Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ser etter en varm bensin bil


stamkunde

Anbefalte innlegg

Utan å ha noko konkret å vise til så er vel den viktigaste faktoren kor godt kupeen er isolert til å holde på varmen? Om motoren produserer mykje eller lite restvarme må ha liten betydning om varmen forsvinn med ein gong.

Det som typisk skjer når du sett deg i ein iskald bensinbil er at du fort får varmluft gjennom ventilane, men det blir eigentleg berre varmt der ventilen bles. Det tek mykje lengre tid før du får jamn og behageleg temperatur i heile kupeen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, stamkunde said:

Fantastisk deilig. Og bilen er varm i -20 grader?

Har ikke testet siden det sjeldent er under -5 her.

Jeg synes ikke den blir så veldig varm. Men det kommer varme veldig fort. Og har man forhåndsvarmet så har man jo varme med en gang man kjører avgårde. Definitivt bedre enn andre biler jeg har hatt.

Jeg tror varmeapparatet (elektrisk) er på ca. 6kW, om det sier noe.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (1 time siden):

Problemet er neppe mangel på restvarme, men at bilen enkelt og greit er bygd for eit varmare klima, og at det å dimensjonere varmeapparatet for norsk vinter ikkje vert gjort.

Når motorens temperatur er la oss si 15 plussgrader. Da hjelper det ikke å dimensjonere ting større.
Måten bilprodusentene har løst dette på er at biler for det nordiske markedet har tilleggsvarmer. 

Lenke til kommentar

Har en gammel Subaru Legacy 2010. Den holder varmen bra, i alle fall hvis man skjermer radiatoren med noe. For et par år siden kjørte jeg og og en av ungene i -42°C. Det var fortsatt behagelig temperatur i bilen, jeg senkte varmen så vi kunne ha varmere klær på i tilfelle en ulykke. Var mye rein i området. Bilen blir også fort varm. Vi har en nyere VW Sharan med 2.0 TDI, den blitt aldri varm når det er skikkelig kaldt hvis man ikke har på dieselvarmeren.

Lenke til kommentar
On 17.11.2023 at 11:17 PM, stamkunde said:

Ser etter varm bensin bil på vinteren. 

Som takler -30

La merke til Peugeot 208. Kanskje det er bra? 

Annet

Min Farmor har 208 fra 2013, dog med diesel. Kjedelig bil. Hadde også styrt unna VW som nevnes her, ok biler men mye tull etter et par år. Eldre Toyota eller Mazda holder, og de blir gode & varme. Disse kan ruste en del v/dårlig vedlikehold, så sjekk nøye!

Lexus også hvis man ønsker mer komfort, men styr unna bakhjulsdrift & hybrid på eldre utgaver. 

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Startet opp Toyota Avensis T25 2008 2l diesel  i vinter som var på første forsøk i minus 20⁰C når skulle på jobb på første forsøk på nøkkelen etter gløding... 

Blir fort varm når trykker inn diesel varme knappen for få temperatur fortere opp på motor så det det blir fortere varmt inni kupé når varmeapparat er på... 

Endret av pilsner1985
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (På 18.11.2023 den 3:33 PM):

hva med Ford 208?

og hva med el bil ford? vil el-bil varme? eller har dem klimaanlegg allerede, slik at jeg kan bruke applikasjon å starte opp varmen før jeg skal kjøre?

Elektrisk er meget effektivt men du kan trekke 2-3mil på rekkevidden når du kjører på litt guffe på varmeanlegget, det trekker relativt mye strøm og det merkes godt på rekkevidden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
The Avatar skrev (På 18.11.2023 den 4:51 PM):

Utan å ha noko konkret å vise til så er vel den viktigaste faktoren kor godt kupeen er isolert til å holde på varmen? Om motoren produserer mykje eller lite restvarme må ha liten betydning om varmen forsvinn med ein gong.

Det som typisk skjer når du sett deg i ein iskald bensinbil er at du fort får varmluft gjennom ventilane, men det blir eigentleg berre varmt der ventilen bles. Det tek mykje lengre tid før du får jamn og behageleg temperatur i heile kupeen. 

Har aldri tenkt på det, men hvor skal man lese om hvor godt kupeen er isolert, bilmerke til bilmerke? 

Lenke til kommentar

En bilkupe har mye vindusflate. Bilruter er ikke isolerte slik som vindu i et hus.

Bilkupe er derimot isolert mot utvendig støy. Støy isolasjon vil trolig bidra til noe termisk isolasjon?

Usikker på hvor mye en bil er isolert for å holde på varmen? Men, det er forskjell på hvordan varmen ledes inn og fordeles i kupeen. Moderne biler har automatisk styring som i teorien skal fordele luftstrømmen best mulig. 

Bensin og diesel motorer produserer normalt nok varme til å holde kupeen varm ved kjøring. Blir det svært kjølig kan det tenkes det blir kjøligere i kupeen. Før i tiden var det vanlig å sette inn papplater foran radiatoren for oppnå høyere temperatur på motor og kupe. Husker jeg eide en 2007 modell der instruksjonsboken gav råd om å montere et medfølgende plastdeksel foran ved lavere temperaturer. Målet var mindre kaldt luft forbi motoren, for å oppnå optimal arbeidstemperatur.

Moderne biler har gjerne spjeld som gjør noe av det samme?

Ref annen tråd om parkeringsvarmer kan motor og kupe varmes før bilen startes. Det reduserer tiden det tar før kupeen oppnår komfort temperatur. Blir det kjølig nok kan parkeringsvarmer mulig benyttes som tilleggsvarme?

Lenke til kommentar
toralfb skrev (1 time siden):

Husker jeg eide en 2007 modell der instruksjonsboken gav råd om å montere et medfølgende plastdeksel foran ved lavere temperaturer. Målet var mindre kaldt luft forbi motoren, for å oppnå optimal arbeidstemperatur.

Det er utrolig godt de kommer med sånn anbefaling. Ikke minst at man har funnet den teksten i brukerveiledningen. 

Lenke til kommentar
toralfb skrev (1 time siden):

En bilkupe har mye vindusflate. Bilruter er ikke isolerte slik som vindu i et hus.

Bilkupe er derimot isolert mot utvendig støy. Støy isolasjon vil trolig bidra til noe termisk isolasjon?

Usikker på hvor mye en bil er isolert for å holde på varmen? Men, det er forskjell på hvordan varmen ledes inn og fordeles i kupeen. Moderne biler har automatisk styring som i teorien skal fordele luftstrømmen best mulig. 

Bensin og diesel motorer produserer normalt nok varme til å holde kupeen varm ved kjøring. Blir det svært kjølig kan det tenkes det blir kjøligere i kupeen. Før i tiden var det vanlig å sette inn papplater foran radiatoren for oppnå høyere temperatur på motor og kupe. Husker jeg eide en 2007 modell der instruksjonsboken gav råd om å montere et medfølgende plastdeksel foran ved lavere temperaturer. Målet var mindre kaldt luft forbi motoren, for å oppnå optimal arbeidstemperatur.

Moderne biler har gjerne spjeld som gjør noe av det samme?

Ref annen tråd om parkeringsvarmer kan motor og kupe varmes før bilen startes. Det reduserer tiden det tar før kupeen oppnår komfort temperatur. Blir det kjølig nok kan parkeringsvarmer mulig benyttes som tilleggsvarme?

utrolig bra beskrivelse. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...