Rune_says Skrevet 21. november 2023 Del Skrevet 21. november 2023 (endret) Opsat500 skrev (1 time siden): Skulle jeg hatt en lavbudsjett bil hadde jeg vurdert en Mercedes E 250 diesel fra tidlig på 90 tallet. Vel, har hatt Toyota Avensis en gang for lenge siden. Eneste som feilet der var Defa-alarmen. Har også hatt Merce C-klasse. Gøy bil men du verden - den hørtes etterhvert ut som en jernseng som knirket over fartshumpene. Viste seg at det var noe de faktisk kalte knirkeforing og stag som var kjent sak måtte byttes med jevne mellomrom. 12 000,- raske takk sa Bertel O. Steen. Ellers hatt mye Peugeot opp i gjennom, men sa farvel til det merket når det ikke tålte dårlig norsk vei og måtte bytte noe i forstillingen allerede etter 1-2 år. Skoda Yeti har veldig god antiskrens/antisladd - har kjørt uten problem mens div andre SUV'er og personbiler lå strødd i grøftene. Kun litt lysblink i dashboardet som viste at det var skummelt glatt. Men var litt rust nederst på dørene (fikk fikset på garanti, aller første modellen med noe lakkproblem). Endret 21. november 2023 av Rune_says 1 Lenke til kommentar
Opsat500 Skrevet 21. november 2023 Del Skrevet 21. november 2023 Rune_says skrev (2 minutter siden): Vel, har hatt Toyota en gang for lenge siden. Eneste som feilet der var Defa-alarmen. Har også hatt Merce C-klasse. Gøy bil men du verden - den hørtes etterhvert ut som en jernseng som knirket over fartshumpene. Viste seg at det var noe de faktisk kalte knirkeforing og stag som var kjent sak måtte byttes med jevne mellomrom. 12 000,- raske takk sa Bertel O. Steen. C-klasse er for ny, det er en bruk og kast bil. Mercedes sluttet å produsere «evighetsmaskiner» på midten av 90-tallet. Som en bonus er det stor mulighet for verdiøkning i stedet for verditap om bilen holdes i god stand. Du har rett i at gamle Toyota også er bra, men de mangler kjørelomfort 1 Lenke til kommentar
iknutis Skrevet 22. november 2023 Del Skrevet 22. november 2023 MrNygaard skrev (8 timer siden): så er det selvfølgelig ikke til å unngå å skjønne at det bare er sånn med gamle biler at VELDIG mye forskjellig bare raser… samtidig. Ting raser normalt ikke bare sammen. Jeg ville kanskje bedt et annet verksted om en second opinion på alvorsgraden av feilene. 1 Lenke til kommentar
MrNygaard Skrevet 22. november 2023 Forfatter Del Skrevet 22. november 2023 (endret) Har nettopp fått tak i hovedkontroll på EU av bilen. bremsevæske alvorlig forurenset, som er samme som fra hovedkontroll 2021. Ikke bemerket på noen av etterkontrollene. Aner ikke om det er skiftet bremsevæske. hovedlys venstre feil innstilling, samme som fra hovedkontroll 2021. Ikke bemerket på noen av etterkontrollene. Dette er fortsatt feil innstilt. baklykt høyre skadet. Denne er fortsatt skadet, men ble godkjent likevel på etterkontroll. brudd fjærer begge fremme. Disse er byttet, men da burde de ha lagt merke til de ødelagte demperene. samme verksted som har utført eu kontrollene både i 2021 og 2023 Endret 22. november 2023 av MrNygaard Lenke til kommentar
kremt Skrevet 22. november 2023 Del Skrevet 22. november 2023 Mulig dette er så ille at du kan tipse Statens Vegvesen om dette verkstedet. 1 Lenke til kommentar
MrNygaard Skrevet 22. november 2023 Forfatter Del Skrevet 22. november 2023 Har fått kontakt med daglig leder på verksted som utførte kontroll. Han skulle undersøke dette mye, da han selv ikke hadde kjentskap til bilen det gjelder. Får svar over helga, så får man se hva de sier. Mistenker egentlig ikke de, men jeg ønsker oversikt og svar fra alle parter. Kan være selger var veldig flink å skjule ting. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 24. november 2023 Del Skrevet 24. november 2023 Om dette er fra en forhandler så har du en veldig god sak. De er en proffesjonell part og skal vite nøyaktig hva de selger. Alt som er feil her SKJER IKKE OVER NATTA. Ja det er en bruktbil, ja den har gått 200k, og ja den kosta 55k. Om det er en privatperson kan man fremdeles gjøre mangel gjeldende, men det er litt mer styr. Dog er jo dette en skraphaug men fremstilles som i god stand. Men man kan ikke forvente regninger på 100.000k på en bruktbil til 55k uansett hvordan man snur på det. Problemet er at dere startet å fikse på den selv, og ikke gikk rett tilbake på selger med en gang. Dyr lærdom. At bilen har blitt EU ok er noe jeg ville fulgt opp med utførende verksted, og truet med annlemdelse og eventuell varslig til vegvesenet. Da gjerne med bilen på slep og dokumentasjon. Det lukter "kompistjeneste" lang vei her med EU kontoll over SMS og det er kriminellt så det holder. Nesten samtlige av reperasjonene du har fått utført SKAL bemerkes på eukontroll dersom det er deles om må byttes. Alt i understeller blant annet, og bremser, og dette har vært sånn siden EU og lenge før det. Det eneste som evt ikke er noe dere kan kreve på er turbo, men resten er åpenbart at noen har gjort en slett jobb med EU ok mot betaling. Hvem har utført etterkontrollene? 1 Lenke til kommentar
MrNygaard Skrevet 24. november 2023 Forfatter Del Skrevet 24. november 2023 Zepticon skrev (9 timer siden): Om dette er fra en forhandler så har du en veldig god sak. De er en proffesjonell part og skal vite nøyaktig hva de selger. Alt som er feil her SKJER IKKE OVER NATTA. Ja det er en bruktbil, ja den har gått 200k, og ja den kosta 55k. Om det er en privatperson kan man fremdeles gjøre mangel gjeldende, men det er litt mer styr. Dog er jo dette en skraphaug men fremstilles som i god stand. Men man kan ikke forvente regninger på 100.000k på en bruktbil til 55k uansett hvordan man snur på det. Problemet er at dere startet å fikse på den selv, og ikke gikk rett tilbake på selger med en gang. Dyr lærdom. At bilen har blitt EU ok er noe jeg ville fulgt opp med utførende verksted, og truet med annlemdelse og eventuell varslig til vegvesenet. Da gjerne med bilen på slep og dokumentasjon. Det lukter "kompistjeneste" lang vei her med EU kontoll over SMS og det er kriminellt så det holder. Nesten samtlige av reperasjonene du har fått utført SKAL bemerkes på eukontroll dersom det er deles om må byttes. Alt i understeller blant annet, og bremser, og dette har vært sånn siden EU og lenge før det. Det eneste som evt ikke er noe dere kan kreve på er turbo, men resten er åpenbart at noen har gjort en slett jobb med EU ok mot betaling. Hvem har utført etterkontrollene? Den er privatkjøpt, og samme verksted har tatt eu å etterkontroller både i 2021 og 2023. Nei vi forventet virkelig ikke så mange feil som denne skraphaugen har. Selger gliste nok veldig når vi kjørte derfra. Vi venter til mandag med å høre hva verksted har å si til denne saken, da daglig leder der har fått noen dager på seg til snakke med verkstedet sitt. Jeg skrudde på den selv, men oppdaget fort at her var det myye mer enn det vi hadde kompetanse til å skru selv ute på parkeringen vår. Så det var bare å skifte de delene jeg hadde bestilt, jekke ned bilen igjen, ta firhjulskontroll, kjøpe nye sommerdekk, og vente til vi hadde råd til verkstedtime for videre sjekk. tusen takk for et utfyllende svar. Lenke til kommentar
minim Skrevet 25. november 2023 Del Skrevet 25. november 2023 Hollabaloo skrev (På 21.11.2023 den 8:08 PM): Det er fint lite du kan bruke det som skrives her inne til ift en juridisk prosess. Det at noen anonyme forumdeltakere mener "ditt og datt" betyr ingenting. Skal du ha noe å slå i bordet med som kan føre fram i en konflikt med selger, så trenger du vurdering av anerkjent ekspertise. hovedmålet er nok å spre spleis linken 😛 1 Lenke til kommentar
minim Skrevet 25. november 2023 Del Skrevet 25. november 2023 Zepticon skrev (10 timer siden): Om dette er fra en forhandler så har du en veldig god sak. De er en proffesjonell part og skal vite nøyaktig hva de selger. Alt som er feil her SKJER IKKE OVER NATTA. Ja det er en bruktbil, ja den har gått 200k, og ja den kosta 55k. Om det er en privatperson kan man fremdeles gjøre mangel gjeldende, men det er litt mer styr. Dog er jo dette en skraphaug men fremstilles som i god stand. Men man kan ikke forvente regninger på 100.000k på en bruktbil til 55k uansett hvordan man snur på det. Problemet er at dere startet å fikse på den selv, og ikke gikk rett tilbake på selger med en gang. Dyr lærdom. At bilen har blitt EU ok er noe jeg ville fulgt opp med utførende verksted, og truet med annlemdelse og eventuell varslig til vegvesenet. Da gjerne med bilen på slep og dokumentasjon. Det lukter "kompistjeneste" lang vei her med EU kontoll over SMS og det er kriminellt så det holder. Nesten samtlige av reperasjonene du har fått utført SKAL bemerkes på eukontroll dersom det er deles om må byttes. Alt i understeller blant annet, og bremser, og dette har vært sånn siden EU og lenge før det. Det eneste som evt ikke er noe dere kan kreve på er turbo, men resten er åpenbart at noen har gjort en slett jobb med EU ok mot betaling. Hvem har utført etterkontrollene? Jo man kan faktisk det om man kjøper en bil som nærmer seg forventet levetid og sluker alt fra verksted med søkke og snøre og begynner å koste på bilen. Det er ikke mye arbeid man får gjort for 100k på et verksted i dag når de kjører 1500-2500kr/timen + dyre deler. Går man på å bytter alt som er slitt så flyr tusenlappene selv på bra eksemplar som har rullet 200k km. På en EU kontroll er det store rom for å slippe igjennom ting som gjerne fra et vedlikeholds perspektiv bør gjøres noe med. Det er mange som bommer her og tror at en godkjent EU betyr at bilen er i god stand. Den er trafikksikker og innenfor kravene det stilles til en EU kontroll, men du kan ha slitasje i forstilling som gir deg dekkslitasje likevel. Slitasje må man påregne på en bil som har gått 200k og om selger ikke er en profesjonell part hvorfor skulle han være bedre skikket til å vurdere slitasje enn kjøper? Helt uenig. Normal slitasje bemerkes ikke på en EU kontroll. Det er FOR stor slitasje som skal bemerkes i de fleste tilfeller. Tar man hjulstillingskontroll derimot og de finner slitasje på ting så vil de fleste verksteder si at det må byttes eller så kan ikke de stå inne for en kontroll hvor ting ikke blir bra likevel. Kontrollinstruks ligger ute på vegvesen sine sider og der ser mange mange steder at det går mer mot trafikksikkerhet og ikke vedlikehold og der er det mange som misforstår.. https://www.vegvesen.no/globalassets/kjoretoy/verkstedbransjenkontrollorgan/kontrollinstruks-for-periodisk-kontroll-av-kjoretoy-versjon-4-0.pdf Men fra listen så kan en jammen fjerne veldig mye av kostnadene som er nevnt også . Kommenterer nedover.: Bærebruer begge foran 2023 -Hjullager foran høyre side 2023 Slitedel, må påregnes å byttes på en slik kmstand. Ikke nødvendigvis EU merknad om slitasjen er liten. Kun for stor slitasje skla bemerkes. Lyd og utløsende faktor for å vurdere det kan oppstå brått også. -Ytre drivledd begge foran 2023 Slitedel, må påregnes å byttes på en slik kmstand. Igjen ihht kontrollinstruks så skal kun FOR STOR slitasje bemerkes. Men ved 4hjuls kontroll så legges terskel for slitasje lavere da man gjør den av en grunn og ønsker å eliminere feilkilder. Å ta firhjulskontroll med slark i ting blir bingo. -Dempere begge foran 2023 Slitedel, må påregnes å byttes på en slik kmstand. Igjen kontrollinstruks sier til og med at svetting alene ikke er grunn til merknad. -Endeledd begge foran 2023 Slitedel, må påregnes å byttes på en slik kmstand. Se kommentar på ytre drivledd. -Lenkearm begge foran 2023 Slitedel, må påregnes å byttes på en slik kmstand. Se kommentar på ytre drivledd. -Fjærbeinslager begge foran 2023 Slitedel, må påregnes å byttes på en slik kmstand, men også trolig byttet sammen med dempere siden det er liten kostnad når dempere først taes. -Full service med skifte av motorolje og olje/pollen/luft/dieselfilter 2023 Service, må påregnes om du vil eie bil. Nesten ufint å ha på listen for å få den til å virke lenger. -Bremseskiver og klosser begge bak 2023 Slitedel, må påregnes å byttes på en slik kmstand. Forskjell igjen på hva et verksted anbefaler å gjøre og om det kan passere en EU kontroll. -Nye sommerdekk Juli 2023 Henger trolig sammen med hjulstilling, men igjen, slitedeler man må påregne når man eier bil. Og 2-sett da før man gjør noe med hjulstillingen?? -Nye Hakka 9 Piggdekk Oktober 2023 Se over. -Firhjulskontroll utført etter bytte av alle deler da samtlige dekk, vinter som sommer, ble slitt ned til kordene kun kort tid etter kjøp av denne nylige EU-Godkjente bilen. Firhjulskontroll er kommentert over, men hvorfor kjøre 2stk dekksett på korden i løpet av 2mnd før noe ble gjort? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå