Gå til innhold

Egenandel lånebil


PavilionI7

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en Tesla som gjentatte ganger har vært innom Tesla for utbedring. 

Nå ved sist utbedring var bilen inne hos de i cirka 1 mnd og vi fikk dermed tilbud om lånebil.
Greit nok - vi signerer leiekontrakt uten å lese over denne da vi er avhengig av bil.
Men i denne kontrakten står at Tesla ikke kaskoforsikrer leiebilene sine og egenandel er på 2500euro(!). 
Og som dere sikkert skjønner per nå ble bilen under denne perioden skadet noe som utløste  nevnte egenandel.


Forbrukerkjøpsloven sier at man som hovedregel krav på en lånebil hvis reparasjonen vil ta mer enn en uke.
Bilen skal være tilnærmet lik den som er til reparasjon, men det er ikke noe krav til at den skal være identisk.

Burde ikke dette også gjelde for vilkårene man har i sin egen forsikring?
Om skaden hadde oppstått på min egen bil hadde egenandel vært 4000kr....
Er det greit at Tesla setter egenandel så høyt at folk nesten ikke tørr å ta ut leiebil?
Andre forhandlere har egenandel i prisklassen fra 6000 til 15000 ifølge artikkel fra NAF...
 

 

 

 

 


 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
36 minutes ago, Herr Brun said:

Ja, det er greit. Det er du som har ansvaret for å ta vare på erstatningsvaren når du låner den, og om du skader den så er det din risiko. 

Kan ikke da alle bilfirmaer sette egenandelen til tilnærmest fullpris på en bil, og dermed skremme folk fra å få lånebil mens bilen er på verksted?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Herr Brun skrev (26 minutter siden):

Jo. De kan strengt tatt låne den ut med kun kasko. 

https://www.motor.no/aktuelt/tesla-eier-slipper-med-skrekken-etter-kjempekrav/250228

"– Man må kunne forvente at lånebilene til Tesla har kasko, skriver Ringerike, Asker og Bærum tingrett i en fersk dom."

"Tesla krever kundene for inntil 30.000 kroner dersom det oppstår skade på lånebilen. Dersom kundene er grovt uaktsomme, kreves hele reparasjonsbeløpet, helt opp til bilens verdi – som for Teslas biler kan utgjøre opp mot halvannen million kroner. Men i Ringerike, Asker og Bærum tingrett har Tesla ikke fått medhold i at de kan ha denne praksisen."

"Tingretten retter sterk kritikk mot Teslas praksis med manglende kaskodekning."

"– Kaskoforsikring av forholdsvis nye biler er så vanlig at en forbruker i utgangspunktet må kunne forvente dette når han tilbys lånebil fra en profesjonell aktør som Tesla, skriver tingretten i dommen."

"– Etter rettens syn må en profesjonell part sørge for at avtalevilkår som innebærer en uvanlig stor risiko for en kunde, presenteres på en tydelig måte ved avtaleinngåelsen."

Endret av Kron
Lenke til kommentar
2 hours ago, Herr Brun said:

Ja, det er greit. Det er du som har ansvaret for å ta vare på erstatningsvaren når du låner den, og om du skader den så er det din risiko. 

Det tviler jeg sterkt på. 
Jeg kan ikke forsikre en bil som ikke jeg har direkte eller indirekte eierskap til. 
De kan ikke gi meg en uforsikret bil og late som at det er "tilsvarende" en forsikret bil.

Hvor like vilkårene må være vil jo være en skjønnsvurdering som retten må ta stilling til, dersom noen drar det så langt.

Egenandel på nesten 30'000NOK ville jeg sagt er vesentlig dårligere enn 4'000NOK. 

Det er dog litt mer kinkig å klage på det etter at man har skrevet under på bilen. Da har man vel kanskje på en måte akseptert at det er "tilsvarende" nok..
 

