Gjest 96dc9...07e Skrevet 21. november 2023 Del Skrevet 21. november 2023 Hei. Jeg står i en noe kinkig situasjon og håper å kunne få noen gode råd. Min eks samboer har for over ti år siden overskjøtet sin leilighet til meg via et gavebrev som er signert av en advokat. Denne er godkjent og leiligheten har stått 100% på meg i Kartverket siden den gang. Vi bodde sammen i leiligheten, men etter vi gjorde det slutt flyttet jeg ut og han ble boende der i lang tid. Vi har ikke kontakt lenger pga veldig stygt brudd og jeg aner ikke om han fortsatt bor der, om noen andre bor der eller om noen i det hele tatt bruker leiligheten. Leiligheten var fullt nedbetalt på tidspunktet av overføringen, men ble pantsatt senere og jeg betaler fortsatt ned på dette lånet.. Siden jeg fortsatt har leiligheten stående på meg i min ligning, må jeg betale formueskatt og eiendomsskatt. Jeg ønsker å bli kvitt denne leiligheten, og har tidligere prøvd å inngå dialog slik at vi kan selge den så lånet jeg har på meg blir dekket og resten går til han. Han bestred da gavebrevet og vant den rettsaken, samt har fortsatt hatt full bruksrett over leiligheten (ikke etter loven men). Jeg lot det ligge, men nå ønsker jeg å komme meg ut av situasjonen. Problemet er at jeg ikke får solgt denne leiligheten, da jeg ikke har tilgang til den personlig. Jeg har ikke helse eller motivasjon for å stå i en rettsak mot han igjen, spesielt da jeg forventer det verste og er redd for at han skal true meg. Har dere noen råd til hva jeg bør gjøre? Stoppe å betale på boliglånet så det blir en begjæring om tvangssalg? Anonymous poster hash: 96dc9...07e Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 21. november 2023 Del Skrevet 21. november 2023 (endret) Litt uklar tidslinje og litt manglende detaljer Kan du evt ringe naboer/kjente som vet om han bor der ennå? Hvis han ikke bor der bør du bestille låsesmed bytte låser og du får nøklene. Deretter bør du dra for å sjekke leiligheten. Egentlig veldig viktig, da en ubebodd leilighet vil forfalle raskt og kan få skader (mugg, sopp, vann etc). Hvem betaler forsikring, strøm og kommunale avgifter ?? Kompliserende at han vant rettssak som jeg antar opphevet gavebrevet? -> Betyr det at han eier 50% av leligheten? -> Sjekk med kartverket hvordan tilsvarende prosentandel eierskap kan overføres ham så det blir riktig. Stoppe låneinnbetalinger for å utløse pantet ved tangssalg er ikke en god opsjon. Du vil neppe få noen god kredittvurdering etter det (vanskelig å få noen lån) og spørsmålet blir også om tvangssalg som gjerne får dårlig pris, vil dekke resterende lån? Ellers vil banken fortsatt kreve resterende lån betalt av deg. Banken kan f.eks. få namsfogden til å ta pant i dine eiendeler. Lånet er først og fremst mellom deg og banken. Pantet i leiligheten er en sikkerhet, som ved vanlig salg vil dekke lånet. Men her er det flere hindringer for vanlig salg. Snakk først med banken, legg fram situasjonen og hør hva de mener er beste vei videre. Endret 21. november 2023 av Rune_says Lenke til kommentar
Gjest 96dc9...07e Skrevet 21. november 2023 Del Skrevet 21. november 2023 Rune_says skrev (18 minutter siden): Litt uklar tidslinje og litt manglende detaljer Kan du evt ringe naboer/kjente som vet om han bor der ennå? Hvis han ikke bor der bør du bestille låsesmed bytte låser og du får nøklene. Deretter bør du dra for å sjekke leiligheten. Egentlig veldig viktig, da en ubebodd leilighet vil forfalle raskt og kan få skader (mugg, sopp, vann etc). Hvem betaler forsikring, strøm og kommunale avgifter ?? Kompliserende at han vant rettssak som jeg antar opphevet gavebrevet? -> Betyr det at han eier 50% av leligheten? -> Sjekk med kartverket hvordan tilsvarende prosentandel eierskap kan overføres ham så det blir riktig. Stoppe låneinnbetalinger for å utløse pantet ved tangssalg er ikke en god opsjon. Du vil neppe få noen god kredittvurdering etter det (vanskelig å få noen lån) og spørsmålet blir også om tvangssalg som gjerne får dårlig pris, vil dekke resterende lån? Ellers vil banken fortsatt kreve resterende lån betalt av deg. Banken kan f.eks. få namsfogden til å ta pant i dine eiendeler. Lånet er først og fremst mellom deg og banken. Pantet i leiligheten er en sikkerhet, som ved vanlig salg vil dekke lånet. Men her er det flere hindringer for vanlig salg. Snakk