Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Parkeringsbot riktig?

Gjest 27ce8...721

Anbefalte innlegg

Mr.M skrev (15 minutter siden):

men, genstår denne da: (som relaterer til P-skiltet)

spørsmålet blir da, har man lov å stå halvveis inn på regulert/oppmerket P-plass? Det står jo tydelig at hele bilen skal innenfor.

Ja, den er litt kinkig. Jeg ville tolket den i lys av den andre regelen – altså dette gjelder kun dersom det er skiltet som gjør parkering lovlig på stedet. Altså denne:

Parkeringsregulerende skilt gjelder i hovedsak i kjøreretning fra der de er oppsatt og frem til neste skilt eller veikryss.

Når du parkerer må du i tillegg sørge for at hele kjøretøyet er parkert innenfor skiltenes virkeområde. Om du for eksempel parkerer slik at deler av kjøretøyet er utenfor skiltstolpen, kan du risikere å være omfattet av andre regler på samme strekning.

@krikkert?

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aiven skrev (5 timer siden):

Om du for eksempel parkerer slik at deler av kjøretøyet er utenfor skiltstolpen, kan du risikere å være omfattet av andre regler på samme strekning.

siden de bruker ordet "risikere" tror jeg ikke de henspeiler til at areal utenfor P-virkeområdet er lovlig område, snarere heller at det kan være forbudt område. Hvis den tolkingen er riktig, kan man i så fall muligens risikere 2 bøter(?) i slike konkrete situasjoner som trådstarter sin. Altså, en bot for å stå halvveis inn på regulert P-plass og, bot nr. to for å stå feilparkert i gatekryss.

dog, hvorvidt det praktiseres å dele ut to bøter for samme hendelse/sted/tid, aner jeg ikke om skjer? Men mulig det er lovhjemmel for det og.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (7 timer siden):

siden de bruker ordet "risikere" tror jeg ikke de henspeiler til at areal utenfor P-virkeområdet er lovlig område, snarere heller at det kan være forbudt område. Hvis den tolkingen er riktig, kan man i så fall muligens risikere 2 bøter(?) i slike konkrete situasjoner som trådstarter sin. Altså, en bot for å stå halvveis inn på regulert P-plass og, bot nr. to for å stå feilparkert i gatekryss.

dog, hvorvidt det praktiseres å dele ut to bøter for samme hendelse/sted/tid, aner jeg ikke om skjer? Men mulig det er lovhjemmel for det og.

Det tror ikke jeg, men ser muligheten :) Håper en jurist kan svare.

Lenke til kommentar
On 22.11.2023 at 4:14 PM, John-B said:

Vet vi med sikkerhet at det soneparkering i dette området?

Edit: Det er soneparkering i dette området, så da er det vel parkering forbudt som gjelder uansett, med mindre P-skilt opphever forbudet? Dvs, ikke lov å parkere før skiltet på fremre del av bilen.
https://www.fredrikstad.kommune.no/tjenester/Vann-vei-trafikk/parkering/avtaleparkering/

On 22.11.2023 at 4:42 PM, Svante1 said:

I følge kartet i lenken din så er det ikke soneparkering i den gaten bilen stod i. 

18 hours ago, Aiven said:

Det virker for meg som det er en feil fra parkeringsvakta. Det er kun lov å parkere ved parkeringsskilt i parkeringssoner, men gata er ikke i parkeringssone, slik @Svante1 fant ut.

Lokasjon på google maps her

Merk at tverrgata i dette T-krysset er innenfor parkeringssona, men ikke gata bilen står i. Fordi jeg tror vakta har gjort en feil, så har jeg trua på å klage.

capture_2023-11-23_143801.jpg

15 hours ago, Mr.M said:

ja det er riktig observert, da er det klarlagt.

men, genstår denne da: (som relaterer til P-skiltet)

spørsmålet blir da, har man lov å stå halvveis inn på regulert/oppmerket P-plass? Det står jo tydelig at hele bilen skal innenfor.

Dere misforstår her.

De fleste store byer, Fredrikstad inkludert, har soneparkering regulert av skilt 376. Det betyr at innen for sonen så gjelder parkering forbudt, med mindre det særskilt tillates. 

Linken til Fredrikstad kommune omhandler avtaleparkering, som tilsvarer beboerparkering i Oslo. 