17 minutes ago, RRhoads said:

Da jeg har fått lånebil hos Bertel O Steen, har jeg ikke skrevet under på noen ting, dette har vært en lånebil, og ikke en leiebil. 

Det at du ikke skriver under på noe betyr ikke at du er fri for ansvar, det vil bare kunne bli mer konflikter dersom noe skjer.

Lenke til kommentar
Kron skrev (23 minutter siden):

https://www.motor.no/aktuelt/tesla-eier-slipper-med-skrekken-etter-kjempekrav/250228

"– Man må kunne forvente at lånebilene til Tesla har kasko, skriver Ringerike, Asker og Bærum tingrett i en fersk dom."

"Tesla krever kundene for inntil 30.000 kroner dersom det oppstår skade på lånebilen. Dersom kundene er grovt uaktsomme, kreves hele reparasjonsbeløpet, helt opp til bilens verdi – som for Teslas biler kan utgjøre opp mot halvannen million kroner. Men i Ringerike, Asker og Bærum tingrett har Tesla ikke fått medhold i at de kan ha denne praksisen."

"Tingretten retter sterk kritikk mot Teslas praksis med manglende kaskodekning."

"– Kaskoforsikring av forholdsvis nye biler er så vanlig at en forbruker i utgangspunktet må kunne forvente dette når han tilbys lånebil fra en profesjonell aktør som Tesla, skriver tingretten i dommen."

"– Etter rettens syn må en profesjonell part sørge for at avtalevilkår som innebærer en uvanlig stor risiko for en kunde, presenteres på en tydelig måte ved avtaleinngåelsen."

Det jeg skriver og det du siterer står ikke i motsetning til hverandre. Avvik fra det som kan forventes kan avtales, det må bare faktisk gyldig avtales. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Herr Brun skrev (1 time siden):

Det jeg skriver og det du siterer står ikke i motsetning til hverandre. Avvik fra det som kan forventes kan avtales, det må bare faktisk gyldig avtales. 

TS signerte lånekontrakt uten å lese over denne. Som sikkert er nokså vanlig, fordi man forventer at en aktør som Tesla driver seriøst. De var altså ikke klar over manglende kaskoforsikring, eller risikoen knyttet til de uvanlige vilkårene til Tesla. 

Liten skrift i en kontrakt som ikke leses over av kunden, vil dette anses som presentert på en tydelig måte ved avtaleinngåelse? Når avtalevilkårene innebærer en uvanlig stor risiko for kunde, vilkår som Tesla har fått sterk kritikk for, av retten, og av aktører som NAF. Ser du virkelig ingen sak for TS i dette tilfellet? Bare å betale?

Jeg tolker det som at det skal mye til for at Tesla får medhold i retten for slike avtalevilkår, da de er såpass urimelige.

Ett tilleggsspørsmål også her. Om man har rett på lånebil etter forbrukerkjøpsloven på grunn av utbedring av egen bil. Nå vet jeg ikke om det er tilfellet her. Men vil man ikke da også ha rett på en lånebil med normale vilkår? Hva om man som kunde sier nei til dette vilkåret satt av Tesla når man har rett på lånebil etter forbrukerkjøpsloven? Jeg vil tro at man får bred støtte også i retten om at man kan kreve å få en lånebil med kasko og normale vilkår i slike tilfeller.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (8 timer siden):

Jo. De kan strengt tatt låne den ut med kun kasko. 

Men Tesla låner ut bilene uten kasko...

Iht. forbrukerkjøpsloven har man krav på lånebil om reparasjonen tar mer enn en uke. Om aktørene tar 30.000kr i egenandel og stiller med biler uten kasko mener jeg dette skremmer forbrukere til å benytte seg av den rettigheten. Det kan vel ikke være riktig?

Lenke til kommentar
Kron skrev (7 timer siden):

TS signerte lånekontrakt uten å lese over denne. Som sikkert er nokså vanlig, fordi man forventer at en aktør som Tesla driver seriøst. De var altså ikke klar over manglende kaskoforsikring, eller risikoen knyttet til de uvanlige vilkårene til Tesla. 

Liten skrift i en kontrakt som ikke leses over av kunden, vil dette anses som presentert på en tydelig måte ved avtaleinngåelse? Når avtalevilkårene innebærer en uvanlig stor risiko for kunde, vilkår som Tesla har fått sterk kritikk for, av retten, og av aktører som NAF. Ser du virkelig ingen sak for TS i dette tilfellet? Bare å betale?

Jeg tolker det som at det skal mye til for at Tesla får medhold i retten for slike avtalevilkår, da de er såpass urimelige.

Ett tilleggsspørsmål også her. Om man har rett på lånebil etter forbrukerkjøpsloven på grunn av utbedring av egen bil. Nå vet jeg ikke om det er tilfellet her. Men vil man ikke da også ha rett på en lånebil med normale vilkår? Hva om man som kunde sier nei til dette vilkåret satt av Tesla når man har rett på lånebil etter forbrukerkjøpsloven? Jeg vil tro at man får bred støtte også i retten om at man kan kreve å få en lånebil med kasko og normale vilkår i slike tilfeller.

Som du nevner signerte jeg kontrakten uten å lese over denne. Informasjonen vedrørende egenandel og at bilene ikke er kaskoforsikret var ikke tydelig opplyst. Med en ettåring i hånda og behov for bil i hverdagen ble det rett og slett bare signert raskest mulig. Da med tanke om at en seriøst aktør stiller med vanlige vilkår...

 

Lenke til kommentar
PavilionI7 skrev (8 timer siden):

Men Tesla låner ut bilene uten kasko...

Iht. forbrukerkjøpsloven har man krav på lånebil om reparasjonen tar mer enn en uke. Om aktørene tar 30.000kr i egenandel og stiller med biler uten kasko mener jeg dette skremmer forbrukere til å benytte seg av den rettigheten. Det kan vel ikke være riktig?

Det er alltid slik at du har risikoen for skade på ting du låner. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

De siste gangene jeg har leid bil, har jeg vært klar over at egenandelen har vært ca 2000 EUR når jeg leier i et EU-land og ca 1500 GBP i Storbritannia. Dette er noe man kan kjøpe seg ut av med CDW el.l., noe som ofte mer enn dobler leiekostnaden, så jeg velger å være «selvassurandør». Sist jeg sjekket leiebil fra Hertz i Storbritannia var standardprisen helt uten kaskoforsikring, slik at man var ansvarlig for hele bilens verdi. Ansvarsforsikring var inkludert. Man må alltid sette seg inn i avtalen før man signerer. 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (2 timer siden):

Det er alltid slik at du har risikoen for skade på ting du låner. 

Så i realiteten kan Tesla sette egenandel til hele bilens verdi? Det vil jo undergrave forbrukerens rettigheter knyttet til lånebil ved reparasjonstid over en uke. 

Endret av Zeroh
Lenke til kommentar
2 hours ago, Slettet-fsaSP0zV said:

De siste gangene jeg har leid bil, har jeg vært klar over at egenandelen har vært ca 2000 EUR når jeg leier i et EU-land og ca 1500 GBP i Storbritannia. Dette er noe man kan kjøpe seg ut av med CDW el.l., noe som ofte mer enn dobler leiekostnaden, så jeg velger å være «selvassurandør». Sist jeg sjekket leiebil fra Hertz i Storbritannia var standardprisen helt uten kaskoforsikring, slik at man var ansvarlig for hele bilens verdi. Ansvarsforsikring var inkludert. Man må alltid sette seg inn i avtalen før man signerer. 

Det finnes bla kredittkort med egenandelforsikring på leiebil, men det er ikke relevant her da man ikke betaler for lånebil.

Tesla har fått mye krititt for praksisen, men det er frivillig å akseptere lånebil av Tesla.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...