først med banken, legg fram situasjonen og hør hva de mener er beste vei videre. Han bor nok fortsatt der.. eller leier ut..han betaler husleie og strøm bolig står 100% på meg i Kartverket. men han protesterte til namsmannen når det ble sendt begjæring om tvangsalg.. Lånet mitt utgjør ca 40% av boligverdi, det blir nok dekket av salget... Her er mer snakk om utkastelse kanskje..men igjen han kan protestere til Namsmannen og bestride gaven.. Anonymous poster hash: 96dc9...07e Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 21. november 2023 Del Skrevet 21. november 2023 Ja, ok, men namsmannen jobber jo for deg, så snakk med denne og hør hvilke muligheter som finnes. Bank og namsmann er dine allierte så lenge du betaler lån og ønsker å få ryddet opp. Da er du en medspiller. Stopper du bare å betale lånet så blir du straks en motspiller... Utover det ser jeg egentlig ikke noen vei utenom rettslige skritt. 1 Lenke til kommentar
Gjest 96dc9...07e Skrevet 21. november 2023 Del Skrevet 21. november 2023 Rune_says skrev (34 minutter siden): Ja, ok, men namsmannen jobber jo for deg, så snakk med denne og hør hvilke muligheter som finnes. Bank og namsmann er dine allierte så lenge du betaler lån og ønsker å få ryddet opp. Da er du en medspiller. Stopper du bare å betale lånet så blir du straks en motspiller... Utover det ser jeg egentlig ikke noen vei utenom rettslige skritt. Takk Rune.. jeg er bare redd å si dette til banken jeg er regg at banken kan kreve et annet pant eller noe.. Anonymous poster hash: 96dc9...07e Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 22. november 2023 Del Skrevet 22. november 2023 Gjest 96dc9...07e skrev (9 timer siden): Takk Rune.. jeg er bare redd å si dette til banken jeg er regg at banken kan kreve et annet pant eller noe.. Anonymous poster hash: 96dc9...07e Neida, så lenge leiligheten er panteobjektet, så er det den som blir tvangssolgt. Banken gir en lang f. i hvem som betaler hva, bare det kommet penger inn. Betales det ikke, et tvangssalg neste skritt. Dersom du etter salget sitter igjen med lån som fortsetter å forfalle, kan de ta øvrige skritt slik som Rune_says beskriver. Rune_says skrev (10 timer siden): Stoppe låneinnbetalinger for å utløse pantet ved tangssalg er ikke en god opsjon. Du vil neppe få noen god kredittvurdering etter det (vanskelig å få noen lån) og spørsmålet blir også om tvangssalg som gjerne får dårlig pris, vil dekke resterende lån? Så lenge tvangssalg dekker utestående, skal kredittvurderingen justeres tilsvarende. Oppgjort historikk skal ikke telle lenger. 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 22. november 2023 Del Skrevet 22. november 2023 Jeg ville ha kontaktet en advokat, og fått de til å hjelpe videre. Dersom gave-skjøtet ble avvist i retten, så eier dere vel egentlig 50/50 hver? (Uavhengig av hva kartverket har fått med seg. De er sikkert bare ikke informert om ståa) Dersom eks vil bli boende, får hen kjøpe deg ut! Dere må få inn to-tre meglere, som kommer med hver sin takst. Så bruker dere gjennomsnittet, og du skal ha halvparten. Faktisk skal du ha litt mer: alle kommunale avgifter og skatter skulle vært delt på to siden bruddet. Du må få tilbake disse pengene også! Å komme i havn er enklest via et samarbeid. Når samarbeid er utelukket, bruk advokat (eller andre mellommenn) til å stå i fighten for deg. Lykke til! 🎉 1 Lenke til kommentar
Gjest 96dc9...07e Skrevet 23. november 2023 Del Skrevet 23. november 2023 qualbeen skrev (På 22.11.2023 den 9:05 AM): Jeg ville ha kontaktet en advokat, og fått de til å hjelpe videre. Dersom gave-skjøtet ble avvist i retten, så eier dere vel egentlig 50/50 hver? (Uavhengig av hva kartverket har fått med seg. De er sikkert bare ikke informert om ståa) Dersom eks vil bli boende, får hen kjøpe deg ut! Dere må få inn to-tre meglere, som kommer med hver sin takst. Så bruker dere gjennomsnittet, og du skal ha halvparten. Faktisk skal du ha litt mer: alle kommunale avgifter og skatter skulle vært delt på to siden bruddet. Du må få tilbake disse pengene også! Å komme i havn er enklest via et samarbeid. Når samarbeid er utelukket, bruk advokat (eller andre mellommenn) til å stå i fighten for deg. Lykke til! 🎉 Tusen takk :). Lykke trenger jeg Anonymous poster hash: 96dc9...07e Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå