Gå til innhold

Det jeg ikke visste om el-bil


stamkunde

Anbefalte innlegg

13 minutes ago, Powertrainer said:

Ble hybrideier i sommer, med tanke på økonomi var jeg fornøyd helt til vinteren kom. De tallene du nevner stemmer godt med optimale forhold på sommerstid. Nå er det sikkert stor forskjell på hybridene men outlanderen vår er ingen billig bil på vinterstid.

Nå blir det jo alltid en del forskjell mellom sesongene, men man kan sjeldent bytte bil p.g.a. sesong så man må nesten forholde seg til snittet.

Var den bilen du byttet fra en sammenlignbar størrelse med din nåværende Outlander?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sverreb skrev (8 minutter siden):

Nå blir det jo alltid en del forskjell mellom sesongene, men man kan sjeldent bytte bil p.g.a. sesong så man må nesten forholde seg til snittet.

Var den bilen du byttet fra en sammenlignbar størrelse med din nåværende Outlander?

Outlanderen er noe mindre, hadde en volvo xc90. Sammenligner man med den så er kanskje outlanderen noe billigere.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (3 timer siden):

Ble hybrideier i sommer, med tanke på økonomi var jeg fornøyd helt til vinteren kom. De tallene du nevner stemmer godt med optimale forhold på sommerstid. Nå er det sikkert stor forskjell på hybridene men outlanderen vår er ingen billig bil på vinterstid.

når dere skriver hybrideier, betyr bensin + elektrisitet?

Lenke til kommentar
uname -i skrev (På 27.11.2023 den 11:55 AM):

Selv om skattebetalerne betaler 70% av strømmen din så er det fremdeles en kost. Og jeg tviler på at strømsubsidier forblir en varig ordning. 

Ikke kom her å si du har godtatt svada og svindels løgner for å tjene mer penger inn til statskassen? Så du på nyhetene i går, der var det et intervju med en som skulle bortforklare hvorfor vi hadde så høye priser nå, han hadde alle klassiske trekk som løgner og hadde vært buret inne om det hadde vært avhør og løgndetektor.

Strømmen er priset etter europeisk strømbørs, og etter den leverandøren med høyest kost. Norske strømselskap som er 90%+ statseid går som det griner å ler hele veien til banken.  Når kablene til England ble satt i drift gikk alles strømregninger opp x2.

 

Det er ikke strømstrøtte, det er en liten refusjon for å rævkjøre borgerne og bedrifter økonomisk som i tillegg har fått hele landet i ubalanse.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Saltkorn skrev (1 time siden):

Det er ikke strømstrøtte, det er en liten refusjon for å rævkjøre borgerne og bedrifter økonomisk som i tillegg har fått hele landet i ubalanse.

Strømstøtten er som du sier kun en liten refusjon, for ALLE betaler uansett så vi blør for forhøyde priser på ALT, for alt blir dyrere p.g.a. den økte strømprisen.

Alt som skal produseres, alt som skal fraktes, og alt som skal gjøres. ALT krever strøm, og alle leverandører av vare og tjenester må kompensere for høye strømutgifter med å øke prisene sine, så alle de utgiftene havner til syvende og sist hos sluttbruker. Nemlig befolkningen. Strømstøtten er kun et LITE plaster på såret.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
AL123 skrev (På 23.11.2023 den 5:11 PM):

Nei, det trenger man absolutt ikke. Kommer an på bruksområde. 

Om man trenger temperering av batteriet er et filosofisk spørsmål. Det er selvsagt mulig å klare seg uten. Men for meg ville manglende temperering av batteriet redusert nytteverdien av elbilen vesentlig. 

Det er ikke bare ladehastigheten som går kraftig ned med kaldt batteri, strømforbruket under kjøring blir oppimot det dobbelte av kjøring på en god sommerdag. Ergo er det ekstra viktig med effektiv (hurtig) lading på kalde dager hvis man skal kjøre langt. Hvis ikke vil det gå med mye tid til å lade bilen før man er fremme. Jeg ville derfor ikke vurdert en elbil som ikke kan temperere batteriet for å optimalisere batteriets ladekapasitet. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Gammal tråd, men uansett...

Ein viktig ting med plugin hybrid er jo at ein køyrer den dyraste køyringa elektrisk.
På vinteren brukar både bensin og diesel mykje drivstoff første kilometerane når motor er kald.
Har ein installert motorvarmar så vil det hjelpe ein god del.

Foreldra mine har hatt ein Golf GTE i mange år og den er perfekt for dei som pensjonistar. Køyring lokalt går elektrisk og dei brukar vel ein halv tank med bensin i året. Den kan også trekke 1500kg som var praktisk første åra når fattern hadde ein tilhengar som var så stor.

Ein kan samanlikne pris på lading og drivstoff her:
https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/1998-elbil-versus-vanlig-bil


For min del var det lett å samanlikne Golf 2012 TDI 2.0 150hk vs 2020 e-Golf.
E-Golf'en brukar 130-140Wh/km på sommar og 160-200 på vinter alt etter kor kaldt det er og om eg fyrer på varme.
Skal eg berre på butikken ein tur så brukar eg berre 16 grader og setevarme på vinteren, samt eco mode i e-Golf'en.
Dieselen brukte vel 0,6-0,7/mil på småkøyring og 0,4-0,5 på langtur.

Så ved småkøyring (<20km) på vinteren så må lading koste 7,00-7,50 ved ein dieselpris på rundt 21kr literen for at dei skal vere like.

Dieselen var problematisk ved småkøying på vinteren pga 12V batteriet som vart utlada. Dette er mindre problem på e-Golfen sidan den også ladar 12V batteriet når den står til lading på hovudbatteriet.

Minuset for e-Golf'en er at den ikkje har temperaturstyring på batteriet. Er det kaldt så får ein kanskje 20-30kW effekt ved hurtiglading. Etter ein times køyring i -10 til -15 grader så fekk eg kun 19kW i starten og enda på 31kW. Tok nær 50 minutt å lade 20-80% i -15 grader :(

Lenke til kommentar
3 hours ago, Gazer75 said:

Gammal tråd, men uansett...

Ein viktig ting med plugin hybrid er jo at ein køyrer den dyraste køyringa elektrisk.
På vinteren brukar både bensin og diesel mykje drivstoff første kilometerane når motor er kald.

Men motoren er vel kald når den startes da selv etter noen kilometer? Eller varmes den av det elektriske drivverket?

Forøvrig om foreldrene dine bare bruker en halv tank bensin i året høres det virkelig ut som de heller kunne kjørt hel-elektrisk..

Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Men motoren er vel kald når den startes da selv etter noen kilometer? Eller varmes den av det elektriske drivverket?

Motoren startes og kjøres frakoblet på tomgang en liten stund før den kobles til drivverket. Det er også varmeveksler mellom kjølekretsene.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Complexity said:

Forøvrig om foreldrene dine bare bruker en halv tank bensin i året høres det virkelig ut som de heller kunne kjørt hel-elektrisk..

Var vel kun Tesla Model S/X som kunne trekke tilhengar på 1500kg den gongen, og spesielt ikkje ein liten bil. Moderen likte ikkje å køyre den gamle Skodaen utanom på landevegen. Dei hadde også ei fast vogn som "hytte" med nokre mil til næraste lading. Pris har jo litt å seie også. Ikkje alle som kan bruke 400k på ein bil. Usikker kva bilen kosta, men det var ein 1 år gammal demo bil hjå den lokale forhandlaren. Så vil tru dei fekk ein god pris.

Lenke til kommentar
3 hours ago, sedsberg said:

Motoren startes og kjøres frakoblet på tomgang en liten stund før den kobles til drivverket. Det er også varmeveksler mellom kjølekretsene.

Aha. Får litt roligere oppvarming da iallefall.

Har stusset litt da en nabo har kjøpt deg hybrid og jeg tenkte da de ble å komme til varm bil om morgenen uten å måtte starte den først eller ha motoren i gang men den står å bakker utenfor hver dag alikevell.. virker litt mot sin hennsikt..

2 hours ago, Gazer75 said:

Var vel kun Tesla Model S/X som kunne trekke tilhengar på 1500kg den gongen, og spesielt ikkje ein liten bil. Moderen likte ikkje å køyre den gamle Skodaen utanom på landevegen. Dei hadde også ei fast vogn som "hytte" med nokre mil til næraste lading. Pris har jo litt å seie også. Ikkje alle som kan bruke 400k på ein bil. Usikker kva bilen kosta, men det var ein 1 år gammal demo bil hjå den lokale forhandlaren. Så vil tru dei fekk ein god pris.

Ja sikkert gode grunnet altså, men tenkte bare å nevne det. Si at en halv tank tar deg 60 mil, så er du jo nesten på det en elbil klarer på en lading. Og sprer man 60 mil ut over ett års kjøring så ville batteri klart det fint.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Complexity said:

Ja sikkert gode grunnet altså, men tenkte bare å nevne det. Si at en halv tank tar deg 60 mil, så er du jo nesten på det en elbil klarer på en lading. Og sprer man 60 mil ut over ett års kjøring så ville batteri klart det fint.

Ingen elbil i Golf klassen som klarar dette i dag. Er vel Leaf 62kWh og ID3 i den klassen som har best rekkevidd med rundt 350km på sommaren.
Vi testa ID3 når den kom, men knappane på rattet var vi einige om at var ein "dealbreaker". Han er også veldig motstandar av alt touch greiene som er i dagens bilar. Torer ikkje tenke på kva slags vingling det kunne vorte om han måtte sjå på skjermen for å styre ting.

I dag ville nok ting vore litt annleis sidan det har skjedd mykje og det er også fleire brukte elbilar å finne. Problemet er all touch greiene som er i dag.
Dei har heller ikkje bruk for hengerfeste lenger, og vogna/"hytta" er seld.
Tvilar på det blir noko bytte av bil no. Dei er godt oppi 70-åra så reknar med ein 2015 modell GTE held lenge så lite som dei brukar bilen.

Fattern har hatt bilane sine i om lag 15 år. Kan så vidt hugse ein Opel Kadett, så vart det ein Audi 100 diesel på 80 og 90 talet (brukt taxi som enda på nær 300k km før den vart seld) og så ein Octavia diesel fram til den vart seld som delebil :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...