stamkunde Skrevet 21. november 2023 Del Skrevet 21. november 2023 Jeg vet ikke om man trenger batterivarmer på en el-bil? Når jeg lader batteriet på en stasjon, varmes batteriet også? Har ladestasjoner en slags service når du står der? eller tenker dem kun profitt? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. november 2023 Del Skrevet 21. november 2023 (endret) Ladestasjonen blåser i hvordan bilen bruker strømmen. Det er bilens elektronikk som bestemmer om all strømmen skal rett inn på batteriet, eller om noe av strømmen skal drive oppvarming av batteripakken. Dette er programmert av bilfabrikkens ingeniører for at produktet deres skal ha maksimal levetid. Forhåpentligvis. De kunne selvsagt bevisst gjøre en dårlig jobb for at du må kjøpe ny bil raskere. Lite trolig at dette stemmer. Endret 21. november 2023 av Mannen med ljåen 2 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 22. november 2023 Del Skrevet 22. november 2023 Ja du trenger absolutt batterivarmer! Bl.a. Mangler mange biler fra VW og Toyota dette. De selger disse bilene til intetanende 1. gangskjøpere av elbil, som får en forferdelig opplevelse på langtur vinterstid. 3 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 23. november 2023 Del Skrevet 23. november 2023 bzzlink skrev (20 timer siden): Ja du trenger absolutt batterivarmer! Nei, det trenger man absolutt ikke. Kommer an på bruksområde. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp Skrevet 23. november 2023 Del Skrevet 23. november 2023 Det jeg ikke visste om elbil var hvor mye strøm AC, bakrute, varmer, seter, rattvarme osv faktisk bruker ved normal kjøring, både sommer og vinter. Når det teoretiske strømforbruket nærmest dobles og kjørelengden reduseres tilsvarende, er det ikke merkelig at den gamle «dieselpurka» mi fortsatt lever. Det kommer den til å gjøre i mange år….. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 24. november 2023 Del Skrevet 24. november 2023 13 hours ago, Inspector said: Det jeg ikke visste om elbil var hvor mye strøm AC, bakrute, varmer, seter, rattvarme osv faktisk bruker ved normal kjøring, både sommer og vinter. Når det teoretiske strømforbruket nærmest dobles og kjørelengden reduseres tilsvarende, er det ikke merkelig at den gamle «dieselpurka» mi fortsatt lever. Det kommer den til å gjøre i mange år….. Jeg ser kanskje 10-15% reduksjon av rekkevidde om vinteren. For langkjøring vel å merke, jeg bryr meg ikke om rekkevidde for de daglige turene. 3 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg OJ Doe Skrevet 24. november 2023 Populært innlegg Del Skrevet 24. november 2023 Elbil er helt topp hvis det passer bruksmønsteret ditt. Som absolutt alt annet i verden, hvis det IKKE passer bruksmønsteret ditt er det ikke så greit. Dieselbil er dritt hvis du bare småkjører. Stasjonær PC er sykt klønete hvis du skal ha den med deg hver dag. De som har elbil og er fornøyd er mennesker som har vurdert behovene sine, og sett at elbil passer. De fleste som har behov for bil kjører til og fra jobb, barnehage, fritidsaktiviteter, trening osv. Det utgjør gjerne relativt få mil i løpet av en dag, sånn at man lader hjemme i garasjen når man har parkert, og så har man strøm til dagen etter. Noen ganger skal man lenger, og da må man stoppe for å lade. Hvis man planlegger _litt_ stopper man da på en hurtiglader som ikke blir en omvei når man har passelig lite strøm igjen, lader litt, og kjører videre. Ja, de tar noen få minutter mer enn med fossilbil, og du må faktisk ta en kjapp sjekk av ruta, men utover det, ingen problem. Hvis det føles som et helt uoverkommelig kompromiss som umulig kan løses, er det nok best å fortsette med fossilbil. 