Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Verdt å bruke 300.000 kr å kjøre bil i salt lake?


stamkunde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Par siste bilene jeg har hatt, har fått antirustbehandling fra de var ny. Relativt kostbart, så det er jo en vurdering man må gjøre. 

Etter 6 år ble det påvist noe rust under på min bil i forbindelse med etterbehandling. Antirustfirmaet ringte da og sa at de trengte å ha bilen der noen dager til - dette for å sandblåse og fikse før de la på ny behandling igjen. Dette da en "garantisak" hos dem.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
germanwhip skrev (8 timer siden):

Veiene blir vel saltet for å bedre fremkomst, antar at en tur i grøften eller det som værre er når en mister kontrollen kan koste mye mere.

Jeg hører ofte den påstanden repetert på instinkt, altså uten å aktivere kognitiv tankekraft og kobling til praktisk erfaring. Det jeg savner er reflekterte syn basert på egne erfaringer - ikke oppgulp man har fått repetert andre steder.

Min erfaring med salt og føre er at veiene saltes uten at snøen er tilstrekkelig brøytet på forhånd. Det gjør at tørr snø og is som gir godt grep, blir omgjort til en slush med stor risiko for at dekkene fungerer som surfbrett. Normalt er det slush bare når temperaturen er fra -1 til +3 °C, men saltet utvider slush-området helt ned mot -10°C.

Videre har jeg og noen bekjente erfaring med å kjøpe brukte biler fra landet rundt. Det er veldig stor forskjell i hvor raskt biler ruster ulike steder. Biler som har kjørt et sted med mye salt lever gjennomsnittlig mye kortere enn biler som kjører andre steder. Jeg kan trekke fram Oslo og Bergen som versting-steder. Røros-området og Finnmark er i helt andre enden av skalaen.

Hvis hensikten med saltet er å senke levetida på bilene og øke omsetningen til bilprodusentene så er det en suksess. En bieffekt er at nye biler i gjennomsnitt er sikrere enn eldre biler så det kan tenkes at færre liv går tapt. Men fra et miljøperspektiv er det absolutt ikke bra at biler lever kortere og at bilimporten øker. Selve saltet er også svært ille for plantelivet langs veiene. Det er det mange som ikke er klar over eller bryr seg om. Økonomisk betyr kortere levetid at bilkostnadene øker i form av økt verditap. Dette gjelder også de som kjøper ny bil. Det høres kanskje ikke ut som noen stor forskjell mellom 10 og 15 % årlig verditap, men på en bil som er verdt 500 000 kr et gitt år så betyr det at verditapet øker fra 50 000 til 75 000 kr det året. Nå er jo dette dessverre rammet av "koke en frosk"-prinsippet og at mange ikke har noe daglig forhold til verditap, men det tapet er jo der likevel.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (21 minutter siden):

Jeg hører ofte den påstanden repetert på instinkt, altså uten å aktivere kognitiv tankekraft og kobling til praktisk erfaring. Det jeg savner er reflekterte syn basert på egne erfaringer - ikke oppgulp man har fått repetert andre steder.

Min erfaring med salt og føre er at veiene saltes uten at snøen er tilstrekkelig brøytet på forhånd. Det gjør at tørr snø og is som gir godt grep, blir omgjort til en slush med stor risiko for at dekkene fungerer som surfbrett. Normalt er det slush bare når temperaturen er fra -1 til +3 °C, men saltet utvider slush-området helt ned mot -10°C.

Videre har jeg og noen bekjente erfaring med å kjøpe brukte biler fra landet rundt. Det er veldig stor forskjell i hvor raskt biler ruster ulike steder. Biler som har kjørt et sted med mye salt lever gjennomsnittlig mye kortere enn biler som kjører andre steder. Jeg kan trekke fram Oslo og Bergen som versting-steder. Røros-området og Finnmark er i helt andre enden av skalaen.

Hvis hensikten med saltet er å senke levetida på bilene og øke omsetningen til bilprodusentene så er det en suksess. En bieffekt er at nye biler i gjennomsnitt er sikrere enn eldre biler så det kan tenkes at færre liv går tapt. Men fra et miljøperspektiv er det absolutt ikke bra at biler lever kortere og at bilimporten øker. Selve saltet er også svært ille for plantelivet langs veiene. Det er det mange som ikke er klar over eller bryr seg om. Økonomisk betyr kortere levetid at bilkostnadene øker i form av økt verditap. Dette gjelder også de som kjøper ny bil. Det høres kanskje ikke ut som noen stor forskjell mellom 10 og 15 % årlig verditap, men på en bil som er verdt 500 000 kr et gitt år så betyr det at verditapet øker fra 50 000 til 75 000 kr det året. Nå er jo dette dessverre rammet av "koke en frosk"-prinsippet og at mange ikke har noe daglig forhold til verditap, men det tapet er jo der likevel.

Helt enig i det du skriver. Den type føre du beskriver kaller vi her for "potetmel". Vanvittig ekkelt å kjøre i.

Endret av Labelle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (10 timer siden):

Så er det virkelig verdt å betale 300.000 kr for en bil, og sende bilen ut på vinterland Norge i salt lake? 

Bare å slenge på 30 tusen i rustbehandling over en periode på 16 år, så har du bil i minst 18 år.

15 tusen km i året så har bilen da gått 270 tusen og er overmoden for dynga uansett.

 

 

 

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Labelle skrev (9 timer siden):

Helt enig i det du skriver. Den type føre du beskriver kaller vi her for "potetmel". Vanvittig ekkelt å kjøre i.

jeg mener vi må føle vi har noen som kan et håndverk, gjøre det skikkelig, og ikke bare sprøyte ut salt. 

Salt har gjort bilparken til et forferdelig erfaring, uten at det er noen som stopper galskapen. 

Så hvilket samfunn lever vi ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (8 timer siden):

Bare å slenge på 30 tusen i rustbehandling over en periode på 16 år, så har du bil i minst 18 år.

15 tusen km i året så har bilen da gått 270 tusen og er overmoden for dynga uansett.

 

 

 

men det er jo ugunstig å tenke at bil bare skal kjøre 270 000 km i sin levetid. Er ikke det veldig korttenkt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Labelle skrev (11 timer siden):

Før ble det saltet på ulykkestrekninger og i oppoverbakker mtp vogntogn. Nå saltes det overalt mye pga at folk ikke har verken tålmodighet eller kunnskap til å kjøre på vinterveier. 

Ja. Hadde vi slutta å salte hovudvegane slik at alle må tilpassa farta (eller la bilen stå) når det blir glatt, så hadde det gitt store samfunnskostnadar. 

Eg trur nok vi kunne lært oss å køyre om vinteren igjen, men det hadde tatt tid sidan dagens sjåførarar er vande med at ein alltid kan køyre 10 km/t over fartsgrensa uansett årstid. 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (44 minutter siden):

men det er jo ugunstig å tenke at bil bare skal kjøre 270 000 km i sin levetid. Er ikke det veldig korttenkt?

At en bil varer bare 18 år er kanskje omtrent som forventet for en vanlig bruksbil. Hvor lenge den varer vil variere fra bil til bil, noen blir vraket allerede etter 12 år. Og det kan oppstå både tekniske problemer og rust som gjør at en vraker eller selger bilen som delebil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, The Avatar said:

Ja. Hadde vi slutta å salte hovudvegane slik at alle må tilpassa farta (eller la bilen stå) når det blir glatt, så hadde det gitt store samfunnskostnadar. 

Eg trur nok vi kunne lært oss å køyre om vinteren igjen, men det hadde tatt tid sidan dagens sjåførarar er vande med at ein alltid kan køyre 10 km/t over fartsgrensa uansett årstid. 

Vi skal også huske at i dag kjører man piggfritt de fleste steder. Hadde man sluttet å salte, hadde nok mange villet over på pigg igjen.

For de områdene der det ikke saltes spesielt mye her til lands, er nok også fort piggandelen også ganske mye høyere.

 

Lenke til kommentar

Pigg har rykte på seg for å være dårlig for miljøet, men vær obs på at det er en sannhet med modifikasjoner. På tørr snø og is sliter pigg ikke på asfalten som ligger under dette snø- eller is-laget. Pigg sliter bare på bar asfalt. Salter man veiene så blir asfalten bar og mer eksponert for piggdekk, enn hvis den ikke hadde blitt saltet. Ofte er vanlig brøyting av for dyp snø en bedre løsning enn salting. Veiskraper kan også fjerne "vaskebrett" uten å nødvendigvis blottlegge asfalten. Målet bør være et tynt lag med tørr snø som gir godt grep for alle typer dekk uten at asfalten blottlegges og slites av pigger. Det er fullt mulig i temperaturer under -2°C, men salting ødelegger ofte det beskyttende tørre snølaget helt ned til -10°C.

Kutter man bort salt når det er kaldere enn -2°C og heller brøyter og skraper skikkelig så er ikke piggdekk problematisk for miljøet lengre, i hvert fall så lenge temperaturen holder seg der nede. Da er det hovedsaklig i starten og slutten av vintersesongen, med temperaturer rundt eller over 0 som skaper slitasjeproblemer. Det skal sies at piggfritt sitt svakeste punkt er sikkerhet på våt is og nullføre. Det er rett og slett pest eller kolera (valget mellom dekk for miljø eller sikkerhet) ved nullføre. God brøyting, skraping og nedsatt hastighet er nødvendig i disse årstidsskiftene. Og ikke minst at man legger om dekk på riktig tidspunkt ut fra langtidsværvarselet.

Piggdekk har altså fått et ufortjent dårlig rykte / stigmatisering. Brukt på riktig måte, i god kombinasjon med brøyting og skraping, så er det et undervurdert alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (15 timer siden):

Visste ikke det fantes sånn ordning. 

De fleste har et garantiprogram dersom man behandler bilen når den er ny (mindre enn ett år). 
 

I mitt tilfelle er det full behandling når bilen er ny (gjort av Hyundai Norge ). Deretter er det etterbehandling hvert tredje år. Følges dette har man garanti mot rust i 16 år. Etter dette kan man fortsette behandlingen, men de garanterer ikke lenger mot rustskader. 

Lenke til kommentar
On 18.11.2023 at 3:42 PM, stamkunde said:

Jeg har ikke forstått at det er lov å sette salt på norske veier, og norske befolkningen ikke reagerer at det er salt lake man kjører på, og skaper jo et heidundrende mye rust på karosseri og mange deler på bilen. 

Så er det virkelig verdt å betale 300.000 kr for en bil, og sende bilen ut på vinterland Norge i salt lake? 

Det er ikke plikt å kjøre bil om vinteren. Et atskillig rimeligere opplegg er å gå i gummistøvler - betydelig billigere og de tåler saltlake.

SCNR

Lenke til kommentar
3 hours ago, Kajac said:

De fleste har et garantiprogram dersom man behandler bilen når den er ny (mindre enn ett år). 
 

I mitt tilfelle er det full behandling når bilen er ny (gjort av Hyundai Norge ). Deretter er det etterbehandling hvert tredje år. Følges dette har man garanti mot rust i 16 år. Etter dette kan man fortsette behandlingen, men de garanterer ikke lenger mot rustskader. 

Det er gjort i regi av Huyndai Norge. Antar du betalte ekstra for dette, og at Huyndai ikke utfører en komplett behandling som standard? Men i stedet som de andre, en delbehandling som kan utvides.

I praksis snakker man gjerne om "fase 1" (delbehandling) og "fase 2" (fullbehandling) i behandlingene, der en rekke produsenter gjør en lett behandling. Betaler man ekstra for "fase 2", blir f.eks. innerskjermer, deksel under bilen m.m. demontert for å legge antirustbehandling på steder som ikke er like lett tilgjengelig. 

Svært mange av bilmerkene gjør dette via Norsk Biltransport AS som tilbyr denne tjenesten på Drammen Havn. Har man alt fått levert bilen, kan man bruke et annet antirustsenter som bilbyr Mercasol til å fortsette behandlingen. Så er det vel Norsk Antirust, som vel er en slags fellesparaply for en del Mercasol-leverandører, som da tilbyr garantien så lenge man fortsetter behandlingen hos dem.

https://www.norskantirust.no/kontakt-verksted/

 

Endret av NULL
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (På 18.11.2023 den 3:42 PM):

Jeg har ikke forstått at det er lov å sette salt på norske veier, og norske befolkningen ikke reagerer at det er salt lake man kjører på, og skaper jo et heidundrende mye rust på karosseri og mange deler på bilen. 

Så er det virkelig verdt å betale 300.000 kr for en bil, og sende bilen ut på vinterland Norge i salt lake? 

Enig! Legg heller 500.000 kr ++ i bilen. 😉

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 19.11.2023 den 12:13 AM):

Min erfaring med salt og føre er at veiene saltes uten at snøen er tilstrekkelig brøytet på forhånd. Det gjør at tørr snø og is som gir godt grep, blir omgjort til en slush med stor risiko for at dekkene fungerer som surfbrett. Normalt er det slush bare når temperaturen er fra -1 til +3 °C, men saltet utvider slush-området helt ned mot -10°C.

Her på Sørvestlandet har jeg ikke den erfaringen. Her er det "aldri" -10, men ligger ofte og vaker rundt 0 som normalt hadde gjort at det fryser til på asfalten. Snøen ligger sjeldent lenge, hvertfall ikke på vei, så vi opplever knapt tørr snø. Det vi opplever er fuktige og til dels våte veier som da fort fryser til is hvis det ikke saltes. Det føles som det virkelig gir mening å salte her, dessverre. Merkes også når man kjører litt utenfor allfarvei og det er spinnglatt is. I praksis sitter vi bare og ser etter glinsing i veien for å vurdere føret.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
NULL skrev (13 timer siden):

Det er gjort i regi av Huyndai Norge. Antar du betalte ekstra for dette, og at Huyndai ikke utfører en komplett behandling som standard? Men i stedet som de andre, en delbehandling som kan utvides.

I praksis snakker man gjerne om "fase 1" (delbehandling) og "fase 2" (fullbehandling) i behandlingene, der en rekke produsenter gjør en lett behandling. Betaler man ekstra for "fase 2", blir f.eks. innerskjermer, deksel under bilen m.m. demontert for å legge antirustbehandling på steder som ikke er like lett tilgjengelig. 

Svært mange av bilmerkene gjør dette via Norsk Biltransport AS som tilbyr denne tjenesten på Drammen Havn. Har man alt fått levert bilen, kan man bruke et annet antirustsenter som bilbyr Mercasol til å fortsette behandlingen. Så er det vel Norsk Antirust, som vel er en slags fellesparaply for en del Mercasol-leverandører, som da tilbyr garantien så lenge man fortsetter behandlingen hos dem.

https://www.norskantirust.no/kontakt-verksted/

 

Nei, Hyundai er et av få bilmerker som gir alle bilene fullbehandling i Drammen uten tillegg i prisen. Det var et av salgsargumentene Mobile brukte når de solgte meg bilen. Men det er riktig at det gjøres i regi av Norsk Antirust, og Norsk Antirusts program må følges for å opprettholde garantien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, Kajac said:

Nei, Hyundai er et av få bilmerker som gir alle bilene fullbehandling i Drammen uten tillegg i prisen. Det var et av salgsargumentene Mobile brukte når de solgte meg bilen. Men det er riktig at det gjøres i regi av Norsk Antirust, og Norsk Antirusts program må følges for å opprettholde garantien.

Man kan sikkert på en måte si at man betaler for det likevel. Men synes det er bra at dette gjøres som standard i stedet for å evt. prøve å spare noen kroner her. For Mercasol-forhandlerne/Norsk Antirust, kan det også være at det er billig å gjøre dette i utgangspunktet slik, og så tenke at det skal tjenes inn på etterbehandlingene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...