Hele sentrum er dekket av sone parkering, noe man kan se dersom man bruker google maps på innfartsveien til Fredrikstad (i hvert fall der jeg sjekket). I tillegg så er det soner hvor det er avtaleparkering/beboerparkering. Det er det som vises i kartet og ikke soneparkeringen som helhet. Dette står også på siden det linkes til

Parkering forbudt-soner

I parkering forbudt-soner er det bare lov til å parkere på plasser som er skiltet med en P. I kartet nedenfor er parkering forbudt-sonene markert med rød farge.

Disse områdene er regulert til parkering forbudt-soner:

• Hele sentrum, her er det ingen avtaleparkering. Bor du i sentrum må du tegne autopark leieavtale i p-hus i P-appen.

Det er derfor soneparkering på området og man må da stå helt innenfor oppmerket felt.

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (30 minutter siden):

Dere misforstår her.

De fleste store byer, Fredrikstad inkludert, har soneparkering regulert av skilt 376. Det betyr at innen for sonen så gjelder parkering forbudt, med mindre det særskilt tillates. 

Linken til Fredrikstad kommune omhandler avtaleparkering, som tilsvarer beboerparkering i Oslo. 

Hele sentrum er dekket av sone parkering, noe man kan se dersom man bruker google maps på innfartsveien til Fredrikstad (i hvert fall der jeg sjekket). I tillegg så er det soner hvor det er avtaleparkering/beboerparkering. Det er det som vises i kartet og ikke soneparkeringen som helhet. Dette står også på siden det linkes til

Det er derfor soneparkering på området og man må da stå helt innenfor oppmerket felt.

Hmm, kan hende du har rett. Din forklaring har imidlertid også noen problemer.

1. skiltet på stedet er ikke et 376 skilt, men et ordinært parkering-skilt.

2. Det står på hjemmesida at parkering forbudt-soner er "merket på kartet med rød farge". Såvidt jeg kan se er det kun blå markeringer på kartet, jeg antok at de bare hadde byttet design.

Hvis du har rett, må de har fjernet disse røde markeringene fra kartet. (eller fjernet et helt kart med dette) Og aldri skrevet noe om hva som er markert i blått.

3. To av overskriftene på sida synes å sette likhetstegn mellom parkeringssone og avtaleparkering.  "Avtaleparkering (soneparkering)" og Hva er avtaleparkering eller soneparkering?

Det virker som at uansett hva som er riktig her, så kunne Fredrikstad hatt en betydelig mer ryddig og oppdatert hjemmeside om temaet :)

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
1 hour ago, Aiven said:

1. skiltet på stedet er ikke et 376 skilt, men et ordinært parkering-skilt.

2. Det står på hjemmesida at parkering forbudt-soner er "merket på kartet med rød farge". Såvidt jeg kan se er det kun blå markeringer på kartet, jeg antok at de bare hadde byttet design.

Hvis du har rett, må de har fjernet disse røde markeringene fra kartet. (eller fjernet et helt kart med dette) Og aldri skrevet noe om hva som er markert i blått.

3. To av overskriftene på sida synes å sette likhetstegn mellom parkeringssone og avtaleparkering.  "Avtaleparkering (soneparkering)" og Hva er avtaleparkering eller soneparkering?

Det virker som at uansett hva som er riktig her, så kunne Fredrikstad hatt en betydelig mer ryddig og oppdatert hjemmeside om temaet :)

376 skal ikke stå på stedet, men på veier som leder inn i sonen. Se posten over.

Jeg vet ikke helt hva de mener med rød farge. En side på Fredrikstad kommune sine hjemmesider er ikke overordnet skiltingen og trafikkreglene. Skiltene er tydelige på at det er soneparkering.

Fredrikstad kommune har sikkert lov til å bruke hvilke ord de vil, uten at det forandre trafikkreglene. Dersom de skriver at det er innkjøring forbudt et eller annet sted, men skiltingen sier at det er lov så er det lov. Dersom de skriver minst tillate hastighet er 30 i en 30 sone, så gjelder fremdeles trafikkreglene om at en 30 sone er maksimalt 30.

• Liker 1
Lenke til kommentar

her er det tydelig hvilken regel som gjelder

LiqdIlP.png

P på viste plasser (og parkering forbudt alle andre steder)

Et problem med slike sone-skilt ved hoved-innfartsveier er at man evt. ikke legger merke til de, eller har glemt det igjen når man kanskje skal parkere et sted en kilometer unna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...