13 2 Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 24. november 2023 Del Skrevet 24. november 2023 13 hours ago, Inspector said: Det jeg ikke visste om elbil var hvor mye strøm AC, bakrute, varmer, seter, rattvarme osv faktisk bruker ved normal kjøring, både sommer og vinter. Når det teoretiske strømforbruket nærmest dobles og kjørelengden reduseres tilsvarende, er det ikke merkelig at den gamle «dieselpurka» mi fortsatt lever. Det kommer den til å gjøre i mange år….. Godt du er fornøyd med diesel'n din. Den er nok et godt valg på langturer vinterstid. For de av oss som stort sett kjører korte turer til/fra jobb/barnehage, så er derimot en moderne elbil fantastisk. Den kan forvarmes vha mobil, er moderat varm på 5 minutter og er billig i drift vinter som sommer. Ioniq'en min ligger på 11-14kw/100km inkludert oppvarming. Og den lader i garasjen, så jeg tenker ikke på batteristørrelsen i det daglige. Og jeg har faktisk en Ioniq 5 i tillegg. Den har forvarmer på batteriet og ca 390 / 480km rekkevidde (vinter/sommer). Med en ladehastighet (også vintertid) som tilsvarer en dopause og ei pølse med brød, så passer det fint. Og med unger så må man ha lengre pauser uansett. Eneste minuset er at man "må" stoppe i nærheten av et ladepunkt da. 5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp Skrevet 24. november 2023 Del Skrevet 24. november 2023 Axefjord skrev (3 minutter siden): Godt du er fornøyd med diesel'n din. Den er nok et godt valg på langturer vinterstid. For de av oss som stort sett kjører korte turer til/fra jobb/barnehage, så er derimot en moderne elbil fantastisk. Den kan forvarmes vha mobil, er moderat varm på 5 minutter og er billig i drift vinter som sommer. Ioniq'en min ligger på 11-14kw/100km inkludert oppvarming. Og den lader i garasjen, så jeg tenker ikke på batteristørrelsen i det daglige. Og jeg har faktisk en Ioniq 5 i tillegg. Den har forvarmer på batteriet og ca 390 / 480km rekkevidde (vinter/sommer). Med en ladehastighet (også vintertid) som tilsvarer en dopause og ei pølse med brød, så passer det fint. Og med unger så må man ha lengre pauser uansett. Eneste minuset er at man "må" stoppe i nærheten av et ladepunkt da. Derfor har jeg fortsatt 2 biler; en diesel og en elbil for småkjøring. Hvis jeg bytter elbilen til noe med lengre rekkevidde, vil fortsatt dieselen vinne med opptil 100 mil på en tank Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 24. november 2023 Forfatter Del Skrevet 24. november 2023 El-bil vs. diesel bil handler vel mer om økonomi hva folk velger? Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 24. november 2023 Del Skrevet 24. november 2023 stamkunde skrev (5 timer siden): El-bil vs. diesel bil handler vel mer om økonomi hva folk velger? Det kan være en grunn, ja. Men finnes mange forskjellige grunner som f.eks rekkevidde, preferanser og bruk som nevnt over. 1 1 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 24. november 2023 Del Skrevet 24. november 2023 stamkunde skrev (5 timer siden): El-bil vs. diesel bil handler vel mer om økonomi hva folk velger? Dieselbiler har jo flere praktiske egenskaper, og med økende strømpriser vil jo de økonomiske fordelene med elbil også forsvinne eller bli vesentlig mindre. 1 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 24. november 2023 Del Skrevet 24. november 2023 Jeg har elbil som firmabil uten mulighet for å lade hjemme. Det holder stort sett at jeg lader på jobb. I tillegg har jeg lader på hytten, sånn at jeg kan komme meg hjem igjen etter et besøk. Ellers betaler arbeidsgiver for hurtiglading, men hurtiglading er kjedelig og upraktisk om det blir normalen fremfor unntakene. For de som kan lade hjemme og som skal ha en bil til privat bruk så er elbil å anbefale. Trenger du 4x4 og skal trekke henger på 3,5 tonn og har 300 000 å bruke på bil, så sier det seg selv at elbil blir vanskelig. For alle andre derimot... Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 24. november 2023 Del Skrevet 24. november 2023 Inspector skrev (På 23.11.2023 den 8:39 PM): Det jeg ikke visste om elbil var hvor mye strøm AC, bakrute, varmer, seter, rattvarme osv faktisk bruker ved normal kjøring, både sommer og vinter. Når det teoretiske strømforbruket nærmest dobles og kjørelengden reduseres tilsvarende, er det ikke merkelig at den gamle «dieselpurka» mi fortsatt lever. Det kommer den til å gjøre i mange år….. Sete- og rattvarme bruker faktisk veldig lite strøm. Det er oppvarming av luft i kupeen som står for strømforbruket der. 5 1 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 25. november 2023 Del Skrevet 25. november 2023 Sete og rattvarme bruker forsvinnende lite og har ubetydelig innvirkning på rekkevidden. Oppvarming av luft i kupeen derimot stjeler fort et par mil av rekkevidden. 2 Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 25. november 2023 Forfatter Del Skrevet 25. november 2023 Iterion skrev (7 timer siden): Det kan være en grunn, ja. Men finnes mange forskjellige grunner som f.eks rekkevidde, preferanser og bruk som nevnt over. Miljø er vel ikke begrepet folk benytter seg av eller tenker over. Det virker for meg å være noe veldig høytsvevende tanke. 1 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 25. november 2023 Del Skrevet 25. november 2023 Det må være fordelaktig økonomisk hvis folk skal gå for det, dermed blir det dobbeltmoralsk når man skrur opp strømprisen i en tid hvor man skal prøve å få ned utslippene. Men det er politisk styrt og vitner om dårlig ledelse. 6 Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 25. november 2023 Forfatter Del Skrevet 25. november 2023 Powertrainer skrev (6 minutter siden): Det må være fordelaktig økonomisk hvis folk skal gå for det, dermed blir det dobbeltmoralsk når man skrur opp strømprisen i en tid hvor man skal prøve å få ned utslippene. Men det er politisk styrt og vitner om dårlig ledelse. folk kjøper fordi det er økonomisk fordel, at de tenker miljø, er og kommer alltid til å være høytsvevende tankegang uten innsikt. 1 Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 25. november 2023 Del Skrevet 25. november 2023 stamkunde skrev (2 timer siden): Miljø er vel ikke begrepet folk benytter seg av eller tenker over. Det virker for meg å være noe veldig høytsvevende tanke. Vi har en diesel og en elbil. Økonomi var helt klart en faktor når vi kjøpte elbilen, men den er såppas mye mer behagelig å kjøre, at vi nok går for EL når vi skal bytte dieselbiler om noen år. Full "tank" hver morgen i garasjen, stillegående og momentan kraft når man trår på pedalen er noen av faktorene i tillegg til økonomi som gjør El attraktivt for oss. 4 1 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 25. november 2023 Del Skrevet 25. november 2023 stamkunde skrev (På 21.11.2023 den 5:38 PM): Jeg vet ikke om man trenger batterivarmer på en el-bil? Når jeg lader batteriet på en stasjon, varmes batteriet også? Har ladestasjoner en slags service når du står der? eller tenker dem kun profitt? De fleste nyere elbiler har en 'forvarming av batteri' mulighet som er gull, spesielt om vinteren. Mange har også varmepumpe som er en stor fordel i et kaldt land som Norge. Svar på spørmål 2; Ja, men det tar tid, spesielt om vinteren. Mange elbiler har også her mulighet til å "varme" opp batteriet før en lader på hurtigstasjon slik at det kan lades på høyere effekt. Er batteriet iskaldt og kortkjørt, blir ladeeffekten deretter. Nei ingen ladestasjoner har noe service. De er ubetjente og vanligvis uten tak. 1 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå