i Windows oppgavebehandling under filkopiering, så står det at nettverksbruken er på 5%, og jeg kan skrive under på at det går ganske tregt.... Switchen indikerer at alle maskinene er tilkoblet med 1000Mbit. Alle kort har chipset av typen Realtek RTL8169/8110 family Switchen er en Ovislink GSH5T Maskin 1: Athlon XP 1800+, med win XP Maskin 2: P3 500 med Win 98 Maskin 3: Duron 1200 med Win98 Noen som har tips til meg? Lenke til kommentar
-morten Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 100mbit nettverket mitt går (avhengig av hvilken vei, og hvilken maskin som startet koblingen) i 1kb/sec. Med 10mbit hubben går det fint. Jeg ANER ikke hvorfor, annet enn at det må være noe med switchene, men de virker helt fint i noen sammenhenger. Noen ganger "bare er det sånn" elns Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Jeg har installert Gigabit nettverkskort på alle 3 maskinene i huset, med en gigabit switch imellom. Men, jeg får ikke noe særlig fart på nettverket, når jeg går inn i Windows oppgavebehandling under filkopiering, så står det at nettverksbruken er på 5%, og jeg kan skrive under på at det går ganske tregt.... Switchen indikerer at alle maskinene er tilkoblet med 1000Mbit. Alle kort har chipset av typen Realtek RTL8169/8110 family Switchen er en Ovislink GSH5T Maskin 1: Athlon XP 1800+, med win XP Maskin 2: P3 500 med Win 98 Maskin 3: Duron 1200 med Win98 Noen som har tips til meg? Da er vel HD'ene tregere enn hva nettverket klarer da(?) 1Gbit er tross alt teoretisk 125 MB/s, selv om 5-7 MB/s ikke høres særlig imponerende ut. Gjelder det alle maskinene? Jeg tror uansett jeg ikke ville brukt Task Manageren som indikator på hvor kjapt nettverket er... Har du FTP i LAN du kan måle med? Lenke til kommentar
Rigel Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 (endret) Jeg har hatt 18% nettverksload fra filserveren min (intel pro 1000 på smc 109dt) mot flere maskiner på 100Mb samtidig i følge taskmanager. Stemte sånn någenlunde med samla trafikk fra de andre maskinene (2 stk). Endret 14. januar 2004 av Rigel Lenke til kommentar
Eddie123 Skrevet 14. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2004 Har ikke FTP ennå, men vurderer sterkt å sette opp FTP for å teste. Synes allikevel det er rart at det ikke skal være mulig å få raskere kontakt? HArddiskene er henholdsvis 80GB, 80GB og 160GB, og er mer enn raske nok til vanlig bruk. Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Maskin 1: Athlon XP 1800+, med win XPMaskin 2: P3 500 med Win 98 Maskin 3: Duron 1200 med Win98 Noen som har tips til meg? Kvitt deg med Win98 på alle maskinene. Med XP synes jeg likevel ikke du skal vente deg allverdens ut av de to svakeste maskinene dine. Lenke til kommentar
Eddie123 Skrevet 14. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2004 Akkurat, som om jeg har råd til å kjøpe 2 ekstra Win XP lisenser....... Lenke til kommentar
Guffen Duck Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Kan lukte litt som halv og full duplex problem. Sjekk at alle maskinene kjører 1000 full duplex. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Dollar har rett, er 2 stk gamle pc'er + win 98 som får det til å gå treigt her Lenke til kommentar
Eddie123 Skrevet 14. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2004 Jeg har sjekket kortene, og i oppsettet så står de på "Auto negotiation"... Skal prøve å sette dem til 1000 Mbit full duplex. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Tja... Du kan jo sjekke hastigheten med Sisoft sandra. Den sender rett fra CPU/ram via PCI, Nettverkskortet og så via nettverket. Om dette programmet viser mer enn 5% bruk (50 Mbit/s = ca 6 MByte/s) så er det nok harddiskene og den andre harwaren/softwaren din som ikke klarer å følge med i svingene. Prøv også å test hastigheten mellom alle 3 maskinene (1-2, 2-3, 1-3) så du kan utelukke at en av kablene er dårlige og lager alt for stort pakketap. Hvis alt fungerer perfekt kan du vente en overføringshastighet på filer på opptil ca 2-300 Mbit/s (25-30 MByte/s) med såpass gamle maskiner (og sikkert like gamle harddisker/kontrollere) Lenke til kommentar
Guffen Duck Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Browser tjenesten til MS er ikke den beste, fin deg en sniffer å se om det går veldig mye browser trafikk. Dette kan også gi utslag på hastigheten. Du kan jo teste 1-1 med snudd kabel. Da får du vite hvilke maskiner det gjelder, litt jobb men vært det Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 de to svakeste maskinene er kanskje ikke gode nok. men du kan jo sette opp frekvensen på cpu'ene. (overklokke) hvis ikke må du nok bare oppgradere de. Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Sjekkliste: - Pass på at DMA er aktivert på alle diskene. Win9x gjør ikke alltid dette automatisk og det vil ganske sikkert gi en voldsom ytelseforbedring dersom du ikke har gjort det enda. - Spesifiser filcache (står i HW's optimaliserings guide), win9x lekker minne som en sil når det er snakk om nettverkstrafikk, denne blir satt "åpen" av win9x på maskiner med mer enn 128MB RAM. - Slå på jumbo pakker (om nettverkskorttene dine støtter det noe jeg tviler litt på). - Bruk (ideelt sett) ikke samme fysiske disk som OS disk og "kilde/mål-disk" når du kopierer. - Defrag diskene dine, win9x/fat har en tendens til å skrive ganske rotete og det har ganske mye å si for ytelsen, spesielt der diskene er flaskehalsene. Ellers synes jeg du skal gjøre som Simen foreslo, test med et syntetisk program som viser om flaskehalsen er diskene (svært sannsynlig) eller drivere o.l. Lykke til Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Det er nok Windows 98 som er begrensningen her.. på maskinen jeg bruker som server nå, hadde jeg win98 før, og fikk ca. 3500kB/sec på 100Mbit nettverk (når jeg kopierte fra en annen pc i nettverket med win2k på). Nå har jeg linux på den, og får 11000kB/sec.. og hardwaren er den samme.. Lenke til kommentar
Eddie123 Skrevet 14. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2004 Jeg prøvde akkurat å sette på Jumbo pakker, som den aksepterte, og satte den til 1000Mbit full duplex, uten at jeg fikk noen ytelsesforskjell.... Lenke til kommentar
Eddie123 Skrevet 14. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2004 Men nå ser jeg noe rart.... Kanskje det er Dere som er imot Windows som har rett allikevel? I Sisoft Sandra, så får jeg 498KbS mellom to av maskinene, men mellom XP maskina jeg har, og en Linux box med 100Mb kort får jeg 9348 Kb/s ..... Og den maskina er en P100 med 128 MB ram...... Hmmmmmm........ Lenke til kommentar
Kimble Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 (endret) Hadde nesten samme problemet i helga.. Hadde et mini-lan. Bare spreke maskiner med nye disker og 10/100 nettverk. Skulle overføre et spill fra en kompis og akkuratt samme skjedde med meg! Det tok superlang tid og xp oppga at bare 5% av nettverksresursene var utnyttet! Edit: Vet ikke om dette kan ha noe med QoS pakkeplanleggeren å gjøre? Jeg testa ikke å slette den i helga... Endret 14. januar 2004 av astrox Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 ...Kanskje det er Dere som er imot Windows som har rett allikevel? Win98 var nytt nå P2 300 kosta 5000 og 10mbit koaksial nettverk enda var populært, å si det kort sagt er litt for gammelt og dårlig for gigabruk tror jeg er å treffe spiker'n på hodet Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 ...Kanskje det er Dere som er imot Windows som har rett allikevel? Win98 var nytt nå P2 300 kosta 5000 og 10mbit koaksial nettverk enda var populært, å si det kort sagt er litt for gammelt og dårlig for gigabruk tror jeg er å treffe spiker'n på hodet Joda, men man skal nå likevel ikke få så dårlige resultater som 0,5 Mbit/s på et 1000 Mbit/s nettverk. Særlig ikke når Pentium 100'n hans (sikkert med 10 Mbit/s nettkort) slår ytelsen i hele resten av nettverket hans. Det lukter inkompatibilitet eller noe annet rart her. Sjekk litt andre forum eller søk. Kanskje det er noen andre som har opplevd samme problem med den switshen kombinert med de nettkorta. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå